AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #1 Del Skrevet 4. januar 2023 Vi bor nå i en liten leilighet med en 5 mnder gammel baby. Hun ligger fortsatt i en bedside crib. I april flytter vi inn i det nye huset vårt, og da må hun ut av krybben. På helsestasjonen hadde de et kurs om søvn, og gulvseng med og uten gjerde ble løftet frem som en positiv greie. Men de sa aldri noe om alder, og hun i resepsjonen sa at dette var et kurs av en innleid ekspert, så hun turte ikke tippe på noe alder. Er det noen som vet? Er det greit å investere i en gulvseng med gjerde til en så liten baby, eller burde man kjøpe sprinkelseng først? Anonymkode: 3e5fa...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #2 Del Skrevet 4. januar 2023 Jeg ville gått for sprinkelseng. Når hun er så liten vil hun trenge grind på sengen lenge ennå, og det er lettere å løfte opp og legge ned om bunnen er høyere enn gulvet. Korsryggen min synes det er ille nok med sprinkelsengen. Anonymkode: 99db6...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #3 Del Skrevet 4. januar 2023 Med tanke på hvor mange ganger man risikerer å måtte løfte opp babyen om natten så vil nok en sprinkelseng være bedre for ryggen Anonymkode: 5a121...3a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #4 Del Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ville gått for sprinkelseng. Når hun er så liten vil hun trenge grind på sengen lenge ennå, og det er lettere å løfte opp og legge ned om bunnen er høyere enn gulvet. Korsryggen min synes det er ille nok med sprinkelsengen. Anonymkode: 99db6...8a1 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med tanke på hvor mange ganger man risikerer å måtte løfte opp babyen om natten så vil nok en sprinkelseng være bedre for ryggen Anonymkode: 5a121...3a3 Ah, der sier dere noe, ja...korsryggen! Hun våkner bare én gang om natten nå, men det kan jo forandre seg når hun skal på eget rom. Takk for innsikt - dette er første barnet, så vi er litt grønne. Men vi prøver å spare litt penger og miljø, så vil helst unngå å kjøpe en sprinkelseng hun vokser ut av med en gang. Hvor lenge sov deres i sprinkelseng? Og vi liker det ny forskning sier om fordelene med en gulvseng, men Montessori sier ingenting om alder, bare at det kan være bra å skifte en gang mellom 5 måneder og 3 år - det kommer an på babyen. Vel, hvordan vet man at babyen er klar?😅 Anonymkode: 3e5fa...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #5 Del Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ah, der sier dere noe, ja...korsryggen! Hun våkner bare én gang om natten nå, men det kan jo forandre seg når hun skal på eget rom. Takk for innsikt - dette er første barnet, så vi er litt grønne. Men vi prøver å spare litt penger og miljø, så vil helst unngå å kjøpe en sprinkelseng hun vokser ut av med en gang. Hvor lenge sov deres i sprinkelseng? Og vi liker det ny forskning sier om fordelene med en gulvseng, men Montessori sier ingenting om alder, bare at det kan være bra å skifte en gang mellom 5 måneder og 3 år - det kommer an på babyen. Vel, hvordan vet man at babyen er klar?😅 Anonymkode: 3e5fa...51f Vi har en slik sprinkelseng hvor man kan skru av kanten og bruke den som vanlig seng, og også montere sengehest på ved behov. Man bør ta ned grinden og gå over til vanlig-seng-modus når ungen begynner å klatre over toppen på grinden. Ellers kan man bruke den så lenge man vil. Vi skiftet med eldstemann da han var 3. Og det var kun fordi lillebror da skulle overta sengen. DA gikk vi over til vokseseng med sengehest. Han prøvde aldri å klatre over, så om ikke lillebror skulle hatt sengen, kunne han brukt den lengre. Anonymkode: 99db6...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #6 Del Skrevet 4. januar 2023 Vi flyttet eldste på eget rom da han var ca 11 mnd gammel. Da sov han i sprinkelseng. Et par måneder senere fjernet vi den ene siden på sprinkelsengen og satte på sengehest. Det er ca et år siden, og han har gått ut av sengen en eller to ganger. Anonymkode: cc9dd...f96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #7 Del Skrevet 4. januar 2023 Hele poenget med gulvseng er (såvidt jeg har forstått) at man kan erstatte sprinkelseng-fasen med en gulvseng der det også er plass til en voksen. Mye mer behagelig å ligge ved siden av barnet på gulvet, enn å stå bøyd over en sprinkelseng midt på natta. 😊 Anonymkode: 34666...f81 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #8 Del Skrevet 4. januar 2023 Alder er dermed samme som sprinkelseng, jeg vil si fra ca 5 mnd og oppover. Poenget er også at med gulvseng faller ikke barnet ut av senga, hvilket også er poenget med sprinkelseng. Anonymkode: 34666...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #9 Del Skrevet 4. januar 2023 Men sprinkelseng er jo ikke så mye bedre for ryggen siden man uannsett må senke den når baby kan sitte og stå selv som de gjerne gjør fra 6-8 mnd alder? Tenker fordelen med gulvseng da er at du kan tråkke oppi senga sammen med barnet? Anonymkode: 90cdf...6b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #10 Del Skrevet 4. januar 2023 Åh! Mange gode poeng her, som gjør at jeg egentlig får lyst til å hoppe i det og prøve! Synes spesielt det at vi ikke må henge over sprinkelsengen høres greit ut. Jeg er under 160, så når sengen må senkes, som noen påpekte, så vil jeg slite med å få lagt en sovende unge ned i sprinkelsengen. I en gulvseng kan jeg jo bare gå ned på huk. Blir det kaos, så får jeg heller se om jeg finner en midlertidig sprinkelseng på Finn, som jeg kan gi bort til noen etterpå. Anonymkode: 3e5fa...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tossitinthetrash Skrevet 13. juni 2023 #11 Del Skrevet 13. juni 2023 Hva endte du opp med, ts? Vurderer det samme nåm baby er 8 måneder 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #12 Del Skrevet 14. juni 2023 Tossitinthetrash skrev (22 timer siden): Hva endte du opp med, ts? Vurderer det samme nåm baby er 8 måneder 😊 Du, hehe, vi måtte til med sprinkelseng, for vi har fått en meget aktiv og bestemt baby i hus. Hun bare rullet ut av sengen hele tiden, og det ble mye leking og latter kl. 3 på natten. Så nå ligger hun i sprinkelseng inne på vårt rom. Får prøve igjen når hun forstår litt mer. Anonymkode: 3e5fa...51f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tossitinthetrash Skrevet 17. juni 2023 #13 Del Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 19.40): Du, hehe, vi måtte til med sprinkelseng, for vi har fått en meget aktiv og bestemt baby i hus. Hun bare rullet ut av sengen hele tiden, og det ble mye leking og latter kl. 3 på natten. Så nå ligger hun i sprinkelseng inne på vårt rom. Får prøve igjen når hun forstår litt mer. Anonymkode: 3e5fa...51f Takk for svar. Tipper vi venter vi også 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå