AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #1 Del Skrevet 4. januar 2023 Heisann Er egentlig på utkikk etter andres meninger angående utdanning. Jeg har per nå ikke nok poeng til å komme inn på Ntnu og må regne med å ta opp fag et år for å komme inn. Jeg har to muligheter som jeg vurderer, hva hadde dere gjort? 1 mulighet: Ta bachelor ved UIA eller UIS i år og søke master på NTNU 2 mulighet: Ta opp fag i et år og søke inn på integrert master på NTNU. Anonymkode: 7417a...8c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilmodric Skrevet 5. januar 2023 #2 Del Skrevet 5. januar 2023 On 1/4/2023 at 1:24 PM, AnonymBruker said: 1 mulighet: Ta bachelor ved UIA eller UIS i år og søke master på NTNU Dette i utgangspunktet. Kommer dog litt an på retning siden kvalitetsforskjellen og næringsivs-bias varierer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #3 Del Skrevet 6. januar 2023 Ilmodric skrev (På 5.1.2023 den 15.31): Dette i utgangspunktet. Kommer dog litt an på retning siden kvalitetsforskjellen og næringsivs-bias varierer. Med tanke på «prestisje» skolen Ntnu, ville det ikke vært mer attraktivt og føre til bedre jobber og lønn samtidig? Eller spiller det ikke så stor rolle som jeg har hørt fra andre. Anonymkode: 7417a...8c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #4 Del Skrevet 6. januar 2023 Definitivt nr. 2. UIA er et dårlig rangert universitet. Mere en søndagsskole. Smartere studenter i Trondhjem. Anonymkode: 19233...67f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Del Skrevet 7. januar 2023 Uia har vel fått noe internasjonal akkreditering i det siste. Det kommer uansett an på h va du skal studere? NTNU er kjent for sivilingeniørene sine, men ikke så mye annet. Anonymkode: 54168...d77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Del Skrevet 7. januar 2023 Ville begynt på bachelor hvis du kommer inn. Anonymkode: b28a7...9ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ut_på_tur Skrevet 7. januar 2023 #7 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 13.24): Heisann Er egentlig på utkikk etter andres meninger angående utdanning. Jeg har per nå ikke nok poeng til å komme inn på Ntnu og må regne med å ta opp fag et år for å komme inn. Jeg har to muligheter som jeg vurderer, hva hadde dere gjort? 1 mulighet: Ta bachelor ved UIA eller UIS i år og søke master på NTNU 2 mulighet: Ta opp fag i et år og søke inn på integrert master på NTNU. Anonymkode: 7417a...8c9 2 uten tvil hvis du ønsker å ta master. Både pga kvalitetsstempel og for din egen del. Det er vanskeligere å komme inn i miljøet etter 3. klasse når de fleste har gått sammen i 3 år allerede. Og så er Trondheim den beste studentbyen da! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #8 Del Skrevet 8. januar 2023 Er det noen linjer innenfor ingeniør dere ville anbefalt, som kan ha stort jobbmarked i fremtiden? Anonymkode: 7417a...8c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilmodric Skrevet 8. januar 2023 #9 Del Skrevet 8. januar 2023 On 1/6/2023 at 11:40 PM, AnonymBruker said: Med tanke på «prestisje» skolen Ntnu, ville det ikke vært mer attraktivt og føre til bedre jobber og lønn samtidig? Eller spiller det ikke så stor rolle som jeg har hørt fra andre. Anonymkode: 7417a...8c9 Så lenge vitnemålet er fra NTNU har det lite å si hvor man tilbrakte de første årene. Ikke at det er noe problem å få jobb med grad fra andre universiteter heller. Eneste store grunnen til å vente et år for å komme inn i Trondheim er det sosiale aspektet. Trondheim er Norges beste studentby, i hvert fall for sivilingeniør studenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilmodric Skrevet 8. januar 2023 #10 Del Skrevet 8. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Er det noen linjer innenfor ingeniør dere ville anbefalt, som kan ha stort jobbmarked i fremtiden? Anonymkode: 7417a...8c9 Velg etter interesse. Forskjellene i arbeidsoppgaver varierer, og jobb får du nesten uansett slik det ser ut nå. Det er forøvrig sjeldent et problem å bytte retning hvis du finner ut at du startet på feil, de første årene er ganske like uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordic99 Skrevet 10. januar 2023 #11 Del Skrevet 10. januar 2023 Hvordan snittet blir året etterpå igjen kan en jo aldri vite, samt hvor lyst har du til å bare komme i gang? Nå vet ikke jeg alderen eller retningen du vil gå, men la oss si du fyller 21 i år, da er du ferdig når du er 26, eller velger du å ta opp fag så er du 27. Ikke så veldig stor forskjell, men fra hva jeg har hørt fra andre, så blir det litt andre ting man er interessert i når man nærmere seg 30, som for eksempel å etablere seg / få barn kontra å gå på skole. Samt skal det nevnes; du kan alltids velge en annen siv.ing linje ved NTNU og søke om intern overgang neste år på den linjen du egentlig vil inn på, vet om en del som har gjort det som ikke hadde originalt snittet fra før av til å komme inn på ønsket linje. Eller så kan du søke siv.ing i andre steder i Norge. Når det kommer til hva som er brukbart, ville jeg først anbefalt å velge av interesse, er 5 år du skal fordype deg i det samt jobbe med det i etterkant og det å jakte prestisje, penger eller lønnsomhet er noe jeg vil fraråde da de markedet skriker etter ingeniører. - Skal også nevnes at alle ingeniører ''trenger'' ikke siv.ing tittel, har ikke så mye erfaring derifra selv, men har hørt og lest at bygg ingeniører tjener svært lite på å ta master for eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #12 Del Skrevet 11. januar 2023 Nordic99 skrev (8 timer siden): lest at bygg ingeniører tjener svært lite på å ta master for eksempel Tja... Dersom man vil jobbe som rådgiver er det en fordel med master, spesielt om man har ambisjoner om å bli leder. Man kan godt jobbe som RIB uten, men det er likevel en fordel med master. (For VA er det ikke like viktig, siden det er sykt mangel på VA-ingeniører. Det er uansett fordel med master hvis man har lederambisjoner) Men: som byggingeniør med fordypning konstruksjon/anlegg tjener man mest dersom man jobber på entreprenørsiden (mye overtid). Det er flest med bachelor der. Der er det egentlig bedre å ha fagbrev før ingeniørutdanning. Anonymkode: 5d923...242 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #13 Del Skrevet 11. januar 2023 Jeg er ingeniør innen datateknikk (aka programmerer) og studerte ved UiA i Grimstad (eller HiA som det het den gang). Jeg hadde poeng nok til å komme inn på NTNU, men ville ikke studere så langt hjemmefra. Jeg husker ikke hvorfor jeg valgte UiA i stedet fordi UiS fordi UiS er nærmere og nesten alle mine venner studerte der og ingen av mine venner studerte i Grimstad og jeg kjente heller ingen som hadde studert i Grimstad. Og jeg prøvde ikke å komme meg bort fra dem. Men men, slik ble det nå. Jeg har blitt fortalt på intervju med bemanningsbyrå at UiA har et godt rykte blant dataingeniører, men ikke UiS. Og da søkte jeg jobb i Stavanger... De rangerte det slik: NTNU > UiA >> UiS. Så de synes absolutt ikke at det var særlig negativt at jeg hadde studert ved UiA. Det var nesten på nivå med NTNU. Men UiS lå langt bak. Skal du derimot gå petroleumsingeniør, så er UiS stedet å gå. Men jeg har ikke lista for hvilke retninger som er bra ved hvilke skoler. Anonymkode: 61753...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilmodric Skrevet 11. januar 2023 #14 Del Skrevet 11. januar 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: så er UiS stedet å gå. Ganske mange retninger på NTNU som er ettertraktet i den bransjen der altså, blant annet ren petroleumsteknologi. UiS er vel og bra det, men der er det enda dårligere vær og scorer dårligere på studenttrivsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #15 Del Skrevet 11. januar 2023 Ilmodric skrev (6 timer siden): Ganske mange retninger på NTNU som er ettertraktet i den bransjen der altså, blant annet ren petroleumsteknologi. UiS er vel og bra det, men der er det enda dårligere vær og scorer dårligere på studenttrivsel. Skal du dømme på vær, så vinner jo UiA (Grimstad og Kristiansand) lett. Grimstad har flest klarværsdager i Norge, og Kristiansand har flest soltimer. Og snøen legger seg sjeldent i Grimstad og Kristiansand. Stavanger har også sjeldent snø. Og Stavanger har ikke så mye regn heller. Det regner bare lite og ofte. Det er ikke enormt mye mer nedbør i Stavanger sammenligned med Trondheim. Normal nedbør per år i Trondheim er 855 mm og 1180 mm i Stavanger (målestasjon på Sola). I Bergen derimot er det 2250 mm nedbør i et gjennomsnittsår. Studenttrivsel kan jeg ikke svare på nå siden jeg gikk der før det ble UiA og det var en annen skolebygning og en annen studentkro da. Men studentmiljøet var fantastisk da jeg gikk der 2003-2006 i alle fall. Luftslottet! ❤️ Og vi skal ha en gjenforening nå til våren. Jeg har fortsatt god kontakt med mange av de jeg gikk på skole med, og jeg har vært på gjenforening før også. Anonymkode: 61753...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå