Gå til innhold

Ideell aldersforskjell på søsken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Har en datter på 1,5 år og vurderer å begynne å prøve igjen. Forrige gang tok det 1 år før det klaffa.

Hvilken aldersforskjell er det på deres barn? Og hva mener dere er positivt/negativt med aldersforskjellen dere har?

Anonymkode: 3d2be...419

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der avhenger helt av hvilke barn du for og hvordan de er som mennesker😅 Her er det 3 år mellom de to eldste og 4 mellom de to yngste. Synes det funker fint.

Anonymkode: 31354...438

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2 år og 2 mnd mellom våre, det er flott, men har vært hektisk.

De er nå i småskolealder og det kjennes roligere og vi ser at de har veldig mye glede av hverandre. 

Anonymkode: 02b61...010

Skrevet

Om de skal leke godt sammen som små, tror jeg ikke det er lurt med mer enn 2 år mellom. Aldersforskjellen betyr mindre når de er ferdig med tenåra.

Eller dere kan gjøre som min bror og svigerinne, som fikk tre barn på tre år og så stoppet de der. Da har de tre som leker godt sammen og de minimerer/komprimerer tida med småbarn og bleieskift.

• Liker 1
Skrevet

Vi har tre barn der det er tre år mellom eldste og mellomste og to år mellom mellomste og yngste. Det var travelt da de var veldig små, men nå har de veldig glede av hverandre og jeg er glad vi kun har fem år mellom yngste og eldste.

Skrevet

Vi har 2,5 år mellom

Helt perfekt på alle måter!

Skrevet (endret)

Her vil du sannsynligvis få like mange ulike svar som det er mennesker. Selv har vi tre barn og det er to år mellom hver. Det var bevisst og vi synes det er helt perfekt. De er så nære i alder at det alltid har vært lett å finne felles aktiviteter i helger og ferier, det er aldri vanskelig å finne f.eks. filmer eller brettspill som interesserer alle og de har også mange sammenfallende interesser og liker å være sammen. De har alltid hatt et nært og godt forhold og jeg tror absolutt det å være tett i alder er en av faktorene (selv om søsken med større aldersforskjell selvsagt kan være gode venner også).

For foreldre kan det være noen år i starten som er travle og intense fordi det er flere barn som er ganske uselvstendige samtidig, men på den annen side blir man fortere ferdig med den mest krevende perioden og slipper å måtte "starte på nytt" igjen etter å ha blitt godt vant til mer søvn og mer selvstendige barn. For oss var det i alle fall supert å komprimere baby- og småbarnstiden litt. Nå er de 10, 12 og 14 og har fremdeles et veldig godt forhold og stor glede av hverandre.

Endret av Arkana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 4 år mellom. De har lekt veldig fint, selvom de selvsagt er på forskjellige stadier i utviklingen. Veldig gode venner. Omtrent ingen krangling. De er nå 7-11-15 år. 

Anonymkode: aa377...eab

AnonymBruker
Skrevet

Ideell alder imellom er 18 mnd. Dette er forsket på.

Anonymkode: 5267e...10f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en bror som er 6 år eldre, syntes det var perfekt aldersforskjell. 

Anonymkode: 6392e...1b5

AnonymBruker
Skrevet

Her er det 9 år mellom 🙈

Anonymkode: a988c...b42

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, er ikke det minimum alder mellom?

Anonymkode: 26d96...2af

• Liker 6
Skrevet

Det er anbefalt minst 18 mnd mellom svangerskap av hensyn til mors helse. Hva som er best aldersforskjell for søsken tror jeg derimot ikke det finnes svar på fordi det er fordeler og ulemper med alt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn på tre år, og synes det er perfekt. Var travelt i starten, men nå er det helt fantastisk. Lek, ferier, samhold, interessert -alt er liksom lett. 

Anonymkode: b3b7f...ab7

Skrevet

14 mnd mellom de to første, og blir 5 og 6 års mellomrom mellom de og han som kommer i mai, orket ikke tanken på 3 tette 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to år mellom mine, gutt eldst og jente yngst. Mentalt har de ofte vært nærmest jevnaldre, fysisk er eldste veldig mye større….. Lillesøster oppfører seg nå som begge er tenåringer som storesøster… De har alltid vært gode venner, har samme fritidsinteresse og yngste liker å arve klær av storebroren og de vil alltid ha likt trenings/turklær… 

Tror det mer barnas personlighet enn alder noen ganger. Mine har kranglet mest om vår oppmerksomhet enn bare for å krangle og det ble stressende til tider. Men vi vi har gitt de mye 1-1 tid. De delte også etter eget ønske rom i flere år (hver sin loftssseng)  selv om vi har flere rom. 

Anonymkode: 2a64d...684

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei,

Har en datter på 1,5 år og vurderer å begynne å prøve igjen. Forrige gang tok det 1 år før det klaffa.

Hvilken aldersforskjell er det på deres barn? Og hva mener dere er positivt/negativt med aldersforskjellen dere har?

Anonymkode: 3d2be...419

Det er helt avhengig av hva parforholdet tåler! Så du burde ta hensyn til det og ikke hva som er best for barnet.

For oss fungerte 4 år mellom perfekt. Storebror kan man resonnere og prate med om følelser rundt det å få lillesøster. Ganske få irrasjonelle utbrudd og det å få et mindre søsken ble et familieprosjekt for både mor, far og storebror. Det har vært veldig mye glede det første året, mye latter og kjærlighet. Og parforholdet vårt overlevde dette året også.

Mange jeg kjenner rakner helt etter tre-fire grusomt intense år med to tette, så du må se på hva dere tåler. Og hvor mange triggerpunkter har du selv? Tåler du fint masse irrasjonelle utbrudd (som hører med graviditet og fødsel og nytt søsken og ikke minst 2-3årsfasen)? Eller bør du vente til barnet blir litt større for å ha mer overskudd og kapasitet? 

Anonymkode: 3b20e...a71

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, søskenrelasjoner er ideelt sett best fire år mellom og to ulike kjønn.

Anonymkode: 3b20e...a71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi syntes 3 år var fint når førstemann var gutt. Da jenter i snitt er to år modnere enn gutter ville vi ikke ha kortere tid i mellom. Mer en. 3 år så får de jo mindre og mindre felles interesser. 

Anonymkode: 4df9e...b64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt jeg kan si er at 5 år forskjell ikke fungerte for meg og min eldre søster. Vi var aldri på samme bølgelengde, hun var alltid eldre og «mer moden» jeg ble dømt til å alltid være barnslig og irriterende. Vi var kun sammen på familieferier da vi var tvunget (les hun var tvunget), ellers brukte hun mesteparten av tiden på å sjefe meg rundt (tvinge meg til å ta avisruta hennes osv).

Skal sørge for å ha to tette selv. Slik at de alltid er på samme nivå og har like interesser, som kusinene mine hadde.

Anonymkode: 0600f...3cd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...