Gå til innhold

Gratis antivirusprogram?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har tips om et gratis antivirusprogram?

Det bør være brukervennlig og enkelt. Ikke et program som krever høy datakunnskap.

Legg gjerne ved link :) 

Takk :) 

Anonymkode: f8771...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om du har windows PC, så holder ofte det innebygde antivirusprogrammet - Windows sikkerhet.

Om du er ute på usikre nettsider, laster ned masse uten å være kritisk og ønsker noe annet enn den innebygde, så anbefaler jeg Avast. Dette brukte jeg før. 

MERK, gratis programvare betyr at de vil gi deg mye reklame angående å oppgradere til betalbar. Ingenting er "gratis" og reklamefritt dessverre. 

Anonymkode: e04a9...0a4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antivirusprogrammet som kommer med Windows holder i massevis for normal bruk, hvis du absolutt trenger noe i tillegg så anbefaler jeg å abonnere på Malwarebytes.

Anonymkode: cc4e3...78c

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som har tips om et gratis antivirusprogram?

Det bør være brukervennlig og enkelt. Ikke et program som krever høy datakunnskap.

Legg gjerne ved link :) 

Takk :) 

Microsoft har brukt noen milliarder av dollars og kjøpt opp et og annet antivirusselskap opp gjennom tidene, og satt av ganske store ressurser for å utvikle Microsoft Virus- og trusselbeskyttelse. De fleste trenger ikke mer enn det som er integrert i Windows. Om du driver et større selskap med mye bruk av hjemmekontor og klassifisert informasjon fra Forsvaret og PST bør man ha andre sikkerhetssystemer, men for de fleste er Windows sin best. 

Og om du ønsker noe gratis, hva får du da? Veldig få gir bort ting gratis, for hva skal de tjene penger på? Hva er produktet om de gir bort antivirusen? Det er deg! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk :) Holder på å sjekke ut virusprogrammet til Windows :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter de som foreslår det som følger med Windows. Det er godt nok og gjør jobben i bakgrunnen uten å mase om reklame og oppdateringer. Ordner seg selv.

I tillegg er det mange bredbåndsleverandører som tilbyr sikkerhet/viruskontroll i bredbåndsabonnementet. En del bredbåndsroutere har også slike ting, men det må ofte betales ekstra for. Da tenker jeg på ting som sjekker internetttrafikken og stopper mistenkelig/skadelig trafikk før det når din PC, og ikke programmer som installeres på selve PC'en.

Og så er det lite som slår oppmerksomhet og sunn fornuft når det gjelder sikkerhet. De fleste virus som kan gjøre skade nå kommer gjerne som vedlegg til e-post og er helt ufarlig inntil en eller annen dust mener det er lurt å åpne dette rare vedlegget. Mange firmaer, og faktisk hele kommuner har fått systemene sine satt ut av drift på denne måten. Mye trøbbel kan man også pådra seg ved å besøke lugubre nettsider og takke ja til det ene og det andre der. Typisk tabbe er å gå på ei luguber nettside og få opp en plakat som blinker som et tivoli med varsel om at du er infisert og så takke JA til en gratis virussjekk. Når du da takker ja, får du ingen virussjekk, men du sier JA til å laste ned og installere et virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det et program du faktisk bør bruke penger på, så et det jo antivirusprogram.

Aldri i verden om jeg hadde turt å stole på noe gratisprogram.

Du aner jo ikke om det du laster ned egentlig installerer virus/bakdører/overvåking av pc’en din.

Dessuten trenger du et program utgitt av noen du vet overvåker hva som rører seg der ute, og kommer med nødvendige sikkerhetsoppdateringer når det er nødvendig,

Anonymkode: b7a61...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå fikk jeg Flash back til 90- tallet og Norton antivirus. «Eliminates viruses from floppy discs» 🤣🤣🤣

Beklager. Som de andre sier, Windows sitt egne fungerer fint for normalt og smart bruk. 

E2D5B389-CB80-4407-8537-FFD110C0F22F.png

Anonymkode: 4e627...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det et program du faktisk bør bruke penger på, så et det jo antivirusprogram.

Du aner jo ikke om det du laster ned egentlig installerer virus/bakdører/overvåking av pc’en din.

Dessuten trenger du et program utgitt av noen du vet overvåker hva som rører seg der ute, og kommer med nødvendige sikkerhetsoppdateringer når det er nødvendig,

Tull

De fleste antivirus i dag som Norton, McAfee, AVG, Avast er bloatware, spam, svindel slik jeg ser det. Da det kun tar plass på PCen, men ikke gir noen form for sikkerhet, tvert om så gjør det PCen din mer utsatt for virus. 

Sikkerheten blir dårligere fordi slike «antivirus» intragerer med Windows Defender, slik at Windos defender ikke får gjørt jobben sin, og fordi Windows Defender ikke får gjort jobben, ender man faktisk opp med at PCen får virus.

Så er det noe du absolutt ikke burde bruke pengene dine på er det virusprogram.

Eneste som kan være lurt å ha ved siden av Windows Defender er Malewarebytes, da Malewarebytes kun er et program for maleware, og derfor ikke er et virusprogram. Gratisversjonen av Malewarebyte holder.

Malewarebytes sammen med Windows Defender er alt man trenger.

Vi lever ikke lenger i 1990, men faktisk 2023.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er dessverre ikke så enkelt å besvare trådstartes spørsmål om et antivirusprogram til et operativsystem som er et virus i seg selv.

Har aldri brukt antivirus selv, og heller ikke fått virus; det eneste antivirus bidrar med, er å skru opp maskinens ressursbruk og således øke strømregningen.

Ja, jeg vet - dette hadde vært galskap i Microsofts univers, men det finnes også andre løsninger, som Linux. Ingen ved sine fulle fem som er opptatt av sikkerhet, bruker Windows, som er verdens fremste mål for svindlere og hackere.

mistenkt-1.png.f71deb0d6d9b53823688974f9e39c10d.png

Anonymkode: 15646...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Om du har windows PC, så holder ofte det innebygde antivirusprogrammet - Windows sikkerhet

Anonymkode: e04a9...0a4

Nei det gjør det ikke. Ikke vær patetisk.
Windows Defender oppdager bare trusler når de først er på datamaskinen din.
Uansett om det gjør det, så er det ikke godt nokk,
og DU er en del av problemet når du råder folk til å bruke bare det

Bruk gratisversjonen av Avast eller MalwareBytes Free

Endret av Inverto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Inverto said:

The Cost of Avast's Free Antivirus: Companies Can Spy on Your Clicks | PCMag

Avast hadde en stygg episode der de overvåket nettaktiviteten til brukerne sine og solgte netthistorikken til 3.parter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
newman01 skrev (1 time siden):

The Cost of Avast's Free Antivirus: Companies Can Spy on Your Clicks | PCMag

Avast hadde en stygg episode der de overvåket nettaktiviteten til brukerne sine og solgte netthistorikken til 3.parter. 

Alle selskaper har shade på historikken.
Man må bare velge det som egnes best. Avast og MalwareBytes er et av de beste gratis du kan få.
Førstnevnte har vunnet flere priser

Endret av Inverto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Man trenger ikke noe antivirusprogram utenom de som er integrert i Windows. Har 30 års erfaring med pc og jeg anser de fleste av disse såkalte antivirusprogrammene som malware, uansett hva de måtte koste. 

Anonymkode: 98b00...587

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man trenger ikke noe antivirusprogram utenom de som er integrert i Windows. Har 30 års erfaring med pc og jeg anser de fleste av disse såkalte antivirusprogrammene som malware, uansett hva de måtte koste. 

Anonymkode: 98b00...587

110% enig. Sikkerhet er og bør også være bygget inn i operativsystemet.

En tredjeparts applikasjon som har så lavnivå tilgang til operativsystemet vil alltid være en sikkerhetsrisiko i seg selv, uansett om utgiveren er aldri så etterrettelig.

Inverto skrev (7 timer siden):

Hvis noen er patetisk her så er det deg. Du motsier omtrent alle sikkerhetskonsulentene jeg har jobbet med de siste fem årene. Det du skriver er også direkte feil.

Inverto skrev (21 minutter siden):

Man må bare velge det som egnes best. Avast og MalwareBytes er et av de beste gratis du kan få.

🤦‍♂️

Anonymkode: 45351...3f9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er dessverre ikke så enkelt å besvare trådstartes spørsmål om et antivirusprogram til et operativsystem som er et virus i seg selv.

Har aldri brukt antivirus selv, og heller ikke fått virus; det eneste antivirus bidrar med, er å skru opp maskinens ressursbruk og således øke strømregningen.

Ja, jeg vet - dette hadde vært galskap i Microsofts univers, men det finnes også andre løsninger, som Linux. Ingen ved sine fulle fem som er opptatt av sikkerhet, bruker Windows, som er verdens fremste mål for svindlere og hackere.

mistenkt-1.png.f71deb0d6d9b53823688974f9e39c10d.png

Anonymkode: 15646...3d4

Det er verdens fremste mål fordi det er det folk flest i verden bruker. ;) Vesentlig poeng du kanskje ikke skal hoppe bukk over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (30 minutter siden):

Særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (7 timer siden):

LOL? Nei? Jeg vet faktisk ikke hvor jeg skal begynne... det er helt sant at det tillater deg å velge andre sekundære program, men det betyr ikke at det ikke fikser jobben alene

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...