AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #1 Skrevet 4. januar 2023 Og hvor mange har det egentlig? I Norge sier man 1 av 100 og i USA sier man 1 av 44. Men jeg har hørt folk som mener 1 av 10. Men det kan da ikke stemme? Og hvor går skillet mellom å få diagnosen fordi man sliter i hverdagen og å ikke ha noen problemer men fortsatt ha det? Hva er egentlig autisme? Er det en annen type menneske, slik maur har flere typer. Har vi flere typer mennesker med sine styrker og svakheter? Kommer problemene kun av traumer av å ikke passe inn i dagens samfunn? Hadde en autist fungert fint om samfunnet var annerledes? Burde samfunnet endres om det viser seg at det er mange flere autister enn man tror? Anonymkode: 9b315...9a6 2
aksase Skrevet 4. januar 2023 #2 Skrevet 4. januar 2023 https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/
Gjest vilkåret Skrevet 4. januar 2023 #3 Skrevet 4. januar 2023 Det kommer nok an på hvem du spør. Per idag har vi kun observert oppførsel og meningene til den det gjelder å gå på. Vi har ingen scanninger av hjerne eller andre objektive kriterier for å sette diagnose. Dette betyr at det vil være store forskjeller på hvordan enkeltindivider rundtom i verden diagnostiserer menneskene. Noen vil ha lav terskel, andre høyere terskel. Noen vil fokusere veldig på fungering i hverdagen, mens andre vil tenke mer symptomer. Osv Personlig anser jeg asperger som et nevrologisk fenomen som forekommer i en rekke mennesker på ulike nivå med ulike fungeringer. Det betyr at jeg anser også høyt inteligente personer som fungerer normalt asperger om de har visse måter å tenke/ føle på. Men diagnoser blir nok brukt idag hovedsaklig på de som sliter i hverdagen, slik at de skal få hjelp. Ja, flere med asperger ville fungert i samfunnet om samfunnet var bedre. Det gjelder ikke kun asperger, det gjelder også andre lidelser. Vi lever i et høyt induvidualistisk samfunn der man veldig lett ender opp på utsiden og alene om man ikke klarer leve slik som andre. Hadde vi hatt et samfunn der man hadde et sosialt liv uansett om man var syk eller frisk, så ville mange flere kunne levd mer normale liv. Vi er flokkdyr, men de som faller ut av skole, eller faller ut grunnet sykdom, ender veldig lett opp med å leve alene uten særlig nettverk. Det er et stort problem, og det forverrer alle type plager. Kombinert med internett og sosiale medier der stadig flere får sin oppfatning av mennesker kun gjennom de de ser på nett (fordi de har dårlige sosiale nettverk i virkeligheten), så vil vi ha en oppblomstring av psykiske lidelser og misantropi.
Bacteria Skrevet 4. januar 2023 #4 Skrevet 4. januar 2023 Fine spørsmål du stiller. Tenker den «rene» autismen (om noe slikt finnes) er en annen måte hjernen er skrudd sammen på. Samme med ADHD. Og at disse variantene på et eller annet vis har gitt menneskeslekten en fordel. Leste nylig en artikkel på forskning.no om Askeladden. Askeladden var på mange måter en taper, han dugde kun til å ordne med ildstedet. Allikevel greide han å komme seg fram i livet, mye pga at han ga blaffen i sosiale konvensjoner. Sånn sett tenker jeg Askeladden står for det positive med autisme, eller autistiske trekk. Man får vel kun diagnosen om man har problem med fungering i dagliglivet, som kan være så mangt. Men autistiske trekk er del langt flere enn en av 100 som har. 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 4. januar 2023 #5 Skrevet 4. januar 2023 De har vel begynt å gå bort fra asperger, nå er det kun autismespekterdiagnose. Jeg har det, og ble nok født slik. Ingen traumer eller lignende. Har 2 søsken som er ganske nærme meg aldersmessig. Og de er ‘neurotypiske.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #6 Skrevet 4. januar 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Kommer problemene kun av traumer av å ikke passe inn i dagens samfunn? Hadde en autist fungert fint om samfunnet var annerledes? Burde samfunnet endres om det viser seg at det er mange flere autister enn man tror? Anonymkode: 9b315...9a6 Man forsøker allerede i dag å tilrettelegge for de med asperger. Men folk med asperger trenger ulik tilrettelegging. Anonymkode: c428f...c89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå