AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #1 Skrevet 4. januar 2023 Jeg vet at jeg har omsorgsplikt, men hva inngår i dette ? Han bidrar ikke hjemme med noe som helst, er frekk, leter ikke etter jobb, bare eksisterer. Jeg er alenemor og tar meg av alt. Betaler telefon, trening, playstation abonemment og vippser hvis han skal noe for å ikke føle seg utenfor. I tillegg lager jeg mat, handler, vasker alt og mye mer. Nå orker jeg bare ikke mer og det hjelper ikke å ta en prat. Det har jeg gjort mange ganger. Har sluttet å gi ukepenger, men det virker han er fornøyd likevel. Hjemme har han alt. Anonymkode: 92f2b...204 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #2 Skrevet 4. januar 2023 Emosjonell støtte, sørge for at han får de verktøyene han trenger for å klare seg, være en samtalepartner, lære han høflighet, la han ha en enkel telefon/abonnent, forsørge mat, hus og nok klær til at han er varm og ren, gi omsorg der han trenger det og på den måten han trenger det. Men det er det minste man forventer av en forelder. Hva det innebærer kommer ann på hvem han er. Dyre mobilabonnement, playstasjon og vipps til lunch er unødvendig om økonomien din og/eller holdningene hans ikke tilsvarer at han kan ha den luksusen. Anonymkode: 96de3...8ff 15
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #3 Skrevet 4. januar 2023 Hvorfor gidder du egentlig å betale for Playstation og alt mulig dill og dall som ungen egentlig ikke trenger da?? Du har selv valgt å legge opp til dette når du aldri setter opp grenser, eller virkelige konsekvenser... Anonymkode: d0f36...db6 7 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #4 Skrevet 4. januar 2023 Går han ikke på skole? Anonymkode: 27ce0...927 1
Eva-Lena Skrevet 4. januar 2023 #5 Skrevet 4. januar 2023 Ta fra han godene som mobil, PlayStation osv. so han får finne seg jobb og betale for dette selv eller hjelpe til mye hjemme med husarbeid. Det er jo sånt som lærer de til å skjønne av det koster å leve. Alt detter ikke ned i hendene på oss. Han har ikke noe vindt av å tvinges til å jobbe og hjelpe til hjemme. 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #6 Skrevet 4. januar 2023 Hvorfor har det utviklet seg et så dårlig forhold i heimen? Hvorfor er ikke gutten på skole ? For meg virker det som du har mistet engasjementet for gutten din for lenge siden av en eller annen grunn. Han har vært liten gutt en gang, og en gang på veien har noe skjært seg. Hva har skjedd ? Anonymkode: 99387...c4b 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #7 Skrevet 4. januar 2023 Du har plikt til å gi omsorg, mat og husrom. I å gi omring ligger det bla å sette grenser og stille krav- tilpasset barnets evner og behov. Anonymkode: de56a...64c 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #8 Skrevet 4. januar 2023 Mobil må han ha, men gidder han ikke bidra med noe hjemme får han nøye seg med billigste type både av telefon og abonnement. Trening kan han gjøre gratis. PlayStation trenger han ikke. Anonymkode: a2466...eb5 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #9 Skrevet 4. januar 2023 Barnet skal kunne stå på egne ben når barnet er 18! Dvs, kunne klare å ordne opp i egen liv, og om han ikke kan det, så bør han kunne vite hvordan han kan ordne opp. Om han ikke klarer å ordne livet sitt når han er voksen, og det samfunnet forventer av han, har han vel ikke blitt forberedt godt nok. Foreldre skal jo gjøre barna i stand til å kunne klare seg selv. I dag er det en del barn som ikke klarer seg selv når de er "voksne", problemet er at de ikke klarer å finne ut hvordan de skal klare seg heller. Du bør prøve å sette litt krav til han, slik at han vet at det er noe som heter krav i samfunnet. Ikke lenge til de innhenter han. Anonymkode: 177fb...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #10 Skrevet 4. januar 2023 Kjærlighet, omsorg, følge opp skole, slik at vgs blir fullført. Ikke betale for alt mulig dill. En 17-åring bør ha en liten jobb ved siden av skole. Gjøre en siste innspurt for at de skal bli klare til å flytte ut om ett år eller to. Stille krav/vise tydelig hva man forventer. Anonymkode: 62975...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #11 Skrevet 4. januar 2023 Han går på skole. Veldig selvstendig og organisert når det gjelder hans behov. Han mener at jeg har valgt å føde ham og det er mitt ansvar å legge tilrette med alt annet. Etter jeg kuttet ut lommepenger gidder han ikke engang å rydde rommet sitt. Summene han forventer for å bidra er surrealistiske. Gidder ikke å lage matpakker, ingenting. Vi har hatt utfordringer en periode og etter anbefaling fra instanser har jeg tiltettelagt en del sånn at han kommer seg på skolen. Han har grenser og det er ikke fritt frem. ts Anonymkode: 92f2b...204
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #12 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han går på skole. Veldig selvstendig og organisert når det gjelder hans behov. Han mener at jeg har valgt å føde ham og det er mitt ansvar å legge tilrette med alt annet. Etter jeg kuttet ut lommepenger gidder han ikke engang å rydde rommet sitt. Summene han forventer for å bidra er surrealistiske. Gidder ikke å lage matpakker, ingenting. Vi har hatt utfordringer en periode og etter anbefaling fra instanser har jeg tiltettelagt en del sånn at han kommer seg på skolen. Han har grenser og det er ikke fritt frem. ts Anonymkode: 92f2b...204 Hva med dialogen dere i mellom mor og sønn? Dette må jo ha startet for lenge siden av en eller annen grunn ? Hva med far ? En må jo snakke sammen fra de er mindre og få et tillitsforhold Anonymkode: 99387...c4b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #13 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han går på skole. Veldig selvstendig og organisert når det gjelder hans behov. Han mener at jeg har valgt å føde ham og det er mitt ansvar å legge tilrette med alt annet. Etter jeg kuttet ut lommepenger gidder han ikke engang å rydde rommet sitt. Summene han forventer for å bidra er surrealistiske. Gidder ikke å lage matpakker, ingenting. Vi har hatt utfordringer en periode og etter anbefaling fra instanser har jeg tiltettelagt en del sånn at han kommer seg på skolen. Han har grenser og det er ikke fritt frem. ts Anonymkode: 92f2b...204 Gidder ikke lage matpakke? Da blir han vel ikke sulten i løpet av dagen og klarer seg uten. Mat er jo valgfritt. Anonymkode: 3225c...e69 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #14 Skrevet 4. januar 2023 Jobben vår som foresatte er å gi omsorg og veilede disse barna til en dag å bli selvstendige voksne. Det ser ut til at du må kutte en del i servicetilbudet ditt, dersom dette barnet skal bli i stand til å ta ansvar for eget liv. Anonymkode: e211f...75f 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #15 Skrevet 4. januar 2023 Som oftest vil ikke (endel) tenåringer hjelpe til hjemme fordi det ikke er deres hus. Flytter han ut vil han lett lære hvordan han skal klare seg selv. Anonymkode: 18cbc...6cc
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #16 Skrevet 4. januar 2023 Jeg ville snakket med helsesøster om det finnes noe kurs eller veiledning som kan hjelpe dere. Den innstillingen han har høres ikke bra ut, og bør snus i positiv retning om han skal bli en hyggelig mann. Anonymkode: 21e92...a6d 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #17 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Han går på skole. Veldig selvstendig og organisert når det gjelder hans behov. Han mener at jeg har valgt å føde ham og det er mitt ansvar å legge tilrette med alt annet. Etter jeg kuttet ut lommepenger gidder han ikke engang å rydde rommet sitt. Summene han forventer for å bidra er surrealistiske. Gidder ikke å lage matpakker, ingenting. Vi har hatt utfordringer en periode og etter anbefaling fra instanser har jeg tiltettelagt en del sånn at han kommer seg på skolen. Han har grenser og det er ikke fritt frem. ts Anonymkode: 92f2b...204 Han velger selv om han ønsker å rydde på sitt eget værelse, vaske klærne sine og så videre. Går det lenge nok uten at foreldrene rydder opp på deres vegne, så kommer nok tenåringen til å fikse dette selv på ett eller annet tidspunkt. Men hva spiser man egentlig i løpet av dagen, dersom man aldri gidder å lage seg matpakke selv og heller aldri får noen lommepenger til å kjøpe mat for? Anonymkode: d0f36...db6 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #18 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Han velger selv om han ønsker å rydde på sitt eget værelse, vaske klærne sine og så videre. Går det lenge nok uten at foreldrene rydder opp på deres vegne, så kommer nok tenåringen til å fikse dette selv på ett eller annet tidspunkt. Men hva spiser man egentlig i løpet av dagen, dersom man aldri gidder å lage seg matpakke selv og heller aldri får noen lommepenger til å kjøpe mat for? Anonymkode: d0f36...db6 Jeg lager matpakke 🤷🏻♀️ Når det gjelder mat får han alt servert. Som sagt vi har hatt veldig utfordrende periode der jeg prøvde mitt beste å legge tilrette for at han skal gå på skole, ha det koselig hjemme, lage favoritt maten. Nå har det gått fint i lang periode, men det ligger i bakhode at jeg må gjøre mitt beste for at han skal trives og ha det bra Anonymkode: 92f2b...204
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #19 Skrevet 4. januar 2023 Slutt å være tjener. Han kan lage matpakke selv. Er han ikke hjemme til middag lager han mat selv. Klærne sine må han vaske selv. Alt utenom nødvendige ting som strøm, mat, klær, telefon skal han betale selv. Det er selvfølgelig da ikke snakk om at han kan kreve en jakke til 3000 når det finnes en helt fin til under 1000-lappen. Vil han ha mer får han bidra. Liste med oppgaver og betaling for nevnte oppgaver. Du bestemmer summen. Anonymkode: ab631...57e 2
Bacteria Skrevet 5. januar 2023 #20 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Han går på skole. Veldig selvstendig og organisert når det gjelder hans behov. Han mener at jeg har valgt å føde ham og det er mitt ansvar å legge tilrette med alt annet. Etter jeg kuttet ut lommepenger gidder han ikke engang å rydde rommet sitt. Summene han forventer for å bidra er surrealistiske. Gidder ikke å lage matpakker, ingenting. Vi har hatt utfordringer en periode og etter anbefaling fra instanser har jeg tiltettelagt en del sånn at han kommer seg på skolen. Han har grenser og det er ikke fritt frem. ts Anonymkode: 92f2b...204 Hæ? Han mener at du har valgt å føde ham og derfor legge til rette for alt annet? For en holdning! Men er ikke overrasket, mange som tenker slik 😳 Det så vi jo blant annet på svarene i den tråden i romjula om hun som hadde en 19-åring som ikke gadd å bidra hjemme. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå