AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #1 Skrevet 4. januar 2023 Jeg har tatt sovehjerte-kurset (som jeg etterhvert egentlig skjønte at bare var ferbers, så sånn sett ingen vits i å betale 4000 kr med mindre du har behov for støtte og motivasjon underveis - det hadde jeg), og etter 5 dager så sovner baby på 3 minutter og sover hele natten. Vi gikk fra at hun våknet hver time hele natten. Jeg vet mange her er i mot denne type metoder, men med den kunnskapen man får i kurset i bakhånd, så var dette faktisk helt gull. Vi brukte korte intervaller, og det lengste hun gråt var 20 minutter (hvor vi var innom hvert 3 minutt og koste meg henne). Det fungerte for alle som tok kurset sammen med meg! Så selv om jeg er forberedt på å bli slaktet her inne pga dette, så vil jeg bare tipse alle mødre som er på randen av søvnmangel og som ikke føler at de klarer å være en god mor for barnet sitt på dagtid pga dette (det var sånn jeg hadde det). Det kan være vært et forsøk, men les deg gjerne opp først sånn at du er komfortabel med det. Anonymkode: c4a7e...fb0 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #2 Skrevet 4. januar 2023 Oi, så fantastisk! Jeg gjorde det ikke, angrer litt på det for jeg var MYE trøtt, sint og frustrert. Anonymkode: 3912e...8f4 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #3 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har tatt sovehjerte-kurset (som jeg etterhvert egentlig skjønte at bare var ferbers, så sånn sett ingen vits i å betale 4000 kr med mindre du har behov for støtte og motivasjon underveis - det hadde jeg), og etter 5 dager så sovner baby på 3 minutter og sover hele natten. Vi gikk fra at hun våknet hver time hele natten. Jeg vet mange her er i mot denne type metoder, men med den kunnskapen man får i kurset i bakhånd, så var dette faktisk helt gull. Vi brukte korte intervaller, og det lengste hun gråt var 20 minutter (hvor vi var innom hvert 3 minutt og koste meg henne). Det fungerte for alle som tok kurset sammen med meg! Så selv om jeg er forberedt på å bli slaktet her inne pga dette, så vil jeg bare tipse alle mødre som er på randen av søvnmangel og som ikke føler at de klarer å være en god mor for barnet sitt på dagtid pga dette (det var sånn jeg hadde det). Det kan være vært et forsøk, men les deg gjerne opp først sånn at du er komfortabel med det. Anonymkode: c4a7e...fb0 Det er deilig med uavbrutt søvn, men for alt du vet så våkner hun fortsatt hver time gjennom natten, men uten å signalisere deg, siden du har lært henne at du ikke kommer når hun gråter etter deg. Hvor gammel er babyen? Anonymkode: f288d...6fb 16
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #4 Skrevet 4. januar 2023 Det har økende grad av innlegg om sovehjerte-kurset her i det siste. Om man har tatt det, om det fungerte, og nå denne. Sikker på det ikke bare er reklame? Bare spør… Anonymkode: 5c15b...e40 5 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #5 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er deilig med uavbrutt søvn, men for alt du vet så våkner hun fortsatt hver time gjennom natten, men uten å signalisere deg, siden du har lært henne at du ikke kommer når hun gråter etter deg. Hvor gammel er babyen? Anonymkode: f288d...6fb Denne kommentaren måtte jo komme😂 etter søvnproblemer fra helv*te kjørte vi ferber light og det funka utrolig bra, vi brukte litt lengre tid enn om vi hadde gått all inn ferber (hard?😂) men det passet for oss. Og babyen våknet ikke hver time etterpå, som nervøs førstegangsmamma med dårlig samvittighet satt jeg pal med babycallen fra hun la seg klokken 7 til jeg la meg klokken 12 og fulgte med, hun sov som en stein. Så synes folk skal slutte å slakte dem som prøver denne metoden, de har sannsynligvis ikke opplevd to år med 3-4 timer oppstykket søvn🙃 det tærer mer på helsa til både foreldre og barn å sove så dårlig! Bra at det funket for dere ts, nå kommer småbarnslivet til å bli mye lettere for dere🥰 Anonymkode: 7e34c...d23 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #6 Skrevet 4. januar 2023 Vi brukte ferbers metode når datteren vår var ca 13-14 mnd. Hun våkner av og til på natten, og da går vi selvfølgelig inn. Man lar ikke barnet ligge å gråte. Man sier man kommer tilbake om feks 3 min, så 5 min osv. Hele poenget med ferbers metode er at barnet VET du kommer tilbake. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er deilig med uavbrutt søvn, men for alt du vet så våkner hun fortsatt hver time gjennom natten, men uten å signalisere deg, siden du har lært henne at du ikke kommer når hun gråter etter deg. Hvor gammel er babyen? Anonymkode: f288d...6fb Anonymkode: ae9eb...edd 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 4. januar 2023 #7 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er deilig med uavbrutt søvn, men for alt du vet så våkner hun fortsatt hver time gjennom natten, men uten å signalisere deg, siden du har lært henne at du ikke kommer når hun gråter etter deg. Hvor gammel er babyen? Anonymkode: f288d...6fb Denne leste jeg i dag: https://www.klikk.no/foreldre/barn/baby-som-ikke-sovner-hvis-du-gjor-dette-odelegger-du-babyens-sovnmonster-7181773?fbclid=IwAR1K6p7nwx347xeVtC2rxznyLWQ_IlEyQ-dKPyyfhCZ3rNtuxqkeB5l3dyU Noe som betyr at babyer ofte har et søvnmønster hvor det virker som om den våkner ofte, men egentlig bare kommer ut av den tunge søvnen og skal inn i neste fase. Man skal derfor ikke løfte den opp og bysse med en gang, men betrygge med berøring og se om babyen sovner igjen av seg selv. 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #8 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det har økende grad av innlegg om sovehjerte-kurset her i det siste. Om man har tatt det, om det fungerte, og nå denne. Sikker på det ikke bare er reklame? Bare spør… Anonymkode: 5c15b...e40 Hehe jeg sier jo egentlig at kurset ikke er nødvendig fordi det er en moderert versjon av ferber... så hvis det er reklame så er den ikke veldig god Anonymkode: c4a7e...fb0 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #9 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi brukte ferbers metode når datteren vår var ca 13-14 mnd. Hun våkner av og til på natten, og da går vi selvfølgelig inn. Man lar ikke barnet ligge å gråte. Man sier man kommer tilbake om feks 3 min, så 5 min osv. Hele poenget med ferbers metode er at barnet VET du kommer tilbake. Anonymkode: ae9eb...edd Jeg er helt enig med deg, synes ferber har fått et ufortjent dårlig rykte. Det er IKKE det samme som cry-it-out. Anonymkode: c4a7e...fb0 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #10 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hehe jeg sier jo egentlig at kurset ikke er nødvendig fordi det er en moderert versjon av ferber... så hvis det er reklame så er den ikke veldig god Anonymkode: c4a7e...fb0 Jeg må faktisk legge til noe: jeg tør til og med gå så langt som å si at kurset er litt scam. Det er ferbers, men de kaller det for "vent-og-sjekk"-metoden - og har av en eller annen grunn blitt mye mer akseptert enn ferbers. I tillegg lærer du en del om søvnbiologi og optimalt sovemiljø, og du får tilgng til en fb-gruppe hvor du kan utveksle erfaringer og søke støtte. Men samtidig, alt dette står på hjemmesiden deres og er informasjon tilgjengelig før man registrerer seg for selve kurset. Anonymkode: c4a7e...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #11 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Denne kommentaren måtte jo komme😂 etter søvnproblemer fra helv*te kjørte vi ferber light og det funka utrolig bra, vi brukte litt lengre tid enn om vi hadde gått all inn ferber (hard?😂) men det passet for oss. Og babyen våknet ikke hver time etterpå, som nervøs førstegangsmamma med dårlig samvittighet satt jeg pal med babycallen fra hun la seg klokken 7 til jeg la meg klokken 12 og fulgte med, hun sov som en stein. Så synes folk skal slutte å slakte dem som prøver denne metoden, de har sannsynligvis ikke opplevd to år med 3-4 timer oppstykket søvn🙃 det tærer mer på helsa til både foreldre og barn å sove så dårlig! Bra at det funket for dere ts, nå kommer småbarnslivet til å bli mye lettere for dere🥰 Anonymkode: 7e34c...d23 Tror ikke de som er så kategorisk negative har levd det helvetet selv, nei. Faktum er jo at mange babyer og småbarn sliter helt enormt med søvnen. Det finnes svært lite hjelp å få! Virkelig, veldig veldig lite veiledning og hjelp som ikke er typ "dette er normalt, det går over. Har du hørt om en tenåring som har et slikt sovemønster? Nei, nettopp, så da går det over før eller siden." Vel, det hjelper lite med "alt går over" hvis du er så sliten og lei av å forsøke å få ungen til å sove at du får lyst til å ta livet ditt av tanken på å stå i det der i flere år til. Da er det kanskje bedre å prøve noe ferber light og se om lysten til å leve vekkes igjen. Anonymkode: 3912e...8f4 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #12 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Denne kommentaren måtte jo komme😂 etter søvnproblemer fra helv*te kjørte vi ferber light og det funka utrolig bra, vi brukte litt lengre tid enn om vi hadde gått all inn ferber (hard?😂) men det passet for oss. Og babyen våknet ikke hver time etterpå, som nervøs førstegangsmamma med dårlig samvittighet satt jeg pal med babycallen fra hun la seg klokken 7 til jeg la meg klokken 12 og fulgte med, hun sov som en stein. Så synes folk skal slutte å slakte dem som prøver denne metoden, de har sannsynligvis ikke opplevd to år med 3-4 timer oppstykket søvn🙃 det tærer mer på helsa til både foreldre og barn å sove så dårlig! Bra at det funket for dere ts, nå kommer småbarnslivet til å bli mye lettere for dere🥰 Anonymkode: 7e34c...d23 Jeg har en utdannelse i psykologi++ og er ikke bare en vanlig mamma som synser. Dere tar for god fisk at søvntrening ikke er skadelig når det faktisk ikke foreligger forskning som motbeviser dette. Jeg har vært inne på nettsiden til Sovehjerte og skummet gjennom. Personen bak, som er lege, refererer til forskning men uten å spesifisere videre. Jeg kan si såpass, at forskningen som er gjort på søvntrening til nå, er mangelfull. Dessverre er det en utbredt oppfatning i det vestlige samfunn at barn som ikke sover, er et problem. Det er faktisk helt normalt med hyppige oppvåkninger og behov for nærhet på natt. Men det passer ikke inn i vårt samfunn der foreldre er alene med barna og i tillegg må prestere på jobb. Søvntrening handler derfor om foreldrenes behov for uavbrutt søvn, og lener seg tungt på «no cause of harm” i stedet for «cause of no harm» når det kommer til spedbarnet. Det er greit å være klar over alle aspekter rundt søvntrening før man tar en vurdering rundt veien videre. Richard Ferber var forøvrig lege, ikke psykolog. Han gikk senere ut og beklaget sine tidligere råd om søvntrening. Jeg har hatt barn som ikke roet seg i egen seng på natt, og der samsoving var det som fungerte for oss. Småbarn har som regel behov for nærhet på natt også. Forskning har vist at babyer som legges i egen seng, på eget rom, har forhøyet kortisolnivå, selv om de ikke gråter. Anonymkode: f288d...6fb 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #13 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er deilig med uavbrutt søvn, men for alt du vet så våkner hun fortsatt hver time gjennom natten, men uten å signalisere deg, siden du har lært henne at du ikke kommer når hun gråter etter deg. Hvor gammel er babyen? Anonymkode: f288d...6fb Nå skriver jo TS at hun gikk inn, men ventet 3 minutter. Men er det noe galt med en baby som våkner, ligger våken litt, og så sovner av seg selv? Hvorfor tror du det er en negativ ting? Anonymkode: 492c5...be3 4
Urwa Skrevet 4. januar 2023 #14 Skrevet 4. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har tatt sovehjerte-kurset (som jeg etterhvert egentlig skjønte at bare var ferbers, så sånn sett ingen vits i å betale 4000 kr med mindre du har behov for støtte og motivasjon underveis - det hadde jeg), og etter 5 dager så sovner baby på 3 minutter og sover hele natten. Vi gikk fra at hun våknet hver time hele natten. Jeg vet mange her er i mot denne type metoder, men med den kunnskapen man får i kurset i bakhånd, så var dette faktisk helt gull. Vi brukte korte intervaller, og det lengste hun gråt var 20 minutter (hvor vi var innom hvert 3 minutt og koste meg henne). Det fungerte for alle som tok kurset sammen med meg! Så selv om jeg er forberedt på å bli slaktet her inne pga dette, så vil jeg bare tipse alle mødre som er på randen av søvnmangel og som ikke føler at de klarer å være en god mor for barnet sitt på dagtid pga dette (det var sånn jeg hadde det). Det kan være vært et forsøk, men les deg gjerne opp først sånn at du er komfortabel med det. Anonymkode: c4a7e.… Endret 4. januar 2023 av Urwa
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #15 Skrevet 4. januar 2023 Det handler vel litt om å tørre å utforske babyens søvn også tror jeg. Her har vi holdt på med legging i 3-4 timer hylgråting over en periode. Vi har bysset, ammet, sunget, trillet i vogn, vugget og gudene vet hva. Tilslutt forlangte mannen å få prøve ferber. Baby gråt i ett minutt (hvilket kan skje uansett, det er ikke alltid man rekker å ta gråten med en gang dersom man er i dusjen, lager mat etc heller) etter ett minutt gikk mannen inn og trøstet. Kom ut igjen. Baby lå og lagde litt misfornøyde lyder en stund og mannen gikk inn igjen etter et nytt minutt. Trøstet og gikk ut. Da ble det stille på rommet og neste gang mannen kikket inn sov baby godt. Selv jeg som nervøs førstegangsmamma føler ikke at vi på noen måte har plaget barnet vårt. Barnet sover mye bedre, er trygg i søvnen sin og slipper å hyle i 4 timer. Han våkner forsåvidt fremdeles hyppig om natten og sier ifra, så vi har på ingen måte ødelagt troen hans på at vi kommer når han trenger oss 😊 Anonymkode: 54b09...02b 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #16 Skrevet 4. januar 2023 Kvinne87Rogaland skrev (1 time siden): Denne leste jeg i dag: https://www.klikk.no/foreldre/barn/baby-som-ikke-sovner-hvis-du-gjor-dette-odelegger-du-babyens-sovnmonster-7181773?fbclid=IwAR1K6p7nwx347xeVtC2rxznyLWQ_IlEyQ-dKPyyfhCZ3rNtuxqkeB5l3dyU Noe som betyr at babyer ofte har et søvnmønster hvor det virker som om den våkner ofte, men egentlig bare kommer ut av den tunge søvnen og skal inn i neste fase. Man skal derfor ikke løfte den opp og bysse med en gang, men betrygge med berøring og se om babyen sovner igjen av seg selv. Leste den også, og har jo lest lignende før. Men jeg ble så sikker på at det er her vi gjorde feil med yngste, vi agerte for fort ved lett "oppvåkning" samt at jeg prøvde nok å stoppe gråten for å ikke vekke storesøsteren eller pappaen - og endte dermed opp med å gi pupp så fort han laget lyd eller begynte å bevege seg. Det har resultert i en 11 mnd gammel baby som kun roer seg med pupp. Jeg skulle ønske jeg kunne begynne på nytt. Anonymkode: 492c5...be3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #17 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har en utdannelse i psykologi++ og er ikke bare en vanlig mamma som synser. Dere tar for god fisk at søvntrening ikke er skadelig når det faktisk ikke foreligger forskning som motbeviser dette. Jeg har vært inne på nettsiden til Sovehjerte og skummet gjennom. Personen bak, som er lege, refererer til forskning men uten å spesifisere videre. Jeg kan si såpass, at forskningen som er gjort på søvntrening til nå, er mangelfull. Dessverre er det en utbredt oppfatning i det vestlige samfunn at barn som ikke sover, er et problem. Det er faktisk helt normalt med hyppige oppvåkninger og behov for nærhet på natt. Men det passer ikke inn i vårt samfunn der foreldre er alene med barna og i tillegg må prestere på jobb. Søvntrening handler derfor om foreldrenes behov for uavbrutt søvn, og lener seg tungt på «no cause of harm” i stedet for «cause of no harm» når det kommer til spedbarnet. Det er greit å være klar over alle aspekter rundt søvntrening før man tar en vurdering rundt veien videre. Richard Ferber var forøvrig lege, ikke psykolog. Han gikk senere ut og beklaget sine tidligere råd om søvntrening. Jeg har hatt barn som ikke roet seg i egen seng på natt, og der samsoving var det som fungerte for oss. Småbarn har som regel behov for nærhet på natt også. Forskning har vist at babyer som legges i egen seng, på eget rom, har forhøyet kortisolnivå, selv om de ikke gråter. Anonymkode: f288d...6fb Hei! Jeg tror forskningen som dreier seg om forhøyet kortisolnivå er tilbakevist. Jeg har en samboer som er psykolog (han er riktignok ung og nettopp ferdig med spesialiseringen sin) og på studiet har Ferber hele tiden vært frontet som the way to go. Jeg trodde i utgangspunktet ikke at jeg kom til å gjennomføre en "gråtekur" (selv om samboer har pushet en god stund), men med jevnlige sjekk ble det ikke verre enn det en biltur er for oss (hun hater å kjøre bil, men vi er helt avhengig av det for å komme oss på helsestasjonen og legesjekker) - der gråter hun faktisk lengre. Er det også skadelig? Her var det gråt i tre dager, og som nevnt maks 20 min som var første kvelden. Bilturene våre er lengre og skjer oftere. Jeg har virkelig aldri tenkt at baby tok skade av søvntreningen, og det tror jeg fremdeles ikke. Dette med at Ferber har senere beklaget råd om søvntrening var nytt for meg. Kan du dele kilde? Anonymkode: c4a7e...fb0 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #18 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har en utdannelse i psykologi++ og er ikke bare en vanlig mamma som synser. Dere tar for god fisk at søvntrening ikke er skadelig når det faktisk ikke foreligger forskning som motbeviser dette. Jeg har vært inne på nettsiden til Sovehjerte og skummet gjennom. Personen bak, som er lege, refererer til forskning men uten å spesifisere videre. Jeg kan si såpass, at forskningen som er gjort på søvntrening til nå, er mangelfull. Dessverre er det en utbredt oppfatning i det vestlige samfunn at barn som ikke sover, er et problem. Det er faktisk helt normalt med hyppige oppvåkninger og behov for nærhet på natt. Men det passer ikke inn i vårt samfunn der foreldre er alene med barna og i tillegg må prestere på jobb. Søvntrening handler derfor om foreldrenes behov for uavbrutt søvn, og lener seg tungt på «no cause of harm” i stedet for «cause of no harm» når det kommer til spedbarnet. Det er greit å være klar over alle aspekter rundt søvntrening før man tar en vurdering rundt veien videre. Richard Ferber var forøvrig lege, ikke psykolog. Han gikk senere ut og beklaget sine tidligere råd om søvntrening. Jeg har hatt barn som ikke roet seg i egen seng på natt, og der samsoving var det som fungerte for oss. Småbarn har som regel behov for nærhet på natt også. Forskning har vist at babyer som legges i egen seng, på eget rom, har forhøyet kortisolnivå, selv om de ikke gråter. Anonymkode: f288d...6fb Dårlig og oppstykket søvn over lengre tid kan ha enorm innvirkning på foreldrenes fysiske og psykiske helse uavhengig av hvorvidt og hvordan de jobber. Det er ganske sannsynlig at mange som får fødselsdepresjon utløses og forverres av søvnmangel. Drit i å si at det er naturlig og at vi er laget for det, det er like fullt skadelig. Fint og flott at samsoving fungerte for dere, men mange sover svært dårlig med barn i senga. I tillegg har vi krybbedøds/kvelningsfaren som samsovingsfans sjeldent til aldri har fokus på. Typisk, det er lite hjelp å få annet enn den evige "prøv samsoving". Anonymkode: 3912e...8f4 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #19 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg har en utdannelse i psykologi++ og er ikke bare en vanlig mamma som synser. Dere tar for god fisk at søvntrening ikke er skadelig når det faktisk ikke foreligger forskning som motbeviser dette. Jeg har vært inne på nettsiden til Sovehjerte og skummet gjennom. Personen bak, som er lege, refererer til forskning men uten å spesifisere videre. Jeg kan si såpass, at forskningen som er gjort på søvntrening til nå, er mangelfull. Dessverre er det en utbredt oppfatning i det vestlige samfunn at barn som ikke sover, er et problem. Det er faktisk helt normalt med hyppige oppvåkninger og behov for nærhet på natt. Men det passer ikke inn i vårt samfunn der foreldre er alene med barna og i tillegg må prestere på jobb. Søvntrening handler derfor om foreldrenes behov for uavbrutt søvn, og lener seg tungt på «no cause of harm” i stedet for «cause of no harm» når det kommer til spedbarnet. Det er greit å være klar over alle aspekter rundt søvntrening før man tar en vurdering rundt veien videre. Richard Ferber var forøvrig lege, ikke psykolog. Han gikk senere ut og beklaget sine tidligere råd om søvntrening. Jeg har hatt barn som ikke roet seg i egen seng på natt, og der samsoving var det som fungerte for oss. Småbarn har som regel behov for nærhet på natt også. Forskning har vist at babyer som legges i egen seng, på eget rom, har forhøyet kortisolnivå, selv om de ikke gråter. Anonymkode: f288d...6fb Bare nysgjerrig, men hva tenker forresten du som psykolog (eller med utdanning innenfor psykologi....) om effekten og bivirkningene av så ekstremt oppstykket, dårlig og lite søvn over tid? Typ aldri mer enn to timer i strekk, og maks 4 timer totalt ila et døgn, over en periode på 9-10 mnd... Anonymkode: c4a7e...fb0 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #20 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei! Jeg tror forskningen som dreier seg om forhøyet kortisolnivå er tilbakevist. Jeg har en samboer som er psykolog (han er riktignok ung og nettopp ferdig med spesialiseringen sin) og på studiet har Ferber hele tiden vært frontet som the way to go. Jeg trodde i utgangspunktet ikke at jeg kom til å gjennomføre en "gråtekur" (selv om samboer har pushet en god stund), men med jevnlige sjekk ble det ikke verre enn det en biltur er for oss (hun hater å kjøre bil, men vi er helt avhengig av det for å komme oss på helsestasjonen og legesjekker) - der gråter hun faktisk lengre. Er det også skadelig? Her var det gråt i tre dager, og som nevnt maks 20 min som var første kvelden. Bilturene våre er lengre og skjer oftere. Jeg har virkelig aldri tenkt at baby tok skade av søvntreningen, og det tror jeg fremdeles ikke. Dette med at Ferber har senere beklaget råd om søvntrening var nytt for meg. Kan du dele kilde? Anonymkode: c4a7e...fb0 Godt poeng med dette med gråting i bil. Vår baby hater også bil (nå har ikke vi bil selv, men leier bil innimellom) og da er det gråting fram til han sovner eller vi stopper. Samme i vogn, noen ganger kan vi ikke stoppe vogna og ta ham ut (feks i snøværet som er nå) sånda blir det endel gråt til vi kommer frem. Har ofte tenkt på dette når folk nevner at babyer tar skade av å gråte for seg selv. Hva gjør flerbarnsforeldre? Hva gjør tvillingforeldre? Er alle tvillinger skadet fordi moren måtte la dem gråte når hun tok seg av den andre? Anonymkode: 66667...a85 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå