AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #1 Skrevet 4. januar 2023 Hei Gutten vår fikk nettopp denne diagnosen. Og det er vanskelig for oss å informere ham om dette, da han altså ikke har en klassisk ADHD, men en ADD (mangler hyper-delen). Prøvde å lese Herman-boka sammen, men den kjente han seg ikke noe særlig igjen i. Det samme med ADHD-episoden av "Sånn er jeg og Sånn er det" på NRK; der ser man jo også en gutt med hyper-delen som blant annet er svært energisk og dyktig grovmotorisk. Så min sønn klarte heller ikke å relatere til det, og får egentlig bare inntrykk av at han er enda mer "krevende" energimessig enn han faktisk er, noe som jo blir helt feil! Er det flere her som har barn med ADHD uoppmerksom type, tidligere kalt ADD? Hvordan informerte dere barnet deres om dette? Og er det noen gode støttegrupper som vi kan melde oss inn i? Litt av problemet vårt er også det at gutten vår har en tilleggsdiagnose som gir ham dårlig motorikk, slik at det de fleste andre AD(H)D'ere er dyktige på, er han dårlig på 😔 Anonymkode: 0b862...5eb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #2 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei Gutten vår fikk nettopp denne diagnosen. Og det er vanskelig for oss å informere ham om dette, da han altså ikke har en klassisk ADHD, men en ADD (mangler hyper-delen). Prøvde å lese Herman-boka sammen, men den kjente han seg ikke noe særlig igjen i. Det samme med ADHD-episoden av "Sånn er jeg og Sånn er det" på NRK; der ser man jo også en gutt med hyper-delen som blant annet er svært energisk og dyktig grovmotorisk. Så min sønn klarte heller ikke å relatere til det, og får egentlig bare inntrykk av at han er enda mer "krevende" energimessig enn han faktisk er, noe som jo blir helt feil! Er det flere her som har barn med ADHD uoppmerksom type, tidligere kalt ADD? Hvordan informerte dere barnet deres om dette? Og er det noen gode støttegrupper som vi kan melde oss inn i? Litt av problemet vårt er også det at gutten vår har en tilleggsdiagnose som gir ham dårlig motorikk, slik at det de fleste andre AD(H)D'ere er dyktige på, er han dårlig på 😔 Anonymkode: 0b862...5eb Når på året er han født? Anonymkode: 6079c...994
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #3 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei Gutten vår fikk nettopp denne diagnosen. Og det er vanskelig for oss å informere ham om dette, da han altså ikke har en klassisk ADHD, men en ADD (mangler hyper-delen). Prøvde å lese Herman-boka sammen, men den kjente han seg ikke noe særlig igjen i. Det samme med ADHD-episoden av "Sånn er jeg og Sånn er det" på NRK; der ser man jo også en gutt med hyper-delen som blant annet er svært energisk og dyktig grovmotorisk. Så min sønn klarte heller ikke å relatere til det, og får egentlig bare inntrykk av at han er enda mer "krevende" energimessig enn han faktisk er, noe som jo blir helt feil! Er det flere her som har barn med ADHD uoppmerksom type, tidligere kalt ADD? Hvordan informerte dere barnet deres om dette? Og er det noen gode støttegrupper som vi kan melde oss inn i? Litt av problemet vårt er også det at gutten vår har en tilleggsdiagnose som gir ham dårlig motorikk, slik at det de fleste andre AD(H)D'ere er dyktige på, er han dårlig på 😔 Anonymkode: 0b862...5eb Har dessverre ingen gode råd, men følger tråden for å se om andre har det. Vår sliter med grov og finmotorikk, er generelt klumsete og har veldig dårlig selvtillit på grunn av dette. Vi prøver å støtte så godt vi kan og fokuserer på hvem han er, og ikke hva han kan (og ikke kan). Anonymkode: 478b7...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #4 Skrevet 4. januar 2023 Og vår er født tidlig på året (ikke ts). Anonymkode: 478b7...9ee
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #5 Skrevet 4. januar 2023 Har ikke legen på BUP hjulpet dere med å forklare? ADD går vell mer på indre uro, vansker med å holde fokus eks på skole arbeid. søker du opp på FB finner du støtte grupper for foreldre, det er også en norsk organisasjon men er ikke medlem der selv. jeg har tatt utgp i hva barnet selv synes er vanskelig og forklart diagnosen etter beste evne derfra. lykke til! Anonymkode: 03929...df3
lillevill Skrevet 4. januar 2023 #6 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei Gutten vår fikk nettopp denne diagnosen. Og det er vanskelig for oss å informere ham om dette, da han altså ikke har en klassisk ADHD, men en ADD (mangler hyper-delen). Prøvde å lese Herman-boka sammen, men den kjente han seg ikke noe særlig igjen i. Det samme med ADHD-episoden av "Sånn er jeg og Sånn er det" på NRK; der ser man jo også en gutt med hyper-delen som blant annet er svært energisk og dyktig grovmotorisk. Så min sønn klarte heller ikke å relatere til det, og får egentlig bare inntrykk av at han er enda mer "krevende" energimessig enn han faktisk er, noe som jo blir helt feil! Er det flere her som har barn med ADHD uoppmerksom type, tidligere kalt ADD? Hvordan informerte dere barnet deres om dette? Og er det noen gode støttegrupper som vi kan melde oss inn i? Litt av problemet vårt er også det at gutten vår har en tilleggsdiagnose som gir ham dårlig motorikk, slik at det de fleste andre AD(H)D'ere er dyktige på, er han dårlig på 😔 Anonymkode: 0b862...5eb Du kan jo melde deg inn i adhd norge. De har treff, kurs osv.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #7 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dessverre ingen gode råd, men følger tråden for å se om andre har det. Vår sliter med grov og finmotorikk, er generelt klumsete og har veldig dårlig selvtillit på grunn av dette. Vi prøver å støtte så godt vi kan og fokuserer på hvem han er, og ikke hva han kan (og ikke kan). Anonymkode: 478b7...9ee Hva gjør dere for å hjelpe gutten med motorikken? Viktig å få barnet ut i aktiviteter som trener opp dette, da det vil hjelpe barnet på lenger sikt. Hinderløyper, klatreparker, ballspill, sykling og ski. Alle disse trener koronasituasjonen veldig bra, og påvirker motorikken veldig!! Om barnet ikke er interessert, så prøv å legg familieturer til steder der dere som familie kan gjøre dette sammen 🙂 Anonymkode: a3871...822
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #8 Skrevet 4. januar 2023 koronasituasjonen , haha ! Anonymkode: e10ed...435
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #9 Skrevet 4. januar 2023 Dette burde PPT hjelpe dere med. Gutten har problemer med konsentrasjonen , men ikke hyperaktiv. Han får vel tildelt spesped.timer på skolen ? Har han fått tilbud om om medisinering ? Anonymkode: 96d63...bfa
Angelheart2 Skrevet 4. januar 2023 #10 Skrevet 4. januar 2023 Vår datter fikk også diagnosen ADHD uten hyperaktivitet (tidligere kalt ADD) for ett år siden. Vi har fått masse hjelp fra BUP og har blant annet deltatt i et foreldrekurs i regi av ADHD-foreningen. Det de er veldig tydelige på i ADHD-foreningen er at "har du møtt en person med ADHD så har du møtt EN person med ADHD", altså at alle er forskjellige og at det ikke er noe "rett eller feil" i måten man har utfordringer knyttet til diagnosen. Om ikke BUP eller PPT hjelper dere så bør dere ta kontakt med ADHD-foreningen og be om bistand der, de er kjempeflinke og har masse å bidra med, både når det gjelder litteratur om ADHD, kurs, tips om tilrettelegging, rettigheter og lignende.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #11 Skrevet 4. januar 2023 Takk for alle svar. Han er født relativt tidlig på året, til deg som lurte på det. Jeg fikk diagnosen hans muntlig for 3 uker siden, per telefon av terapeuten. De skulle organisere møte med legen. Men BUP er overarbeidet, og vi har fremdeles ikke fått dato til møtet til tross for purringer. Men fastlegen bekrefter at diagnosen er satt. Det er derfor vi er veldig i limbo nå, og rådville. TS Anonymkode: 0b862...5eb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #12 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette burde PPT hjelpe dere med. Gutten har problemer med konsentrasjonen , men ikke hyperaktiv. Han får vel tildelt spesped.timer på skolen ? Har han fått tilbud om om medisinering ? Anonymkode: 96d63...bfa Han har hatt IOP i tre år allerede og et vedtak fra dem pga noen ikke-faglige utfordringer. Men ham har først fått store faglige utfordringer det siste skoleåret, og da måtte han bli henvist til PPA på nytt fordi det da er en annen problemstilling enn før 😳🙃 Forespeilet opptak i februar.. Goddag mann økseskaft. TS Anonymkode: 0b862...5eb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #13 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har ikke legen på BUP hjulpet dere med å forklare? ADD går vell mer på indre uro, vansker med å holde fokus eks på skole arbeid. søker du opp på FB finner du støtte grupper for foreldre, det er også en norsk organisasjon men er ikke medlem der selv. jeg har tatt utgp i hva barnet selv synes er vanskelig og forklart diagnosen etter beste evne derfra. lykke til! Anonymkode: 03929...df3 Tusen takk for gode tips. TS Anonymkode: 0b862...5eb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #14 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har hatt IOP i tre år allerede og et vedtak fra dem pga noen ikke-faglige utfordringer. Men ham har først fått store faglige utfordringer det siste skoleåret, og da måtte han bli henvist til PPA på nytt fordi det da er en annen problemstilling enn før 😳🙃 Forespeilet opptak i februar.. Goddag mann økseskaft. TS Anonymkode: 0b862...5eb Jeg ble litt forvirret .. Han har nettopp blitt utredet av BUP og fått ADHD diagnose, og nå skal han inn igjen for ny utredelse ? Jeg fikk god dialog med PPT når jeg fikk diagnosen på min gutt. Råd og veiledning på hvordan vi skulle gå frem Anonymkode: 96d63...bfa
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #15 Skrevet 26. januar 2023 Jeg har funnet mye bra info på ADHD Norge. Fant noen videoer blant annet, og en podkast (mest for oss voksne). Min fikk også nettopp diagnosen og skal snart til samtale på BUP hvor hun får mer informasjon. Jeg har kun snakket litt kort med henne om konsentrasjonsvanskene. Det er nok lurt som en nevnte tidligere, å ta utgangspunkt i hans vansker når du skal forklare. Og se litt på ADHD Norge. Anonymkode: 304a7...040 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 Tja. Vi har en gutt med svært høytfungerende autisme, og heller ikke vi klarer helt forklare nøyaktig hva det går utpå. Det er jo han selv som kjenner seg best. Anonymkode: e6fe9...6bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå