AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #1 Skrevet 4. januar 2023 Til dere som er 100% alene med barn i skolepliktig alder, hvordan løser dere kabalen med ferie og jobb iløpet av et år? Jeg blir helt alene med barna dette året og bekymrer meg for hvordan jeg skal løse dette problemet. Blir jo vanskelig å ta så ekstremt mange uker ulønnet ferie ila året? Anonymkode: 52074...559
Eva-Lena Skrevet 4. januar 2023 #2 Skrevet 4. januar 2023 Kanskje du allerede i April/Mai kan høre med noen ungdommer i nærheten om de vil tjene noen kroner på barnepass i sommerferien. De går vel på sfo, så de kan jo gå der noen uker også?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #3 Skrevet 4. januar 2023 Eva-Lena skrev (5 minutter siden): Kanskje du allerede i April/Mai kan høre med noen ungdommer i nærheten om de vil tjene noen kroner på barnepass i sommerferien. De går vel på sfo, så de kan jo gå der noen uker også? De er 10 år så er akuratt for store for sfo men for små til å være for lenge hjemme alene hver eneste dag over uke(r). Anonymkode: 52074...559
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #4 Skrevet 4. januar 2023 Alene fra dag 1. måtte bruke Bhg/ sfo da det var mulig i tillegg til flex besteforeldre og bytta ei uke med ei Anna alenemor så vi tok med hverandres barn ( gull for å få kabalen til å gå opp ) fortsatte bytte etter de sluttet på sfo i tillegg til alt av turbo leir, kunstskoler og ridrleirer i området etterhvert slik at kabalem gikk opp på jobb- hva slags interesser har barna dine? Fotballskole idrettskurs finnes også og ser nå at kommunen også tilbyr sommeraktiviteter - billigere enn tre uker på rideleir 🫣 Det viktige er å være tidlig ute Anonymkode: 5ce81...1d1
smurfebuss Skrevet 4. januar 2023 #5 Skrevet 4. januar 2023 Jeg var heldig og jobba i nærheten, ergo kunne de være alene noen timer men også komme og være litt på jobben min. Smurte matpakker som sto i kjøleskapet, ringte hjem og minte på. Jeg hadde ferie i 3-4 uker (litt avhengig av fri de andre feriene), far hadde de i to uker, kanskje var de en uke hos besteforeldre, sommerskole/fotballskole. Men jeg hadde vært alene med ungene siden de var 3 og 4. De var vant til at de av og til måtte fikse ting alene. De mestret det å ta buss lenge før klassekameratene f.eks.
Gjest Innsikten Skrevet 4. januar 2023 #6 Skrevet 4. januar 2023 Kollega av meg er i samme situasjon, besteforeldre bor veldig langt unna. Der løser de ved 1 uke fotballskole, 1 uke feriekoloni, 1-2uker hos besteforeldre (da bruker hun helga på å kjøre opp til dem). Resten av sommerferien tar hun selv ut ferie. Da sparer hun 2 uker til resten av skoleåret.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #7 Skrevet 4. januar 2023 En 10åring klarer seg da hjemme alene med litt trening, i min barndom var jeg alene hjemme hele dager (og uker i ferien) fra 1.klasse. Ellers får du alliere deg med andre foreldre, familie, sende på leir eller ansette noen. Anonymkode: 70d3b...996
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #8 Skrevet 4. januar 2023 Er det to 10-åringer (5.klasse) det er snakk om? Min 10-åring klarer seg veldig fint hjemme alene av og til. Han sykler/går til venner og har med telefonen så jeg kan følge med på gps (anbefaler appen Life360). Har selvsagt også kontakt på meldinger/telefonen. Anonymkode: 8120a...c8b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #9 Skrevet 4. januar 2023 Hvor bor dere? Her jeg bor er det en lang rekke ulike sommerskoletilbud, alt fra diverse idretter til gaming, sjakk, foto, tegning,... Dette er ofte tilfelle i vinterferie og høstferie også. Anonymkode: f5db1...20e
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #10 Skrevet 4. januar 2023 Hvis barnet er for stort til SFO er det regnet som gammel nok til å klare seg alene en hel dag. Du og barnet ditt bør sporenstreks øve på å lage enkel mat og ellers klare seg alene en dag. Kan du jobbe hjemmefra innimellom? Har barnet besteforeldre eller annen familie i nærheten som kan passe? Kjenner du noen av foreldrene til barnets venner, kanskje dere kan bytte på å ta fri og passe barna de dagene det gjelder? Hvis du bor i Oslo kan du benytte deg av Rødhette. Det er et tilbud for aleneforeldre hvor barn kan være når foreldrene må jobbe og det ikke er alternativ barnepass (dog er jeg usikker på om barn så gamle som 10 år får være der). Alle må bidra, det vil si ta vakter for å passe andres barn, men du får dobbelt så mye pass tilbake. (Altså om du tar en vakt på 5 timer får du 10 timer gratis barnepass tilbake.) Du kan evt søke etter noen som kan passe barnet ditt ved behov. Det finnes eldre, studenter eller andre som gjerne tar en slik jobb for å tjene litt penger Anonymkode: 3b479...9d2
fru Alving Skrevet 4. januar 2023 #11 Skrevet 4. januar 2023 Kan du forsøke og få dem inn på sommerskole, det er masse tilbud både i starten og slutten av skoleferien. Kodekurs, korps, kulturskole, idrett av alle slag. Kommunen har vel og sommerskole som er gratis? Har du god økonomi så finnes det og leirer, seilerleir osv hvor barna kan være en ukes tid. Har du familie som kan ha barna boende en uke eller to? Min mann og hans bror var hver sommer en liten måned hos bestemora i nordnorge, da de bodde sammen med alenemor. De fikk fin ferie i nord og mye tid med familien der og mor fikk litt alenetid uten barn. Eller så tenker jeg at barn på ti år kan fint være alene hjemme, og kanskje du kan ta hjemmekontor inn imellom.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #12 Skrevet 4. januar 2023 Besteforeldre, SFO, sommerleir, være med venners familie på hytta o.lign. Anonymkode: cb209...f40
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #13 Skrevet 4. januar 2023 Barn som er 10 år gamle kan helt fint være alene hjemme med litt tilrettelegging og tilgang til telefon. Litt kjedelig ja, men som aleneforelder må man bare tilpasse. Mitt barn måtte begynne å være alene på ettermiddagen fra slutten av 2. klasse da vi var avhengig av skolebuss som ikke tok hensyn til SFO-tider. Det gikk veldig fint. Anonymkode: b4e64...805
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #14 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barn som er 10 år gamle kan helt fint være alene hjemme med litt tilrettelegging og tilgang til telefon. Litt kjedelig ja, men som aleneforelder må man bare tilpasse. Mitt barn måtte begynne å være alene på ettermiddagen fra slutten av 2. klasse da vi var avhengig av skolebuss som ikke tok hensyn til SFO-tider. Det gikk veldig fint. Anonymkode: b4e64...805 Selvfølgelig er de alene på ettermiddag eller planleggingsdager og div, pg har vært det siden 3. Klasse. Men tenker likevel at uker alene hver dag blir litt vel mye overkill for 10 åringer. Ja jeg får søke dem inn på diverse leirskoler Hvis jeg finner noe til en rimelig pris. Ts Anonymkode: 52074...559
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå