Gjest Gamle Alex Skrevet 15. desember 2005 #1 Skrevet 15. desember 2005 Vil du gi barnet ditt vaksine mot hjernehinnebetennelse? Fra juni 2006 vil denne vaksinen være tilgjennlig på lil linje med de vaksinene vi har i dag. Det dør 4 barn i året i Norge av hjernehinnebetennelse i året i Norge. Hva synes dere ? Er det noe dere vil gi barna deres Jeg personnlig sier : It is about time!!!!
Helene Skrevet 15. desember 2005 #2 Skrevet 15. desember 2005 Jeg personlig sier : It is about time!!!! ← Ja, jeg ville gitt dette til barnet mitt.
Gjest Miloine Skrevet 15. desember 2005 #3 Skrevet 15. desember 2005 Ja, så klart jeg ville ha gjort det!
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #4 Skrevet 15. desember 2005 har ikke den vært tilstede lenge da...? :klø: Trodde dattera mi som nå er 4 fikk den da hun var rundt et år...hmm
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #5 Skrevet 15. desember 2005 Det er iallefall noe jeg ville takket ja til.
Gjest Miloine Skrevet 15. desember 2005 #6 Skrevet 15. desember 2005 har ikke den vært tilstede lenge da...? :klø: Trodde dattera mi som nå er 4 fikk den da hun var rundt et år...hmm ← Det stemmer nok det! Det var en vaksine som het HIB, men den var mot en type bakterie som kan føre til hjernehinnebetennelse. Det som nå har skjedd er at det har vært forhandlinger nå i ca. kun 3 uker (m/Silvia Brustad i spissen.) om enda en ny type vaksine mot hjernehinnebetennelse. Det finnes nemmelig flere typer, og nå er det da altså kommet fram 2 vaksiner mot hjernehinnebetennelse. Det er fortsatt mange typer bakterier som fører til hjernehinnebetennelse som disse vaksinene ikke tar "knekken" på. Når så denne vaksinen kommer ca. rundt juli neste år så skal man likevel ikke tro at barnet nå ikke er mottakelig for hjernehinnebetenelse. Syntes det er viktig å få frem dette. Før barnet fyller 3 år så kommer ikke de ”vanlige” symptomene på hjernehinnebetennelse som stiv nakke,lysskyhet, følelsesløs under foten (og litt gulaktig fotsåle) samt små røde prikker i huden.
Gjest Alle må lese Skrevet 15. desember 2005 #7 Skrevet 15. desember 2005 Takk for informasjonen over her. Det er et viktig poeng.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #8 Skrevet 23. januar 2006 Anbefaler dere å se på Puls på NRK kl 19.30 i dag; om mulige ettervirkninger av vaksine mot hjernehinnebetennelse.
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2006 #10 Skrevet 23. januar 2006 Jeg har vært i tvil rundt alle vaksiner. Det kan være sunt å inneha en lett skepsis til vaksiner, og å gjøre seg skikkelig kjent med hva det egentlig innebærer.
Moonchild Skrevet 23. januar 2006 #11 Skrevet 23. januar 2006 Anbefaler dere å se på Puls på NRK kl 19.30 i dag; om mulige ettervirkninger av vaksine mot hjernehinnebetennelse. ← Den saken dreier seg om en annen type vaksine. Det presiseres i programmet at forsøkene med denne vaksinen er avsluttet. Jeg har begynt å vaksinere min gutt med Prevenar, som er den vaksinen det har vært snakket mye om i høst, og som sannsynligvis vil bli en del av det ordinære vaksinasjonsprogrammet fra juli. Vaksinasjonsprogrammet inneholder allerede en vaksine mot en annen type hjernehinnebetennelse (HiB). Og det finnes dessverre også en rekke andre typer hjernehinnebetennelse man ikke kan vaksinere mot. Å ha en såkalt "sunn skepsis" mot vaksine er ikke bare dumt, det kan også være direkte farlig hvis for mange har denne skepsisen, eller velger å ikke vaksinere fordi man tror at sykdommen er nærmest utryddet. Blant annet har det ført til at polio, som man trodde var nærmest utryddet, har blomstret opp i blant annet Zambia. (Javel, langt unna, men likevel hvis mange nok slutter å vaksinere i Norge kan den dukke opp igjen her også!) Det er forsket mye på vaksinene før de settes på små barn, og jeg velger heller å sette en offentlig anbefalt vaksine, enn å ta sjansen på at det skal gå bra, siden det er så få som rammes. For gjør det ikke det tror jeg aldri jeg ville klart å tilgi meg selv. På Helsestasjonen deles det ut en brosjyre om vaksinene som pt inngår i det ordinære vaksinasjonsprogrammet. Jeg anbefaler å lese denne for å forstå hvorfor de forskjellige vaksinene anbefales, og samtidig forstå at det ligger samme gjennomtenkte grunn bak innføringen av Prevenar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå