Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er en man på nå 30 år

Men i ca. 2013 fant jeg en fantastisk jente, vi flyttet sammen relativt fort og kjøpte vårt første hus først, jeg som er snekker rev det huset ned til skallet og bygde det opp igjen, og det bel nydelig, mens oppussingen skjedde ble esken min gravid med førstefødte (som vi her etter kaller Åse).

Huset var omtrent ferdig, Åse tok sine første skritt der og vi hadde hund, alt var perfekt foruten noen få ting. Jeg jeg hadde gjeld opp til åra (dette viste henne ikke om, hun gikk igjennom nok så jeg ville ikke bekymre henne mer det dette) hennes foreldre bodde ett stykke unna nydelig sted. Et sted vi tilbrakte mange helger og ferier. Så vi bestemte oss for å fullføre første huset helt tipp topp og selge det og flytte sør over vi tjente faktisk en del på det første bygget.

Men det var herr begynte ting og falle, for og få husket i standarden «vi» måtte jeg låne ekstra penger og all denne økonomiske galskapen sto kun i mitt navn dermed gikk konsekvensene kun utover meg, rent fysisk i hvert fall, men uansett så fant vi fant et hus langs kysten som var helt perfekt, men som var alt fot dyrt og jeg hadde MASSE regninger etter det første bygget foresatt hengene over meg, jeg ville ikke bekymre henne med dette. Vi fikk skrapet sammen nok penger til huset på kysten. Og det kom jeg også med regninger.

Jeg prøvde alt i min makt og holde vannet over holdet og til slutt møte jeg veggen og mistet omtrent all lyst til og leve og kjempe videre, men jeg klarte til slutt ikke og holde under kontroll.

Dette var en ekstremt vanskelig periode for oss og i tillegg til dette ble vi gravide igjen, men fler og fler løgner fra min side dukket opp og vi gjorde det til slutt, dette var virkelig da ting gikk skikkelig ille for meg, vi hadde akkurat kjøpt et hus vi ikke hadde råd til. Å vii måtte tjene penger bare for og komme i null. Så da pusset vi opp det huset også for mange hundretusen, igjen i mitt navn, men vi tapte penger på det huset. Mye.

Og da møtte jeg veggen jeg fikk et alvorlig rusproblem, og til slutt ble vi begge ble enige om at att det beste for barna er at henne fikk omsorg for begge barna hun fikk sist fødte (her etter kalt sara). Jeg har aldri møtt Sara kun sett bilder og Åse har ikke sett på nesten tire år. Til slutt følte jeg at jeg mistet alt jeg mistet alt rundt meg ungene, bilen jobben og til slutt leiligheten. Så rusen tokk fullstendig kontroll, jeg budde ute 6 mnd. og fikk til slutt 1 åres fengsel. Og det var fengslet som reddet med, samt støtte fra min mor og stefar, de flyttet fjell for meg og holder på fortsatt den dag i dag I all, men etter et år i fengsel og der etter 1,3 år med rusdøgnbehandling har resultert i at jeg vært rusfri i 3 år nå. 

Jeg har kjempefin leilighet og går på høyskole. Jeg går også i terapi og til psykolog. Og sist mor og jeg vi var i retten ble vi  eige om at ting fortsetter slik som det gjør nå skal jeg begynne og få samvær nå til sommeren 2023.

Så kommer vi til dagens utfordring jeg har så vidt begynt og date litt her og der, men ikke noe seriøst (jeg har heller ikke vært ute etter noe seriøst da jeg har følt at jeg må fokusere på meg før jeg har overskudd til andre). Men jeg ønsker noe mer seriøst, jeg trenger noen som kanskje kan hjelpe meg og dra lasset (metaly) Så da kommer spørsmålet mitt:

Om/når jeg finner en jeg skikkelig liker, noen jeg kan se noe mer en et par netter med og har de kvalitetene jeg ønsker med bein i nesa som tør og si: Nå tar du feil, nå må du tenke deg om en gang til) Når kan jeg, og når burde jeg begynner og fortelle om min historie og paner for livet? Det kommer til og lang til før jeg klar til og virkelig foreller alt i detalj, men jeg vil ikke at noen skal føle seg lurt inn i ett «forholf» men på den andre siden vil jeg ikke skremme de bort heller. For jeg har virkelig forandret meg, jeg er langt i fra perfekt, om man ser er etter nye biler og ferie til bora bora så er jeg feil man, men om du er ute etter en trofast, beskytende, flink til og lage mat og ville beskyttet deg til døden, bokstavelig talt så kanskje Jeg kan jo åpenbart  ikke nevne sånne ting i bioen, og heller ikke første date, jeg vil jo gjerne at den nye skal bli kjent med den nye meg, Værsåsnill gi tilbakemeldinger, jeg skal på date på lørdag 

PS.

Helst ikke noe moralpreken, jeg viet jeg fcuket opp. Dette startet med Min far når jeg var 5-6 den historien kommer en annen gang,.

Endret av Hogopatro
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal den nye deg ha kontakt med barna sine? 

Anonymkode: 5aa79...484

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, ser du skriver at du skal få samvær fra sommeren. Ville bekymret meg mer for dette enn for hva du skal si til ei ny dame. Du har mye å ta igjen med barna.

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Et lite tips: teksten blir lettere å lese med noen avsnitt, og du vil få flere tilbakemeldinger.  (Du kan gå inn og redigere teksten/lage avsnitt selv)

Kommunikasjon er viktig.  Du har en historie med å holde ting skjult.  Selv om det er gjort av beste mening blir resultatet feil, og dette er noe du må komme bort fra. 
Som du har smertelig erfart kommer alt for en dag på ett eller annet tidspunkt, og du har alt å vinne på å være åpen dersom du finner noen du vil ha et seriøst forhold til. 
Start med åpenhet fra dag 1.
Du behøver ikke fortelle alt med en gang, men en eventuell ny kvinne må vite hva hun går til før dere etablerer dere sammen.

Men din førsteprioritet nå må være å få stablet på beina ett nytt og stabilt liv, både for deg selv og barna dine.

Anonymkode: e8193...b8a

Skrevet

Umiddelbare betraktninger. Jeg ville fokusert på dine barn og latt en eventuell ny kvinne komme i 2 rekke. Dette sammen med å være åpen på din historie til denne kvinnen. Dette for å bygge enn trygg grunnmur som du kan fortsette å bygge ditt nye liv på.

En kan også se det som en trapp. Første trinn må være på plass før en begynner på andre trinn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bra jobba! Jeg har vært litt på samme sted som du er, og jeg ser all den jobben du har gjort og alt som ligger bak.

Er enige med de over her, ungene dine er viktigst nå og fokuset på en partner må komme litt i annen rekke. Husk at du skylder ikke noen noe ting, på en måte, du skylder ikke en detaljert forklaring og begrunning, men du velger å fortelle om deg selv etterhvert som dere blir kjent. Det aller viktigste er at du får kontroll over livet ditt igjen, og at det som skjedde sist du mistet den, ikke gjentar seg. Lykke til

Anonymkode: e6c8e...eb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg orket ikke å lese når alt er klint sammen i et avsnitt.

Anonymkode: b854a...c08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du leter etter et grepa kvinnfolk, så setter de pris på menn som setter ungene sine først. Så din oppgave blir å prioritere ungene dine som prioritet 1. Som prioritet 2 ungene dine. Som 3.prioritet ungene dine. Det, sammen med at du må ha FULL kontroll over dine rusutfordringer. Når alt dette er på plass over tid (la oss si 4-5 år), SÅ kan du begynne å lete etter kjæreste. 

Anonymkode: 46755...6ca

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bra jobba! Jeg har vært litt på samme sted som du er, og jeg ser all den jobben du har gjort og alt som ligger bak.

Er enige med de over her, ungene dine er viktigst nå og fokuset på en partner må komme litt i annen rekke. Husk at du skylder ikke noen noe ting, på en måte, du skylder ikke en detaljert forklaring og begrunning, men du velger å fortelle om deg selv etterhvert som dere blir kjent. Det aller viktigste er at du får kontroll over livet ditt igjen, og at det som skjedde sist du mistet den, ikke gjentar seg. Lykke til

Anonymkode: e6c8e...eb3

Hvorfor skal noen ha en premie for å forsøke å ordne opp i sine rusutfordringer? Skulle ikke det bare mangle?

AnonymBruker
Skrevet

Du må lære deg å skrive bedre tekster, dette var et mareritt av en avhandling. Du må også bruke avsnitt og oftere avslutte en setning med punktum.

Helst burde du fokusere på barna dine før du drar inn en stakkars ukjent dame inn i dette rotet. Det er virkelig en skam at du ikke har møtt Åse på 3 år og aldri har møtt Sara! Hvorfor velger menn så ofte å stikke fra barna sine? De er like mye pappaens ansvar som mammaens. Veldig få oppegående damer ønsker seg en mann som har forlatt og sviktet barna sine så grusomt!

Du skriver også at du ønsker en partner som skal ta vare på deg ved å dra lasset ditt sammen med deg (det er også den eneste grunnen for å få deg en partner som du nevner, det sier ganske mye)... Vel, her må du nesten vokse opp og forstå at din jobb er å fikse opp i egen fortid slik at du ikke har et så stort lass å dra at du ikke klarer å dra det alene. Det er ganske spesielt å si at du ønsker partner fordi de skal hjelpe deg videre i livet, det er jo helt feil tankegang! Ta ansvar sjæl!

Du sier også at du har forandret deg, men jeg ser fortsatt en "mann" som avslutter hele historien om sine mislykke livsvalg med å skylde på sin egen far. Og du har ikke ordnet opp med barna dine, som du skylder enormt med tid og oppmerksomhet. Hadde du virkelig forandret deg og innsett hvor feil valg du har tatt tidligere i livet så hadde du skjønt at det er her du skulle begynt å ta tak! Ikke begynne å date nye kvinnfolk...

Det virker ikke som om du faktisk tar ansvar for egen fortid eller ønsker å ta ansvar for egen fremtid. Og det er få damer som ønsker å ha en slik "mann". Som ansvarlig kvinne blir man helt kvalt av slike menn, som dumper sine greier i fanget ditt og gir deg følelsen av å oppdra et barn/en ungdom (han selv).

Det er fint at du har innsett at du har en fortid som kan virke negativt for nye damer, men du må ta ansvar for den og bearbeide det før du drar en stakkars ny kvinne inn i det. For det er usikkert om du har tatt lærdom av fortiden din overhodet? Det må du for at ikke historien skal gjenta seg, du har ansvar for ditt liv og dine valg videre.

Du kan begynne med barna dine, bli en bedre far enn din egen far var. Ellers sitter de på din alder og skylder på sin pappa (deg) for sine dårlige valg. Igjen, historien vil gjenta seg hvis ikke du tar ansvar. Dine barn trenger en god rollemodell!

Og så får du rydde opp i økonomien. De fleste ønsker seg ikke uendelige ferier til BoraBora, men alle ønsker en trygg økonomisk hverdag med frihet. Kan du ikke tilby dette må du være ærlig om det fra start!

Du sier at det du kan tilby en partner er at du er trofast og kan lage mat. Det er ikke akkurat veldig mye... Å være trofast er et absolutt minimum, og dessuten kan du ikke love det da livet skjer. Når du kan svikte egne barn på en såpass grov måte som du har så kan du også svikte en partner. Dine lovnader om trofasthet faller på steingrunn, det er overhodet ikke troverdig.

Videre sier du at du er beskyttende og vil forsvare partner med døden. Altså... hæ!? De fleste kvinner i dag klarer å passe på seg selv. Kanskje du har et litt dårlig kvinnesyn også? Dette er ikke normalt. Dessuten, denne tankegangen skulle du hatt for barna dine! Hvorfor skal du gi mer beskyttelse og omsorg overfor en partner enn dine egne barn?!

Du virker lett og slett ekstremt umoden.

Håper virkelig ikke at du drar noen inn i dette før du har ordnet opp litt mer selv!

Og du må selvfølgelig være ærlig om fortiden din fra start, siden det er det du egentlig lurer på. Å holde slike ting som dette skjult vil bare føre til at en ny partner vil føle at du har lurt henne. Og det øker ikke sjansene dine for et godt forhold, når du bryter tilliten deres!

Anonymkode: 0a925...a51

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager, ser du skriver at du skal få samvær fra sommeren. Ville bekymret meg mer for dette enn for hva du skal si til ei ny dame. Du har mye å ta igjen med barna.

Barna kommer selvfølgelig i første rekke, jeg har vært klar for og etablere forhold med barna mine lenge, men for at mor skal føle seg trygg (noe som er veldig viktig for meg) så har jeg gått med på å gi det et år til, bare så hun kan være sikker, jeg har også gått med på leverer ukentlige urinprøver og alle er søfølgelige rene 

Skrevet

Skrevet (endret)

Et lite tips: teksten blir lettere å lese med noen avsnitt, og du vil få flere tilbakemeldinger.  (Du kan gå inn og redigere teksten/lage avsnitt selv)

Kommunikasjon er viktig.  Du har en historie med å holde ting skjult.  Selv om det er gjort av beste mening blir resultatet feil, og dette er noe du må komme bort fra. 
Som du har smertelig erfart kommer alt for en dag på ett eller annet tidspunkt, og du har alt å vinne på å være åpen dersom du finner noen du vil ha et seriøst forhold til. 
Du behøver ikke fortelle alt med en gang, men en eventuell ny kvinne må vite hva hun går til før dere etablerer dere sammen.

Men din førsteprioritet nå må være å få stablet på beina ett nytt og stabilt liv, både for deg selv og barna dine.

Takk og dett er jeg enig i. vi kunne kjørt igang samvær i fjor men mor lurte på om vi kunne gi det er år ekstra der jeg leverte urinprøver vi er nå 6 mnd i den perioden har gått knirkeftitt

Endret av Hogopatro
AnonymBruker
Skrevet
Hogopatro skrev (7 minutter siden):

Takk og dett er jeg enig i. vi kunne kjørt igang samvær i fjor men mor lurte på om vi kunne gi det er år ekstra der jeg leverte urinprøver vi er nå 6 mnd i den perioden har gått knirkeftitt

Har du ikke vært rusfri i 3 år?

Anonymkode: 245ac...5c8

• Liker 1
Skrevet
Apis skrev (1 time siden):

Umiddelbare betraktninger. Jeg ville fokusert på dine barn og latt en eventuell ny kvinne komme i 2 rekke. Dette sammen med å være åpen på din historie til denne kvinnen. Dette for å bygge enn trygg grunnmur som du kan fortsette å bygge ditt nye liv på.

En kan også se det som en trapp. Første trinn må være på plass før en begynner på andre trinn. 

Som nevnt tidligere over her så kommer barna først uansett, det ikke en dag jeg ikke tenker på de, men jeg føler meg mer stabil nå en noen gang. og når jeg snakker om samvær så er snakk om 4-6 ganger i året til og begynne med

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med å ha blitt rusfri! Veldig bra jobba! 

Jeg tenker, som flere andre her, at du burde fokusere på deg selv og barna først og fremst. En kjæreste/livspartner kommer nok, men ikke legg altfor mye vekt på å finne en framtidig partner. Og i hvert fall ikke legg all din lykke i hennes hender.

Min eks har noe lignende historie som deg. Han fikk alvorlige rusproblemer da datteren vår var 1 år. Han mistet all kontakt med henne, og vi hørte ikke fra han før hun var nærmere fire år. Da hadde han vært i avrusning i ett år, og ønsket samvær. Han fikk samvær med datteren vår (barnevernet fulgte også opp siden jeg ønsket det for å være sikker på at han ikke ruset seg, og det ble tatt jevnlige rustester første året med samvær). Han gjorde en kjempejobb, holdt seg rusfri og fikset seg fast jobb og bolig. Vi trappet gradvis opp samværet. Så fikk han seg samboer som også hadde barn fra tidligere. Alt gikk veldig fint, og han hadde i flere år 30% samvær. 

Så ble det da slutt med denne dama. Han mistet etter hvert jobben, og ønsket/klarte ikke ha like mye samvær. Lang historie kort, han begynte å ruse seg igjen, har vært arbeidsledig i mange år. Og barnet vårt «mistet» i stor grad igjen faren sin. Nå har han kun samvær omtrent én gang i måneden noen timer på dagtid. Det er hans eget ønske, men jeg er også veldig «fornøyd» med at han ikke ønsker mer slik situasjonen er. Jeg hadde satt meg på bakbeina hvis han ønsket hyppigere og lengre samvær. Hvis han igjen tar tak i seg selv, så skal han få mer samvær hvis han ønsker det (og barnet selv vil være mer hos han, hun er såpass stor nå at hun har noe å si i saken hun også).

Jeg tror eksen min la altfor mye av sin lykke i den nye kjærestens hender. Alt raste for han igjen når det ble slutt mellom dem. Så derfor mener jeg det viktigste er at du lærer å stø støtt i deg selv, og at du fokuserer på å bygge opp en relasjon til barna dine. Du har allerede mistet svært mye viktig tid og tilknytning til dem. Årene går så fort, og det er for sent å begynne å bygge en sterk og god relasjon når de nærmer seg voksen alder. 

Du finner deg en partner, ts. Men i bunn og grunn må man være i stand til å klare seg selv her i livet. Og man må kunne ha det godt på egenhånd også, man har jo aldri noen garantier for framtiden.

Når det gjelder når du kan fortelle om fortiden din til en ny dame, så er det helt opp til deg. Jeg har selv hatt et veldig tøft liv, noe jeg ikke deler med hvem som helst, men da jeg møtte han som nå er mannen min, falt det seg helt naturlig å fortelle om dette allerede helt i starten. I din situasjon ville jeg ikke drøyd altfor lenge med å fortelle om fortiden din, du trenger ikke gå i masse detaljer i starten, men at din nye partner vet hovedlinjene er nok lurt. Hvis ikke kan det hende man føler seg litt lurt av den grunn, og man kan bli mer skeptisk enn hvis man ble fortalt det tidligere.

Masse lykke til! Du har gjort en kjempejobb, ikke glem det! Og ta vare på deg selv først og fremst (det kommer også barna dine til gode).

Anonymkode: 5d3ca...3fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du leter etter et grepa kvinnfolk, så setter de pris på menn som setter ungene sine først. Så din oppgave blir å prioritere ungene dine som prioritet 1. Som prioritet 2 ungene dine. Som 3.prioritet ungene dine. Det, sammen med at du må ha FULL kontroll over dine rusutfordringer. Når alt dette er på plass over tid (la oss si 4-5 år), SÅ kan du begynne å lete etter kjæreste. 

Hvor kommer dette fra at jeg ikke setter ungene mine først, de kommer forran allt. selv meg. jeg er som nevnt stabil som når jeg snakker sammvær snakker vi ikke om annenhver uke osv. vi vil få hjelp av dette av barnevernet og samvær i starten vil nok ikke være mer en 4-7 ganger i årene til og begynne med

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du ikke vært rusfri i 3 år?

Anonymkode: 245ac...5c8

Jo og jeg var rusfri før møtet i rette, og når jeg. tenker over det er det snart 4 år rusfruhet

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gratulerer med å ha blitt rusfri! Veldig bra jobba! 

Jeg tenker, som flere andre her, at du burde fokusere på deg selv og barna først og fremst. En kjæreste/livspartner kommer nok, men ikke legg altfor mye vekt på å finne en framtidig partner. Og i hvert fall ikke legg all din lykke i hennes hender.

Min eks har noe lignende historie som deg. Han fikk alvorlige rusproblemer da datteren vår var 1 år. Han mistet all kontakt med henne, og vi hørte ikke fra han før hun var nærmere fire år. Da hadde han vært i avrusning i ett år, og ønsket samvær. Han fikk samvær med datteren vår (barnevernet fulgte også opp siden jeg ønsket det for å være sikker på at han ikke ruset seg, og det ble tatt jevnlige rustester første året med samvær). Han gjorde en kjempejobb, holdt seg rusfri og fikset seg fast jobb og bolig. Vi trappet gradvis opp samværet. Så fikk han seg samboer som også hadde barn fra tidligere. Alt gikk veldig fint, og han hadde i flere år 30% samvær. 

Så ble det da slutt med denne dama. Han mistet etter hvert jobben, og ønsket/klarte ikke ha like mye samvær. Lang historie kort, han begynte å ruse seg igjen, har vært arbeidsledig i mange år. Og barnet vårt «mistet» i stor grad igjen faren sin. Nå har han kun samvær omtrent én gang i måneden noen timer på dagtid. Det er hans eget ønske, men jeg er også veldig «fornøyd» med at han ikke ønsker mer slik situasjonen er. Jeg hadde satt meg på bakbeina hvis han ønsket hyppigere og lengre samvær. Hvis han igjen tar tak i seg selv, så skal han få mer samvær hvis han ønsker det (og barnet selv vil være mer hos han, hun er såpass stor nå at hun har noe å si i saken hun også).

Jeg tror eksen min la altfor mye av sin lykke i den nye kjærestens hender. Alt raste for han igjen når det ble slutt mellom dem. Så derfor mener jeg det viktigste er at du lærer å stø støtt i deg selv, og at du fokuserer på å bygge opp en relasjon til barna dine. Du har allerede mistet svært mye viktig tid og tilknytning til dem. Årene går så fort, og det er for sent å begynne å bygge en sterk og god relasjon når de nærmer seg voksen alder. 

Du finner deg en partner, ts. Men i bunn og grunn må man være i stand til å klare seg selv her i livet. Og man må kunne ha det godt på egenhånd også, man har jo aldri noen garantier for framtiden.

Når det gjelder når du kan fortelle om fortiden din til en ny dame, så er det helt opp til deg. Jeg har selv hatt et veldig tøft liv, noe jeg ikke deler med hvem som helst, men da jeg møtte han som nå er mannen min, falt det seg helt naturlig å fortelle om dette allerede helt i starten. I din situasjon ville jeg ikke drøyd altfor lenge med å fortelle om fortiden din, du trenger ikke gå i masse detaljer i starten, men at din nye partner vet hovedlinjene er nok lurt. Hvis ikke kan det hende man føler seg litt lurt av den grunn, og man kan bli mer skeptisk enn hvis man ble fortalt det tidligere.

Masse lykke til! Du har gjort en kjempejobb, ikke glem det! Og ta vare på deg selv først og fremst (det kommer også barna dine til gode).

Anonymkode: 5d3ca...3fc

Først vil jeg si beklager for at du måtte gå i gjennom dette. Og hadde min eks vært like åpen som deg hadde det vært lettere. jeg har null kontakt med mor, julegaver og bursdagsgaver får jeg ikke lov til og gi. og når det kommer til og sette i gang samvær vil vi få hjelp av barneveret.  vi var i retten for ca 6mnd siden og da hedde jeg vært rusfri i 3 år, men mor lurte på om vi kunne vente et år til med ukentlige urinprøver for og vise stabilitet noe jeg sa ja til. så til sommeren setter vi i i gang prosessen  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

og jeg er enig, det er derfor jeg begynner denne prosessen nå. som nevnt har jeg vært rusfri i godt over tre år, egne leilghet med bare rom og jeg går på høyskole hver dag. vi hadde akkurat to eksaminer og fikk b på begge. så jeg føler meg mer en klar nok til ha samvær 4-6 ganger i året som en start. sist vi var i retten skulle egentlig samvær egnt startet men mor spurte om jeg kunne la et gå et ekstra år og det sa jeg ja til, bare for og bevise stabilitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...