Lonehill Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Helsedirektoratet sier i rapporten "Vitamin D i Norge" (PDF, nederst på side 9): 1) 4.000 IE (100 mikrogram) vitamin D er trygg daglig dose for alle over 11 år. 2) Det er aldri observert negative helseeffekter fra daglige doser D-vitamin på 10.000 IE (250 mikrogram) vitamin D. Kan vi tro på Helsedirektoratet? Selvsagt kan vi det. Kan vi da tro på denne fagfellevurderte forskningsstudien, publisert i det vitenskapelige tidsskriftet "Nutrients" for et par dager siden? "Vitamin D3-tilskudd på 5000 IE daglig for forebygging av influensalignende sykdommer hos helsepersonell: en pragmatisk randomisert klinisk studie" Studien viser at sykepleiere som fikk tilskudd med 125 mikrogram vitamin D i ni måneder fikk færre luftveisinfeksjoner enn sykepleiere som ikke fikk D-vitamintilskudd, slik det er illustrert i denne grafen (kopi fra studien): Den svarte søylen viser luftveisinfeksjoner i gruppen som fikk 5.000 IE (125 mikrogram) vitamin D. Den grå søylen viser andel luftveisinfeksjoner i gruppen som ikke fikk D-vitamin. Den svarte søylen som glimrer med sitt fravær i midten er spesiell. De som fikk D-vitamintilskudd registrerte nesten ingen covid-infeksjoner. Jeg anbefaler ingen å spise D-vitamin, men hva mener dere? Er dette troverdig? 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 Jeg tar 10-15000 IU med D3 gjennom tilskudd hver dag. Ingen problemer de siste 5 årene. Har i tillegg et kosthold med mye fisk. Så bikker sikkert langt over 20K IU noen dager. Inntil 50000 IU er helt trygt. Det viser forskning. Anonymkode: 1345f...781 4 2
Lonehill Skrevet 3. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg tar 10-15000 IU med D3 gjennom tilskudd hver dag. Ingen problemer de siste 5 årene. Har i tillegg et kosthold med mye fisk. Så bikker sikkert langt over 20K IU noen dager. Inntil 50000 IU er helt trygt. Det viser forskning. Anonymkode: 1345f...781 Takk for den! Vitenskap er ikke dumt.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg tar 10-15000 IU med D3 gjennom tilskudd hver dag. Ingen problemer de siste 5 årene. Har i tillegg et kosthold med mye fisk. Så bikker sikkert langt over 20K IU noen dager. Inntil 50000 IU er helt trygt. Det viser forskning. Anonymkode: 1345f...781 Hvilke tilskudd bruker du? Anonymkode: 74d32...ec3
MyMichelle Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 Jeg tar D-Pearls 40, og har ikke hatt vinterdepresjon etter at jeg begynte med det. 2 1
Lonehill Skrevet 3. januar 2023 Forfatter #6 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvilke tilskudd bruker du? Anonymkode: 74d32...ec3 Det spiller liten rolle så lenge det står "kolekalsiferol" eller "vitamin D3" i innholdsfortegnelsen på pakken. Kolekalsiferol/vitamin D3 er stoffet vi produserer i huden når vi soler oss. Om vi produserer stoffet i huden eller spiser det i mat, tran eller tilskudd, spiller ingen rolle. Du får nøyaktig samme stoffet, enten du tar tilskudd som reseptbelagt Divisun eller reseptfritt NycoPlus vitamin D3. Eller D-pearls for den del. Eller soler deg. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #7 Skrevet 4. januar 2023 Noen av disse dosene som nevnes her høres voldsomme ut. Håper dere får målt verdiene deres når dere tar så mye, fordi, ja, for mye kan være skadelig. Det er et fettløselig vitamin, og man tisser det ikke ut på samme måte som en for stor dose med feks vit. C. Som referanse så fikk jeg påvist D-vitamin mangel febr. i fjor siden, og verdien i blodet hoppet veldig raskt fra 40 til 110 med å ta Nycoplus 40 μg per dag. Sluttet med all tilskudd på sommeren da jeg var ute i solen. Målte igjen hos legen i oktober (uten at jeg hadde brukt tilskudd på sommeren), og hadde fremdeles over 100 pga solen. Skjønner at D-vit. har blitt en trend, og liksom skal løse alle helseproblemer, men bruk vett og forhør dere med legen. Anonymkode: 7b8da...310 1 1
Lonehill Skrevet 4. januar 2023 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Noen av disse dosene som nevnes her høres voldsomme ut. Håper dere får målt verdiene deres når dere tar så mye, fordi, ja, for mye kan være skadelig. Det er et fettløselig vitamin, og man tisser det ikke ut på samme måte som en for stor dose med feks vit. C. Som referanse så fikk jeg påvist D-vitamin mangel febr. i fjor siden, og verdien i blodet hoppet veldig raskt fra 40 til 110 med å ta Nycoplus 40 μg per dag. Sluttet med all tilskudd på sommeren da jeg var ute i solen. Målte igjen hos legen i oktober (uten at jeg hadde brukt tilskudd på sommeren), og hadde fremdeles over 100 pga solen. Skjønner at D-vit. har blitt en trend, og liksom skal løse alle helseproblemer, men bruk vett og forhør dere med legen. Anonymkode: 7b8da...310 Hvis vi skal vise enestående eksempler på at vitamin D er farlig, bør vi også ta med HVOR farlig. Saken NHI skriver om er en kar som tok 150.000 (etthundreogfemtitusen) enheter D-vitamin pr. dag i tre måneder. Samtidig som han overdoserte en rekke andre kosttilskudd. Til sammen tok han 21 forskjellige kosttilskudd. https://casereports.bmj.com/content/15/7/e250553 Du trekker fram et ekstremt, enkeltstående eksempel for å advare mot noe som ifølge Helsedirektoratet IKKE erfarlig. Studien jeg spurte om bruker doser med 5.000 IE vitamin D, ikke 150.000 IE, som i ditt eksempel. 150.000 IE vitamin D pr dag er farlig, men det er ifølge Helsedirektoratet aldri observert negative helseeffekter av daglige doser under 10.000 IE vitamin D. 1
Michaelhe Skrevet 4. januar 2023 #9 Skrevet 4. januar 2023 (endret) Lonehill skrev (9 timer siden): Helsedirektoratet sier i rapporten "Vitamin D i Norge" (PDF, nederst på side 9): 1) 4.000 IE (100 mikrogram) vitamin D er trygg daglig dose for alle over 11 år. 2) Det er aldri observert negative helseeffekter fra daglige doser D-vitamin på 10.000 IE (250 mikrogram) vitamin D. Kan vi tro på Helsedirektoratet? Selvsagt kan vi det. Kan vi da tro på denne fagfellevurderte forskningsstudien, publisert i det vitenskapelige tidsskriftet "Nutrients" for et par dager siden? "Vitamin D3-tilskudd på 5000 IE daglig for forebygging av influensalignende sykdommer hos helsepersonell: en pragmatisk randomisert klinisk studie" Studien viser at sykepleiere som fikk tilskudd med 125 mikrogram vitamin D i ni måneder fikk færre luftveisinfeksjoner enn sykepleiere som ikke fikk D-vitamintilskudd, slik det er illustrert i denne grafen (kopi fra studien): Den svarte søylen viser luftveisinfeksjoner i gruppen som fikk 5.000 IE (125 mikrogram) vitamin D. Den grå søylen viser andel luftveisinfeksjoner i gruppen som ikke fikk D-vitamin. Den svarte søylen som glimrer med sitt fravær i midten er spesiell. De som fikk D-vitamintilskudd registrerte nesten ingen covid-infeksjoner. Jeg anbefaler ingen å spise D-vitamin, men hva mener dere? Er dette troverdig? Det er nordmann ved navn Rolf Jorde som forsker mye på D-vitaminer. sjekk pubmed. Nordmenn generelt har mangel på dette pga lite sollys, spesielt i Nord Norge. Det kan ha konsekvenser for eksempel i forhold til beinskjørhet, hjerte eller andre ting. Man debatterer litt fram og tilbake, men utlendinger med mørk hud blir nok anbefalt d-vitamin tilskudd. Tromsøundersøkelsen anbefalte meg 50 mg d-vitamin hver dag pga lave verdier. Jeg vokste opp i Tromsø (har ikke mørk hud) Endret 4. januar 2023 av Michaelhe 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #10 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Noen av disse dosene som nevnes her høres voldsomme ut. Håper dere får målt verdiene deres når dere tar så mye, fordi, ja, for mye kan være skadelig. Det er et fettløselig vitamin, og man tisser det ikke ut på samme måte som en for stor dose med feks vit. C. Som referanse så fikk jeg påvist D-vitamin mangel febr. i fjor siden, og verdien i blodet hoppet veldig raskt fra 40 til 110 med å ta Nycoplus 40 μg per dag. Sluttet med all tilskudd på sommeren da jeg var ute i solen. Målte igjen hos legen i oktober (uten at jeg hadde brukt tilskudd på sommeren), og hadde fremdeles over 100 pga solen. Skjønner at D-vit. har blitt en trend, og liksom skal løse alle helseproblemer, men bruk vett og forhør dere med legen. Anonymkode: 7b8da...310 Skal man ikke svært høyt opp i dose for at det skal være skadelig? Leste om en sak i Danmark hvor en liten jente fikk hjerneskade eller noe i den gaten pga. hun fikk feildosert tilskudd. Men det var jo snakk om feilblanding fra produsent, hvor konsentrasjonen var sånn 1000 eller 10000 ganger høyere enn det som var meningen. Husker ikke helt detaljene. Så ja, overdosering er jo farlig, men det skal veldig mye til. Anonymkode: 8620c...287 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #11 Skrevet 4. januar 2023 I tillegg er det jo sånn at andre land har mye høyere nivåer/doser man skal ta enn det Norge har lagt seg på. Er jo litt spesielt synes jeg. Anonymkode: fcad2...630 1
Ulla Ullsokk Skrevet 4. januar 2023 #12 Skrevet 4. januar 2023 Mitt liv ble omtrent på dagen, dvs noen få dager, bedre etter at jeg begynte med 80mg d-vitamin daglig. Plutselig orket jeg å være normalt våken om vinteren. Ikke fikk jeg særlig sterk covid og ikke hatt influensa på 15 år. Jeg har prakket det på alle venner som klager over trøtthet og alle blir sånn idiotisk mye bedre! Det hadde de såklart ikke blitt hvis det var jern de manglet, men sjansen er stor for at man trenger mer d! 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #13 Skrevet 4. januar 2023 Hvis jeg tar 1 SS tran..hvor mye mer tilskudd trenger jeg da? Anonymkode: 74d32...ec3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #14 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis jeg tar 1 SS tran..hvor mye mer tilskudd trenger jeg da? Anonymkode: 74d32...ec3 Det er ikke mye d vitamin i tran Anonymkode: 422fc...453 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #15 Skrevet 4. januar 2023 Jeg tar 20 mg vitamin D daglig. Har også lest at lave verdier er linket til utvikling av MS. Min mor og tante hadde det, så jeg tenker kan D vitamin ha den minste positive effekt tar jeg det gjerne. Anonymkode: 058eb...b4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå