AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Så er du ferdig med dem. Hvis ikke ender det opp med å kjøpe dem siste uken før jul, slik som du gjorde i fjor; når prisen er høyest. Anonymkode: 9e191...c1a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 Hvis du bare skal kjøpe ræl, ja. Foretrekker å kjøpe gjennomtenkte gaver som vedkommende ønsker seg (og ikke har kjøpt delvis løpet av året) Anonymkode: 7212a...629 14 2
Sententia Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 Jeg gir ikke gaver bare for å gi. Vanskelig å kjøpe gaver folk trenger og ønsker seg om jeg kjøper dem nå. 15
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 Jeg kjøper i alle fall en del julegaver både nå og da. Avhengig av når jeg oppdager noen gode tilbud, som jeg veit kan passe for noen jeg kjenner.. Anonymkode: 48ba1...997 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 Ja gud bedre, svært godt tips for de som gir gaver kun for å gi gaver. Selv ønsker jeg at det skal være litt mer gjennomtenkt enn som så. Jeg aner jo ikke hva mine venner og kjære skal kjøpe seg selv i løpet av kommende år. Anonymkode: 129c1...367 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #6 Skrevet 4. januar 2023 Hvorfor ialledager skal jeg gjøre det ? Jeg aner da ikke hvilke bøker de ønsker seg neste år. Og får en byttet gavenen hvis det handles nå ? Jeg venter heller til nærmere jul igjen med å bruke tid på julegaver. Anonymkode: 8d789...723 9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #7 Skrevet 4. januar 2023 Enkelte ting/typer gaver kjøper jeg gjerne alt nå og på salg. Deler til servise/bestikk/glass som jeg vet folk samler på. Disse får en vanligvis også byttet til andre deler i serien uten problemer. Smågaver til barnebursdager ungene skal i. Kjekt å ha en liten gavekasse stående og slippe å stresse med det. Anonymkode: fb295...3e5 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #8 Skrevet 4. januar 2023 Jeg flytter mange timer unna om tre måneder, har ingen intensjon om å ha med meg julegaver i tillegg til resten Anonymkode: 4966f...322 1
Gjest ti10 Skrevet 4. januar 2023 #9 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor ialledager skal jeg gjøre det ? Jeg aner da ikke hvilke bøker de ønsker seg neste år. Og får en byttet gavenen hvis det handles nå ? Jeg venter heller til nærmere jul igjen med å bruke tid på julegaver. Anonymkode: 8d789...723 Ja, tenk deg det. Du åpner gaven på julaften, oppdager at du har denne boken fra før og tar den med til butikken for å bytte den, for det lå jo byttelapp med! Så får du beskjed om at denne byttelappen hadde utløpsdato sist februar ...
Ullvott Skrevet 4. januar 2023 #10 Skrevet 4. januar 2023 (endret) ti10 skrev (18 minutter siden): Ja, tenk deg det. Du åpner gaven på julaften, oppdager at du har denne boken fra før og tar den med til butikken for å bytte den, for det lå jo byttelapp med! Så får du beskjed om at denne byttelappen hadde utløpsdato sist februar ... Nå kommer ikke bøker på januarsalg uansett, men jeg ser poenget ditt. Likevel synes jeg både det innlegget jeg siterer, og mange andre her i tråden gjør seg ekstremt vrange. En gave kjøpt på salg kan fint være både gjennomtenkt og god. Salg betyr ikke at man handler ræl og bare kjøper for å kjøpe noe. Det finnes ganske mange ting som er varige og som ikke endres flere ganger i året. Serviser og slikt er allerede nevnt. Brettspill, puslespill, en del typer lego, andre typer bygge-leker (Plusplus, Meccano mm) er også like over lengre tid. Det samme gjelder også en del typer friluftsutstyr. Men gjør jeg det selv? Nope. I januar er jeg liksom ikke i handlemodus. Endret 4. januar 2023 av Ullvott 5 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #11 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så er du ferdig med dem. Hvis ikke ender det opp med å kjøpe dem siste uken før jul, slik som du gjorde i fjor; når prisen er høyest. Anonymkode: 9e191...c1a Vel, det er nesten 12 måneder mellom nå og neste jul. Det kan være en mellomting mellom å kjøpe julegaver i januar og siste uka før jul. Og spesielt til mange barn og unge, så vil det du kjøper nå være helt fullstendig ut og omtrent dinosaur til jul... Mange barn og unge endrer interesser og hobbyer oftere enn de bytter strømper. Livssituasjonen til mange endrer seg også. *Januar for to år siden var jeg på vei til å flytte sammen med det jeg trodde var verdens herligste mann, og ville ha ønsket ting til den flotte leiligheten vi drømte om. Det har jeg ikke plass til i min lille leilighet, og ikke har jeg behov for det samme når jeg er enslig. *For en del år siden så var jeg en svært lykkelig hesteeier i januar, og hadde i mange år fått hesteutstyr i julegave. Desember det året gikk jeg inn i med svært stor sorg etter å ha mistet hesten. Hesteutstyret foreldrene mine potensielt hadde kjøpt i januar ville de ikke fått byttet siden det var omtrent ett år gammelt, og jeg har ikke hatt bruk for det. Ingen andre rundt oss driver med hest. Så den gaven ville vært bortkastede penger. *Jeg vet at broren min kunne trengt ting til sitt nye kjøkken nå, og jeg kan garantere 100 % at de har kjøpt det de trenger innen jul. Så nei, jeg venter faktisk noen måneder å ser an situasjonen til meg selv og de rundt meg. Men jeg venter ikke til siste uka heller. Anonymkode: 60e91...f8c 8 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #12 Skrevet 4. januar 2023 Ullvott skrev (29 minutter siden): Nå kommer ikke bøker på januarsalg uansett, men jeg ser poenget ditt. Likevel synes jeg både det innlegget jeg siterer, og mange andre her i tråden gjør seg ekstremt vrange. En gave kjøpt på salg kan fint være både gjennomtenkt og god. Salg betyr ikke at man handler ræl og bare kjøper for å kjøpe noe. Det finnes ganske mange ting som er varige og som ikke endres flere ganger i året. Serviser og slikt er allerede nevnt. Brettspill, puslespill, en del typer lego, andre typer bygge-leker (Plusplus, Meccano mm) er også like over lengre tid. Det samme gjelder også en del typer friluftsutstyr. Men gjør jeg det selv? Nope. I januar er jeg liksom ikke i handlemodus. Så vidt jeg klarer se, så står det ganske tydelig "januarsalg" på ARK, Bokkilden og Norli. Adlibris kaller det vintersalg. Men Haugen bok har vist ikke salg nå. Anonymkode: 60e91...f8c
Sofakona Skrevet 4. januar 2023 #13 Skrevet 4. januar 2023 Nei takk....folk og barna interesser og str kan fort byttes på 12 mnd. Og ikke får du byttet det heller...flott å kjøpe bok på salg nå..og når du gir den om 12 mnd har de lest den...eller kjøper gensere i str M og om 12 mnd har gått opp str L..og ikkje får byttet. Vi hadde en tante som gjorde slikt..vi satt igjen med sp mye vi måtte gi bort da det ikke passet og ikke fikk vi byttet. Når det kommer til barn som får de nye interesser 12-20 ganger før jul...dumt å kjøpe paw patrol nå..og om 12 mnd liker de ikke det. Flott med salg ...men ikke med 12mnd..og ikke mulighet for å bytte...da blir det mye bruk og kast 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #14 Skrevet 4. januar 2023 Men da gir du de heller ikke muligheten til å bytte? Med byttelapp altså. Anonymkode: c872e...84f 3
Ullvott Skrevet 4. januar 2023 #15 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så vidt jeg klarer se, så står det ganske tydelig "januarsalg" på ARK, Bokkilden og Norli. Adlibris kaller det vintersalg. Men Haugen bok har vist ikke salg nå. Anonymkode: 60e91...f8c Jeg skulle vært tydeligere. NYE bøker kommer ikke på januarsalg. Det er fastpris på bøker fram til 1. mai året etter de er utgitt.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #16 Skrevet 4. januar 2023 Å så blir det kjempeflaut for giveren når mottaker skal bytte neste år og mottaker får beskjed fra butikken at ja du får bytte men dette er fjorårets salgsvare så du får 40kr i innbytte 🙈 Anonymkode: e5b29...b0f 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #17 Skrevet 4. januar 2023 Jeg har kjøpt en julegave til en venninne allerede. Hun liker en spesiell type julepynt som i utgangspunktet er ganske dyr. Jeg kom over den på salg nå og har kjøpt til henne til neste jul. Dette er en ganske trygg gave som jeg ikke trenger byttelapp på og den er veldig gjennomtenkt fra min side. Jeg hadde ikke hatt råd til denne gaven hvis jeg ikke hadde kjøpt den på salg nå. Anonymkode: c98ca...d58 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #18 Skrevet 4. januar 2023 gjør sjelden dette, men akkurat i år fant jeg en gaver til 70% rabatt som vil passe utmerket til mor,svigermor og svigerinne. det føles topp å ha gjort ett kupp og spart masse penger! det er juleservise som alle disse samler på, og ikke kommer til å bytte. Anonymkode: b67d8...48f 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #19 Skrevet 4. januar 2023 Jeg skjønner poenget ditt, men det blir vanskelig å ta hensyn til alt som kan være som en annen bruker over nevnte. Jeg hadde fks spiseforstyrrelse i noen år og ikke faen om jeg spiste all sjokoladen og spekematen jeg fikk i gave gjennom de årene. Jeg ble ikke sur for det og så på det som en fin tanke til tross for at de visste at jeg var syk. De mente jo ingenting ondsinnet med det. Anonymkode: 182ff...5bd
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #20 Skrevet 4. januar 2023 Ja, kjempelurt... Et år fra nå, kan de du skal kjøpe til ha helt andre behov og ønsker, og da står du der med ubrukelige gaver du ikke får byttet.. Gratulerer. Anonymkode: 0aebc...0dc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå