Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som jeg ikke har kjent så lenge, men ca 2 årHun spørr ofte om hjelp. Hjelp til alt mulig. Jeg sier ja av og til. Men kjenner at jeg er litt lei. Hvis hun inviterer meg hjem til henne, så kommer det: med det samme du er her, kan du hjelpe med ....

I det siste har hun ikke spurt direkte om hjelp. Men kan få sånne meldinger: jeg tenke meg på obs bygg for å kjøpe ei hylle, men bilen min er for liten. Kanskje jeg kjenner noen med større bil?.. Hun vet at jeg har stor bil. Jeg kan være opptatt og glemme å svare eller at jeg orker ikke å svare. Så kan hun skive samme kveld eller neste dag: jeg skulle ha kjøpt hyllen denne uken pga salg. Men siden ingen med stor bil kan kjøre, så går jeg glipp av salget. 

Hvordan forholde seg til sånne? Hun føler vel at hun maser mye, så dette er bedre 🙈

Anonymkode: c76ee...68c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så slitsomt med sånne folk!

Si du ikke har tid. Eller send henne en link til leiebilfirma 😬

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

. Hvis hun inviterer meg hjem til henne, så kommer det: med det samme du er her, kan du hjelpe med ....Anonymkode: c76ee...68c

Er ikke det vanlig å spørre venner på besøk om når det er noe da? Jeg og mine venner hjelper hverandre med alt man trenger fire hender til 

Anonymkode: 14f64...03a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke det vanlig å spørre venner på besøk om når det er noe da? Jeg og mine venner hjelper hverandre med alt man trenger fire hender til 

Anonymkode: 14f64...03a

Akkurat det er ikke det største problemet. Men at hun hinter om hjelp ellers 

AnonymBruker
Skrevet

Har også et slikt bekjentskap. Maser om å sitte på hjem fra jobb (vi bor i 2 forskjellige retninger), maser om å bli hentet, det er et eller annet hele tiden. Jeg har tenkt å si til henne at "nå må du rett og slett slutte å mase sånn, du maser mer på meg enn mine 3 døtre tilsammen og slik kan ikke jeg ha det". Jeg tror det er den eneste løsningen, daglige unnskyldninger blir bare midlertidig.

Anonymkode: 64824...431

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånt er så irriterende. Betaler hun i det hele tatt noe drivstoff dersom du kjører å henter, eller forventer hun at du skal fikse gratis? 

Dersom du ikke ønsker å si det rett ut, så hadde jeg vel bare sagt at jeg ikke har tid, for å så lede samtalen over på noe annet. 

Anonymkode: a8b10...f6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan forholde seg til sånne? Hun føler vel at hun maser mye, så dette er bedre 🙈

Bare lån henne bilen. Problemet løst.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (45 minutter siden):

Herlig ironi😄Ja hun høres ut som en ordentlig person som også punger ut 6000kr i egenandel ved uhell. Synes folk generelt er blitt frekkere jeg😏Har blitt oppringt etter leggetid og spurt om å være sjåfør😵💫

Anonymkode: 7544c...268

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

I det siste har hun ikke spurt direkte om hjelp. Men kan få sånne meldinger: jeg tenke meg på obs bygg for å kjøpe ei hylle, men bilen min er for liten. Kanskje jeg kjenner noen med større bil?.. Hun vet at jeg har stor bil. Jeg kan være opptatt og glemme å svare eller at jeg orker ikke å svare. Så kan hun skive samme kveld eller neste dag: jeg skulle ha kjøpt hyllen denne uken pga salg. Men siden ingen med stor bil kan kjøre, så går jeg glipp av salget. 

Jeg ville blankt ignorere sånt. Hvis hun vil ha hjelp, må hun pent be om det. 

Anonymkode: 84f59...787

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en venninne som jeg ikke har kjent så lenge, men ca 2 årHun spørr ofte om hjelp. Hjelp til alt mulig. Jeg sier ja av og til. Men kjenner at jeg er litt lei. Hvis hun inviterer meg hjem til henne, så kommer det: med det samme du er her, kan du hjelpe med ....

«Den er kjip.. Bare å kjøpe seg større bil nå!» 

Anonymkode: 8bd8d...84f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (2 timer siden):

Hun vil ikke kjøre min bil. Hun kan bare kjøre automat

Gjest Jon Are
Skrevet

Dette er ikke riktig. Venner er venner, ikke sjåfører, psykologer eller snekkere. 

Vet du hva , jeg skjønte heller ikke dette da jeg har vært flere år i eg belastet miljø. Noen av holdningene/vanene var der. Jeg ville bli kjørt,  tok imot tjenester og gå lite tilbake tett og slett.  Helt til jeg ble konfrontert. Du Vet De  så flau jeg er når jeg tenker tilbake på det. Det er rett og slett pinlig. Jeg gremmes.  Jeg spør aldri om hjelp lengre så og si . Og vil heller strekke meg litt for å hjelpe andre. Dette var skjult for meg ,.men jeg våknet. Vær ærlig og fortell vedkommende at hun må betale for tjenester som alle andre.  Det går kanskje opp eg lys for henne 

Skrevet

For meg er det vanlig at folk hjelper hverandre, men dette høres jo unormalt mye og veldig masete ut. Man vil jo kunne ha kontakt med venner uten at det alltid skal være fordi de trenger noe. Da hadde jeg følt meg mer som en slags støttekontakt/assistent.

Jeg tror kanskje du bare må si det rett ut, at det blir for mye mas. At hun må klare seg selv og ikke spørre om hjelp til alt mulig som hun kunne ha løst på en annen måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat begrenset kontakten med en lignende venninne. Følte meg mer som en ansatt/ mor enn venninne, og det gikk ut over psyken. Sett grenser for deg selv. 

Anonymkode: 5165c...fe0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har akkurat begrenset kontakten med en lignende venninne. Følte meg mer som en ansatt/ mor enn venninne, og det gikk ut over psyken. Sett grenser for deg selv. 

Anonymkode: 5165c...fe0

Synes det er vanskelig. Hun vil jo hjelpe meg også og gjør det når jeg spørr. Men det er kanskje max 2 ganger i året. 

Så er det litt forskjell på livssituasjon. Hun jobber 40%. Har ingen barn eller mann. Når hun har fri så har hun tid til å finne på mange prosjekter. Hun har fibromyalgi 

Jeg jobber 100%. Har en mann som sliter med helsa og 2 barn. Har også fibromyalgi. Jeg kunne kanskje også jobbet mindre, men jeg liker å jobbe. Og pga fibromyalgi er det viktig å være  aktiv. Men jeg trenger mye hvile etter jobb og i helgene. Men hun har mye fri og orker mere enn meg. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes det er vanskelig. Hun vil jo hjelpe meg også og gjør det når jeg spørr. Men det er kanskje max 2 ganger i året. 

Så er det litt forskjell på livssituasjon. Hun jobber 40%. Har ingen barn eller mann. Når hun har fri så har hun tid til å finne på mange prosjekter. Hun har fibromyalgi 

Jeg jobber 100%. Har en mann som sliter med helsa og 2 barn. Har også fibromyalgi. Jeg kunne kanskje også jobbet mindre, men jeg liker å jobbe. Og pga fibromyalgi er det viktig å være  aktiv. Men jeg trenger mye hvile etter jobb og i helgene. Men hun har mye fri og orker mere enn meg. 

Har du skrevet om denne veninnen tidligere? Syntes bare det høres så kjent ut☺️Jeg synes hun høres selvsentrert og slitsom ut. Lar deg ikke slappe av, på en måte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du skrevet om denne veninnen tidligere? Syntes bare det høres så kjent ut☺️Jeg synes hun høres selvsentrert og slitsom ut. Lar deg ikke slappe av, på en måte.

Har skrevet 1 gang før ja😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har skrevet 1 gang før ja😄

Liker du henne? jeg synes det ofte er vanskelig å være glad i andre som driter i mine behov, men krever at jeg skal fylle deres😔Ville snakket med henne først, og evt tatt avstand om det ikke hjelper. Men tror du har forsøkt å si at du trenger hvile i hverdagen; særlig når du jobber så mye(?). Da jeg jobbet turnus og var kroniker i tillegg, var det et jævla mas å være sosial før/etter jobb. Ja til og med på fridagene, for da trengte jeg å mosjonere, slappe av, lage god mat-Ja fred! Folk ass; kjenner jeg blir irritert på dine vegne😝

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...