Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er så fortvila. 

Har nettopp begynt i ny jobb, 100% fast- men merker bare det ikke funker i det hele tatt. 
Har fått et annet jobbtilbud også som jeg tror vil passe bedre for meg, og nå kommer tankekjøret: hvordan løse dette på en best mulig skånsom måte for nåværende arbeidsgiver? 
Er så stressa :(

Ny vakt imorra, men vil ikke!

Anonymkode: 43952...be4

• Hjerte 2
Skrevet

Vil ikke er vel ikke noen grunn, men du har vel bare 2 ukers oppsigelse i prøvetiden?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Vil ikke er vel ikke noen grunn, men du har vel bare 2 ukers oppsigelse i prøvetiden?

At man ikke vil jobbe et sted er vel god grunn for en oppsigelse?

Anonymkode: b9d9e...532

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At man ikke vil jobbe et sted er vel god grunn for en oppsigelse?

Anonymkode: b9d9e...532

Joda, men ikke til å ikke gå på jobb imorgen, en har oppsigelsestid

Endret av Topsi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (3 minutter siden):

Har 14 dager ja. 
Håper å slippe derfra før, så ikke jeg må ha masse opplæring for så å slutte med en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Sluttet selv etter to dager i ny jobb… d passa bare ikke…. Og hadde et bedre tilbud en annen plass … slik er livet tenker jeg. Du skylder ikke arbeidsgiver noe. 

Anonymkode: 0b966...595

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sluttet selv etter to dager i ny jobb… d passa bare ikke…. Og hadde et bedre tilbud en annen plass … slik er livet tenker jeg. Du skylder ikke arbeidsgiver noe. 

Takk for svar! Fikk du gå på dagen så de slapp mer opplæring eller jobba du i 14 dager (prøvetida)? 
Hvordan sa du ifra til arb.giveren? Sms? Ringte? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Fikk du gå på dagen så de slapp mer opplæring eller jobba du i 14 dager (prøvetida)? 

Sms? Du er voksen eller…?

Anonymkode: cca1b...f4c

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei, jeg er så fortvila. 

Har nettopp begynt i ny jobb, 100% fast- men merker bare det ikke funker i det hele tatt. 
Har fått et annet jobbtilbud også som jeg tror vil passe bedre for meg, og nå kommer tankekjøret: hvordan løse dette på en best mulig skånsom måte for nåværende arbeidsgiver? 
Er så stressa :(

Ny vakt imorra, men vil ikke!

Si fra så raskt som mulig. Kanskje de kan rekke å innstille den som var nummer 2 etter deg. Pust med magen, dette har skjedd før i verdenshistorien :)

Anonymkode: 7bda3...92d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har 14 dager ja. 
Håper å slippe derfra før, så ikke jeg må ha masse opplæring for så å slutte med en gang. 

Dersom det kreves opplæring før du er operativ i den nye jobben din, så må arbeidsgiver investere tid og ressurser i deg. Gitt at du vil bort etter to vakter så kan du nok være sikker på at arbeidsgiver heller ikke er så interessert i akkurat det. Ta en prat med arbeidsgiver så fort som mulig. Du får antakeligvis slippe unna arbeid i oppsigelsestid og arbeidsgiver får mulighet til å gå til kandidat nummer to på lista. 

Anonymkode: d5ab1...a01

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må selvfølgelig stille på jobb i morgen, så snakker du med din leder og sier at du ikke ønsker å fortsette. Så blir dere enige om hvordan dere løser det. 
Du har takket ja til jobb der så da må du forholde deg til kontrakten.

Lykke til!

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hun skylder arbeidsgiver å gå ut oppsigelsestiden. Satt på spissen kan hun bli erstatningspliktig hvis hun går på dagen, hvis ikke arbeidsgiver "lar henne gå" før oppsigelsestiden er over.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Møt opp på jobb i morgen og be om å få snakke med lederen din. Arbeidsgiver syns sannsynligvis det er bedre å la deg gå med en gang i stedet for å investere masse opplæring på deg for så å oppleve at du sier opp om noen uker. Vi har hvertfall hatt ansatte hos oss som finner ut etter en eller to vakter at jobben ikke er noe for dem, da pleier arbeidgiver her å la dem gå med en gang. Men hvis de har kommet gjennom opplæringsprogrammet så må de jobbe ut hele oppsigelsestia, som er en måned i prøvetiden hos oss.

Og ikke send sms, det er utrolig uprofft.

Anonymkode: 3fdee...3db

• Liker 5
Skrevet

Møt opp på jobb noen minutter før du starter og ta en kort prat med sjefen at du vil snakke med vedkommende. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan si opp, men du må jobbe ut oppsigelsestiden med mindre du får en sykemelding. Men det er jo ingen grunn for sykemelding at du ikke har lyst til å gå på jobb, du er jo ikke arbeidsufør. Noen ganger kan du være heldig og slippe å jobbe ut oppsigelsestiden, litt avhengig av hvor prekært det er at alle er på jobb. 

Du må kontakte arbeidsgiver personlig - ikke si opp pr sms. Vær ydmyk. 

Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er bedre jo fortere du får sagt ifra (personlig oppmøte, ikke send sms). Som andre påpeker her, kanskje de får ansatt nr to i rekka. Arbeidsgivere er i det store og hele ikke tjent med å ha ansatte som ikke ønsker å jobbe der, og jeg tipper de ikke kommer til å "tvinge" deg til å jobbe ut de to ukene du har oppsigelsestid engang. Hvorfor skal de bruke tid og ressurser på å lære deg opp, liksom?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at ingen har påpekt at noen ting kan ta tid. Er det angst du har? Og er den andre jobben like bra som denne? Av og til må man pushe seg, drit-ubehagelig, men det går seg til. Hva med å gi deg selv en tidsfrist på 3 mnd, er det like ille da så slutter du?

Anonymkode: 243f3...cb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Merkelig at ingen har påpekt at noen ting kan ta tid. Er det angst du har? Og er den andre jobben like bra som denne? Av og til må man pushe seg, drit-ubehagelig, men det går seg til. Hva med å gi deg selv en tidsfrist på 3 mnd, er det like ille da så slutter du?

Anonymkode: 243f3...cb3

Joda, det er et viktig poeng. Selvfølgelig er det en omveltning å begynne i ny jobb! Nye kollegaer, nye oppgaver, andre systemer, lista er lang. Det tar tid å bli kjent på en ny arbeidsplass.

Men her skriver jo TS også om et annet tilbud som er mer fristende. Hadde det ikke vært for det ville rådet mitt vært å være tålmodig og å gi nye jobben en sjanse. 

Anonymkode: d5ab1...a01

Skrevet

For det første ringer du ditt andre tilbud og forteller dem at du er interessert i å jobbe for dem. Du får en arbeidskontrakt svart på hvitt, underskrevet av begge parter.

Så kontakter du nåværende arbeidsgiver og forteller vedkommende at du dessverre ikke trives i jobben, og at du skjønner at du setter dem i en vrien situasjon, og spør om de ønsker at du jobber ut oppsigelsestiden. Dersom vedkommende sier ja, jobber du.i tolv dager til. 

For guds skyld ikke si opp før du har fått kontrakt med ny arbeidsgiver på plass :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...