Gå til innhold

Hvordan klare å leve i dette kaoset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et hus som trenger MYE jobb, både fundamentalt og kosmetisk. Min mann er sta og vil gjøre alt selv (han klarer det fint, men det tar jo åpenbart mye lenger tid). Jeg er i permisjon for tiden, og merker at jeg irriterer meg mer og mer over huset siden jeg nå er hjemme hver dag og hele tiden går og ser på ting som ikke er eller blir gjort. Siden han kun får jobbet på huset i helgene (og gjerne da enten lørdag eller søndag) går jo ting framover i sneglefart.   Det vil nok ta flere år før huset er slik vi ønsker det skal være. Spørsmålet er hvordan kan jeg lære meg å leve i dette uten å bli fullstendig gal? Jeg er en person som trenger at huset føles hjemmekoselig og ser fint og ordentlig ut, så dette plager meg virkelig (og ja, det er et luksusproblem jeg vet 😅

Anonymkode: fa8a4...b72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at det kan være frustrerende! Men hvis dere har råd til å få profesjonelle inn, og det bare er en stahetsgreie fra din mann som gjør at dere ikke bruker håndverkere, så ville jeg absolutt gjort det - flere år høres veeeldig lenge ut!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva var premissene for å kjøpe huset da?

Gjøre selv eller innleid? 

Anonymkode: d93d0...b38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere prioritere stua eller kjøkkenet, og få et rom helt ferdig? Eventuelt med litt bistand? Skjønner deg veldig godt!

Anonymkode: ab17e...f5d

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo også gjøre noe på huset..  det er mulig han føler på at det går tregt fremover siden han jobber og har lite tid, og at du er hjemme hele dagen uten å bidra... og nei, man trenger ikke kunnskap til alt. 

Anonymkode: bd068...288

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette vil slite enormt på forholdet over tid. Både tiden han må bruke på dette i mange år fremover, som går ut over deres tid sammen som familie, og at du sikkert må dra mye av lasset ellers. Samt frustrasjonen av at ting ikke er på stell, og det å leve på en byggeplass.

Så for forholdets skyld, lei inn profesjonelle. Med en enebolig kan jeg love at det er mer enn nok av prosjekter igjen til han for all fremtid likevel. 

Anonymkode: e067e...048

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Prioritere det du ser oftast. Stove eller kjøken. Og så får du gjere det beste ut av det;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får ikke du heller lov til å slippe til, TS?

Anonymkode: c0b25...a21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør du ikke en innsats du også, ts? Pussig at du står der med hendene på hoftene og bare glor på alt som må gjøres uten å gjøre noe selv. Kvinner og menn kan pusse opp, begge parter får det til.

Har du penger kan du leie inn folk en dag til en småjobb eller to, og så presentere det som ferdig når mannen kommer hjem fra jobb. 

Anonymkode: dff8d...cc6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Si til han at det går altfor seint og at dere må leie inn profesjonelle til noe, så får dere bli enige om hva.

Og selv om du er i mammaperm (antar jeg?) så kan du vel male en vegg mens ungen sover eller noe?

Om man ikke finnes handy i det hele tatt (det er noe man lærer seg da, øvelse gjør mester), så kan man rydde og klargjøre for helgens prosjekter, når man pusser opp går det veeeeldig mye tid i å handle inn, finne frem alt man trenger og legge det tilbake igjen, rydde, støvsuge, vaske, kaste og kjøre ting på fyllingen, så du kan gjøre denne type ting sånn at han bruker sine timer til effektiv oppussing.

Anonymkode: c710a...ab3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lag en fremdriftsplan. Hvis ting ikke er gjort innen den fristen dere blir enige om, leier dere inn profesjonelle. Du kan også bidra, selv om du er i permisjon har du vel litt tid til å jobbe hjemme. Prioriter ett område som du kan få ferdig først, så kan du få den gode følelsen når du er der. 

Anonymkode: 9f06f...308

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Se på gamle episoder av "Sinnasnekkeren", der vil du sikkert få mange tips om hvordan dere kan gå frem.  (Selv foretrekker jeg de eldre svenske episodene, men de norske fungerer også).

Der får dere samme tips som dere har fått i denne tråden:

"Begynn på, og gjør ferdig ett og ett prosjekt"
"Sett opp en fremdriftsplan ut i fra tid og økonomi"
"Begge må bidra. Bli enige om hvem som skal gjøre hva, og når"

Anonymkode: dc87c...3c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Si til han at det går altfor seint og at dere må leie inn profesjonelle til noe, så får dere bli enige om hva.

Og selv om du er i mammaperm (antar jeg?) så kan du vel male en vegg mens ungen sover eller noe?

Om man ikke finnes handy i det hele tatt (det er noe man lærer seg da, øvelse gjør mester), så kan man rydde og klargjøre for helgens prosjekter, når man pusser opp går det veeeeldig mye tid i å handle inn, finne frem alt man trenger og legge det tilbake igjen, rydde, støvsuge, vaske, kaste og kjøre ting på fyllingen, så du kan gjøre denne type ting sånn at han bruker sine timer til effektiv oppussing.

Anonymkode: c710a...ab3

«Du kan vel male en vegg mens ungen sover»?  Mammaperm er i seg selv krevende for de fleste og mer for noen enn andre, så å anta at Ts bare kan gjøre sånt når barnet sover er ganske dristig. Noen må faktisk bruke den tiden til å sove selv, eller vaske klær, spise, sterilisere pumper og flasker om man ikke kan amme etc.. 

Anonymkode: 86fb2...057

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

1. Sett dere ned og planlegg hva som skal ha prioritet fremover og lag en realistisk fremdriftsplan både mtp på arbeidsinnsats, tidsbruk og økonomi. Finn ut hva dere kan gjøre sammen, hva du kan gjøre alene og hva han bør gjøre alene. 

2. Lær deg å bli mer handy selv. Veldig mye er ganske enkelt, som legging av gulv, gipsing av vegger, sparkling/pussing, maling, listing, mm. Det krever litt øving før du får helt dreisen på det, og det blir nok litt prøving og feiling, men du trenger ikke en mann for å få det gjort. Hvis du går og irriterer deg over ting du skulle ønske ble gjort - ta initiativ og gjør det selv. Sannsynligheten for at han da hopper inn og bidrar slik at det blir en felles jobb er nok større enn om han skal stå med alt alene. 

3. Stå litt på "krava".  Dere er sammen om dette, og du må også få lov til å prøve deg frem og bidra. Så om han er en av de som ikke ønsker å la deg slippe til fordi han tror du ikke fikser det, eller fordi han tror det er enklere eller bedre om han gjør det selv - ta litt plass og fortell at det er viktig for deg og kunne bidra og kjenne på mestringsfølelse. Renovering av et hus er et stort prosjekt, det høres ut som det er mye som skal gjøres, og det er mye å gape over om en person skal gjøre alt alene.

4. Finn ut hva som er overkommelig for dere å gjøre selv, og hvor man kanskje bør kalle en spade for en spade og leie inn ekstra hjelp. Personlig synes jeg sparkling og pussing er en skikkelig møkkajobb som raskt gjør meg demotivert og ineffektiv, så da legger jeg heller litt penger i å få andre til å gjøre det, så kan jeg bruke min energi på andre prosjekter.  For dere er det kanskje på noe annet skoen trykker, men det er lov å være ærlig med seg selv om det er noe man føler man absolutt ikke mestrer eller rett og slett ikke har lyst til å gjøre selv. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Takk for svar alle sammen! Flere gode tips her jeg skal ta med meg. 

Ang spørsmål om jeg ikke kan bidra med noe selv; vi har tre barn hvorav minste er 2mnd gammel og kun sover oppå meg eller i en trillende vogn, det er derfor vanskelig for meg akkurat nå å gjøre noe annet enn å ta vare på han. Det er heller ikke snakk om å kun male en vegg, men totalrenovering av bad, kjøkken, vaskerom osv, noe jeg hverken har tid til eller kunnskap om. Selvfølgelig kan jeg bidra med noe etterhvert, men vi har som sagt tre barn og hovedtyngden av omsorg for de faller på meg. 

Jeg har forsøkt mange ganger å overtale han til å leie inn profesjonelle, men han synes det er tullete å betale 500k for oppussing av et bad når vi kan gjøre det selv for 150k, noe jeg forsåvidt er enig i. Men tiden det tar da… 

Det jeg må finne ut av nå er hvordan jeg skal klare å leve i dette uten å bli fullstendig gal og en sutrete og grinete partner/mamma. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva var premissene for å kjøpe huset da?

Gjøre selv eller innleid? 

Anonymkode: d93d0...b38

Det var mannen min sitt hus da vi møttes og jeg flyttet inn til han. Dette er derfor dessverre ikke noe nytt fenomen 🥲 Planen har alltid vært å gjøre ting selv, men jeg hadde aldri trodd at det skulle ta SÅ lang tid. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

TS her. 

Takk for svar alle sammen! Flere gode tips her jeg skal ta med meg. 

Ang spørsmål om jeg ikke kan bidra med noe selv; vi har tre barn hvorav minste er 2mnd gammel og kun sover oppå meg eller i en trillende vogn, det er derfor vanskelig for meg akkurat nå å gjøre noe annet enn å ta vare på han. Det er heller ikke snakk om å kun male en vegg, men totalrenovering av bad, kjøkken, vaskerom osv, noe jeg hverken har tid til eller kunnskap om. Selvfølgelig kan jeg bidra med noe etterhvert, men vi har som sagt tre barn og hovedtyngden av omsorg for de faller på meg. 

Jeg har forsøkt mange ganger å overtale han til å leie inn profesjonelle, men han synes det er tullete å betale 500k for oppussing av et bad når vi kan gjøre det selv for 150k, noe jeg forsåvidt er enig i. Men tiden det tar da… 

Det jeg må finne ut av nå er hvordan jeg skal klare å leve i dette uten å bli fullstendig gal og en sutrete og grinete partner/mamma. 

Skjønner! 

Har dere tilgang på noe barnevakt etterhvert? Vi tar oss av og til dager/helger der vi planlegger alt som skal gjøres i detalj, slik at vi er supereffektive og jobber lange dager når vi først setter i gang. 

Når vi holdt på i huset der vi bor jobbet vi slik at vi tok et rom om gangen, og startet ikke på noe nytt før pågående prosjekt var ferdig. I forkant hadde vi også en liten avklaring over hvor hardt inn i det vi skulle gå. Skulle vi f.eks rive vegger, etterisolere og bygge opp på nytt, eller kunne vi gipse utenpå eksisterende vegger? Trengte vi fliser i gangen, eller ville vi bli fornøyd med laminat? Osv. 
I tillegg var vi begge nøye på å rydde skikkelig opp etter oss etter endt arbeidsdag, slik at vi ikke levde i et konstant rotehus selv om det var under oppussing. Fin vane å legge til seg.

I mellomtiden, mens jeg gikk og irriterte meg over gammel stue, kjøkken og bad, gjorde jeg det ganske klart at hvis horisonten for oppussingen av de nevnte rommene var lang, skulle vi prioritere en midlertidig "oppfriskning" av rommene slik at jeg kunne trives der enn så lenge. Kjøkken ble malt, benkeplate og knotter på dører byttet ut, og vi la kitchenboard (eller rettere sagt, vi la tilpassede baderomsplater - mye billigere!) på veggene mellom over- og underkskap.
Stuen ble malt i farger jeg likte. 
Badet hadde jeg nok malt både gulv og vegger på, samt skaffet et fin brukt innredning på finn.no dersom det også hadde drøyd ut i tid. :) 

EDIT:

I tillegg, kom jeg på nå, trenger ikke dette med innleid vs egeninnsats være helt svart/hvitt!
Vi rev badet selv, hadde en kompis som er rørlegger til å hjelpe med røropplegg, fikk opp panel og tetti-plater selv, men leide inn hjelp til membran og flis. Møblene kjøpte vi inn og monterte selv. Badet fikk en prislapp på ca 120k, mot tilbudet på 400k fra baderomsfirma. 

Endret av EmKay
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror du takler det bedre hvis du også får et eierskap til prosessen. 

Det er mye du kan bidra med uten å være "hands on".

Alle prosjekter trenger en prosjektleder.  Kan det være ditt bidrag?

Du kan for eksempel holde oversikt,  bestille materialer, ta i mot leveranser osv, slik at mannen din kan fokusere på den fysiske jobben.  Eller kanskje det er andre oppgaver du kan avlaste med.

Anonymkode: dc87c...3c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...