Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og dato for skattemelding i 2023, skal man gjøre noen endringer på i forhold til det da? Eller må man vente et helt år før det er borte?

Anonymkode: b4e4f...482

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det er gjeld per 31.12 som kommer på skattemeldingen og det du evt gjør mellom 31.12 og datoen for skattemeldingen har ingen påvirkning på den skattemeldingen.

AnonymBruker
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (23 timer siden):

Det er gjeld per 31.12 som kommer på skattemeldingen og det du evt gjør mellom 31.12 og datoen for skattemeldingen har ingen påvirkning på den skattemeldingen.

Hvordan da «bevise» at man er gjeldsfri?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det vet jeg ikke, jeg har aldri måttet bevise at jeg er gjeldfri.

Anonymkode: 3d506...6a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det du skal bevise det for? Skattemeldingen din som kommer i april i år (2023) gjelder for inntektsåret 2022. Det vil si at alt som skjer økonomisk etter 31.12.2022 ikke har betydning for førstkommende skattemelding og skatteoppgjør. 

Anonymkode: d2516...4b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er det du skal bevise det for? Skattemeldingen din som kommer i april i år (2023) gjelder for inntektsåret 2022. Det vil si at alt som skjer økonomisk etter 31.12.2022 ikke har betydning for førstkommende skattemelding og skatteoppgjør. 

Anonymkode: d2516...4b0

Kanskje hvis man skal søke boliglån kan det være greit å ikke ha registrert gjeld på seg, da vil man få mindre lånebeløp til bolig.

Skrevet (endret)

Hvis det er usikret gjeld (?) du snakker om, så ser jo alle kreditgivere status på dette i Gjeldsregisteret. Den er oppdatert hele tiden.

Men jeg skjønte ikke hva du mente med om man skal "gjøre noen endringer"? Mener du endringer med skattekortet for 2023? Ja, det kan være lurt å oppdatere gjeldsposten der, på Skatteetaten.no, for du skal jo betale mer i skatt når du ikke lenger har krav på skattefradrag pga betaling av gjeldsrenter. Hvis det er snakk om mye gjeld, kan det å la være og oppdatere skattekortet føre til baksmell på skatteoppgjøret i 2024.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Hvis det er usikret gjeld (?) du snakker om, så ser jo alle kreditgivere status på dette i Gjeldsregisteret. Den er oppdatert hele tiden.

Men jeg skjønte ikke hva du mente med om man skal "gjøre noen endringer"? Mener du endringer med skattekortet for 2023? Ja, det kan være lurt å oppdatere gjeldsposten der, på Skatteetaten.no, for du skal jo betale mer i skatt når du ikke lenger har krav på skattefradrag pga betaling av gjeldsrenter. Hvis det er snakk om mye gjeld, kan det å la være og oppdatere skattekortet føre til baksmell på skatteoppgjøret i 2024.

Var egentlig det jeg lurte på, bare kronglete forklart :) takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...