AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Hei, Skal kjøpe en bolig av noen jeg kjenner. Boligen har lån på seg, men ingen heftelser. Banken jeg snakket med nevnte at for å kunne utføre salget, så kreves det at vi bruker en tredjepart - type advokat, eiendomsmegler, eller lignende for å håndtere pengene?! Rådgiver jeg snakket med fortalte at denne tredjeparten blir å motta pengene fra banken, ha pengene låst på en konto, og så betale pengene ut til selger. Jeg søker rundt, og det ser ut som at advokater o.l. fort kan ta 10000-15000 kr for dette. Høres dette riktig ut? Jeg spurte rådgiver hvorfor vi måtte gjøre det slik, men fikk faktisk ikke noe klart svar på dette. Hørtes jævlig merkelig ut - jeg er forresten ung førstegangskjøper. Bolig blir solgt privat / utenfor markedet. Anonymkode: 47880...b68
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 Vi brukte ikke tredjepart. Anonymkode: 9f301...ad3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 Det høres helt normalt ut. Anonymkode: f6bb1...808
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 Det er for at ikke du skal betale store beløp til selger, for å så oppleve at selger ikke fyller ut nødvendige papirer. Anonymkode: 6d3fc...049
BMF Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 (endret) Det er fordi en evnt pant i leiligheten skal betales først, så leiligheten faktisk er fri for heftelser. Når det er lån på en leilighet, så er det også en pant på den. Bruk advokat, så du ikke går i en gjeldsfella. Når gjeld er betalt/pant fjernet, så blir skjøtet satt i ditt navn og tinglyst. DA ført går (de resterende) pengen fra advokaten til selger. Endret 3. januar 2023 av BMF Glemte noe
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #6 Skrevet 3. januar 2023 Vi kjøpte og solgte privat. Hyret advokat til å ta hånd om det finansielle, kom på ca 10 000. Anonymkode: d64cb...fd2
BMF Skrevet 3. januar 2023 #7 Skrevet 3. januar 2023 Og det som er vanlig, er at selger dekker den kostnaden.
Fru Uperfekt Skrevet 3. januar 2023 #8 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hei, Skal kjøpe en bolig av noen jeg kjenner. Boligen har lån på seg, men ingen heftelser. Banken jeg snakket med nevnte at for å kunne utføre salget, så kreves det at vi bruker en tredjepart - type advokat, eiendomsmegler, eller lignende for å håndtere pengene?! Rådgiver jeg snakket med fortalte at denne tredjeparten blir å motta pengene fra banken, ha pengene låst på en konto, og så betale pengene ut til selger. Jeg søker rundt, og det ser ut som at advokater o.l. fort kan ta 10000-15000 kr for dette. Høres dette riktig ut? Jeg spurte rådgiver hvorfor vi måtte gjøre det slik, men fikk faktisk ikke noe klart svar på dette. Hørtes jævlig merkelig ut - jeg er forresten ung førstegangskjøper. Bolig blir solgt privat / utenfor markedet. Anonymkode: 47880...b68 Solgte en bolig med hjelp av advokat i des kostet 7,2k
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå