GulSitron Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Hei! Jeg beklager om dette blir lagt på feil kategori og mod/adm må gjerne flytte innlegget til riktig plass. 😊 Skal prøve å gjøre dette så ryddig som mulig. Min bror er funksjonshemmet og jeg er hans verge. Jeg styrer økonomien og hans sosiale interesser (siste i samarbeid med boligen han bor i). Han/boligen har funnet noen hud-produkter han ønsker seg på en nettside (farmasiet). På farmasiet er det tilbud på de produktene så han kan få de billigere enn på andre apotek, men på farmasiet tar de bare betaling via visa eller vipps. Og her starter problemet. Min bror får ikke bankid med egen kodebrikke fordi han "er som han er" (vil påstå at dette er diskriminering fra bankens side da veldig mange andre i boligen har egen kodebrikke til tross for at de ikke "evner" å bruke den selv), så alt av betalinger går fra hans konto, med godkjenning fra min bankid (mitt nr og fødselsnummer er knyttet opp mot hans nettbank sånn at jeg kan signere regninger og betale de). Forsøkte å taste inn hans visa og signere, men det går ikke igjennom. Kontaktet farmasiet for å høre om det var mulig å få faktura, noe som ikke gikk. Blir det helt kluss hvis jeg "legger ut" og betaler for produktene også overfører samme sum til min konto? Jeg er usikker på om fylkesmann tar det med skjønn og ser på det som en søskentjeneste eller om de ser på det så svart-hvitt som at "vergen har betalt og overført til seg selv". Har forsøkt å spørre fylkesmann om dette tidligere, men svaret jeg fikk var veldig vanskelig å tyde og samtidig litt firkanta. Er det noen som har gjort noe lignende? I så fall, sa fylkesmann noe på det? Er jo veldig kjedelig hvis jeg mister versemålet mitt pga en sånn liten "fillesak". 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 Du kan fint handle og legge ut. Men du må ta vare på kvittering og legge med som vedlegg. Jeg gjør dette relativt ofte til sønnen. Bestiller ferier osv, han betaler sin del. Jeg legger ved bestilling og markerer med gult det som er hans andel. Har ikke fått merknader når jeg har levert regnskapet. Anonymkode: 59543...307 2 1
Eva-Lena Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 Ta utskrift av hva du bestiller og betaler for. Ha sånt i egen mappe. Overfør pengene fra ham til deg og legg ved utskrift av det også. Dette går helt fint. 1 1
GulSitron Skrevet 3. januar 2023 Forfatter #4 Skrevet 3. januar 2023 Tusen takk for svar! 😄 Da ordner det seg helt sikkert.
Fireflies Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 Siden han bor på bolig så kanskje de også kan signere for at du har levert produktene der så er du enda sikrere i tilfelle fylkesmannen har spørsmål. 1
GulSitron Skrevet 4. januar 2023 Forfatter #6 Skrevet 4. januar 2023 Fireflies skrev (På 3.1.2023 den 21.41): Siden han bor på bolig så kanskje de også kan signere for at du har levert produktene der så er du enda sikrere i tilfelle fylkesmannen har spørsmål. Satte leveringsadresse til hans adresse og sånn pakkeboks på nærsenteret 😊 Bor 12 mil unna 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå