Gå til innhold

Kan katten ha astma?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine har en katt som plutselig begynner å hoste, jeg har alltid trodd at det var hårball hun prøver å få opp men så såg jeg en video der en dame filmet katten sin og sa at dette er astma og at katten trenger medisiner mot det, er det noen her som har katt som gjør det samme? Jeg har sagt at de må bestille time hos dyrlegen men hun sier det ikke er noe å bekymre seg over og at det er hår hun prøver å hoste opp. 

Når moren min har vært hos dyrlegen før har hun sagt at de har sjekket og lyttet på henne og har alltid sagt at alt er som det skal være, men da var det aldri snakk om astma, kan de finne ut om en katt har astma bare ved å lytte på henne?

Det er ikke ofte det skjer, hun gjør dette et par ganger i løpet av året men nå er jeg veldig bekymret for om det kan være astma, hun er i tillegg 17 år gammel så da gjør det meg enda mer bekymret..

Selv om jeg ikke bor hjemme lenger har jeg vokset opp med denne katten og er glad i henne, så hvis ikke moren min vil til dyrlegen med henne så gjør jeg det selv.

Anonymkode: 9a377...55e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det bare er et par ganger i året det skjer, er det vel ikke så farlig? 

Katten min gjør det også 2-3 ganger i året, så jeg regner med det bare er en hårball. 

Jeg hadde tilfeldigvis time hos dyrlegen fra før dagen etter første gang det skjedde. Hun gadd ikke å sjekke noe spesielt en gang, så lenge katten oppførte seg normalt ellers. 

Men hvis det bekymrer deg, kan du vel bare dra til dyrlegen for sikkerhets skyld?

Anonymkode: 3497a...07e

AnonymBruker
Skrevet

Mine katter gjør også dette. Det er hårball, selv om det ikke alltid kommer hår ut. Synes ikke du skal bekymre deg. Hadde det vært astma hadde det nok vært oftere og flere symptomer.

Anonymkode: 8f4b6...0d3

Skrevet

Katta til far min har astma.

Det høres litt annerledes ut enn når de prøver å hose ut hårballer. Mer hvesende hoste og langvarig -som om de tømmer lungene helt for luft. 

AnonymBruker
Skrevet

Katten min hadde luftveisinfeksjon, og vann i lungene. 

Ta med pus til dyrlegen. 

Anonymkode: a80c5...323

Skrevet

Jeg vet ikke med katter, men hunder hoster hvis de har hjertesvikt og derfor får vann i lungene. Det kan gi astmasymptomer. Hjertemedisin og vanndrivende gjør vanligvis at hostingen forsvinner. Men ettersom det er så sjelden katten hoster tipper jeg det ikke er noe farlig.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan òg være lungeorm

Anonymkode: baadf...572

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...