Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Advarsel, skikkelig first world problem!

Jeg har hatt veldig fett hud , helt siden puberteten. Hodebunnen blir også påvirket, slikt at håret må vaskes hver dag.

Jeg har prøvd alt mulig, fra diverse produkter og kurer, til vasking uten såpe - i koronatiden har jeg hatt en periode på flere måneder hvor jeg vasket håret maks 2 ganger i uken - til ingen nytte. 

Så ble jeg gravid. Dere med normal hud, dere aner ikke hva dere har fått i gave. Jeg har aldri følt meg freshere i ansiktet/ørene/håret enn da jeg var gravid. Så mye tid og strøm spart. Det var så deilig å stå opp med normal ansikt og kunne vaske håret en gang i uken.

Ikke gravid lenger, og da er tilbake til normalen etter et par måneder. Skikkelig sorg.
Andre med lignende erfaringer?

Anonymkode: d845d...e2e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det ble litt bedre når jeg ble eldre, sånn 35 pluss.  Er nå 45 og har ikke fått noen rynker enda pga denne fete hudtypen så noen fordeler er det . Men hadde nok foretrekket normal hud. Du kan bruke bha syre og niacimid serum for å balansere huden. Fet hud har ofte store porer så bha syren hjelper mot det  også. Blotting paper for å ta vekk skinn gjennom dagen. Tilføre mye fukt. Hvis huden blir fukt fattig produserer den mer fett. Vedr håret så bruk en god frisør shampoo,tilpasset fett hår, ikke bruk balsam i hodebunnen. Det hjalp å vaske håret annen hver dag, dvs etter en stund. Bruk tørrshampo imellom dagene. Skal ikke si det kurerte problemet men det hjalp litt. Det hjalp også å lystone/stripe håret, da tørker det litt ut. Du har min sympati, er en evig kamp mot talg og fett. 

Anonymkode: 9b2f3...172

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er 40 og har dessverre fortsatt fet hud i ansiktet. Det har hjulpet greit med produkter fra noon aesthetics samt at jeg tar sink hver dag. Jeg har fortsatt ikke normal hud, men det ser i allefall ikke ut som jeg har sprayet olje på ansiktet en time etter vask. 

Håret/hodebunnen har blitt bedre de siste årene. Jeg bruker einerlåg tea tree sjampo som ser ut til å fungere bra mot fett hår. Denne kjøper jeg på helsekost eller lignede butikker. I tillegg til dette så føner jeg håret hver dag og har håret i knute/hestehale når jeg kommer hjem. Håret blir raskt mye fetere om det hele tiden kommer i kontakt med den fete ansiktshuden min. Dette gjør at jeg ser ok ut  på håret i 2 dager eller til nød 3 dager uten å vaske det. 

Anonymkode: 1dd30...f38

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også alltid slitt med ekstremt fet hodebunn, men det som har hjulpet meg en del, er en hodebunnrens fra Kerastase. 

Anonymkode: 15ade...3cf

AnonymBruker
Skrevet

Hvis problemet er så stort, burde du vurdre å snakke med en hudlege.

Anonymkode: d5555...394

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har også alltid slitt med ekstremt fet hodebunn, men det som har hjulpet meg en del, er en hodebunnrens fra Kerastase. 

Anonymkode: 15ade...3cf

Hvilken?

Anonymkode: 19091...4e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 2.30):

Er 40 og har dessverre fortsatt fet hud i ansiktet. Det har hjulpet greit med produkter fra noon aesthetics samt at jeg tar sink hver dag. Jeg har fortsatt ikke normal hud, men det ser i allefall ikke ut som jeg har sprayet olje på ansiktet en time etter vask. 

Håret/hodebunnen har blitt bedre de siste årene. Jeg bruker einerlåg tea tree sjampo som ser ut til å fungere bra mot fett hår. Denne kjøper jeg på helsekost eller lignede butikker. I tillegg til dette så føner jeg håret hver dag og har håret i knute/hestehale når jeg kommer hjem. Håret blir raskt mye fetere om det hele tiden kommer i kontakt med den fete ansiktshuden min. Dette gjør at jeg ser ok ut  på håret i 2 dager eller til nød 3 dager uten å vaske det. 

Anonymkode: 1dd30...f38

Hvorfor føner du håret hver dag, hvis du ikke vasker det? 🤔

Anonymkode: 19091...4e8

AnonymBruker
Skrevet

Det kan høres ut som om huden din (inkludert hodebunnen) kan ha godt av et oljeprodukt. Ja, jeg mener det, selv om det høres særdeles lite intuitivt ut.

Jeg fikk enormt fet hodebunn da jeg begynte i ny jobb (dårlig inneklima), og prøve "alt" av sjampoer, tips og råd. Det som hjalp var (og er fremdeles) ACO Special Care Intensive Dry Scalp Treatment. Den tilfører hodebunnen fett uten å gjøre håret tung eller fett, og "lurer" hodebunnen til å ikke produsere så mye talg.

ACO sin finner du her:

https://www.apotek1.no/produkter/aco-sc-int-dry-scalp-treatm-up-844060p?gclid=CjwKCAiAqt-dBhBcEiwATw-ggJTnbimtUm3FhJ6-0PcIhGSEz-OtDyKSbLUT5zHZ8XjcTNH75JKdYBoCvm4QAvD_BwE

Jeg bruker i tillegg denne sjampoen fra Kérastase, som også har hjulpet meg.

Noe lignende kan hjelpe ansiktshuden din. Kaldpresset jojobaolje har for mange en god virking på fet hud  den "lurer" også huden til å slutte å produsere så mye fett. Hør på en helsekostforretning. 

Anonymkode: fe6d7...f59

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hvis du begynner på p-piller vil du få tilbake normal hud? 

Jeg har moderat tørr hud. 
Og fet hodebunn. Den må vaskes hver andre dag eller tørrsjampo. Og så har jeg sånne tørre tupper. 

AnonymBruker
Skrevet

Olje er det eneste som har hjulpet meg mot fet hud og hodebunn. Decléor Aromassence Iris til hud og Rightous Roots til hodebunn. Da blir huden slikematt hele dagen og håret trenger vask bare hver 3. dag. Men huden min er rynkefri enda selv om jeg er midt i 50-årene. Tar det med meg som et stort plus. Kaldpresset jojobaolje er universal og da kjøper jeg fra Care of Gerd. 

Anonymkode: c6d5c...e0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Olje er det eneste som har hjulpet meg mot fet hud og hodebunn. Decléor Aromassence Iris til hud og Rightous Roots til hodebunn. Da blir huden slikematt hele dagen og håret trenger vask bare hver 3. dag. Men huden min er rynkefri enda selv om jeg er midt i 50-årene. Tar det med meg som et stort plus. Kaldpresset jojobaolje er universal og da kjøper jeg fra Care of Gerd. 

Anonymkode: c6d5c...e0f

Får man kjøpt Righteous Roots i Norge? Butikk eller nettbutikk?

Anonymkode: fe6d7...f59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...