AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Ble operert i narkose for lenge siden men husker ikke om jeg hadde kateter eller ikke. Hva er vanlig? Anonymkode: d5cc8...ecb
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 Barn har ikke det på korte inngrep. Anonymkode: 3bd7a...654
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 Kommer jo helt an på type operasjon. Anonymkode: 2df93...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 Kommer an på typen operasjon og hvor lenge den varer. Anonymkode: acb8d...c54
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 Ut av fem operasjoner, er det kun ved den ene det ble brukt. Det var pga lengden av operasjonen, 4-5 timer. Anonymkode: ecdf6...85e 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #6 Skrevet 3. januar 2023 Har hatt et par små operasjoner og én stor,hadde bare kateter på den store. Anonymkode: 42ad6...b9d
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #7 Skrevet 3. januar 2023 Har vært operert 2 ganger. Mindre operasjoner i beinet. Fikk ikke kateter på noen av de. Men de krever før dj får dra hjem, at du skal greie å tisse. Ikke alle greier det. Sist greide jeg det ikke, så ble kateterisert etterpå, for å tømme blæra som var rimelig full. Også var alt normalt igjen. Anonymkode: 4797b...2fc
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #8 Skrevet 3. januar 2023 Jeg hadde ikke det sist, brystoperasjon. Anonymkode: 81af4...e04
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #9 Skrevet 3. januar 2023 Om du får kateter avhenger av lengde på operasjon, hvilken operasjon du skal gjennom, og om du f.eks skal ha epidural som smertelindring. Hos oss blærescannes alle pasienter som har vært mer enn to timer i avdelingen, og så engangskateteriseres de ved behov før vekking. Er du operert slik at man ikke får scannet blæren blir du engangskateterisert for sikkerhets skyld. Anonymkode: 8a373...372 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #10 Skrevet 3. januar 2023 Jeg ble hasteoperert i magen og da jeg våknet hadde jeg kateter.Det hadde jeg i flere dager etterpå. Anonymkode: 1baab...ee6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #11 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har vært operert 2 ganger. Mindre operasjoner i beinet. Fikk ikke kateter på noen av de. Men de krever før dj får dra hjem, at du skal greie å tisse. Ikke alle greier det. Sist greide jeg det ikke, så ble kateterisert etterpå, for å tømme blæra som var rimelig full. Også var alt normalt igjen. Anonymkode: 4797b...2fc Ikke nødvendigvis! Hadde ikke kateter ved kneoperasjonen, måtte ikke tisse før jeg fikk dra hjem! Anonymkode: d05c5...678
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #12 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke nødvendigvis! Hadde ikke kateter ved kneoperasjonen, måtte ikke tisse før jeg fikk dra hjem! Anonymkode: d05c5...678 Absolutt alle skal tisse. Så enten har du glemt det eller så har det skjedd et stort avvik. Anonymkode: 04510...5d7
minienthe Skrevet 3. januar 2023 #13 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Absolutt alle skal tisse. Så enten har du glemt det eller så har det skjedd et stort avvik. Anonymkode: 04510...5d7 Har hatt flere operasjoner i narkose, har aldri blitt avkrevd å måtte tisse før jeg har fått dra hjem (inkludert kneoperasjon). Forøvrig utført på både offentlige og private sykehus. Har aldri hørt om noen jeg kjenner som har blitt avkrevd det heller med mindre det har vært f.ex graviditetsrelatert eller annet rundt underliv/blære/tarmproblematikk. Standarden har vært "er du våken? Fint - Prate litt med pasient (dvs meg), se an om du er klar i toppen, tilby mat/kaffe/whatever og deretter trille ut fra oppvåkning og til medisinsk post/hjem (avhengig av inngrep). Ingen oppfølging på med.post etter inngrep om jeg gikk på wc eller annet så snart mat/kaffe var på plass på sidebordet." Men mye mulig det er foretatt en scan/kateterisering før du er bevisst våken som det nevnes over på noen? Ut i fra journal og operasjonsnotat har det ikke blitt utført på meg ihvertfall. 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #14 Skrevet 4. januar 2023 minienthe skrev (10 timer siden): Har hatt flere operasjoner i narkose, har aldri blitt avkrevd å måtte tisse før jeg har fått dra hjem (inkludert kneoperasjon). Forøvrig utført på både offentlige og private sykehus. Har aldri hørt om noen jeg kjenner som har blitt avkrevd det heller med mindre det har vært f.ex graviditetsrelatert eller annet rundt underliv/blære/tarmproblematikk. Standarden har vært "er du våken? Fint - Prate litt med pasient (dvs meg), se an om du er klar i toppen, tilby mat/kaffe/whatever og deretter trille ut fra oppvåkning og til medisinsk post/hjem (avhengig av inngrep). Ingen oppfølging på med.post etter inngrep om jeg gikk på wc eller annet så snart mat/kaffe var på plass på sidebordet." Men mye mulig det er foretatt en scan/kateterisering før du er bevisst våken som det nevnes over på noen? Ut i fra journal og operasjonsnotat har det ikke blitt utført på meg ihvertfall. Med mindre dette er flere tiår tilbake så vil jeg tippe at hvis du leser journalen din står det noe ala " pasienten har vært oppe, fått urinert/vært på do". Gjerne fylt inn i annet skjema med spørmål som går på alt fra sosialt til smerte. Men ikke alltid dette med tissingen blir laget til noe big deal, ofte tas det i generell dagligdags samtale med pasienten eller at man har hatt kateter der dette med tissing blir et tema når katetert tas ut ( de skal forsikre seg at blære blir skikkelig tømt etter kateter). Hilsen ny operert som lå med kateter i dagene etter, og uten i en uke på sykehuset. Finnes masse "spennende" i journalen nå. Anonymkode: 5013c...2d1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #15 Skrevet 4. januar 2023 Kun vært i narkose hos tannlegen. Aldri hatt kateter. Den ene gangen var jeg i narkose 4,5 timer. Anonymkode: 8fd36...34a
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #16 Skrevet 4. januar 2023 Det vil jeg tru kommer ann på lengden av operasjonen. (Er ikke kirurg, jeg bare gjetter.) Jeg har hatt narkose 4-5 ganger. Aldri katetter. Anonymkode: 420d8...013
minienthe Skrevet 4. januar 2023 #17 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Med mindre dette er flere tiår tilbake så vil jeg tippe at hvis du leser journalen din står det noe ala " pasienten har vært oppe, fått urinert/vært på do". Gjerne fylt inn i annet skjema med spørmål som går på alt fra sosialt til smerte. Men ikke alltid dette med tissingen blir laget til noe big deal, ofte tas det i generell dagligdags samtale med pasienten eller at man har hatt kateter der dette med tissing blir et tema når katetert tas ut ( de skal forsikre seg at blære blir skikkelig tømt etter kateter). Hilsen ny operert som lå med kateter i dagene etter, og uten i en uke på sykehuset. Finnes masse "spennende" i journalen nå. Anonymkode: 5013c...2d1 Senest operert i høst og leser journal jevnlig, inkludert vedlegg. Ikke et kvidder om urinering eller kateter på noen av operasjonsstedene (2 offentlige sykehus, 1 privat). Kun den urderingen "er du våken, vil du ha mat/kaffe" som de gjør når du våkner og jeg mistenker også er en del av sjekken for å vurdere om pasienten er ved sine fulle fem etter op. Hadde de skrevet "oppe og tisset" etter de jeg har hatt så hadde det uansett vært regelrett løgn da dette aldri har vært et tema etter mine operasjoner og jeg vet de uansett ikke hadde hatt praktisk mulighet til å observere om det ble utført heller. 1
flusa Skrevet 4. januar 2023 #18 Skrevet 4. januar 2023 (endret) Nei. Jeg fikk ikke kateter. Måtte faste et døgn i forkant av operasjonen. Endret 4. januar 2023 av flusa
C8H10N4O2 Skrevet 4. januar 2023 #19 Skrevet 4. januar 2023 Jeg hadde kateter under laparoskopi. Tror operasjonen varte en times tid eller så.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #20 Skrevet 4. januar 2023 2 keisersntt-kateter Slankeoperasjon, brystreduksjon og bukplastikk-ikke kateter Anonymkode: df53c...494
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå