Gå til innhold

Noen som har eller er avlastningshjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så sliten, har vært alene med barn siden fødsel, dette er 3 år siden, har ingen nettverk eller familie til å hjelpe. Klarer ikke ha noe sosialt liv og drømmer om en natt eller to alene i md. Har forstått det som at barnevernet evt kan bidra med hjelp? Barnet er veldig trygg på 2-3 barnehageansatte, så jeg kunne tenkt meg og spurt en av de i første omgang, får avlastningshjem betaling av barnevern? 

Anonymkode: d3e5c...036

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har avlastning via BV. Ja, besøkshjemmet lønnes med en døgnsats, pluss evt utgiftsdekning. 

Det du skal være klar over, er at for å i det hele tatt kunne vurderes for å motta avlastning via BV må du melde bekymring på deg selv og gå gjennom den vanlige utredningen/vurderingen BV gjør av foreldre det meldes bekymring på. Dette kan være belastende, og med BVs knappe ressurser er de motvillige til å sette inn såpass kostbare tiltak som besøkshjem forebyggende. Grunnen til at jeg har fått det innvilget er at både jeg og barnet har diagnoser som gjør foreldrerollen ekstra utfordrende i tillegg til at jeg har relativt lite nettverk eller mulighet for avlastning her jeg bor. 

Anonymkode: 81cfc...962

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut om dere har Home Start i kommunen. 

Anonymkode: 70610...cc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har avlastning via BV. Ja, besøkshjemmet lønnes med en døgnsats, pluss evt utgiftsdekning. 

Det du skal være klar over, er at for å i det hele tatt kunne vurderes for å motta avlastning via BV må du melde bekymring på deg selv og gå gjennom den vanlige utredningen/vurderingen BV gjør av foreldre det meldes bekymring på. Dette kan være belastende, og med BVs knappe ressurser er de motvillige til å sette inn såpass kostbare tiltak som besøkshjem forebyggende. Grunnen til at jeg har fått det innvilget er at både jeg og barnet har diagnoser som gjør foreldrerollen ekstra utfordrende i tillegg til at jeg har relativt lite nettverk eller mulighet for avlastning her jeg bor. 

Anonymkode: 81cfc...962

Takk for fint svar! Skal tenke litt på det, ikke så fristende og gå gjennom full utredning i tillegg nei..

Anonymkode: d3e5c...036

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min søster hadde avlastningshjem gjennom bv da hun var alene med sine små. 

Det var en ansatt fra barnehagen som hadde begynt å ha de noen helger, men så koblet de på bv slik at de skulle få betalt og at det var en fast avtale. 

Vil ikke si det var full utredning. Det var en eller to samtaler med barnevernet, pluss at barnehagen måtte sende inn svar på standard opplysninger. 

Hun fikk hjelp fra helsestasjon til å koble seg på barnevernet, så man må ikke melde seg selv heller nei. 

Anonymkode: 2d1ea...899

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke helt uten risiko å koble inn barnevernet. De kan lett få et inntrykk av f.eks du er en ressursfattig forelder som ikke orker barnet ditt til tider. Eller sliter psykisk. Og da kan mølla være i gang.

Anonymkode: ce1cc...732

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...