Gå til innhold

Permisjon for far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg begynne å jobbe igjen etter endt permisjon. Vi har ikke råd til at jeg tar ulønnet, men minsten lar seg virkelig ikke roe av far, han er totalt avhengig av meg, og jeg er rett og slett ikke sikker på om far klarer å takle stresset det medfører. Finnes det noen mulighet i verden for at jeg kan overta hans permisjon? Må det en diagnose til, for det har han jo ikke, han bare takler stress svært dårlig, og jeg er oppriktig bekymret for hvordan det skal gå.. Er redd for å ta det opp med helsesøster i frykt for at han skal vurderes som uskikket, noe han ikke er, men baby er liten og det er svært frustrerende å ikke være god nok, noen takler det bedre, andre ikke i det hele tatt..

Anonymkode: 38dc0...abd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er baby? Hvis den er mer enn 6 mnd syns jeg det er rart at ikke far har kommet på banen før. Er helt merkelig at en far ikke er i stand til å roe ned sitt eget barn? Her var far involvert fra første dag, og var den som bysset og trøstet i minst like stor grad som meg. 

Anonymkode: 2bd00...d6d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men for å svare på spørsmålet ditt: Nei, du kan ikke ta over hans permisjon med mindre han er syk og ikke i stand til å ta seg av baby.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor gammel er baby? Hvis den er mer enn 6 mnd syns jeg det er rart at ikke far har kommet på banen før. Er helt merkelig at en far ikke er i stand til å roe ned sitt eget barn? Her var far involvert fra første dag, og var den som bysset og trøstet i minst like stor grad som meg. 

Alle barn er forskjellige, alle familier er forskjellige, hvorfor han kun lar seg roe av meg er sammensatt, men her handler det mest om at ikke far takler det når han gråter over lengre tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er heldigvis ikke mulig at du tar over permisjon.

Anonymkode: 1f67f...386

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din burde da ta det opp med fastlegen sin som da vurderer om det er grunnlag for å søke om at du tar over. Men det at man blir stressa over urolig baby er nok ikke gyldig grunn med mindre det er fare for helse, så her må dere nok bare øve, øve, øve.

Å bli foreldre er stressende, men man kan ikke rømme fra ansvaret for et barn på det grunnlaget. Hva skal dere gjøre når ungen kommer i den nydelige selvstendighetsalderen? Han kan ikke melde seg ut bare fordi han synes det er ukomfortabelt.

Anonymkode: abb44...4ed

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Saklig!!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mannen din burde da ta det opp med fastlegen sin som da vurderer om det er grunnlag for å søke om at du tar over. Men det at man blir stressa over urolig baby er nok ikke gyldig grunn med mindre det er fare for helse, så her må dere nok bare øve, øve, øve.

Å bli foreldre er stressende, men man kan ikke rømme fra ansvaret for et barn på det grunnlaget. Hva skal dere gjøre når ungen kommer i den nydelige selvstendighetsalderen? Han kan ikke melde seg ut bare fordi han synes det er ukomfortabelt.

Anonymkode: abb44...4ed

Vi får prøve det. Vi har flere barn, det takler han fint, men vi har et barn med ekstra utfordringer noe som har gjort siste året ekstra krevende, særlig for han, vi har vært nødt til å prioritere for å opprettholde mest mulig harmoni, da han raskt får kontroll over det eldste barnet, og jeg raskt får kontroll over baby har vi ikke sett behovet for å gjøre det vanskeligere enn det er bare for moroskyld. Baby er fremdeles liten, og det er helt naturlig at mor er den viktigste omsorgspersonen nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke mulig at du tar over fars permisjon fordi han blir stresset av barnet.

Anonymkode: 5632b...929

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

La meg hjelpe deg litt;

»Nei, det er dessverre ikke mulig».

Sånn. Permisjonsordningene er en vits og så vanvittig lite fleksibelt for de ulike familiene som finnes. Alle passer ikke A4-livet politikkerne har skissert.

Anonymkode: e6339...aa9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi får prøve det. Vi har flere barn, det takler han fint, men vi har et barn med ekstra utfordringer noe som har gjort siste året ekstra krevende, særlig for han, vi har vært nødt til å prioritere for å opprettholde mest mulig harmoni, da han raskt får kontroll over det eldste barnet, og jeg raskt får kontroll over baby har vi ikke sett behovet for å gjøre det vanskeligere enn det er bare for moroskyld. Baby er fremdeles liten, og det er helt naturlig at mor er den viktigste omsorgspersonen nå.

Det er jo ikke for "moro skyld" at man starter tidlig med å venne baby til både mor og far. Her har dere gjort dere selv en bjørnetjeneste, som du nå ser konsekvensene av. Når det er sagt, så går det seg til, tøft de første dagene, selvsagt, men det er bare å holde ut. Hva er alternativet?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå skal jeg begynne å jobbe igjen etter endt permisjon. Vi har ikke råd til at jeg tar ulønnet, men minsten lar seg virkelig ikke roe av far, han er totalt avhengig av meg, og jeg er rett og slett ikke sikker på om far klarer å takle stresset det medfører. Finnes det noen mulighet i verden for at jeg kan overta hans permisjon? Må det en diagnose til, for det har han jo ikke, han bare takler stress svært dårlig, og jeg er oppriktig bekymret for hvordan det skal gå.. Er redd for å ta det opp med helsesøster i frykt for at han skal vurderes som uskikket, noe han ikke er, men baby er liten og det er svært frustrerende å ikke være god nok, noen takler det bedre, andre ikke i det hele tatt..

Det er bare å la far ta seg av barnet uten at du henger over dem. Ta på deg ekstra oppgaver på jobb så dagene blir lange. 
De trenger å finne sin rytme, ikke kopiere din.

• Liker 1
Skrevet

Syns du går for helt feil løsning her. At du skal prøve å overta hans permisjon? Glem det! Her har dere gjort en feil ved å involvere far for lite i baby fra starten og latt baby bli for avhengig av deg. Dette vil gå seg til om du klarer å slippe taket og stole på far.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Får må være fullstendig ute av stand til å ta seg av barnet for at du får ta over permisjonen. Det krever ikke en konkret diagnose, men et symptomtrykk eller sykdomsforløp som hemmer han fullstendig. Hva fastlegen sier er irrelevant, da dette aldri vil bli godkjent hos NAV ettersom han tross alt er fullstendig kapabel til å ta seg av et barn, han bare takler det svært dårlig. Jeg føler med han, jeg syns det er kjempeslitsomt i permisjon selv og takler gråt svært dårlig denne runden (nr 2). Er det en mulighet at han tar permisjon gradert? Og du eventuelt begynner i en mindre stillingsprosent i starten? Vår løsning ble at mannen tok permisjon mandager og tirsdager for å bistå meg. Det hadde mye å si, og jeg angrer på at vi ikke gjorde det fra start. 

Anonymkode: 2d772...b61

AnonymBruker
Skrevet

Vel, noen fedre må være borte pga jobb 7-9 timer per dag så mye av trøsten kommer ofte fra mor i begynnelsen.

Anonymkode: 64a26...c1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vel, noen fedre må være borte pga jobb 7-9 timer per dag så mye av trøsten kommer ofte fra mor i begynnelsen.

Anonymkode: 64a26...c1c

Det er flere timer av en dag enn en jobbdag. Far kan ta etter de 7-9 timene de kommer hjem…. 

Anonymkode: bad5b...652

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jeg har tatt over hele permisjonene til våre barn. 

Det er en lang prosess hvor lege måtte skrive ned fars funksjonsnivå og alle tingene som kolliderer med å passe et barn. F. Eks. "Sliter med utmattelse og må hvile 4 ganger om dagen. Kan ikke passe på barnet når han sover." Legen måtte skrive en hel a4 side med alle tenkelige scenario for å få det godkjent. 

Anonymkode: 113fe...885

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg jeg har tatt over hele permisjonene til våre barn. 

Det er en lang prosess hvor lege måtte skrive ned fars funksjonsnivå og alle tingene som kolliderer med å passe et barn. F. Eks. "Sliter med utmattelse og må hvile 4 ganger om dagen. Kan ikke passe på barnet når han sover." Legen måtte skrive en hel a4 side med alle tenkelige scenario for å få det godkjent. 

Anonymkode: 113fe...885

Kan ikke passe på barnet når han sover..?

Anonymkode: bad5b...652

Skrevet

Nei, dette må faktisk far bare fikse, sånn er det for alle, dette burde dere ha tenkt på før, som alle andre 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Helt konkret, hva er du bekymret for skal skje? Hvordan takler han stress? Du skriver bare at han takler det dårlig. Du skriver samtidig at han er skikket som far og i så fall blir det nok tøft for ham, men det går nok bra med minsten.

Anonymkode: 2783f...35b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...