Gå til innhold

Aura UTEN etterfølgende hodepine - noen som har opplevd dette og kan dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Viser til selvforklarende overskrift ;)

Anonymkode: 30f2e...b77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, mange ganger. Hva slags erfaring er du ute etter? 

Anonymkode: 234d9...83f

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det i veldig mange år. Hva slags erfaring tenker du på? 

Anonymkode: 0a3ce...788

AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Vet ikke hva slags erfaring du vil ha da, for det er akkurat som auraen når jeg får hodepinen etterpå bare at hodepinen ikke kommer.

Anonymkode: e02bd...8ca

AnonymBruker
Skrevet

Jepp har det. 

Starter som ett sikksakkmønster i det ene øyekroken for så å dekke hele synsfeltet etter en stund. Og så går det over.

Ingen hodepine hverken før eller etter.

Det hele varer kanskje maks 20 minutter. Er bare plagsomt for synet,ikke noe annet.

Anonymkode: 81c4e...3d8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

usikker på hvilken erfaring du er ute etter, men migrenen går som alltid bortsett fra smerten i hodet.. 

Tidligere trodde man migrene var "ensidig hodepine bla bla" nå vet man bedre og det er ganske godt definert og fasiten er ICHD-3, laget av International Headache Society. 

Hodepinesykdommer deles inn i to kategorier: Primære (uten ytre årsak) og sekundære (utløst av en årsak)

Migrene er primær og deles igjen inn i to hovedkategorier. Med og uten aura. Uten aura er vanligst, de aller fleste har det. Aura er synsforstyrrelser, føleforstyrrelser eller utfall (manglende følelse f.eks. i en arm)

Migrene er en kompleks nevrologisk sykdom med mange ulike nevrologiske symptomer. Det gjør at det er nok lett å bli litt forvirret over hva som er hva.

Her finner du alle:

https://ichd-3.org/1-migraine/

Anonymkode: 65c2f...9f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hatt det i mange år. Noen ganger flere ganger om dagen.

Anonymkode: b9c37...32f

Gjest Bolledeig2.0
Skrevet (endret)

Ok noen oppfølgingsspørsmål siden jeg lurer på dette også: har dette blitt fulgt opp av helsevesen?

Har dere eventuelt oppdaget noen triggere?

Utredet for å eventuelt utelukke andre tilstander? Eller har dere fått beskjed om at det ikke er noe å bekymre seg for?

Litt bekymret for fyrverkeri på netthinnen

Endret av Bolledeig2.0
AnonymBruker
Skrevet
Bolledeig2.0 skrev (1 minutt siden):

Ok takk for alle svar så langt noen oppfølgingsspørsmål: har dette blitt fulgt opp av helsevesen?

Utredet for å eventuelt utelukke andre tilstander? Eller har dere fått beskjed om at det ikke er noe å bekymre seg for?

Jeg fikk det samtidig som jeg fikk høyt stoffskifte. Svingninger i stoffskifte er trigger, gjerne i kombinasjon med stress. 

Jeg har tatt MR av hode og CT med kontrast, ganske mange blodprøver og spinalpunksjon. Fikk diagnose migrene med aura. 

Anonymkode: 234d9...83f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det og er til utredning hos nevrolog nå. Jeg har det nesten daglig og jeg blir veldig svekket etter at auraen går over, selv om jeg ikke får sterk hodepine. Jeg får en trykkende følelse i hodet, mister energi og blir trøtt, sulten og fryser.

Anonymkode: 00ddc...357

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Bolledeig2.0 said:

Ok noen oppfølgingsspørsmål siden jeg lurer på dette også: har dette blitt fulgt opp av helsevesen?

Litt bekymret for fyrverkeri på netthinnen

Jeg har en forelder med nøyaktig de samme symptomene, så derfor "vet" jeg at det jeg har er aura. Har ikke behøvd medisiner de siste 15 årene fordi jeg får hodepine så sjelden, derfor får jeg ikke noen oppfølging. Tror ikke det er nødvendig uansett.

Triggere for meg er stress og lite søvn. Fikk et anfall lille julaften, ganske typisk...

Jeg bekymrer meg ikke for symptomene jeg får fordi de følger et bestemt mønster hver gang og går over i løpet av mindre enn en time. Det er jo ekkelt der og da, særlig når jeg mister syn, ikke greier å huske hva ting heter eller formulere en setning. Men siden jeg kan kjenne igjen mønsteret i anfallet så lurer jeg ikke på om det er aura eller slag. Jeg bare følger litt med på klokka for sikkerhets skyld.

Anonymkode: d2ffa...7c4

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, hadde det i noen år. 

Så gikk det over til migrene uten aura, som jeg har nå.... Foretrekker aura, gitt... Men jeg hadde noen runder med aura flere ganger pr dag flere dager på rad, og det var jo slitsomt....

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til det andre har nevnt her (om jeg ikke har oversett noe), så blir jeg noen ganger kvalm og svimmel både mens auraen varer og en stund etterpå. Det hender også at jeg får en hodepine etterpå som jeg ikke anser er migrene. 

Jeg har blitt utredet hos nevrolog og det er tatt MR, men det var først og fremst andre symptomer som gjorde det. Aura og migrene er bare noe de noterte i journalen, og ikke noe de har lagt vekt på ellers.

Anonymkode: fd8b5...88e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har migrene med aura og noen ganger har jeg bare aura uten påfølgende hodepine. Husk at hodepine bare er ett av mange symptomer på migrene, så det er egentlig ikke så veldig rart. Jeg har så mye sjuk aura. Mange tror det er bare sikksakk og virvrler i synsfeltet, men det er det ikke. 

Anonymkode: bc8e4...2c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...