Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I romjula sa samboeren min plutselig at han ikke har hatt det så bra sammen med meg det siste halve året. Jeg tar det på største alvor, vet han ikke snakker mye om følelser, men har ikke merket noe som helst - og det føles fælt. Hvordan kan jeg ikke ha merka det? Vi har hatt sex som vanlig, reist på ferier, ingenting har «avviket» fra normalen. Vi hadde en løs avtale om å prøve å få barn i år(vært sammen i 6 år) da vi er i 30-årene begge to. Kanskje han har kalde føtter? Spurte selvsagt om det, han sier det ikke handler om det, men ville samtidig ikke prøve på barn nå. Det knuser selvsagt hjertet mitt da mitt største ønske i livet er barn, og dette vet han også. Mulig jeg har pratet og mast for mye om det, men er 34 år, så har ikke veldig god tid heller. Jeg sier jeg fortsatt er lei meg over at jeg ikke har merka det, sover dårlig, tenker mye, men han virker glad og ikke påvirket. Noen andre som har opplevd noe lignende?

Anonymkode: 7daea...c72

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han ha funnet en annen?

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

ingenting har «avviket» fra normalen

Kanskje dette. Syns han det er kjedelig kanskje? Trått

Anonymkode: 9daf5...b10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ganske tydelig at han har funnet en annen. 

Anonymkode: ede0a...d42

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ganske tydelig at han har funnet en annen. 

Nei, det er det ikke! 

Anonymkode: bf381...86b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har han sagt noe om hva han ikke synes er bra da? Hva han ønsker?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er det ikke! 

Jo, selvfølgelig er det det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ikke tatt skylden eller ansvar for at han ikke har sagt noe til deg for lenge siden, normalen er at man snakker sammen med en gang man kjenner at det er noe som ikke funker, et forhold hvor man lar ting skure og gå blir det problemer fordi småting blir store med et slikt fotfeste. Best grobunn for solid og varig relasjon får man om det er åpenhet, ærlighet og rom for å snakke sammen der man virkelig lytter i beste mening og vil hverandre vel. 

Ansvaret for hvordan han har det i relasjonen til deg ligger like mye hos han, hvis han ikke sier noe kan du umulig vite at han føler noe mangler. 

Er det en slik relasjon du ønsker bringe barn inn i? 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke sikkert han har funnet en annen. Det går faktisk fint an å bare gli fra hverandre og miste følelser. Om han ikke viser noe engasjement for å prøve å bedre ting så har han nok en fot utav døra allerede og har bestemt seg. Pga alderen din bør du ikke la han hale ut tiden for mye. Enten må han si hva som skal endres og hva som bør jobbes med, eller så må du rett og slett få fortsette med livsplanen din alene eller sammen med en annen.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Her er det viktig at du puster dypt, TS! Ettersom du ikke har merket noe, er det en glimrende periode å spørre ham om han vil dele noe av det han sitter inne med, uten at du "svarer" for ham (typ "er det fordi jeg er---?" "Har du møtt en annen?"). Det at han virker glad nå kan faktisk bare være at det var en lettelse for ham å dele det han hadde gått og tenkt på. En byrde delt er en byrde halvert, eller noe i den duren ;)

En samtale eller en tankerekke som går sånn ish kan være bedre (selvfølgelig formulert så det blir naturlig):
- jeg har tenkt mye på det du sa i romjulen, og jeg ble veldig lei meg for å høre det, da jeg ikke hadde lagt merke til det selv
- Jeg vil derimot gjerne at vi skal ha det bra sammen, og at du skal føle deg vel sammen med meg.
- Jeg vil gjerne gi deg plass til å fortelle hva du tenkte på
- Er det noe du trenger av meg som jeg ikke gir deg, eller er det noe jeg gjør som gjør at du ikke føler deg bra?

Unngå anklagelser, bebreidelser eller lignende, det blir bare giftig fort og kan gjøre det enda vanskeligere for ham å åpne seg. Bare sett deg ned med ham og spør om hvordan det går med ham! Om han er ukomfortabel med ansikt-til-ansikt-følerier, kanskje han kan skrive et brev? Alternativt kan du foreslå (emosjonsfokusert) parterapi, ikke som en siste utvei, men som et viktig redskap for et etablerende parforhold!

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

I romjula sa samboeren min plutselig at han ikke har hatt det så bra sammen med meg det siste halve året. Jeg tar det på største alvor, vet han ikke snakker mye om følelser, men har ikke merket noe som helst - og det føles fælt. Hvordan kan jeg ikke ha merka det?

Han har skjult det og klart det fordi han kjenner deg.

Anonymkode: 58cb5...c7e

• Liker 1
Gjest Vitalogy
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jo, selvfølgelig er det det. 

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
Apage skrev (25 minutter siden):

Her er det viktig at du puster dypt, TS! Ettersom du ikke har merket noe, er det en glimrende periode å spørre ham om han vil dele noe av det han sitter inne med, uten at du "svarer" for ham (typ "er det fordi jeg er---?" "Har du møtt en annen?"). Det at han virker glad nå kan faktisk bare være at det var en lettelse for ham å dele det han hadde gått og tenkt på. En byrde delt er en byrde halvert, eller noe i den duren ;)

En samtale eller en tankerekke som går sånn ish kan være bedre (selvfølgelig formulert så det blir naturlig):
- jeg har tenkt mye på det du sa i romjulen, og jeg ble veldig lei meg for å høre det, da jeg ikke hadde lagt merke til det selv
- Jeg vil derimot gjerne at vi skal ha det bra sammen, og at du skal føle deg vel sammen med meg.
- Jeg vil gjerne gi deg plass til å fortelle hva du tenkte på
- Er det noe du trenger av meg som jeg ikke gir deg, eller er det noe jeg gjør som gjør at du ikke føler deg bra?

Unngå anklagelser, bebreidelser eller lignende, det blir bare giftig fort og kan gjøre det enda vanskeligere for ham å åpne seg. Bare sett deg ned med ham og spør om hvordan det går med ham! Om han er ukomfortabel med ansikt-til-ansikt-følerier, kanskje han kan skrive et brev? Alternativt kan du foreslå (emosjonsfokusert) parterapi, ikke som en siste utvei, men som et viktig redskap for et etablerende parforhold!

Jeg hører Catrin Sagens stemme, og irriterende talefeil, når jeg leser innlegget ditt 😅

Anonymkode: 15172...4da

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er utro. Du trenger ikke lure engang 

Anonymkode: 5119b...43a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har funnet ei anna ei som ikke maser.

Anonymkode: 5b694...d63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, det er absolutt ikke sikkert at han har funnet en annen, selv om fryktelig mange her sier det! For 1,5 år siden sa min ex det samme til meg. Han hadde det ikke så bra, følte at ting ikke stemte lenger, og ønsket å flytte ut. For meg kom det som et sjokk. Eller, jeg visste vi ikke hadde det topp, men jeg tenkte ikke det var så ille. I dag er vi veldig gode venner, men han hadde ikke, og har ikke, funnet en annen. Det er faktisk mulig å gli fra hverandre uten at noen andre er involvert! 

Anonymkode: a63b0...f6a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Apage
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I romjula sa samboeren min plutselig at han ikke har hatt det så bra sammen med meg det siste halve året. Jeg tar det på største alvor, vet han ikke snakker mye om følelser, men har ikke merket noe som helst - og det føles fælt. Hvordan kan jeg ikke ha merka det? Vi har hatt sex som vanlig, reist på ferier, ingenting har «avviket» fra normalen. Vi hadde en løs avtale om å prøve å få barn i år(vært sammen i 6 år) da vi er i 30-årene begge to. Kanskje han har kalde føtter? Spurte selvsagt om det, han sier det ikke handler om det, men ville samtidig ikke prøve på barn nå. Det knuser selvsagt hjertet mitt da mitt største ønske i livet er barn, og dette vet han også. Mulig jeg har pratet og mast for mye om det, men er 34 år, så har ikke veldig god tid heller. Jeg sier jeg fortsatt er lei meg over at jeg ikke har merka det, sover dårlig, tenker mye, men han virker glad og ikke påvirket. Noen andre som har opplevd noe lignende?

Min eks sa det samme da han hadde blitt interessert i ei annen. 

Anonymkode: 64bc4...e82

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takk for gode råd. Vi har prata en del sammen. Han vil egentlig bare vi skal ha en bedre tone i hverdagen, og sa at det har vært fine stunder også. Han har garantert ikke en annen nei, jobber ekstremt mye. Godt mulig han ble lettet av å fortelle det.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ts, det er absolutt ikke sikkert at han har funnet en annen, selv om fryktelig mange her sier det! For 1,5 år siden sa min ex det samme til meg. Han hadde det ikke så bra, følte at ting ikke stemte lenger, og ønsket å flytte ut. For meg kom det som et sjokk. Eller, jeg visste vi ikke hadde det topp, men jeg tenkte ikke det var så ille. I dag er vi veldig gode venner, men han hadde ikke, og har ikke, funnet en annen. Det er faktisk mulig å gli fra hverandre uten at noen andre er involvert! 

Anonymkode: a63b0...f6a

Det som derimot ofte skjer, er at han sammenligner dama med sin imaginære drømmedame og lurer på om han kan få bedre. En slags FOMO, redd for at hvis han forplikter seg med giftemål og barn og hele pakka, og så plutselig dukker DEN dama opp... 

Anonymkode: cbd74...352

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...