Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før bivirkninger av p-piller går over etter å ha sluttet på de?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å google, men synes det er vanskelig å finne informasjon rundt dette. Er det noen som har noen personlige erfaringer? :) Har fått en del bivirkninger i det siste i form av blødninger, hodepine osv. som jeg tror skyldes p-pillen. I tillegg har jeg de siste 2-3 årene fått problemer med psyken som jeg aldri har hatt før, som angst, nedstemthet, humørsvingninger osv. Har derfor bestemt meg for å slutte ettersom jeg har lest om en del kvinner som har fått slike problemer etter p-pille bruk. Har ikke tatt pillen på 3 dager etter sukkerpillene. Merker foreløpig ingen forskjell, så lurte på når jeg eventuelt kan forvente å merke bedring dersom p-pillene har påvirket psyken? Har gått på de i 11 år siden jeg var 14 år.

Anonymkode: 8c3be...256

AnonymBruker
Skrevet

Noen uker.

Anonymkode: b4456...9bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen uker.

Takk for svar! Hvilke bivirkninger var det snakk om?

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre med erfaringer? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som sluttet for å bli gravid, men kroppen trodde hun fortsatt gikk på piller i ett år etterpå. Så det er nok veldig individuelt. Kan fort gå noen måneder, for meg tok det ca to måneder etter hormonspiral, men jeg gikk ikke på det lenge, for fikk kraftige bivirkninger.

Venninna mi fikk hjelp av en eller annen behandler, og da fikk hun plutselig normal eggløsning eller mensen eller hva det var, og ble kjapt gravid😀

Anonymkode: 80edc...732

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hørt forskjellig i vennegjengen, noen opplevde at det var bare snakk om dager før humørsvingninger etc forsvant. Noen snakket om år. Det er nok som AB over skriver, VELDIG individuelt. Sikkert mye å si hvordan din kropp tar til seg medisiner og hormoner, hvor lenge du har gått på p-piller. 

Anonymkode: f8748...d56

AnonymBruker
Skrevet

Min hovedbivirkning av p piller var enorm sultfølelse og søtsug. Tenkte ikke over det så mye i starten fordi jeg var 18 år og regnet med litt «kjærestekilo», men det ble aldri bedre og jeg slet med å gå ned. Sluttet for halvannen måned siden og sulten og søtsuget ble borte første uka. Det er som å gå tilbake til tenårene. Endelig spiser jeg normalt igjen og har allerede gått ned en kilo uten å prøve. Jeg var naturlig småspist som barn/ ungdom.

Må sies at jeg har fått et par ekstra kviser da, men så har jeg nesten ikke hatt noen de siste ti årene så det tåler jeg. Jeg får også magevondt ved eggløsning dessverre. 

Anonymkode: 8bc9b...713

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Halveringstiden på p-piller er ganske kort, det er jo derfor man må være så nøye med å ta de hver dag. Du bør merke en forskjell snart. Det kan hende at du vil merke hodepine, angst og humørsvingninger som vil følge din naturlige syklus og at det derfor blir en overgangsfase hvor det ikke er så tydelig med en gang at ting har endret seg. Men det kommer.

Anonymkode: e3436...487

AnonymBruker
Skrevet

Virkningen går over fort. Men bivirkningene kan sitte lenger i og hormonkrøll er helt normalt opp til ett år etterpå.

Anonymkode: 567d1...20d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Halveringstiden på p-piller er ganske kort, det er jo derfor man må være så nøye med å ta de hver dag. Du bør merke en forskjell snart. Det kan hende at du vil merke hodepine, angst og humørsvingninger som vil følge din naturlige syklus og at det derfor blir en overgangsfase hvor det ikke er så tydelig med en gang at ting har endret seg. Men det kommer.

Anonymkode: e3436...487

Det glemte jeg å si. Jeg har hatt noen enorme humørsvingninger 🙈

Anonymkode: 8bc9b...713

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en venninne som sluttet for å bli gravid, men kroppen trodde hun fortsatt gikk på piller i ett år etterpå. Så det er nok veldig individuelt.

At menstruasjonen stopper opp betyr ikke at man er påvirket av hormoner i lang tid etterpå.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

At menstruasjonen stopper opp betyr ikke at man er påvirket av hormoner i lang tid etterpå.

Det kan stoppe normal syklus, så kall det hva du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...