Gå til innhold

Male peis


lidia

Anbefalte innlegg

En venninne av meg har akkurat malt en vegg samt peisen. Dette med samme farge og maling. Er det ikke slik at peisen bør males med en maling som ikke "brenner" ?? mener jeg har hørt noe slikt før ?? Hun visste ikke noe om dette, eller er det jeg som tar feil her..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bride to be

Vi malte vår peismur for 1 1/2 år siden med vanlig vannbasert veggmaling. Vi spurte flere steder om hva slags maling vi burde bruke for å være sikre men fikk overalt svaret at vannbasert maling skulle brukes.

Ble kjempefint hos oss! Muren må jo males med jevne mellomrom alt ettersom hvor godt pipa trekker og hvor ofte peisen brukes, men dette er en overkommelig jobb, ihvertfall hos oss.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg fikk også beskjed i malebutikk at det var vanlig vannbasert maling som var tingen.. Jeg har ikke gjort det enda, utsetter og utsetter, så send gjerne litt inspirasjon/motivasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har malt peisene og pipene flere ganger. Bruker vanlig vannbassert "hvit" (nesten hvit) maling. det går så fint så. har to store peiser, men det er ikke mye arbeid. Tar mye lenger tid å vaske en peis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pauline, hvordan vasker du peisen? Tenker da på murstenene på utsiden før du skal male den altså.. :) Blir det mye søl..? HVa bruker du for vaskemiddel? Og vasker du med børste? (tenkte å bruke sånn Jordan skrubbebørste??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ylajali ii

Man skal bruke vannbasert maling ja, men det må være matt akrylmaling.

Latexmaling egner seg ikke, da den ikke er diffusjonsåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latexmaling egner seg ikke
Iflg. teknisk avd. hos Jotun er det helt feil.

Greia er vannbasert som første strøk på mur...om det er akryl eller lateks spiller ingen rolle. Toppstrøk kan godt males med alkydmaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det forskjell på mur og peis? Man kan bruke latex på vanlige murvegger ja.

:ler:

Jaja.....får presisere litt da.....hvis peisen og pipa er av mur eller murstein eller andre murprodukter eller produkter som har samme egenskaper som murprodukter......så skal første strøk være med vannbasert maling (akryl eller lateks).

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du mener latex og varme går godt sammen?

Jeg refererer som sagt hva teknisk avd. hos Jotun svarte meg på samme spørsmål i sommer.

Og hva mener du med varme.....jeg uttaler meg da ikke om maling inni peisen.

Hvor har du infoen din fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En peis blir gjerne litt varm utapå og.

Infoen min har jeg fra malerforretningen hvor jeg jobber.

Litt varme skader ikke malingen. Ikke kan jeg skjønne begrunnelsen for at lateks er ok på murvegg, men ikke på peis heller. Heller ikke at begrunnelsen for at lateks ikke skal gå på peis av mur, men på vegg av mur er at den ikke er diffusjonsåpen. Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både lateks og akrylmalinger er termoplastiske (mykner ved oppvarming - er kanskje det gjest tenker på - )....så de skal selvfølgelig ikke brukes inni peisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pauline, hvordan vasker du peisen? Tenker da på murstenene på utsiden før du skal male den altså.. :) Blir det mye søl..? HVa bruker du for vaskemiddel? Og vasker du med børste? (tenkte å bruke sånn Jordan skrubbebørste??)

Kan ikke skryte av å ha vaska dem så ofte, nei. Fant ut at det var enklere å male. det fant jeg ut etter å ha fomla med skurekrem, skurebørste og hele pakka. Det tok grusomt lang tid uten at det ble helt bra. Senere har vi bare malt. Våre peiser er relativt store "klassiske" hvite. Den ene er elementpeis. Den andre murt og pussa, men med litt struktur. Som sagt er det mye lettere å male. Det gjelder i grunnen hvite vegger som blir skitne og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...