Gå til innhold

Er jeg for gammel til å like Billie Eilish?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle som svarer har neppe hørt på Billie😂selvfølgelig er du ikke for gammel! Tekstene er jo mye dypere enn d enn tenåring kan kjenne seg igjen i, på mange av låtene hennes. Jeg er 18,snart 19 og syns d er kult at du hører på henne

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det at hun bruker autotune, sier vel alt om kvaliteten på den såkalte "musikken" hennes; artister som bruker autotune, diskvalifiserer seg selv fra alt som heter musikalsk kvalitet, og søppelet de lager, kan lages på en PC uten noen form for menneskelig innblanding.

Enda en blankpolert lekeartist som tror hun kan lage musikk, og som det er blitt så mange av etter hvert.

At noen av en eller annen grunn ikke innser dette, viser en total mangel på forståelse av hva musikk egentlig står for; selv en kvekkende frosk kan lage en hørbar sang basert på standardakkorder og vanlige akkordprogresjoner, og ved å kjøre stemmen sin gjennom autotune.

Anonymkode: 29e27...fc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 1/3/2023 at 5:39 PM, AnonymBruker said:

Jeg er 42 og digger henne! Søsteren min sier jeg er for gammel. 😄

Anonymkode: 3e941...c9b

Skjerp deg!!!! Jeg er 35 og elsker musikk fra 1960-tallet, er jeg for ung da? Du liker den musikken og de artistene du liker, ta deg sammen, dette er bare tåpelig. 

Anonymkode: 95798...794

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 38 og hører fremdeles på gangsterrap 😂

Anonymkode: 11366...a8e

Huffda... NWA og Wu-tang klan og den slags når du er voksen? Eller tilsynelatende voksen... Fuck the police!! 

Anonymkode: 5a2f1...ef1

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjerp deg!!!! Jeg er 35 og elsker musikk fra 1960-tallet, er jeg for ung da? Du liker den musikken og de artistene du liker, ta deg sammen, dette er bare tåpelig. 

Anonymkode: 95798...794

Forskjellen er at i 1960-årene laget man faktisk musikk, med levende instrumenter i studio og sangere som kanskje ikke sang perfekt, men det de laget, var ekte.

Hva dagens utvikling med glattpolert, sjelløs pop og autotune står for, blir godt oppsummert i denne leserkommentaren i VG, skrevet av Anders Enger Jensen:

Som musiker, komponist og studiotekniker med 25+ års erfaring, får jeg bare mark av dette. Kan vi ikke like gjerne bare legge inn årene alle sammen og sette ChatGPT til å mekke innholdet live til alt av musikkonkurranser fra nå av, og bli ferdige med det? :P

Selv blir jeg værende på 80/tidlig 90-tall hvor alt måtte mekkes fra bunnen av og de som sang best, spilte best og hadde mest å melde på en god måte, var de som kom gjennom nåløyet... med hørbar musikk. Musikk med sjel, harmonier, tessitura og upåklagelig produksjon som ikke bare var glam og glitter uten innhold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Somba9 skrev (15 timer siden):

Jeg vil si. Du må være litt død for å like musikken hennes. Seriøst hun har knapt stemme til å synge i det hele tatt, på lik linje som Adele. Hipster musikk er det verste

Hallo, har ikke Adele ikke sangstemme?? Hvilken verden lever du i😅🫣 Billie E og Adele produserer begge pomusikk men Adele leverer på kvalitet og Billie på særpreg.

Anonymkode: 1e021...436

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Huffda... NWA og Wu-tang klan og den slags når du er voksen? Eller tilsynelatende voksen... Fuck the police!! 

Hehe, jupp! Og andre som Snoop, Kanye, Tyga, Biggie, Lil Wayne osv. Musikksmaken har ikke endret seg så mye siden 20-årene. Med det sagt så hører jeg også mye på alt fra RNB til jazz. Kanskje jeg ikke egentlig er voksen, bare tilsynelatende… 🤷‍♀️

Hva hører du på? 

Anonymkode: 11366...a8e

• Hjerte 1
Skrevet

Det er da ingenting som heter å være for gammel til å like...noe som helst. Det er fritt frem hele livet! :hoppe: 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes noen av sangene hennes er skikkelig bra, og jeg er 31. Musikk er subjektivt og aldersuavhengig. Hør på det du vil. 

Anonymkode: b775b...2f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 17.39):

Jeg spurte jentungen på 11, og du er ikke for gammel. 'It’s your taste' sa hun.

Anonymkode: fbac2...633

• Hjerte 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg spurte jentungen på 11, og du er ikke for gammel. 'It’s your taste' sa hun.

Anonymkode: fbac2...633

Da man var 11, virket alle over 12 gamle, og de over 16 gikk stort sett i samme aldersgruppe som en 80-åring på gamlehjemmet.

Så det virker som om 11-åringen har avskrevet musikksmaken din; du kunne like gjerne ha hørt på Sputnik eller dansemusikk for spreke 90-åringer - universet du befinner deg i, er et annet sted enn der hun er, så dette blir jo ditt valg.

Og nettopp derfor er det ikke så lurt når tenåringer har venner eller kjæresten på besøk, og inn kommer foreldrene - ikke for å spørre om de vil ha saft og kaker - men for å snakke om den siste hitlåten til artisten ungdommen selv hører på; når gamlingene har adoptert den samme ungdomsmusikken som de unge, blir dette så pinlig at man får lyst til å søke asyl i Kina.

Noe helt annet er når ungdomsgenerasjonen har funnet frem til klassiske grupper som Beatles fra besteforeldrenes tid - da er det de som er bråmodne. Kort sagt - ungdom kan ta til seg gammel musikk og være kule, men ikke omvendt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 17.41):

Digger musikken eller henne? 
synes egentlig du er for gammel til begge deler, samme med meg på 30…

Anonymkode: 1ca29...e03

Jeg er 30 og liker musikken hennes. Kjempe fan av highasakite også. Samt florence and the machine. Veldig glad i Indie pop og indie rock 😬😁 

Og FLAKS at niesa mi på 12 faktisk ikke aner hva musikk det er som jeg hører på. Haha 😁 (ikke at søstera mi på 40 vet hva eller hvem det er heller da .. 😂

Og venninna mi på 24 har fått meg og digge et lokalt band som heter TØFL. Band fra Stavanger som synger på dialekt. Kule tekster og jeg blir glad synga'me av dem. Er musikk for ungdom tror jeg, men, de var ganske kule. Også på scenen 😎😎

• Hjerte 2
Skrevet

Skal sies at jeg hører på mye som jeg hørte på som ungdom.

Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden, Rammstein, Metallica, Killswitch Engage, In Flames, Three days grace, Raga Rockers, Honningbarna, John Olav Nilsen og Gjengen (🧡), Kaizers orchestra, Skambankt. Osv

Blir mer hipster på musikken med åra jeg 😎 Digger og Girl in Red, Aurora, Morten Abel, Leon, Ed Sheeran, Lana Del Rey, Passenger, Jan Ove, Hellbillies, Freya Ridings, The Xx

. (dere skjønner greia) liker bare og skravle musikk 😎

• Hjerte 1
Skrevet

Nei. Jeg hører på musikk som gjør meg glad og får meg til å føle ting, uavhengig av artist, når musikken kom ut, sjanger, popularitet, eller hva det måtte være.

Du er ikke for gammel til å like Billie, men du ER for gammel til å bry deg om andre folks meninger på ufarlige ting du gjør/liker 

Anonymkode: 7eec2...210

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, du er ikke for gammel. Du blir aldri for "gammel" til å høre på musikk som du liker :) Hvem bryr seg om hva andre mener?

Anonymkode: 301f0...6bb

Skrevet

Ååh nei! Kanskje jeg er for ung til å like ELO, Prince, Millie Small, Elvis… osv! 😭 Er jo bare 28 😫

Anonymkode: b2eb2...64d

• Hjerte 1
Skrevet
41 minutter siden, Maestro said:

Skal sies at jeg hører på mye som jeg hørte på som ungdom.

Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden, Rammstein, Metallica, Killswitch Engage, In Flames, Three days grace, Raga Rockers, Honningbarna, John Olav Nilsen og Gjengen (🧡), Kaizers orchestra, Skambankt. Osv

Blir mer hipster på musikken med åra jeg 😎 Digger og Girl in Red, Aurora, Morten Abel, Leon, Ed Sheeran, Lana Del Rey, Passenger, Jan Ove, Hellbillies, Freya Ridings, The Xx

. (dere skjønner greia) liker bare og skravle musikk 😎

Hvis man er så glad i musikk som det høres ut som om du er, burde du begynne å spille et instrument selv (om ikke du allerede gjør det); man får et helt nytt forhold til musikken når man ser hvordan den er bygget opp, og hvordan tilsynelatende tilfeldige toner kan føre til harmonier av en annen verden når de settes sammen.

Har selv tatt en titt på hvordan Billie Eilish skriver sangene sine, og det virker som om det er broren som står bak det meste; akkord- og melodibruken er ikke imponerende i forhold til hva andre artister klarer å få til.

Skrevet

Jeg vet i alle fall om to som har sagt de liker BE, og det er datteren min på 17 og en kollega som måtte pensjonere seg fordi han var over 70. Jeg reagerer ikke på at noen av dem liker henne. Men min datter har litt rar musikksmak, for hun hører også på Queen, Shawn Mendes, Beatles, Imagine Dragons, One Direction osv. 

Anonymkode: 6b69e...239

Skrevet

Jeg er 60 og digger musikken hennes. Musikk har ikke aldersgrenser

Anonymkode: b1623...2f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 3.34):

Budskapet er jo fortsatt reelt uansett hvor gammel du blir 

Når politiet går til angrep, bør du være over alle hauga'
Men jeg har noen gode tips, hvis du allikevel skulle bli taua
Det er fire opplysninger du har plikt til å si dem
Verken mere eller mindre bør du gi dem

Hvor er det du bor, hva er ditt yrke, hva er det du heter
Hva er fødselsdatoen din, og resten finner de nok hvis de leter
Ikke si hvor du jobber, ikke si navnet på foreldre
Si telefonnummer hjem hvis du er under atten, ikke eldre

Du har rett til å nekte avhør, og det synes jeg du bør gjøre
Det kommer sjelden noe godt ut av å la seg forhøre
Hvis du ikke er sikta, må du ikke gi fingeravtrykk eller bilde
Ta betenkningstid på forelegg, så du kan finne ut av om du vil det

Politivold bør du anmelde for å få det på statistikken
Men det beste du kan gjøre er å tuppe hardt i pikken
Blir du taua, har du krav på navn eller arbeidsnummer
Og som sagt: du må anmelde om sparket ditt bommer

(Og dette har vi sagt siden nittifire, og nå er det faen meg på tide at du lærer det!)

Anonymkode: b1623...2f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...