AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Hei. Jeg har er spørsmål angående grønne tamponger, fra ob. Disse vil jeg gjerne bruke iblant, fordi ellers må jeg bytte rosa hver 3 time de første dagene i mensen, og det kan bli veldig upraktisk om jeg er et sted uten do osv i over 3 timer. Jeg har hørt at tamponger med høy oppsugingsevne øker risikoen for tss, men er det en større risiko å ha en grønn tampong inne i 5 timer, flere ganger om dagen ? Og er det farlig å sove med grønn tampong? Jeg pleier å blø litt gjennom på natten, med rosa ob, de første dagene,men har alltid bind under i tilfelle. Jeg er livredd for å blø gjennom, og hvis jeg skal på overnatting med venner, er det da farlig å bruke grønn tampong hele natten,hvis den blir full, eller nesten full? Er det farlig å ha den inne rundt 9 eller 10 timer en natt iblant, (sjeldent) spesielt siden den har ganske høy oppsugingsevne ? Jeg vet risikoen for tss alltid finnes, men øker det den veldig ? Bind er helt uaktuelt, får angst av det. Tusen takk! Anonymkode: a39fd...1d5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 Jeg bruker kun grønn ob, også om natten. aldri opplevd noen problemer med det Anonymkode: bb48c...ce2 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 Den angsten for bind får du kvitte deg med. Det er farlig å sove med tampong i så lenge! Anonymkode: ed7e6...0e6 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den angsten for bind får du kvitte deg med. Det er farlig å sove med tampong i så lenge! Anonymkode: ed7e6...0e6 Tampongen ser da ikke forskjell på om det er natt eller dag utenfor kroppen. Der inne er det alltid mørkt og skifter man hver tredje-fjerde time (sett på mobilalarm i den perioden) så står en opp, vasker hendene og skifter. Det er helt trygt å gjøre det slik, ts. Jeg har praktisert dette hele livet og har aldri hatt noen problemer. Anonymkode: 0736f...946 3 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den angsten for bind får du kvitte deg med. Det er farlig å sove med tampong i så lenge! Anonymkode: ed7e6...0e6 Det er ikke så enkelt. Før jeg startet med tamponger sov jeg ikke på flere dager fordi med en gang jeg kjente blod følte jeg jeg kom til å blø gjennom, og fikk angstanfall hele tiden. Selv om jeg ikke er redd for blod, bare følelsen der nede. Jeg har alltid vært livredd for å blø gjennom, og ble aldri bedre. Jeg fikk angstanfall en uke i strekk før mensen startet, fordi jeg gruet meg så mye til følelsen av bind. Tamponger har gjort livet mitt mye enklere, og jeg gjør alt jeg kan for å ha de under 8 timer, har opplevd maks to ganger å ha de i 8 og en halv time på natten. Spørsmålet mitt er om det er veldig farlig å forsove meg med en time en gang, så jeg har tampongen i 9 timer. Takk for svar, men man kvitter ikke seg med sånn angst så enkelt. Anonymkode: a39fd...1d5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #6 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Den angsten for bind får du kvitte deg med. Det er farlig å sove med tampong i så lenge! Anonymkode: ed7e6...0e6 Det er ikke farlig å bruke en tampong i 5 timer. Hvor får du det fra? Anonymkode: e26d4...9a5 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #7 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tampongen ser da ikke forskjell på om det er natt eller dag utenfor kroppen. Der inne er det alltid mørkt og skifter man hver tredje-fjerde time (sett på mobilalarm i den perioden) så står en opp, vasker hendene og skifter. Det er helt trygt å gjøre det slik, ts. Jeg har praktisert dette hele livet og har aldri hatt noen problemer. Anonymkode: 0736f...946 Det er ikke det jeg mener,jeg sier at hvis jeg er hos en venn og overnatter. Da kan jeg ikke ha på vekkerklokke hver 3 time. Jeg planlegger ikke å sove med tampong I veldig lenge,jeg spør i tilfelle det skjer. Siste del av mensen har jeg en tampong inne I 5 eller 6 timer på dagen, ikke noe problem med det. Tørker ut skjeden å bytte hele tida når man blør lite mot slutten. Anonymkode: a39fd...1d5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #8 Skrevet 3. januar 2023 9-10 timer er heller ikke noe problem. Den grensa på 8 er litt som utløpsdato. Satt mye lavere enn egentlig nødvendig. Anonymkode: e26d4...9a5 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #9 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 9-10 timer er heller ikke noe problem. Den grensa på 8 er litt som utløpsdato. Satt mye lavere enn egentlig nødvendig. Anonymkode: e26d4...9a5 Sikker ? Tusen takk, beroliget meg litt. Jeg vil ikke ta unødvendige risikoer,men dette er vanskelig for meg Anonymkode: a39fd...1d5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #10 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sikker ? Tusen takk, beroliget meg litt. Jeg vil ikke ta unødvendige risikoer,men dette er vanskelig for meg Anonymkode: a39fd...1d5 Ja. Anonymkode: e26d4...9a5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #11 Skrevet 3. januar 2023 TSS kan du like gjerne få av en tampong du har inne i to timer, men moderne tamponger har blitt så ufattelig mye bedre enn de var for 40 år siden. Ikke gå rundt og tenk på noe som er så vanvittig usannsynlig. Anonymkode: e26d4...9a5 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #12 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TSS kan du like gjerne få av en tampong du har inne i to timer, men moderne tamponger har blitt så ufattelig mye bedre enn de var for 40 år siden. Ikke gå rundt og tenk på noe som er så vanvittig usannsynlig. Anonymkode: e26d4...9a5 Det vet jeg. Takk, jeg har det med å overtenke på alt. Mange svar her muntret meg opp litt, takk for det. Ikke alltid enkelt 😊 Anonymkode: a39fd...1d5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #13 Skrevet 3. januar 2023 Har du prøvd menskopp? Det har gjort livet mitt så mye bedre. Anonymkode: 6eb68...8d2 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #14 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er ikke så enkelt. Før jeg startet med tamponger sov jeg ikke på flere dager fordi med en gang jeg kjente blod følte jeg jeg kom til å blø gjennom, og fikk angstanfall hele tiden. Selv om jeg ikke er redd for blod, bare følelsen der nede. Jeg har alltid vært livredd for å blø gjennom, og ble aldri bedre. Jeg fikk angstanfall en uke i strekk før mensen startet, fordi jeg gruet meg så mye til følelsen av bind. Tamponger har gjort livet mitt mye enklere, og jeg gjør alt jeg kan for å ha de under 8 timer, har opplevd maks to ganger å ha de i 8 og en halv time på natten. Spørsmålet mitt er om det er veldig farlig å forsove meg med en time en gang, så jeg har tampongen i 9 timer. Takk for svar, men man kvitter ikke seg med sånn angst så enkelt. Anonymkode: a39fd...1d5 Fikk du angstanfall eller ble du engstelig? Angst er en diagnose som settes i spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 9009c...2f4 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #15 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du prøvd menskopp? Det har gjort livet mitt så mye bedre. Anonymkode: 6eb68...8d2 Nei, men er ikke noe jeg føler meg trygg med å prøve for øyeblikket, mtp vakuum osv. Er ikke veldig komfortabel med sånn type ting, må jeg si. Jeg ønsker ikke å se blodet flyte rundt, gjør meg veldig ukomfortabel,liker at blodet er absorbert inni tampongen. Tamponger har fungert utrolig bra for meg, men er bare dette med å ha den inne for lenge som stresser meg litt. Takk for forslaget, da Anonymkode: a39fd...1d5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #16 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk du angstanfall eller ble du engstelig? Angst er en diagnose som settes i spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 9009c...2f4 Angstanfall sånn at jeg ikke fikk puste, fikk panikk, og gråt. Ikke hormoner, fordi det sluttet når jeg brukte tamponger, eller dusjet osv. Ikke veldig seriøst og farlig, men utrolig ubehagelig. kaller det angstanfall fordi det var sånn de rundt meg kalte det. Anonymkode: a39fd...1d5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #17 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, men er ikke noe jeg føler meg trygg med å prøve for øyeblikket, mtp vakuum osv. Er ikke veldig komfortabel med sånn type ting, må jeg si. Jeg ønsker ikke å se blodet flyte rundt, gjør meg veldig ukomfortabel,liker at blodet er absorbert inni tampongen. Tamponger har fungert utrolig bra for meg, men er bare dette med å ha den inne for lenge som stresser meg litt. Takk for forslaget, da Anonymkode: a39fd...1d5 Du er redd for vakuum? 🤔 Tampong er mye verre enn menskopp. Man risikerer sopp, infeksjon, ikke minst er det uhygienisk og lukter. Anonymkode: 6eb68...8d2 2
Gekko Skrevet 3. januar 2023 #18 Skrevet 3. januar 2023 Jeg sover med den største Tampax-en, samt bind på de verste dagene. Med kun store nattbind blør det gjennom på en time, bytter minst annenhver time på dagtid (fordi da blør det gjennom alt om jeg venter lenger). Om natta går det imidlertid greit, tror det har med vinkel å gjøre. Våkner jeg om natta (ganske vanlig) så skifter jeg, hvis ikke tar jeg heller sjansen på en svært usannsynlig TSS enn å stå opp flere ganger hver natt og skifte. Brukte menskopp før jeg fikk barn, men kan ikke bruke det mer. Dessverre, for det var utrolig enkelt og praktisk, samt mye billigere enn to pakker tamponger i måneden. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #19 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er redd for vakuum? 🤔 Tampong er mye verre enn menskopp. Man risikerer sopp, infeksjon, ikke minst er det uhygienisk og lukter. Anonymkode: 6eb68...8d2 Lukter ikke på meg. Er redd for at der skaper et vakuum og at den er støkk, at jeg må dra den hardt ut. Ja, man risikerer sopp og infeksjon, men sånn er det. Ser ikke hvordan det er uhygienisk, vasker hendene mine godt før og etter, og lukter ikke på meg. Bind lukter. Ikke noe galt med menskopp, men er ikke noe jeg kan tenke meg prøve akkurat nå sånn er det bare Anonymkode: a39fd...1d5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #20 Skrevet 3. januar 2023 Gekko skrev (2 minutter siden): Jeg sover med den største Tampax-en, samt bind på de verste dagene. Med kun store nattbind blør det gjennom på en time, bytter minst annenhver time på dagtid (fordi da blør det gjennom alt om jeg venter lenger). Om natta går det imidlertid greit, tror det har med vinkel å gjøre. Våkner jeg om natta (ganske vanlig) så skifter jeg, hvis ikke tar jeg heller sjansen på en svært usannsynlig TSS enn å stå opp flere ganger hver natt og skifte. Brukte menskopp før jeg fikk barn, men kan ikke bruke det mer. Dessverre, for det var utrolig enkelt og praktisk, samt mye billigere enn to pakker tamponger i måneden. Ok, takk for svar. Våkner ikke sjeldent en gang på natten, og da bytter jeg selvfølgelig. Hjemme sover jeg aldri mer enn 8 timer med tampong,men dette er da på overnatting hos andre, da er jeg ikke like komfortabel med å stå opp midt på natten Anonymkode: a39fd...1d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå