Gå til innhold

Rammer det deg når noen finner seg kjæreste som er mye yngre?

Anbefalte innlegg

Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Svar helt ærlig. Det må jo være en grunn til at noen er så sint på og angriper folk med stor aldersforskjell som finner hverandre. Så hva er grunnen til at du ikke liker det? Hvorfor blir du irritert på f.eks en 50 år gammel mann som er sammen med ei dame i 20 åra? Merker også det oftest er forhold der mannen er den eldste og kvinnen den yngste som blir mest angrepet. Hvorfor?

Jeg synes det er flott jeg at voksne folk finner hverandre uansett aldersforskjell. Jeg har ofte tenkt at folk som må angripe andre og kalle de gammel gris på grunn av aldersforskjell gjør det  fordi de selv da føler seg for gammel og er sjalu. Kan det stemme for noen? 

Eller hvordan rammer det andre at noen finner hverandre selv med stor aldersforskjell?

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Warrior skrev (11 minutter siden):

Svar helt ærlig. Det må jo være en grunn til at noen er så sint på og angriper folk med stor aldersforskjell som finner hverandre. Så hva er grunnen til at du ikke liker det? Hvorfor blir du irritert på f.eks en 50 år gammel mann som er sammen med ei dame i 20 åra? Merker også det oftest er forhold der mannen er den eldste og kvinnen den yngste som blir mest angrepet. Hvorfor?

Jeg synes det er flott jeg at voksne folk finner hverandre uansett aldersforskjell. Jeg har ofte tenkt at folk som må angripe andre og kalle de gammel gris på grunn av aldersforskjell gjør det  fordi de selv da føler seg for gammel og er sjalu. Kan det stemme for noen? 

Eller hvordan rammer det andre at noen finner hverandre selv med stor aldersforskjell?

Nei, men det hadde rammet meg hvis eldre menn plaget min tenåringsdatter med oppmerksomheten sin. 

Anonymkode: 30f86...f4c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 47, har en datter på 18 og jeg ville synes det var veldig synd for henne om hun ble sammen med en femtiåring. Tror det er sunnere for henne å utforske kjærlighet og sex sammen med en mer jevnaldrende. Det er egentlig bare dette.

Anonymkode: a2d50...b7e

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg kvinne, og har vært i 2 forhold hvor mannen var 5 år yngre. Og er ikke måte på hvor mange kommentarer jeg har fått på det. Veldig sikker på at en mann som er sammen med en 5 år yngre kvinne, ikke får sånne kommentarer.

Og jeg fatter virkelig ikke hva men mann på 50 år, skal med en kvinne på 20 år. Det er en ganske skjev maktbalanse der. Hadde ikke reagert hvis det var mann på 50 år, med kvinne på 30 år.

Jeg er selv mor til ei på 21 år, og hadde virkelig ikke ønsket at hun ble sammen med en så gammel mann. Og ser og at hun kunne nok lett blitt utnyttet. Og ser jo at hun blir jo litt mer voksen, og trygg på seg selv for hvert år som går. 

Anonymkode: 4f22f...306

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som plager meg mest med sånne forhold, er at maktbalansen ofte er veldig skjev. Han mannen i 50-årene, han har sikkert det meste på stell. Han eier bolig og hytte, har karriere, og har greit med sparepenger. Hun i 20-årene, spesielt om hun er i begynnelsen av 20-årene, har kanskje lite eller ingenting av dette. Så flytter hun inn i hans bolig. Kanskje setter hun utdannelse og karriere på vent, for de må jo få et kjærlighetsbarn, og det er mest fornuftig at hun er hjemme. Og når tiden kommer for at han bytter henne ut med en yngre modell, for alle kvinner når jo før eller senere manns best før-dato, så kan hun fort stå på ganske bar bakke. 

I tillegg så synes jeg det sier mye om hvordan mange menn ser på kvinner. Vi er et pent ytre, og lite annet. De kan ikke komme har og fortelle meg at de foretrekker damer som kunne vært barna eller barnebarna deres på grunn av noe annet enn utseende. Personlighet, intellekt og sjarm har ingen utløpsdato, det kan man finne i alle aldre, men spretne pupper kommer før eller senere til å bli mindre spretne. Og Jeg håper at disse unge jentene forstår at de kun skal være et statussymbol for mannen, og at hun risikerer å bli byttet ut med en gang puppene ikke er fullt så spretne som de en gang var. 

Anonymkode: 98464...8b9

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det som plager meg mest med sånne forhold, er at maktbalansen ofte er veldig skjev. Han mannen i 50-årene, han har sikkert det meste på stell. Han eier bolig og hytte, har karriere, og har greit med sparepenger. Hun i 20-årene, spesielt om hun er i begynnelsen av 20-årene, har kanskje lite eller ingenting av dette. Så flytter hun inn i hans bolig. Kanskje setter hun utdannelse og karriere på vent, for de må jo få et kjærlighetsbarn, og det er mest fornuftig at hun er hjemme. Og når tiden kommer for at han bytter henne ut med en yngre modell, for alle kvinner når jo før eller senere manns best før-dato, så kan hun fort stå på ganske bar bakke. 

I tillegg så synes jeg det sier mye om hvordan mange menn ser på kvinner. Vi er et pent ytre, og lite annet. De kan ikke komme har og fortelle meg at de foretrekker damer som kunne vært barna eller barnebarna deres på grunn av noe annet enn utseende. Personlighet, intellekt og sjarm har ingen utløpsdato, det kan man finne i alle aldre, men spretne pupper kommer før eller senere til å bli mindre spretne. Og Jeg håper at disse unge jentene forstår at de kun skal være et statussymbol for mannen, og at hun risikerer å bli byttet ut med en gang puppene ikke er fullt så spretne som de en gang var. 

Og gun risikerer å bli bundet opp til endeløse omsorgsoppgaver når han blir 70 og hun blir 50, masse ting hun må gi avkall på. Dårlig valg, ville aldri anbefalt det.

Anonymkode: 971bd...d14

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det rammer meg og alle jenter i fremtidige generasjoner. Å akseptere at eldre menn groomer unge jenter for sex og seksuell utnytting vil bare føre til at flere gjør det og flere rammes av det. Jeg var 10 første gang en mann snakket om å ha sex med meg, og det var ikke noe mere OK når jeg var 22 og menn i 40 og 50 åra prøvde seg på meg. Når jeg var 24 ble jeg sjarmert av en eldre mann jeg hadde sex med noen ganger, men det var alltid på hans premisser. Han misbrukte meg følelsesmessig og seksuelt og i ettertid innså jeg hvor feil alt var fra hans side pga alderen. Det var ikke innafor å gå etter en så mye yngre. 

Anonymkode: dce19...09d

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer er over 20 år eldre enn meg, vi har vært sammen i 18 år. Det kunne ikke falt meg inn å dømme noen — bortsett fra at jeg dømmer folk som dømmer… 

Anonymkode: c1213...14f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og gun risikerer å bli bundet opp til endeløse omsorgsoppgaver når han blir 70 og hun blir 50, masse ting hun må gi avkall på. Dårlig valg, ville aldri anbefalt det.

Anonymkode: 971bd...d14

Mange bruker det som «unnskyldning» for sine meninger. Det høres ut som at man skal forlate sin parter dersom h*n blir syk/skadet/ufør. Og at en funksjonsfrisk ikke kan være sammen med en med funksjonsnedsettelse. Og jeg tenker det er ikke opp til andre å blande seg borti det.

Anonymkode: c1213...14f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det rammer meg og alle jenter i fremtidige generasjoner. Å akseptere at eldre menn groomer unge jenter for sex og seksuell utnytting vil bare føre til at flere gjør det og flere rammes av det. Jeg var 10 første gang en mann snakket om å ha sex med meg, og det var ikke noe mere OK når jeg var 22 og menn i 40 og 50 åra prøvde seg på meg. Når jeg var 24 ble jeg sjarmert av en eldre mann jeg hadde sex med noen ganger, men det var alltid på hans premisser. Han misbrukte meg følelsesmessig og seksuelt og i ettertid innså jeg hvor feil alt var fra hans side pga alderen. Det var ikke innafor å gå etter en så mye yngre. 

Trist du har hatt slike opplevelser, men det var pedofili, og senere utnyttelse. Det har ikke noe å gjøre med at to voksne kan bli glade i hverandre. Kjærlighet er kjærlighet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er de samme folkene som mener at hvite ikke skal være sammen med folk med annen hudfarge som mener dette. Å være "aldersrasist" er av en eller annen grunn helt ok blant mange damer.

Anonymkode: e3b73...ac0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Signerer denne. Kom ikke her og fortell meg at en mann født i år 1970 har noe til felles med en kvinne født i år 2000. Det forteller kun at menn er aller mest opptatt av et ungt og naivt utseende, og at de gjerne manipulerer med penger og makt for å utnytte det. 

Anonymkode: 99ed4...6d8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Warrior skrev (12 timer siden):

Du har nok helt rett. Så prøver man gjwrne å unnskylde seg med "stakkars unge jenter", som om ikke unge kvinner skulle ha samtykkekompetanse. 

AnonymBruker
Skrevet

Egen erfaring - var sammen med en som var ti år eldre, og det var ikke bra.

Nesten et generasjonsskille i hvordan vi så på ting, og han hadde jo gjort alt allerede - vært samboer, fått barn osv. Jeg tilpasset meg hans livsstil som 35-åring altfor mye og gikk litt glipp av mine egne 20-år.

Ønske for mine døtre - at de får leve sin egen alder, være unge og utforske verden sammen med jevnaldrende, ikke bli «gamle» med tjue år eldre menn lenge før sin tid.

Anonymkode: 94312...af4

• Liker 6
Gjest Warrior
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja det finnes de som utnytter og prøver alt for å få sex, men det gjelder langt i fra alle og det er ikke bare eldre menn som holder på sånn. Så det har ikke automatisk med alder og aldersforskjell å gjøre. 

Det er trist det du har opplevd, men det betyr ikke at folk ikke kan finne kjærligheten selv med stor aldersforskjell. Ja ekte kjærlighet. Ikke alle er kun ute etter sex. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Signerer denne. Kom ikke her og fortell meg at en mann født i år 1970 har noe til felles med en kvinne født i år 2000. Det forteller kun at menn er aller mest opptatt av et ungt og naivt utseende, og at de gjerne manipulerer med penger og makt for å utnytte det. 

Anonymkode: 99ed4...6d8

Jo det er fullt mulig å ha noe til felles selv om det er stor aldersforskjell. Alle er ikke like. Noen  forelsker seg i yngre, noen forelsker seg i eldre. Hvorfor skal det være så galt? Når et forhold faktisk går bra så er vel det viktigste at de har det bra sammen og elsker hverandre? Uansett alder? Ikke minst er lykkelig sammen. 

Skrevet

Det hadde rammet meg hvis min datter på vel 20 hadde blitt sammen med en 50 åring. Jeg hadde bestandig vært i stuss på intensjonen med forholdet -begge veier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei det rammer ikke meg direkte, men det kan ramme min datter, min niese og andre unge kvinner. Husker så altfor godt hvordan det var å være ung kvinne og få eldre menns seksualitet dyttet på meg. Jeg ønsker at neste generasjon skal slippe slikt. 

Jeg blåser i aldersforskjell dersom begge to er ordentlig voksne. Det er deres sak, men å se med mildere øyne på altfor gamle menn som jakter altfor unge kvinner vil bare føre til at enda flere godt voksne menn vil plage altfor unge kvinner. Det er altfor mye slikt allerede, såpass at det er ganske skummelt å være ung kvinne, så nei jeg er ikke for større aksept av slikt. 

Anonymkode: a784a...2fb

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Warrior skrev (På 3.1.2023 den 17.11):

Hvorfor? Fordi det er 30 års aldersforskjell mellom dem. Det innebærer at den ene har 30 år mer erfaring og modning enn den andre. Den ene har knapt bikket myndighetsalder, mens den andre har vært voksen i over 30 år, og har kanskje også vært gift, fått barn eller til og med barnebarn. Det sier seg selv at de ikke stiller likt på noe som helst måte. Det er maktubalanse av verste sort og en form for utnyttelse. Derfor reagerer jeg.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått beskjed av mod om å begrense litt antall innlegg jeg presenterer disse videoene, så jeg vil nøye meg med dette ene innlegget i denne tråden. Jeg synes dog det er viktig at flere av disse parene som møter massiv fordømmelse, kan få presentere små utsnitt av sin hverdag, og mange av dem svarer også på typiske spørsmål mange av dere måtte ha.

En eldre mann kan ha et flott forhold til en yngre kvinne, men det betinger åpen og ærlig kommunikasjon. Det er ingen grunn til å være sint på, eller hetse, mennesker som finner sammen. Den eldre mannen har ikke nødvendigvis kjemi med alle unge kvinner, akkurat som han heller ikke nødvendigvis vil ha kjemi med alle jevnaldrende kvinner. Flere og flere par står frem i samfunnet, og inviterer oss med på en liten, digital snarvisitt inn i deres hverdag.

Jeg tror også noen låser seg litt til narrativet om at den eldre mannen går spesifikt etter ung kvinne, noe som slettes ikke alltid stemmer. Kjærligheten disse parene føler ovenfor hverandre, er akkurat like ekte som de forholdene en del mennesker har bestemt seg for skal være de eneste genuine og ektefølte. Det er belastende for disse menneskene å stadig høre og lese sykeliggjøring og infantilisering om seg selv. Se videoene med et åpent sinn, er min anbefaling, for de besvarer mange av spørsmålene deres. Jeg har noen videoer på samliv og kjærlighetsrelasjoner-forumet hvis dere er interesserte i å se flere videoer.

Kilder:

https://www.youtube.com/watch?v=BcxrVLztPHM

https://www.youtube.com/watch?v=WiZZ4mjaKcA

https://www.youtube.com/watch?v=mXNf_kDL9dc

Anonymkode: 081ca...863

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått beskjed av mod om å begrense litt antall innlegg jeg presenterer disse videoene, så jeg vil nøye meg med dette ene innlegget i denne tråden. Jeg synes dog det er viktig at flere av disse parene som møter massiv fordømmelse, kan få presentere små utsnitt av sin hverdag, og mange av dem svarer også på typiske spørsmål mange av dere måtte ha.

En eldre mann kan ha et flott forhold til en yngre kvinne, men det betinger åpen og ærlig kommunikasjon. Det er ingen grunn til å være sint på, eller hetse, mennesker som finner sammen. Den eldre mannen har ikke nødvendigvis kjemi med alle unge kvinner, akkurat som han heller ikke nødvendigvis vil ha kjemi med alle jevnaldrende kvinner. Flere og flere par står frem i samfunnet, og inviterer oss med på en liten, digital snarvisitt inn i deres hverdag.

Jeg tror også noen låser seg litt til narrativet om at den eldre mannen går spesifikt etter ung kvinne, noe som slettes ikke alltid stemmer. Kjærligheten disse parene føler ovenfor hverandre, er akkurat like ekte som de forholdene en del mennesker har bestemt seg for skal være de eneste genuine og ektefølte. Det er belastende for disse menneskene å stadig høre og lese sykeliggjøring og infantilisering om seg selv. Se videoene med et åpent sinn, er min anbefaling, for de besvarer mange av spørsmålene deres. Jeg har noen videoer på samliv og kjærlighetsrelasjoner-forumet hvis dere er interesserte i å se flere videoer.

Kilder:

https://www.youtube.com/watch?v=BcxrVLztPHM

https://www.youtube.com/watch?v=WiZZ4mjaKcA

https://www.youtube.com/watch?v=mXNf_kDL9dc

Anonymkode: 081ca...863

Hakk i plata. 

Anonymkode: 30f86...f4c

• Liker 2
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...