AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Hva gjør jeg. Når jeg setter grenser har tenåringen begynt å gi blaffen. Far har som nevnt matet de med at de er egen herre fra 15 år og de må gjerne komme til han om de blir lei av meg. Utfordringen er at jeg mister den myndighets rollen jeg trenger for å sette sunne grenser. Hva gjør jeg?😟 Anonymkode: 335f5...d81 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 "Hvis du ikke vil høre på dette husets regler, kan du bo hos faren din på heltid, om du synes det er så stas der" Anonymkode: 7df9f...ef9 18 3 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): "Hvis du ikke vil høre på dette husets regler, kan du bo hos faren din på heltid, om du synes det er så stas der" Anonymkode: 7df9f...ef9 Enig her. Hadde det vært bedre der hadde han flyttet allerede... Anonymkode: bc6ae...dc2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 Om hen er over 15 bør hen jo få bestemme selv hvor hen skal bo mest. Anonymkode: 86d57...bc3 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 Si at så lenge de bor der må de følge dine regler. Hvis de ikke vil det, må de flytte til far. Anonymkode: 433c1...439 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #6 Skrevet 3. januar 2023 Trådstarter her. Er faktisk redd de kan ta meg på ordet. Noe som ikke vil bli spesielt vellykket. Far hadde jublet fordi det er er et vunnet slag. Men for ungdommen og relasjonen min tl ungdommen er det svært uheldig. Det hadde blitt gråværsdager. Men ikke før om ei stund. Anonymkode: 335f5...d81 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #7 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trådstarter her. Er faktisk redd de kan ta meg på ordet. Noe som ikke vil bli spesielt vellykket. Far hadde jublet fordi det er er et vunnet slag. Men for ungdommen og relasjonen min tl ungdommen er det svært uheldig. Det hadde blitt gråværsdager. Men ikke før om ei stund. Anonymkode: 335f5...d81 Heller det enn å ødelegge forholdet til barnet gjennom stillingskrig med far. Anonymkode: 2122a...1f8 12 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #8 Skrevet 3. januar 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Om hen er over 15 bør hen jo få bestemme selv hvor hen skal bo mest. Anonymkode: 86d57...bc3 Her tror jeg vi oppfatter HI ulikt. Dette handler neppe om en langsiktig og forutsigbar plan. Jeg leser det mer at far tilbyr barnet å komme dit ved enhver anledning mor setter grenser. Det høres aldeles ikke sunt ut. Ts - du har et hjem, ikke et drop-in hotell for gjester. I et hjem forholder man seg til avtaler, og til hverandre. Anonymkode: 709de...b0a 5 4
Snok1 Skrevet 3. januar 2023 #9 Skrevet 3. januar 2023 Dette er ungdommen voksen nok til å bestemme selv. Far har rett. 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #10 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Trådstarter her. Er faktisk redd de kan ta meg på ordet. Noe som ikke vil bli spesielt vellykket. Far hadde jublet fordi det er er et vunnet slag. Men for ungdommen og relasjonen min tl ungdommen er det svært uheldig. Det hadde blitt gråværsdager. Men ikke før om ei stund. Anonymkode: 335f5...d81 Dere er ikke i en krig, så ingen har vunnet et slag. For alt du vet kan relasjonen til ungdommen bli bedre av at hn flytter til far. Iallfall på sikt. Anonymkode: fdb49...ce9 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #11 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Trådstarter her. Er faktisk redd de kan ta meg på ordet. Noe som ikke vil bli spesielt vellykket. Far hadde jublet fordi det er er et vunnet slag. Men for ungdommen og relasjonen min tl ungdommen er det svært uheldig. Det hadde blitt gråværsdager. Men ikke før om ei stund. Anonymkode: 335f5...d81 Men kanskje de rett og slett må prøve. Du kan i alle fall ikke ha det hengende over som trussel i all fremtid. Det er ikke bra for ungene, eller deg ❤️ Hadde en som kom hjem fra samvær (yngre) og sa det samme. Jeg svarte at selvsagt kan han velge selv, men kanskje prøve en uke /litt tid først da...se om det fungerer. Det ble ikke mange dager før han var tilbake. Kjip situasjon i alle fall. Anonymkode: 1bffc...278 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #12 Skrevet 3. januar 2023 Det handler vel om hvem som må betale bidrag. Anonymkode: c920e...1ff 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #13 Skrevet 3. januar 2023 Typusk å skulle bestemme i eksens hus også, etter han er kastet ut. Anonymkode: b3de3...535 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #14 Skrevet 3. januar 2023 Er far skikket som forelder? Vil barnet få et trygt hjem, få mat, få omsorg osv? Og vil far følge opp skolegang og slikt? Eller vil flytting til far bety at tenåringen skulker skolen, spiser godteri til frokost, sitter oppe og gamer hele natten og sover hele dagen, og får null oppfølging fra far? Anonymkode: b1a90...1fa 5 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #15 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Trådstarter her. Er faktisk redd de kan ta meg på ordet. Noe som ikke vil bli spesielt vellykket. Far hadde jublet fordi det er er et vunnet slag. Men for ungdommen og relasjonen min tl ungdommen er det svært uheldig. Det hadde blitt gråværsdager. Men ikke før om ei stund. Anonymkode: 335f5...d81 Du, sånn var den klin gærne faren til ungene mine også. Resultat: en 120 kgs skole-dropout som hadde sett alt det var mulig å se på Netflix. Den stakkars ungen har brukt mange, mange år på å stable seg på beina igjen. Gjør det du kan, gå inn i den krigen med faren, med alle midler. Anonymkode: dcdc6...909 10 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #16 Skrevet 3. januar 2023 Eksempel fra min omgangskrets, til ettertanke: mor mener hun setter sunne grenser og at barna uforståelig rømmer til far. Alle rundt mener fakta i sakene viser at mor er på bærtur og at barna må få slippe unna mors gjentatte drama og raseriutbrudd. Anonymkode: c3165...929 3 1
BMF Skrevet 3. januar 2023 #17 Skrevet 3. januar 2023 Tror de bare må bo hos han en tid, for å se om livet og hotelloppvartningen er like bra der. Kjøp en rull søppelsekker som du har liggende, og gi beskjed ved neste flytteteussel, at sekkene klare og gi dem 15 minutter på p pakke sammen tøyet sitt. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #18 Skrevet 3. januar 2023 Du får ta en prat med barna om hva du gjør og hvorfor for og mot barna. Har du andre innetider for barna enn hos far? Forklar hvorfor Har du forventninger om at det skal bidras med husarbeid? Forklar hvorfor Har du skjermtid? Forklar hvorfor. Nå antar jeg ting som muligens ikke stemmer, men poenget er at barna kan trenge en forståelse for livet og livets gang. Anonymkode: b0757...745 8
AprilLudgate Skrevet 3. januar 2023 #19 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trådstarter her. Er faktisk redd de kan ta meg på ordet. Noe som ikke vil bli spesielt vellykket. Far hadde jublet fordi det er er et vunnet slag. Men for ungdommen og relasjonen min tl ungdommen er det svært uheldig. Det hadde blitt gråværsdager. Men ikke før om ei stund. Anonymkode: 335f5...d81 Men om du tar en oppriktig og ærlig samtale med ungdommene da? Spør hvordan de tenker et sunt forhold mellom ungdom og foreldre er - både mtp ansvar man skal ha hjemme og grensesetting/samhold? Be de liste opp helt ærlig hvordan de tenker oppegående familier med normal hverdag har det hjemme. Og hva de synes er klokest. 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #20 Skrevet 3. januar 2023 Vi har 50/50 for vår tenåring. Hun er ofte flere dager hos far, og ofte flere dager hos meg. Det bestemmer hun selv, alt etter hvor mye prøver hun har den uken f.eks, eller om det er noe hun ønsker å være med på hos meg/far i den andres uke. Hos meg har hun småsøsken og hos far har hun ikke det. Vi betaler ikke bidrag til hverandre og deler alle utgifter med unntak av mat gjennom vippsgrupper. Deler også på utgifter til f.eks kino, restaurant/kafeturer med venner osv. Uavhengig av hvem sin uke det er. Ordningen og “friheten” gjør nok at hun ikke kjenner på dårlig samvittighet for en av oss/begge, og hun opplever et godt samarbeid. Forutsetningen som ligger til grunn er hyppig og god kommunikasjon mellom oss foreldre, samt at hun må gi oss beskjed, naturligvis, når hun vil være lengre hos den andre, slik at vi vet hvem som har “overordnet” ansvar for henne disse dagene. Friheten kan kanskje åpne opp for at det løser seg naturlig, og at barnet deres kommer like mye til dere begge. I totalen blir det sånn hos oss, men ikke hvis vi teller i enkeltukene. lykke til! Anonymkode: ee478...0ca 4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå