Gå til innhold

Hvorfor sås det så lite Eik i byer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På de gamle stedene i byen min er det ofte eike-alleer som er så koselig å gå i. Men i nye områder er det som regel bare helt åpne gressletter eller sånne små-trær som er sådd langs veiene. Hvorfor brukes det ikke mer eik? Det er jo så mye finere. Småtrærne legger man knapt merke til. Skaper ingen grønne lunger med de.

Anonymkode: a656f...e38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eik vokser relativt sakte og er derfor ganske dyrt å plante, siden de må ha pleie og omsorg på planteskolen lenger enn mange andre trær før de er store nok til å selges og plantes ut. (For de må plantes, ikke sås. Du kan ikke så trær direkte på voksestedet i tettbefolkede områder, da blir de mest sannsynlig ødelagt før de rekker vokse mer enn noen cm.) 

Anonymkode: 0229a...74f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eik vokser relativt sakte og er derfor ganske dyrt å plante, siden de må ha pleie og omsorg på planteskolen lenger enn mange andre trær før de er store nok til å selges og plantes ut. (For de må plantes, ikke sås. Du kan ikke så trær direkte på voksestedet i tettbefolkede områder, da blir de mest sannsynlig ødelagt før de rekker vokse mer enn noen cm.) 

En annen ting er at når en eik først vokser til tar den enormt med plass, noe som ikke alltid er så praktisk i bynære strøk (som det høres ut som du snakker om). 

Begge innleggene mine er forresten gjetting, men jeg mistenker at jeg ikke er så veldig langt unna sannheten. :) 

• Liker 2
Skrevet

Eik er litt sårbar, og kan være vanskelig å få frem. Som de andre her skriver er det også et langtidsprosjekt å få dem fine og store. En 100 år gammel eik er fin, en 10 år gammel en er heller stusselig. 

De tar også mye plass, både over og under jorda, så de er krevende å plante i byer. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...