AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Hvordan plasserer dere mennesker ved dåp? Familier sammen? Unge sammen og de voksne sammen? Blandet? Anonymkode: a554e...2ad
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #2 Skrevet 4. januar 2023 Som ved alle andre anledninger. Setter ikke sammen etter alder, men etter hva vi anser som praktisk og hyggelig for gjestene. Setter ikke tante Tone sammen med kusine Åslaug, siden det bare blir krangel og ugreie. Setter småbarn som trenger hjelp sammen med foreldrene. Setter større barn som er engstelige sammen med foreldre/søsken/andre de føler seg trygg på, og større barn som elsker å prate med nye folk sammen med nye folk som ikke har noe imot å bli pratet med av unger. Osv. Eller: free seating Så kan folk ordne seg selv. Anonymkode: 292a2...fa6 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #3 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som ved alle andre anledninger. Setter ikke sammen etter alder, men etter hva vi anser som praktisk og hyggelig for gjestene. Setter ikke tante Tone sammen med kusine Åslaug, siden det bare blir krangel og ugreie. Setter småbarn som trenger hjelp sammen med foreldrene. Setter større barn som er engstelige sammen med foreldre/søsken/andre de føler seg trygg på, og større barn som elsker å prate med nye folk sammen med nye folk som ikke har noe imot å bli pratet med av unger. Osv. Eller: free seating Så kan folk ordne seg selv. Anonymkode: 292a2...fa6 Dette er første gangen vi organiserer noe som helst sånn, så greit å få innspill 😅 det er ganske logisk det der! Takk Anonymkode: a554e...2ad
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #4 Skrevet 4. januar 2023 Selv tok jeg å satt bordet i en E også "satt" dåpsbarnet ved den streken i midten og vi foreldrene på hver vår side. Ut derfra satte vi faddere litt på begge sider, også kom besteforeldre (pappasiden på sidne pappan satt og mammasiden på siden mamma satt på). Også tanter/onkler, og eventuell perifere litt utover. Vi satte de litt familievis.familier med små barn sitter alltid sammen, så de får hjelp, og om noen er missfornøyd, så får de bare flytte seg da. Anonymkode: f2ee3...401 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #5 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er første gangen vi organiserer noe som helst sånn, så greit å få innspill 😅 det er ganske logisk det der! Takk Anonymkode: a554e...2ad Viktig å se an gjestene, heller enn å blindt følge skikk-og-bruk-regler som ikke passer de spesifikke folkene du inviterer. Siden det er dåp antar jeg det ikke er SÅ mange, og hovedsaklig nær familie, så dere vet hvem som går i lag og ikke. Noen liker å blande familiene så de skal bli bedre kjent på kryss av slekten, mens andre hater det og ikke vil bli tvunget til å tvangssosialisere med fremmedfolk. Så jeg stemmer for fokus på å gjøre det hyggelig for så mange som mulig, fremfor å følge "kutyme" Anonymkode: 292a2...fa6 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #6 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Viktig å se an gjestene, heller enn å blindt følge skikk-og-bruk-regler som ikke passer de spesifikke folkene du inviterer. Siden det er dåp antar jeg det ikke er SÅ mange, og hovedsaklig nær familie, så dere vet hvem som går i lag og ikke. Noen liker å blande familiene så de skal bli bedre kjent på kryss av slekten, mens andre hater det og ikke vil bli tvunget til å tvangssosialisere med fremmedfolk. Så jeg stemmer for fokus på å gjøre det hyggelig for så mange som mulig, fremfor å følge "kutyme" Anonymkode: 292a2...fa6 Ja er kun familie (pluss fadder med familie som eneste vennepar). Så burde være ganske greit å finne en grei plassering. Vil jo at alle skal få en fin dag, så jeg legger mye tanke i det 😅 Anonymkode: a554e...2ad 1
aksase Skrevet 4. januar 2023 #7 Skrevet 4. januar 2023 Det spørs jo litt hvordan bordene plasseres. Det er vanlig, tror jeg, å plassere foreldre, barnets faddere og kanskje besteforeldre samlet på hedersplassen/hedersbordet, men det er jo helt opp til dere. Det er et godt tips å tenke over hvem som mest sannsynlig trives sammen og snakker godt sammen. Selv synes jeg også det er hyggelig å få sitte sammen med kjente som jeg ellers sjelden møter, f.eks. familie som bor langt unna, for dette er en fin måte å gjenopprette kontakten på og bli oppdatert på hverandres "liv". Barn som er for små til å forsyne seg og spise på egenhånd bør sitte sammen med foreldrene, eller kan et barnebord med søskenbarn og andre fungere godt. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #8 Skrevet 4. januar 2023 aksase skrev (23 minutter siden): Det spørs jo litt hvordan bordene plasseres. Det er vanlig, tror jeg, å plassere foreldre, barnets faddere og kanskje besteforeldre samlet på hedersplassen/hedersbordet, men det er jo helt opp til dere. Det er et godt tips å tenke over hvem som mest sannsynlig trives sammen og snakker godt sammen. Selv synes jeg også det er hyggelig å få sitte sammen med kjente som jeg ellers sjelden møter, f.eks. familie som bor langt unna, for dette er en fin måte å gjenopprette kontakten på og bli oppdatert på hverandres "liv". Barn som er for små til å forsyne seg og spise på egenhånd bør sitte sammen med foreldrene, eller kan et barnebord med søskenbarn og andre fungere godt. Blir hestesko, så er jo en del muligheter for å plassere folk ovenfor hverandre osv. takk for innspill 😄 Anonymkode: a554e...2ad
Arkana Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 I de dåpene jeg har vært har det vært hestesko-bord med familien til far på den ene siden og familien til mor på den andre. Familier splittes ikke så man sitter med sin evt partner og barn. Jeg synes det har fungert bra og det er nok av tid til mingling og å prate med de andre uansett.
Turtellure12 Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 Vi hadde fritt setevalg siden familiene våres kjenner hverandre etter noen år som gift. Eneste vi styrte var vel at jeg og mannen skulle sitte ved siden av baby. Vi har noen smågale besteforeldre som gjerne kunne tenkt seg den æren selv, hehe. Hyggelig, men et sted må man sette grensen syns jeg. 1
Amatariel Skrevet 13. januar 2023 #11 Skrevet 13. januar 2023 I flere år har vi plassert "etter normen", altså nærmeste familie sammen. Foreldre og evnt. søsken, og så nærmeste familie der igjen. Besteforeldre, oldeforeldre, tanter. Venner "lengst" bort. Aldri splitte familier. Men i fjor da vi arrangerte dåp og selskap for n'te gang i vårt liv så valgte vi å gå en helt annen vei. Ville gjøre det som vi anså som 'mest hyggelig for alle'. Vi hadde f.eks venner som kom langveis fra for kun den ene dagen og vi ville jo være mye med dem. Så da lagde vi langbord der jeg og mannen satt i midten. Med vennene våre rundt oss, og så våre søsken der igjen (som er mer på våre venners alder) og ytterst på hver sin side - de eldre, og ungdommene. Valgte å ha et helt eget barnebord parallelt med vårt, med alle mellom 5-10 år. Det var stor suksess! Tidligere erfaring viser jo at barn går mye tidligere fra matbordet for å leke/løpe rundt, og da blir det "hull" i hovedbordet. Dessuten blir det til at familier spiser og sitter med sine kjernefamilier og snakker, og det gjør man strengt tatt mye ellers. Så på denne festen vår så splittet vi altså foreldre og barn, og det ble skikkelig bra. Angrer nå på at vi ikke gjorde det tidligere 🤪
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå