Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mitt surrehue midt på natta har klart å brendt eggekremen til sukseterten akkurat nokk til at jeg måtte kaste den. :grine:

Dermed måtte jeg dele 13 egg på nytt for å starte forfra. Så nå står jeg her med eggehvite til 13 egg dvs. 4dl.

Har noen oppskrifter som det skal være eggehviter i? :sjenert:

Ikke Tårnkake eller mandelstenger for det bakte jeg for noen dager siden.

Håper jeg får mange gode oppskrifter/idder.

:bukke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok eggehvite til 6-7 kilo vanlig marsipan om det ikke er for likt tårnkake (kransekake). Dersom det ikke frister så kan du ganske enkelt fryse dem ned. Lurt isåfall å skrive på boksen hvor mange eggehviter det er - lett å glemme.

Eller så kan du steke opp et kjempelager med nøttebunner.

Skrevet

Kokosmakroner :) Har ingen oppskrift nå, men du finner mange gode oppskrifter hvis du søker her inne.

Skrevet

Pavlova er en god dessert. Jeg synes Nigella sjokoladepavlova er nydelig.

6 eggehviter

300 g sukker

3 ss siktet kakao

1 ss balsamico eller rødvinseddik

50 g finhakket sjokolade

5 dl kremfløte

500 g bringebær

2-3 ss grovrevet sjokolade

Varm ovnen til 180 grader. Stivpisk eggehvitene. Visp så inn sukkeret, litt om gangen, til en tykk og skinnende marrengs. Vend forsiktig inn kakao, eddik og sjokolade. Tegn en 23 cm sirkel på et bakepapir og legg på stekebrett. Fordel marengsblandingen innenfor sirkelen og glatt ut overflaten. Sett i ovnen og senk temperaturen til 150 grader og stek ca 1 time og 15 minutter, til overflaten er tørr.

Slå av ovnen og åpne døren litt, la pavlovaen avkjøles i ovnen. Når den skal serveres visper du fløten til krem og brer oppå og fordel bringebærene over. Dryss revet sjokolade på toppen.

Du kan selvsagt lage denne uten sjokolade/kakao, og brukt den typen frukt/bær du selv ønsker (f.eks. kiwi, jordbær, mango, fersken, pasjonsfrukt, banan, aprikos, stjernefrukt osv). Dryss gjerne hakkede nøtterpå toppen om du vil det.

Kjempegod dessert som er sprø utenpå og litt seig inni, med fyldig krem og frisk frukt. :)

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar.

Tror det blir Pavlova som får et forsøk i første ommgang.

Har akkurat pynet ferdig 3 kaker og laget gele til bursdag i morgen. Phu no e det sengetid, da eg må vaske litt hus i morra før gjester kommer.

God natt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...