AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Symptomer? Ble det tatt videre utredning? Fant de noen underliggende årsak til intoleransen? Anonymkode: b1af8...13f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 Det er helt normalt at man tåler laktose dårligere og dårligere med alderen. Jeg begynte å slite med produkter med mye laktose i tredve-årene, uten å ha slitt med det noen gang før. Nå kan je gikke lengre spise is uten å ha en do tilgjengelig, for det tar ikke mer enn 15-20 minutter før det er en voldsom "deep cleanse" av hele tarmsystemet etter jeg har spist is... Anonymkode: c07e0...95b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 Har alltid hatt det, men fikk cøliaki i voksen alder. Anonymkode: 9bf18...5ab
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 Fikk laktoseintoleranse i 20 årene. Legen mente det ikke var noen vits med noen utredning, etter å ha hørt på symptomene. Ikke hadde jeg særlig lyst til å drikke laktose på legekontoret heller. Da hadde jeg bare endt på do i store smerter. Anonymkode: 85fd0...97b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 Fikk plutselig laktoseintoleranse etter at jeg tok p-stav, var vel 20 år ca. Alltid spist meieriprodukter uten noe problem. Plutselig var jeg kvalm hele tiden og hadde mye vondt i kroppen og følte meg generelt uvel, måtte da levere en prøve til legen som påviste intoleransen. Ble ofte liggende over do fordi jeg var såpass dårlig, husker at jeg til og med sovnet der på et tidspunkt fordi jeg var så sykt dårlig. Hun fant ikke noen underliggende årsak til det, men kan nevne at ett års tid etter at jeg fjernet p-staven tålte jeg laktosen bedre igjen. Anonymkode: 4dd2d...44e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #6 Skrevet 3. januar 2023 Søsteren min var 25, ble ikke gjort noen undersøkelser. Hun prøvde en periode uten laktose og ble bra av det, så da fikk hun bare beskjed om at hun var laktoseintolerant og skulle holde seg unna laktose. Hadde de samme symptomene som meg, så hun mistenkte allerede laktoseintoleranse når legen tok det opp som en mulighet. Jeg var 14. Tok ingen prøver, men ble satt på laktosefri kost en periode før jeg fikk matvarer med varierende innhold av laktose innimellom uten at jeg visste om det. Var innlagt for behandling for spiseforstyrrelser når laktoseintoleranse ble mistenkt, så de hadde jo mulighet til å gjøre det på den måten. 😛 Vi får magekramper, blir kvalme og dårlige i magen. Får vi i oss for mye laktose over tid, blir vi veldig forstoppet. Søsteren min kan få i seg en del laktose før hun reagerer, mens jeg tåler veldig lite laktose. Hun kan f.eks. spise en God Morgen-yoghurt hver dag uten å merke noen ting, og jeg reagerer på en skje med "feil" rømme på tacoen. Anonymkode: 335a4...869
TeamWP Skrevet 3. januar 2023 #7 Skrevet 3. januar 2023 Ble laktoseintolerant etter siste svangerskap,da var jeg 36. Gjorde ikke noe med det,bare fant ut helt av meg selv at sjokolade,yoghurt og melk i kaffen var no-go hvis jeg ikke ville fise og ha magesmerter og renne på do hele natta. Har ikke snakka med lege om det heller. Bare gikk over til laktosefritt✌️
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #8 Skrevet 3. januar 2023 Ble det i midten av 20 årene. Ble gradvis mer og mer dårlig i magen, og etter at jeg begynte med laktosefrie produkter ble jeg fort bedre (tarmen brukte litt tid på å få roet seg hos meg). Aldri snakket med lege om det. Funker det å bruke laktosefrie produkter så er det jo ikke mer å gjøre, unødvendig med mer utredning da. Anonymkode: 40a93...c0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå