Gå til innhold

Skulle ønske mannen fridde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg. 

Den viktigste grunnen er at jeg er litt tradisjonell og tenker at det bør være oss mot verden.

Vi har vært samboere i noen år nå og venter barn. Vi eier bolig 50/50. Vi har stått i stormen med sykdom og spontanaborter. Jeg har hatt mye fravær og vært veldig syk pga den psyiske og fysiske påkjenningen. Nå er jeg endelig langt på vei.  Jeg er høyt utdannet, men ikke han. Han tjener allikevel 1,3 mill i året. Jeg tjener 600 000. Vi deler alle kostnader på 2 . Jeg er sliten og redd fordi jeg ser hvor skjevt dette er. I julen planla jeg alt og alt som har med barnet å gjøre er min jobb. Jeg føler meg tatt litt for gitt og hater ordet " samboer". Jeg har takket nei til å være prosjektleder på jobb og sitter i en jobb jeg hater. Jeg har ikke hatt kapasitet når jeg har vært så ekstremt langt nede til å komme meg videre. Han har aldri vært på et jobbintervju og fått muligheter via nettverk. Jeg må gjennom iq-tester, flere runder med grilling og personlighetstest etterfulgt av case.

Alt dette irriterer meg og istedenfor å være sjarmerende, god og snill, blir jeg et bittert hespetre jeg forstår at han ikke frir til. Jeg får høre at jeg klager for mye, men får jo aldri anerkjennelse for noe og blir sutrete fordi jeg ønsker å bli sett. Jeg ønsker at han sier " kroppen din har gjennomgått mye. Jeg beundrer deg for den kampen. Jeg elsker deg. Jeg gleder meg til å bli far. Jeg vil at du skal føle deg trygg og ivaretatt og jeg vil dele livet med deg, vil du gifte deg med meg" men istedenfor glir vi fra hverandre og kjemper hver vår økonomiske kamp der jeg er taperen. Jeg sniker unna penger for å berge egen pensjon og han svarer med samme mynt. 

Vi har ingen planer om å gå fra hverandre. 

Jeg føler meg som dritt.

Jeg spurte hva vi gjør dersom vi ikke får barnehageplass, og det første han sier er at det er UAKTUELT med ulønnet permisjon for han. Jeg sa bestemt at det var totalt UAKTUELT for meg og.

Så sånn har vi det.

Da vi møttes snakket han ofte om det å gifte seg. Det har han sluttet helt med. Nå som alvoret og hverdagen er her og han har rykket kraftig opp på lønnsstigen, er det jo best å la det være.

Jeg var veldig spent 5. juledag da han meddelte at han hadde en liten julegave til, til meg. Han sa jeg måtte finne den selv og at den ikke var pakket inn.

Jeg var veldig spent og tenkte, " nå skjer det". Men nei, det var ingen ring. Jeg ble så lei meg 

Anonymkode: 97823...14e

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har lyst å gifte deg, så er det vel bare å fri selv. Nytter ikke klage på at han ikke tar innitiativ, når du ikke gjør det selv

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke være sur på mannen for at du er misfornøyd på jobb og takket nei til prosjektlederstilling. Du kan ikke være sur på han for at du valgte en bransje med ikke-så-høye lønninger og krevende ansettelsesprosesser.

Men du kan forvente å dele utgiftene mer etter inntekt, og at dere planlegger sammen. Enten ved at dere deler oppgaver strengt, eller at dere snakker mer sammen.

Hvis du ønsker å være gift får du nesten fri selv. Fokuset bør være på at dere kan gjøre prosjekter sammen, slik som barn og bolig, og at dere slipper å tenke millimeterrettferdighet på hvem som tjener mest, hvem som lager flest middager og skifter flest bleier.

Anonymkode: 52811...e17

• Liker 3
Gjest Vitalogy
Skrevet (endret)

Er det egentlig frieri som er viktigst her? Dere har utfordringer dere må konfrontere sammen på lag, uavhengig av bryllup eller ikke. Disse kan ta såpass med plass at de bør adresseres først. Dere vet ikke hvor omfattende og krevende det vil bli, hvor mye plass det vil ta i hverdagen, så kom et stykke på vei der før dere planlegger bryllup, kanskje?

Når det gjelder det rent konkrete frieriet, så er det en ærlig sak at du er "gammeldags" og ønsker at han skal fri. Jeg personlig synes det er avleggs og teit, men meg om det. Om nødvendig får du si det rett ut til ham når den tid kommer.

Derimot: De derre vente-greiene, og så surmule fordi han ikke tar hintet om å fri, som enkelte kvinner sutrer over, ikke nødvendigvis du, ER bare teit og unødvendig gnissel. Det er fasiten. 😛 

Endret av Vitalogy
  • 2 uker senere...
Skrevet

Åpne deg for han, om ikke om ønsket om at han frir, om den emosjonelle støtten du trenger 😊 

Håper selfølgelig han frir til deg en dag ❤️ Forståelig at du ble veldig trist

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg ville ha giftet meg om forholdet er sånn som du beskriver. Det virker ikke som om dere er venner en gang. 

Anonymkode: 87e3a...4ab

• Nyttig 1
Skrevet

Han tjener 1.3 mill.  Du tjener 0.6mill.

Fra dagen dere er gift regnes dere som en enhet. Han "taper" 350.000, du "går opp" 350.000. For han er jo dette tap så det holder. Mannefella om man vil.

Hvor mange kvinner hadde giftet seg mann som tjente halvparten??? 

Det skjer ikke. Som kvinne regner jeg med du har forståelse for at han ikke går inn i noe som i beste fall går i 0 hvis forholdet holder. Om dere skilles vil han gå 3.5 mill i minus.

Hvorfor skulle han ville gamble...ingen damer hadde gått for en slik deal.

Anonymkode: 96be0...9bb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Arild37 skrev (På 3.1.2023 den 14.31):

Hvis du har lyst å gifte deg, så er det vel bare å fri selv. Nytter ikke klage på at han ikke tar innitiativ, når du ikke gjør det selv

Så enig med deg! Fri selv da vei, dropp stoltheten!Fridde til gubben jeg, fikk spontant JA, til svar! Har ikke angret på det😃♥️ 

• Liker 1
Skrevet

Et frieri løser ikke problemene dere har.

Skrevet

kvinner har vel muligheten til å fri selv, skulle man tro? 

vi lever vel ikke på 1 600-tallet liksom...    

Anonymkode: 26df9...6b4

• Liker 1
Skrevet

Rådet mitt er for sent for deg, men kanskje noen andre har nytte. Jeg gjorde det klart at jeg ikke skal kjøpe noe sammen eller får barn før vi er gift. Jeg flyttet inn hos ham etter en stund, så vi bodde sammen og fikk testet om vi passer sammen i hverdagen, men leiligheten var jo altfor smått i lengden.

Så da det ble aktuelt å kjøpe bolig, og etterhvert stifte familie fikk han en påminnelse om ekteskap og ja, han fridde.

Jeg tror at mange menn ikke ser noe poeng med å kjøpe kua når de allerede har fått melken.

Anonymkode: 26143...569

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...