Gå til innhold

Skaffe seg hund gjennom FOD.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med det?

Skjønner at det kan være traumatiserte hunder, og at man kanskje må jobbe med endel med de. Men hvis man ikke har barn og dermed kan vie fritiden til hunden så går det vel greit?

Anonymkode: a2ba2...ef1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal adoptere må du igjennom en søknad prosess og du vil antageligvis bli intervjuet, møte hunden etc før du eventuelt får adoptere. Det er jo letter uten barn..men du leser på nettsiden om hunden at de eks krever stor uteplass...at du ikke har mye hunder rundt etc 

Kjempe fint at du vil adoptere, ring de og eventuelt finn en hund som passer deg

Skrevet

Jeg fikk min første hund gjennom FOD, men det er mange år siden. I tillegg fikk jeg henne som valp, så ble mer som vanlig valpekjøp.

Du burde høre om forhistorien til hunden, så mye de evt vet. Nå vet jeg ikke hvilke rutiner FOD har i dag, men du burde kunne få hunden hjem på prøve i 3-4 uker. Det kan ta så lang tid før hunden "tør opp" og viser sitt egentlige jeg. Da kan du også i den perioden ta med hunden på ulike ting for å se hvordan den reagerer - bilturer, møte ulike folk, møte ulike hunder, trafikk, lyder ute, bjeffing på TV, håndtering osv. 

Dukker det opp problemer på noen av feltene så må du vurdere om det er noe du har tid, lyst og kompetanse til å jobbe med. Ingenting er bedre enn du har muligheten til det. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri gjort det selv fordi jeg ikke har kunnskapen og erfaringen som kreves. På hundekurset jeg gikk på var det noen med en traumatisert omplasseringsshund og de måtte avbryte kurset fordi hunden holdt på å få et nervesammenbrudd. Jeg tror dessverre den ble omplassert igjen. Fod hunder har opplevd litt av hvert, noen har vært innelåst med død eier i flere dager, eller vanskjøttet fælt. Egentlig er det uansvarlig å adoptere vekk så skada hunder til folk uten relevant peiling til å gi de et godt hjem og ekstreme mengder trening og hensyn.

Anonymkode: 9a2d8...555

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

FOD er veldig opptatt av å finne de rette eierene gift hunden. Og det er ikke alle som er traumatiserte. Uansett, med rett "handling " kan mange hunder få et godt nytt liv.

Anonymkode: 42f80...96a

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde styrt LANGT unna.

Anonymkode: d7c48...963

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen ved å få hund via et omplasseringssenter er at de legger mye jobb i å finne riktig eier til riktig hund. De har ingenting å tjene på å lyve om hunden, i motsetning til alle privatpersoner som bruker finn.no for å kvitte seg med hunden sin så fort som mulig. 

Anonymkode: f7cce...c1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 16.20):

Hadde styrt LANGT unna.

Anonymkode: d7c48...963

hvorfor det?  

Anonymkode: bd66e...ccb

AnonymBruker
Skrevet

Det kunne jeg fint gjort. Den erfaringen jeg har med dem, er at de er seriøse og ønsker å finne rett hund til rett eier. Men det er viktig å være kritisk og realistisk på egne vegne i forhold til hva man kan gi en hund og hva man ser etter i en hund. 

Anonymkode: 4543c...2c9

AnonymBruker
Skrevet

Min mor leverte en hund til FOD. Den var ikke traumatisert, men en snill og understimulert hund som hun ikke klarte å ta seg av på grunn av sine egne utfordringer. Så det er mange ulike grunner til hvorfor hunder er der. Jeg har selv hatt en traumatisert omplasseringshund fra et annet sted, som utviklet seg kjempefint og ble en trygg og god hund.

Personlig kommer jeg aldri til å kjøpe en opprettet valp så lenge det er så mange hunder der ute som trenger et nytt hjem. Når jeg en gang er klar for hund igjen etter at forrige gikk bort av alderdom, kommer jeg garantert til å ta kontakt med FOD eller lignende. De er veldig nøye på hvem som får adoptere. 

Anonymkode: 59c5a...8d0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...