AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Har nettopp blitt sykemeldt i 10 dager. Det er 11 måneder siden jeg sist var sykemeldt noen uker så jeg har tjent opp igjen min sykemeldingsrett. Hvis det er nok med disse 10 dagene og jeg ikke trenger mer sykemelding, har jeg allikevel begynt på et nytt år med sykemelding? Eller gjelder ikke det da jeg får sykemelding fra arbeidsgiver? jeg er kronisk syk og formen er i varierende grad, nå er jeg syk igjen og venter på operasjon som er blitt utsatt. Jeg vet ikke hvor lenge operasjonen er utsatt og det kan være lang rekonvalesens, særlig at jeg ikke kan jobbe 100% på en stund etter operasjon. Så siden jeg ble sykemeldt fra idag, så har jeg et år med sykepenger? Anonymkode: a75f4...922
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 Forstår ikke helt spørsmålet ditt. Kan du omformulere? Anonymkode: 23ab6...6ab
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 Arbeidsgiverperioden er 16 dager så er du innenfor det starter du ikke et nytt år nei. Anonymkode: 4bb5a...07a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 Jeg tror ikke det teller overfor nav i og med at det kun er i arbeidsgiverperioden Anonymkode: 33394...ac9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #6 Skrevet 3. januar 2023 Du har fulle sykepengerettigheter (rett til sykepenger i 52 uker) når du har vært i full jobb i 26 uker, så lenge du ikke har vært sykmeldt ut over arbeidsgiverperioden i mellomtiden. Anonymkode: a12d9...b16
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #7 Skrevet 3. januar 2023 Hvor lenge kan du få? Kopier lenke Du kan maksimalt få sykepenger i 52 uker. Grensen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt. Sykefravær 3 år tilbake i tid blir lagt sammen hvis det er mindre enn 26 uker mellom noen av fraværene. Hvis du har brukt opp de 52 ukene, må det gå 26 uker uten sykepenger eller arbeidsavklaringspenger for at du kan få sykepenger på nytt. https://www.nav.no/sykepenger#hvor-lenge Anonymkode: 23ab6...6ab
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #8 Skrevet 3. januar 2023 Du har altså vært frisk i 11 måneder? Da går det helt fint (ref de to svarene over). Anonymkode: a29d2...dd9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #9 Skrevet 3. januar 2023 Ja, skal prøve og omformulere meg. Det jeg lurer på er vel om det året med sykepengerett startet nå idag med en sykemelding som er i arbeidsgiverperioden? Eller gjør den ikke det før nav tar over? hvis jeg trenger mer sykemelding etter disse 10 dagene med sykepenger så starter det med det året? Huff, det var ikke så enkelt dette. Anonymkode: a75f4...922
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #10 Skrevet 3. januar 2023 For å få full opptjening av sykepengerettigheter så trenger du ikke jobbe et helt år uten å være sykmeldt. Du må bare jobbe 26 uker før det nullstilles. Og det har du gjort uavhengig av denne sykeperioden. Anonymkode: 33394...ac9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #11 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, skal prøve og omformulere meg. Det jeg lurer på er vel om det året med sykepengerett startet nå idag med en sykemelding som er i arbeidsgiverperioden? Eller gjør den ikke det før nav tar over? hvis jeg trenger mer sykemelding etter disse 10 dagene med sykepenger så starter det med det året? Huff, det var ikke så enkelt dette. Anonymkode: a75f4...922 Som sagt så lenge du holder deg under 16 dager som er arbeidsgiverperioden så starter du ikke på et nytt år… Anonymkode: 4bb5a...07a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #12 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, skal prøve og omformulere meg. Det jeg lurer på er vel om det året med sykepengerett startet nå idag med en sykemelding som er i arbeidsgiverperioden? Eller gjør den ikke det før nav tar over? hvis jeg trenger mer sykemelding etter disse 10 dagene med sykepenger så starter det med det året? Huff, det var ikke så enkelt dette. Anonymkode: a75f4...922 Ja, året starter med denne sykemeldingen. Nå skjønte jeg hva du lurte på. Anonymkode: 23ab6...6ab
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #13 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som sagt så lenge du holder deg under 16 dager som er arbeidsgiverperioden så starter du ikke på et nytt år… Anonymkode: 4bb5a...07a Det stemmer ikke. Sykemelding er sykemelding. Anonymkode: 23ab6...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #14 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det stemmer ikke. Sykemelding er sykemelding. Anonymkode: 23ab6...6ab Nei, det er en arbeidsgiver periode som ikke regnes med, denne er på 16 dager… Anonymkode: 4bb5a...07a 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #15 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er en arbeidsgiver periode som ikke regnes med, denne er på 16 dager… Anonymkode: 4bb5a...07a Man starter allikevel på dette året når man får sykemelding. Dager blir lagt sammen osv Anonymkode: 23ab6...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #16 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man starter allikevel på dette året når man får sykemelding. Dager blir lagt sammen osv Anonymkode: 23ab6...6ab Da kunne man jo ikke vært sykemeldt de 26 ukene man opparbeider seg et nytt år og det kan man så lenge man holder seg innenfor arbeidsgiverperioden. Jeg finner ikke noe dokumentasjon på dette, mulig året starter med den første sykemld fra første dag, men det gjør det helt sikkert ikke videre, jeg er i en slik situasjon nå så det vet jeg. Anonymkode: 4bb5a...07a 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #17 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Man starter allikevel på dette året når man får sykemelding. Dager blir lagt sammen osv Anonymkode: 23ab6...6ab Om man kun er sykmeldt innenfor arbeidsgiverperioden starter man ikke et nytt sykepengeår. Om man er sykmeldt ut over arbeidsgiverperioden regnes arbeidsgiverperioden som starten på et nytt sykepengeår. Anonymkode: a12d9...b16 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #18 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Da kunne man jo ikke vært sykemeldt de 26 ukene man opparbeider seg et nytt år og det kan man så lenge man holder seg innenfor arbeidsgiverperioden. Jeg finner ikke noe dokumentasjon på dette, mulig året starter med den første sykemld fra første dag, men det gjør det helt sikkert ikke videre, jeg er i en slik situasjon nå så det vet jeg. Anonymkode: 4bb5a...07a Den du siterer tar feil. Et nytt sykepengeår starter om man er sammenhengende sykmeldt ut over arbeidsgiverperioden. Sykmeldinger som er kun innenfor arbeidsgiverperioden regnes ikke. Anonymkode: a12d9...b16 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #19 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ja, året starter med denne sykemeldingen. Nå skjønte jeg hva du lurte på. Anonymkode: 23ab6...6ab Nei. Man starter ikke et nytt sykepengeår om man er sykmeldt i ti dager. Ti dager er innenfor arbeidsgiverperioden, og det regnes ikke med, med mindre man blir videre sykmeldt ut over arbeidsgiverperioden. Anonymkode: a12d9...b16 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå