bmm Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 (endret) Hei! Jeg har vært hos leger med forskjellige ting gjennom året som var, plagene vedvarer og legene tar seg ikke tid til å se det større bildet. Med så mange forskjellige ting klarer jeg ikke å forstå at dette ikke er en samlet diagnose av noen grad. Litt om meg: Dame, 32 år. Har cyklotymi, som er en mild bipolar lidelse, går derfor på antidepressiv medisin og stemning stabiliserende medisin. Er 100% fungerende og i fast arbeid. Kan dere hjelpe meg? Symptomene er: Smerter i høyre skulder og infraspinatus (ryggen), ca 6 mnd nå. Spondylolistese korsrygg, ca 2015, jobber fortsatt med jevnlig trening for å holde i sjakk. Struma, fjernet halve kjertelen i 2019 (normalt stoffskifte etter det) Smerter bak øret, akkurat der brillene treffer, kun når jeg kommer nær det, ikke ellers. Stiv kjeve. Kommet siste halvåret. Hovent øyelokk kommer og går, ikke veldig fremtredende. Bruker bare øyekrem. Rennende øyne (tåreflod), føles ut som at øynene er tørre. Akutt hovent øyelokk to ganger på en måned nå. Behandles med antibiotika salve første runde, skal til legen igjen i morgen. Perioral dermatikk, kommer og går. Første gang var i 2020. Kviser, dyptliggende og vonde, slet med det fra ca 2018-2021. Tok kur med tetracyklin, og følger opp med salver nå. Kvisene er borte, med noen sjeldne unntak. Stiv rygg, kiropraktor har ikke klart å knekke opp i det på 2 år. Ekstrem nattesvette. Rødhet/eksem i ansikt, mest rundt nese og øyelokk. Er alltid kald, sitter i skrivende stund med lue, skjerf, teppe og tøfler inne i et rom med 21 grader. Har fra tid til annen hatt mye hårtap, men ikke flekkvis. Veldig fet hud i ansikt og hodebunn. Eksem i hodebunn. Harking/sekret jeg må ta bronkyl mot hver dag. Munntørrhet, men går på medisin som kan være årsaken til det. Sover dårlig, våkner hele tiden, kan også ha sammenheng med medisin - men usannsynlig. Sikkert noe jeg har glemt her også.. Dette er noe dritt. Håper noen kan hjelpe meg mer enn legen foreløpig har klart Endret 3. januar 2023 av bmm Glemte litt info
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 bmm skrev (På 3.1.2023 den 13.03): Hei! Jeg har vært hos leger med forskjellige ting gjennom året som var, plagene vedvarer og legene tar seg ikke tid til å se det større bildet. Med så mange forskjellige ting klarer jeg ikke å forstå at dette ikke er en samlet diagnose av noen grad. Litt om meg: Dame, 32 år. Har cyklotymi, som er en mild bipolar lidelse, går derfor på antidepressiv medisin og stemning stabiliserende medisin. Er 100% fungerende og i fast arbeid. Kan dere hjelpe meg? Symptomene er: Smerter i høyre skulder og infraspinatus (ryggen), ca 6 mnd nå. Spondylolistese korsrygg, ca 2015, jobber fortsatt med jevnlig trening for å holde i sjakk. Struma, fjernet halve kjertelen i 2019 (normalt stoffskifte etter det) Smerter bak øret, akkurat der brillene treffer, kun når jeg kommer nær det, ikke ellers. Stiv kjeve. Kommet siste halvåret. Hovent øyelokk kommer og går, ikke veldig fremtredende. Bruker bare øyekrem. Rennende øyne (tåreflod), føles ut som at øynene er tørre. Akutt hovent øyelokk to ganger på en måned nå. Behandles med antibiotika salve første runde, skal til legen igjen i morgen. Perioral dermatikk, kommer og går. Første gang var i 2020. Kviser, dyptliggende og vonde, slet med det fra ca 2018-2021. Tok kur med tetracyklin, og følger opp med salver nå. Kvisene er borte, med noen sjeldne unntak. Stiv rygg, kiropraktor har ikke klart å knekke opp i det på 2 år. Ekstrem nattesvette. Rødhet/eksem i ansikt, mest rundt nese og øyelokk. Er alltid kald, sitter i skrivende stund med lue, skjerf, teppe og tøfler inne i et rom med 21 grader. Har fra tid til annen hatt mye hårtap, men ikke flekkvis. Veldig fet hud i ansikt og hodebunn. Eksem i hodebunn. Harking/sekret jeg må ta bronkyl mot hver dag. Munntørrhet, men går på medisin som kan være årsaken til det. Sover dårlig, våkner hele tiden, kan også ha sammenheng med medisin - men usannsynlig. Sikkert noe jeg har glemt her også.. Dette er noe dritt. Håper noen kan hjelpe meg mer enn legen foreløpig har klart Hei! Tenker at du bør oppsøke ein ny lege. Eg er ingen lege, men utfra det du skriver så kan eksem skyldes kulde eller td psoriasis. Dette kan legen henvise deg videre til hudlege på sykehuset. T.d rennende øyne osv kan også vere allergi, ville bedt legen om ein prikketest. At du er kald og frys kan eks skyldes jernmangel. Dette kan legen ta blodprøver på. Medisin forårsakar munntørrhet, diverre, prøv å skyll munnen etter inntak av medisin. Smerter i kropp kan skyldes muskelknuter, kjem fort når ein er stressa eller andoga mykje ( spenner kroppen), ville absolutt oppsøkt ein massør for å få løst opp disse. Anonymkode: 21f3c...25a 1 1
ops2 Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 Du har rett på å få se prøvesvarene dine, som kommer tilbake fra laboratoriet. Jeg tenker spesielt på stoffskiftet. Du har fått vite at det er normalt. Normalområdet er ganske stort, og hvis du ligger 0,001% innen normalen, så kan en lege avskrive det som normalt. Så hvis stoffskifteprøvene viser at du ligger innen normalen, men bare så vidt, så burde du si til legen at du ønsker utredning av en spesialist på stoffskiftet. Eventuelt oppsøke en privat lege hvis du har muligheten til det. (Volvat) Merk at jeg bare snakker bare på egen erfaring. Jeg har fått fjernet hele kjertelen pga struma, tar tyroksin, og jeg føler meg best når jeg ligger midt i "normalen". Kommer jeg lavt innen normalområdet, får jeg symptomer på lavt stoffskifte. Jeg tar stoffskifteprøver to ganger i året, eller fire ganger hvis det gjøres endringer i doseringen. Mine symptomer på lavt stoffskifte som stemmer med dine, er tørre øyne/hovne øyne, mister hår, muskelsmerter, søvnproblemer og veldig frossen. Stoffskiftet er i hvert fall en mulighet du burde få en annen vurdering på. 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #5 Skrevet 6. januar 2023 Du må få tilpasset brillene dine. Viss ikke vil smerten vedvare. Nattesvette er en veldig normal bivirkning av antidepressiva. Anonymkode: 89b9c...2ed 2
Diry72 Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 Du har mye av det jeg har . Noe har vel med hudtype å gjøre, som periorial dermatitt og kviser. Har selv gått med stiv rygg i 1 år. Du har ikke helseangst? 1
charlotte0 Skrevet 6. januar 2023 #7 Skrevet 6. januar 2023 Mye av det høres ut som stoffskifteproblemer, som en skriver lengre oppe her. Få tatt nye prøver, og gjerne hos en lege som er oppdatert på dette! 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #8 Skrevet 6. januar 2023 Hvis du leser om symptomer på mangelsykdommer, finner du igjen absolutt alle punktene i lista di. Det er sikkert helt tilfeldig, siden det offisielt ikke eksisterer mangelsykdommer i Norge, men er det ikke litt rart? Anonymkode: dfaf1...7de
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #9 Skrevet 6. januar 2023 bmm skrev (På 3.1.2023 den 13.03): Hei! Jeg har vært hos leger med forskjellige ting gjennom året som var, plagene vedvarer og legene tar seg ikke tid til å se det større bildet. Med så mange forskjellige ting klarer jeg ikke å forstå at dette ikke er en samlet diagnose av noen grad. Litt om meg: Dame, 32 år. Har cyklotymi, som er en mild bipolar lidelse, går derfor på antidepressiv medisin og stemning stabiliserende medisin. Er 100% fungerende og i fast arbeid. Kan dere hjelpe meg? Symptomene er: Smerter i høyre skulder og infraspinatus (ryggen), ca 6 mnd nå. Spondylolistese korsrygg, ca 2015, jobber fortsatt med jevnlig trening for å holde i sjakk. Struma, fjernet halve kjertelen i 2019 (normalt stoffskifte etter det) Smerter bak øret, akkurat der brillene treffer, kun når jeg kommer nær det, ikke ellers. Stiv kjeve. Kommet siste halvåret. Hovent øyelokk kommer og går, ikke veldig fremtredende. Bruker bare øyekrem. Rennende øyne (tåreflod), føles ut som at øynene er tørre. Akutt hovent øyelokk to ganger på en måned nå. Behandles med antibiotika salve første runde, skal til legen igjen i morgen. Perioral dermatikk, kommer og går. Første gang var i 2020. Kviser, dyptliggende og vonde, slet med det fra ca 2018-2021. Tok kur med tetracyklin, og følger opp med salver nå. Kvisene er borte, med noen sjeldne unntak. Stiv rygg, kiropraktor har ikke klart å knekke opp i det på 2 år. Ekstrem nattesvette. Rødhet/eksem i ansikt, mest rundt nese og øyelokk. Er alltid kald, sitter i skrivende stund med lue, skjerf, teppe og tøfler inne i et rom med 21 grader. Har fra tid til annen hatt mye hårtap, men ikke flekkvis. Veldig fet hud i ansikt og hodebunn. Eksem i hodebunn. Harking/sekret jeg må ta bronkyl mot hver dag. Munntørrhet, men går på medisin som kan være årsaken til det. Sover dårlig, våkner hele tiden, kan også ha sammenheng med medisin - men usannsynlig. Sikkert noe jeg har glemt her også.. Dette er noe dritt. Håper noen kan hjelpe meg mer enn legen foreløpig har klart 1) Ryggsmertene dine henger sammen med tidligere satt diagnose spondylolistese 2) smerter bak øret kommer av dårlige tilpasset briller 3) Øyeplagene dine kommer av tørr vinterluft og feil øyekrem som er for fet og tilstopper hårsekkene og fører til hevelse av øyelokk. Fet krem hjelper ikke på eksem rundt øyene. 4) Fet hud og hodebunn fører til kviser og eksem. Seborisk eksem kan også gi flekkvis hårtap 5) Du har gjort deg avhengig av Bronkyl. Slutt å bruk den og du vil se at harkingen går over. 6) frysing, dårlig søvn og munntørrhet kan komme av dårlig regulert stoffskifte Anonymkode: 4ced0...e30 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #10 Skrevet 6. januar 2023 Hei. Jeg ville bedt legen om å ta full mineral- og vitaminstatus på deg. Samt at du ber om å få utskrift av blodprøve resultatet. Sjekke litt selv. Ofte får man høre at alt ser fint ut. Noen ganger stemmer det ikke helt at alt er "fint". F.eks: Vitamin B12 mangel fører til mange diffuse symtomer som i sum kan bli invalidiserende. Bare et vennlig tips😊 Anonymkode: bd158...e72 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #11 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg ville bedt legen om å ta full mineral- og vitaminstatus på deg Mineralmangel er umulig å påvise med blodprøve. Blodprøver viser bare hva som befinner seg i blodet og mineralinnholdet i blodet blir regulert med hormoner. Hvordan det står til med minerallagrene i skjelettet og cellene i kroppen kan ikke blodprøven avsløre. Kroppen har f.eks. en kilo kalsium på lager normalt. Nivået i blodet reguleres ved at biskjoldbruskkjertlene skiller ut paratyroidhormon. Hvis du mangler kalsium i blodet, har du mest sannsynlig problemer med en av de fire biskjoldbruskkjertlene. Blodprøven sier ikke noe om hvordan det står til med kalsiumvnivået i kroppen som helhet. Anonymkode: dfaf1...7de
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #12 Skrevet 6. januar 2023 Stresser du mye? Det kan påvirke en del du har listet opp der. Anonymkode: d47c2...3a9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #13 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mineralmangel er umulig å påvise med blodprøve. Blodprøver viser bare hva som befinner seg i blodet og mineralinnholdet i blodet blir regulert med hormoner. Hvordan det står til med minerallagrene i skjelettet og cellene i kroppen kan ikke blodprøven avsløre. Kroppen har f.eks. en kilo kalsium på lager normalt. Nivået i blodet reguleres ved at biskjoldbruskkjertlene skiller ut paratyroidhormon. Hvis du mangler kalsium i blodet, har du mest sannsynlig problemer med en av de fire biskjoldbruskkjertlene. Blodprøven sier ikke noe om hvordan det står til med kalsiumvnivået i kroppen som helhet. Anonymkode: dfaf1...7de Blir kanskje mer korrekt å kalle det vitamin- og ernæringsstatus. Og selv den er ikke pålitelig. Jeg som skrev det velmente rådet til trådstarter vet det. Men jeg tenkte ikke å gå i dybden med detaljert biologspråk. Så tusen takk for opplysningene. Så trådstarter, be legen om å ta blodprøve på sink, selen, jern, vit-D, vit-B12, Folat😊 Anonymkode: bd158...e72
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #14 Skrevet 6. januar 2023 Eksem og rødhet i hodebunn og hud kan være sopp. Test ut f.eks melkesyretabletter og avstå fra alkohol og sukker i 3 mnd. Er det mulig at du har noen traumer fra barndommen, jeg tror dette kan være et eksempel på at "The body keeps the score". Anonymkode: 5a103...5f1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #15 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Blir kanskje mer korrekt å kalle det vitamin- og ernæringsstatus. Og selv den er ikke pålitelig. Jeg som skrev det velmente rådet til trådstarter vet det. Men jeg tenkte ikke å gå i dybden med detaljert biologspråk. Så tusen takk for opplysningene. Så trådstarter, be legen om å ta blodprøve på sink, selen, jern, vit-D, vit-B12, Folat😊 Anonymkode: bd158...e72 Alt av muskel og skjelettplager på lista til trådstarter er beskrivelser av symptomer på kalsiummangel. Og kalsiummangel er umulig å påvise med blodprøver. Skal trådstarter bare overse symptomene på kalsiummangel og la utviklingen gå sin skjeve gang uten å gjøre noe aktivt, siden det er umulig for legen å bekrefte kalsiummangel? Anonymkode: dfaf1...7de
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #16 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alt av muskel og skjelettplager på lista til trådstarter er beskrivelser av symptomer på kalsiummangel. Og kalsiummangel er umulig å påvise med blodprøver. Skal trådstarter bare overse symptomene på kalsiummangel og la utviklingen gå sin skjeve gang uten å gjøre noe aktivt, siden det er umulig for legen å bekrefte kalsiummangel? Anonymkode: dfaf1...7de Ja det syns jeg. *ironi*🤦♀️ Vær så grei at du skriver ditt eget detaljerte svar til trådstarter. Anonymkode: bd158...e72
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #17 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja det syns jeg. *ironi*🤦♀️ Vær så grei at du skriver ditt eget detaljerte svar til trådstarter. Anonymkode: bd158...e72 Det kunne jeg ha gjort, men det funker ikke sånn. Svaret mitt ville ha inneholdt informasjon fra fagfellevurdert og publisert vitenskapelig litteratur som bryter med retningslinjene på KG. Og vi bryter ikke retningslinjene. Anonymkode: dfaf1...7de
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #18 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kunne jeg ha gjort, men det funker ikke sånn. Svaret mitt ville ha inneholdt informasjon fra fagfellevurdert og publisert vitenskapelig litteratur som bryter med retningslinjene på KG. Og vi bryter ikke retningslinjene. Anonymkode: dfaf1...7de Ok. Anonymkode: bd158...e72 1
bmm Skrevet 7. januar 2023 Forfatter #19 Skrevet 7. januar 2023 Tusen takk for svar alle sammen. Setter stor pris på det! Svarer på alt i en post her jeg, med en presiseringer. Jeg bruker ikke briller, for dere som nevnte det ifm. smerter bak ørene. Bruker solbriller ute. Smerten kom helt plutselig, og trigges bare når jeg kommer borti/trykker bak ørene. Vært og tatt blodprøve, og fått kopi. Ser ut som både jern, mineraler og stoffskifte er ok. Men for første gang siden registerets start (2017) har det vært endring i «basofile» (økt) og «eosinofile» (redusert). Basofile har økt fra 0 til 0,1. Referanseområde er <0,2, så skal være ok det. Men stusser bare på at det er endring for første gang. Eosinofile har gått ned, men ser minimalt ut. Også første gang det har vært endringer. Lurer litt på om det kan være allergi av noe slag. Burde ta en full test på det som neste steg kanskje. Testet ikke vitaminer heller nå, så det kan jeg ta med. En veldig frustrerende ting er at alle leger sier at det jeg opplever er pga stress. Men med sykdommen min har jeg lært meg teknikker og lagt om livet for å ikke stresse, så det er godt under kontroll.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #20 Skrevet 7. januar 2023 bmm skrev (6 timer siden): Tusen takk for svar alle sammen. Setter stor pris på det! Svarer på alt i en post her jeg, med en presiseringer. Jeg bruker ikke briller, for dere som nevnte det ifm. smerter bak ørene. Bruker solbriller ute. Smerten kom helt plutselig, og trigges bare når jeg kommer borti/trykker bak ørene. Vært og tatt blodprøve, og fått kopi. Ser ut som både jern, mineraler og stoffskifte er ok. Men for første gang siden registerets start (2017) har det vært endring i «basofile» (økt) og «eosinofile» (redusert). Basofile har økt fra 0 til 0,1. Referanseområde er <0,2, så skal være ok det. Men stusser bare på at det er endring for første gang. Eosinofile har gått ned, men ser minimalt ut. Også første gang det har vært endringer. Lurer litt på om det kan være allergi av noe slag. Burde ta en full test på det som neste steg kanskje. Testet ikke vitaminer heller nå, så det kan jeg ta med. En veldig frustrerende ting er at alle leger sier at det jeg opplever er pga stress. Men med sykdommen min har jeg lært meg teknikker og lagt om livet for å ikke stresse, så det er godt under kontroll. Gjør du noe med det du ikke kan teste deg bort fra, sånn som mangel på mineraler? Eller er du bare på jakt etter en diagnose sånn at du kan få medisin som gjør deg frisk? Anonymkode: dfaf1...7de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå