AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 For noen år møtte jeg verdens beste mann og jeg kan ikke se for meg et liv uten han. Problemet er at han og noen kompiser noen år før vi møttes rotet det skikkelig til med et firma de drev, som en lang historie kort endte med at de alle sammen nå har masse gjeld etter avvikling. Da han fortalte meg om dette var jeg ganske optimistisk og vi var hos Nav for å snakke om gjeldsordning. Nå har det gått snart 1 1/2 år og vi har fortsatt ikke blitt kalt inn til samtale hos namsmannen pga stor pågang, og jeg vet at det er 5 år med gjeldsordning fra gudene vet når, for alt tar lang tid. Kanskje han ikke får det innvilget en gang. Han har virkelig tatt lærdom av dette og har forsøkt å rydde opp, og bodde et år gratis på en hytte før vi møttes for å spare så mye som mulig for å nedbetale gjeld. Han er også veldig økonomisk i hverdagen og livredd for å pådra seg mer gjeld og er helt nazi på å ha oversikt over regninger, så jeg er ikke redd for at noe sånt skal skje i fremtiden igjen. Poenget: jeg har spart opp mye egenkapital og vil gjerne kjøpe egen bolig, men vet at dette ligger laaangt frem i tid pga situasjonen hans. Jeg tenker mye på dette og føler at livet mitt står på vent mens vi leier bolig og kommer til å gjøre det i mange år fremover. Samtidig kan jeg ikke se for meg et liv uten han heller og elsker han over alt. Har noen vært i lignende situasjon..? 😞 Anonymkode: 27554...a4e 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 Du kan vel kjøpe deg bolig uavhengig av dette? Anonymkode: 2f0fa...5ea 12 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 Kjøp bolig uavhengig av dette? Han kan jo flytte inn og betale deg en husleie dere blir enige om. Så kan han evt kjøpe seg inn når han er ferdig med gjeldsordningen. Det blir jo en mindre bolig enn hvis han hadde kunnet bidra, men sånn er det. Anonymkode: a1ca3...869 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 Ja, har tenkt mye på å kjøpe alene Han har barn så vi må ha to soverom og det har jeg dessverre ikke råd til med en inntekt, selv med egenkapital. Har også vurdert å kjøpe en leilighet for å leie ut, og så selge om noen år men boligmarkedet er så usikkert nå også. Takk for svar forresten Anonymkode: 27554...a4e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 Namsfogden i Bergen❤️🔥 Det er mulig å kjøpe bolig i en gjeldsordningsperiode. Da kan dere søke lån hos husbanken. Alternativet er at du kjøper bolig alene og han dekker halvparten av rentene, kommunale avgifter, forsikring osv. Han kan ikke leie av deg som samboer. Det tillater de ikke. Anonymkode: 6f6dd...450
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #6 Skrevet 3. januar 2023 Jeg er i nøyaktig samme situasjon. Bare at her er det jeg som måtte ha gjeldsordning. Jeg og samboer møtte hverandre i 20-årene, og jeg hadde desverre gjeld etter å ha vært sammen med en som misbrukte kreditten min. Lang historie kort, jeg har alltid vært ekstremt nøye med økonomi selv. Forsøkte i mange år å få gjeldsordning. Det ble ilke innvilget før for 2 år siden, og nå er jeg 39 år. Det er ikke gitt at han får gjeldsordning. Det kan i verste fall, hvis dere er skikkelig uheldige med namsmannen, ta mange år å få det på plass. Det burde du være klar over. Det kan påvirke økonomien i fryktelig lang tid framover, bare ha det på minnet sånn at det ikke blir et stort sjokk hvis han ikke får innvilget gjeldsordning. Det vi gjorde, var at samboer til slutt kjøpte bolig alene. Jeg bor her og betaler leie, og den er veldig lav ettersom det er strenge regler for hva man får lov å betale i husleie når man bor hos samboer som eier. Det er litt spesielt akkurat det, annerledes enn å leie av fremmede, for namsmannen må forsikre seg om at dere ikke "svindler" kreditorene ved å sette en fiktiv og kunstig høy leiepris. Så man får beholde midler til å betale halvparten av dokumenterte utgifter, altså kommunale avgifter etc, men ikke halvparten av lånet. Jeg fikk beholde 3.500 kr i måneden til husleie her - vet mange får mindre enn det også. Strøm kan ikke inkluderes i boutgiftene. Du må satse på å kjøpe alene. Og du må regne med at du må stå for brorparten av utgiftene, i lang tid fremover. Får dere barn så får han beholde en litt høyere sum, men det vil likevel bli vanskelig for ham å bidra med så veldig mye. Det blir å leve på et eksistensminimum. Samboeren min er ganske godt bemidlet. Jeg vet ikke om jeg ville anbefalt å bli sammen med meg, hvis han ikke var i den gode økonomiske situasjonen han er i. Da tror jeg livet kan bli tungt og vanskelig. Anonymkode: 040ee...230 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #7 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Namsfogden i Bergen❤️🔥 Det er mulig å kjøpe bolig i en gjeldsordningsperiode. Da kan dere søke lån hos husbanken. Alternativet er at du kjøper bolig alene og han dekker halvparten av rentene, kommunale avgifter, forsikring osv. Han kan ikke leie av deg som samboer. Det tillater de ikke. Anonymkode: 6f6dd...450 Problemet med dette, er å få kommunen og husbanken med på det. Jeg prøvde i år, halvparten av et lån på 800.000 kr, fikk avslag av kommune/husbank. Altså avslag på skarve 400.000 kr i boliglån. Jeg hadde godkjenning fra namsmannen, skriftlig godkjenning fra alle kreditorer, men det stoppet altså hos kommunen. De eneste som jeg kjenner til som har fått kjøpe bolig under gjeldsordning, er de som har barn med spesielle behov. Men det går jo an å prøve, bare ikke tro at det blir så veldig enkelt. Anonymkode: 040ee...230
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #8 Skrevet 3. januar 2023 Vil bare fortelle litt mer om hvordan det blir å leve sammen med en som har gjelsordning i praksis, hvis han får det innvilget. De satsene som namsmannen har for livsopphold, er ikke satt opp i forhold til de økte kotnadene i samfunnet. Det har vært oppe til politisk debatt om disse skal økes, men det ble ikke vedtatt. Dermed betyr det at de økte prisene vi ser nå, på mat og strøm og alt annet, blir en stor utfordring på den lave livsoppholdsatsen. I praksis ser jeg at jeg ikke bidrar med halvparten her. Jeg fikk jo bare beholde 3.500 kr til husleie, det sier seg selv at det er langt ifra hva det koster å bo. Så fikk jeg ikke beholde bil, de mente at jeg kunne ta kollektivt til jobb. Det betyr at samboer står alene for alle utgifter til bil. Med de økte strømprisene reiser mye av livsoppholdet til å betale strømmen. Jeg har faktisk ikke penger til mat, når jeg har betalt min halvdel av utgiftene. Og dette får man ikke gehør for hos namsmannen, for dette har de tatt opp og diskutert, og de mener at livsoppholdet skal være nok til å dekke de økte utgiftene i samfunnet. Hvilket det altså ikke er i praksis. Så du ser hvilken knipe man kommer i. Det heter seg så fint at det er sånn og sånn på papiret til namsmannen, men i praksis blir det for lite penger å leve av nå om dagen. Jeg betaler i utgangspunktet for lite i husleie, sånn at brorparten av boutgiftene må betales av samboer. Hvis jeg klarer å betale halvparten av strømmen, må samboer betale all mat. Bilen må kostes av samboer, samme med forsikringer, verkstedregninger, vinterdekk og så videre. Jeg vil si at jeg i praksis delvis forsørges av samboer. Jeg klarer å betale noe av hva det koster for meg å leve, resten dekkes opp av samboer. Han har altså en utgift på å være sammen med meg, i tillegg til å stå alene om egen økonomi. Så jeg ville tenkt meg godt om, var jeg deg. Dette vil du bli påvirket av, og det vil koste deg, selv om det ser greit ut på papiret. Anonymkode: 040ee...230 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #9 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vil bare fortelle litt mer om hvordan det blir å leve sammen med en som har gjelsordning i praksis, hvis han får det innvilget. De satsene som namsmannen har for livsopphold, er ikke satt opp i forhold til de økte kotnadene i samfunnet. Det har vært oppe til politisk debatt om disse skal økes, men det ble ikke vedtatt. Dermed betyr det at de økte prisene vi ser nå, på mat og strøm og alt annet, blir en stor utfordring på den lave livsoppholdsatsen. I praksis ser jeg at jeg ikke bidrar med halvparten her. Jeg fikk jo bare beholde 3.500 kr til husleie, det sier seg selv at det er langt ifra hva det koster å bo. Så fikk jeg ikke beholde bil, de mente at jeg kunne ta kollektivt til jobb. Det betyr at samboer står alene for alle utgifter til bil. Med de økte strømprisene reiser mye av livsoppholdet til å betale strømmen. Jeg har faktisk ikke penger til mat, når jeg har betalt min halvdel av utgiftene. Og dette får man ikke gehør for hos namsmannen, for dette har de tatt opp og diskutert, og de mener at livsoppholdet skal være nok til å dekke de økte utgiftene i samfunnet. Hvilket det altså ikke er i praksis. Så du ser hvilken knipe man kommer i. Det heter seg så fint at det er sånn og sånn på papiret til namsmannen, men i praksis blir det for lite penger å leve av nå om dagen. Jeg betaler i utgangspunktet for lite i husleie, sånn at brorparten av boutgiftene må betales av samboer. Hvis jeg klarer å betale halvparten av strømmen, må samboer betale all mat. Bilen må kostes av samboer, samme med forsikringer, verkstedregninger, vinterdekk og så videre. Jeg vil si at jeg i praksis delvis forsørges av samboer. Jeg klarer å betale noe av hva det koster for meg å leve, resten dekkes opp av samboer. Han har altså en utgift på å være sammen med meg, i tillegg til å stå alene om egen økonomi. Så jeg ville tenkt meg godt om, var jeg deg. Dette vil du bli påvirket av, og det vil koste deg, selv om det ser greit ut på papiret. Anonymkode: 040ee...230 Takk for fint svar 😊 Han lever allerede på livsoppholdssats for å forberede seg på eventuell gjeldsordning. Han lever på 15 000kr i måneden + barnetrygd og det går overraskende greit. Vi deler på husleie, mat, strøm og internett. Bil, mobil og forsikring har han heldigvis gjennom jobben og dette hjelper mye. I hverdagen går det fint, men f.eks å kunne dra på ferie er et prosjekt som han må bruke lang tid på å få spart opp til. Anonymkode: 27554...a4e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #10 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for fint svar 😊 Han lever allerede på livsoppholdssats for å forberede seg på eventuell gjeldsordning. Han lever på 15 000kr i måneden + barnetrygd og det går overraskende greit. Vi deler på husleie, mat, strøm og internett. Bil, mobil og forsikring har han heldigvis gjennom jobben og dette hjelper mye. I hverdagen går det fint, men f.eks å kunne dra på ferie er et prosjekt som han må bruke lang tid på å få spart opp til. Anonymkode: 27554...a4e 15.000 kr høres mye ut, det er nok ikke spesielt realistisk. Dette er mitt budsjett: 3.500 kr til husleie 7.817 kr til livsopphold inkl strøm = 11.317 kr Dette skal dekke alle utgifter. 11.317 kr altså. Dette er langt lavere enn hva en minstepensjonist får utbetalt, og langt lavere enn alle minstesatser i samfunnet i dag. Det går omtrent ikke, i praksis. Hadde jeg hatt 15.000 kr i måneden, så skulle jeg fått det til å fungere, for jeg er flink med penger. Men 11.317 kr derimot, det lar seg ikke gjøre. Hvor har han fått det tallet fra? Jeg kjenner noen andre som bare får beholde 2.000 kr til husleie. Da er summen i underkant av 10.000 kr i måneden. Dette er de realistiske tallene som vi som lever under gjeldsordning har til disposisjon. Anonymkode: 040ee...230
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #11 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): 15.000 kr høres mye ut, det er nok ikke spesielt realistisk. Dette er mitt budsjett: 3.500 kr til husleie 7.817 kr til livsopphold inkl strøm = 11.317 kr Dette skal dekke alle utgifter. 11.317 kr altså. Dette er langt lavere enn hva en minstepensjonist får utbetalt, og langt lavere enn alle minstesatser i samfunnet i dag. Det går omtrent ikke, i praksis. Hadde jeg hatt 15.000 kr i måneden, så skulle jeg fått det til å fungere, for jeg er flink med penger. Men 11.317 kr derimot, det lar seg ikke gjøre. Hvor har han fått det tallet fra? Jeg kjenner noen andre som bare får beholde 2.000 kr til husleie. Da er summen i underkant av 10.000 kr i måneden. Dette er de realistiske tallene som vi som lever under gjeldsordning har til disposisjon. Anonymkode: 040ee...230 I brevene fra Sismo angående lønnstrekk + gjeldsrådgiveren hos Nav som utarbeidet søknad til Namsmannen opererte med en livsoppholdssats på 13493, dette er inkl et barnetillegg på 5230). Husleie på 6000 har blitt godkjent utenom (i kontakt med Sismo og namsmannen hvertfall) Anonymkode: 27554...a4e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #12 Skrevet 3. januar 2023 Må legge til at vi har opplevd at de er «greiere» fordi han har barn som bor mesteparten av tiden hos oss. Det hadde trolig vært annerledes hvis det bare var han og meg alene. Anonymkode: 27554...a4e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #13 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjøp bolig uavhengig av dette? Han kan jo flytte inn og betale deg en husleie dere blir enige om. Så kan han evt kjøpe seg inn når han er ferdig med gjeldsordningen. Det blir jo en mindre bolig enn hvis han hadde kunnet bidra, men sånn er det. Anonymkode: a1ca3...869 Ja denne mannen kan du tjene penger på. Jeg ville kjøpt leilighet og blitt huseieren hans. Så kan han betale ned lånet ditt Anonymkode: 96b22...46d
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #14 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Må legge til at vi har opplevd at de er «greiere» fordi han har barn som bor mesteparten av tiden hos oss. Det hadde trolig vært annerledes hvis det bare var han og meg alene. Anonymkode: 27554...a4e Ja det er selvsagt det, han har barn. Da blir det annerledes. Jeg har også inntrykk av at det er veldig forskjell fra namsmann til namsmann. Jeg har hatt tre forskjellige, og to av dem var mye strengere enn den tredje. Så det går litt på skjønn også, hvor strengt hver enkelt praktiserer lovverket tror jeg. Det kan være rom for å forhandle litt underveis i avtalen også. Jeg har for eksempel forhandlet på skattepengene hvert år, og fått beholde en del av pengene. Det krever at du har hatt merutgifter det året, til høyst nødvendige ting, og kan dokumentere det. Og så er det opp til namsmann og kreditorer å vurdere. Lykke til, håper det ordner seg for dere og at han får innvilget gjeldsordning. Anonymkode: 040ee...230
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #15 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja denne mannen kan du tjene penger på. Jeg ville kjøpt leilighet og blitt huseieren hans. Så kan han betale ned lånet ditt Anonymkode: 96b22...46d Hvis han betaler ned på hennes lån kan kreditorene ta pant i halve huset før han eventuelt får gjeldsordning. Det kan de også gjøre hvis utgiftene ikke er dokumenterte. Anonymkode: 97ced...29b
TBergh Skrevet 4. januar 2023 #16 Skrevet 4. januar 2023 Hei. Jeg har lagt ut to dokumenter på Facebookgruppen: Gjeldsordning Og Hjelp Til Selvhjelp, lenke under https://www.facebook.com/groups/240353816532716/ Det første dokumentet heter: Viktige informasjon, tips og råd om rettslig gjeldsordning, og du finner det i lenken under https://www.facebook.com/groups/240353816532716/permalink/1170281583539930 I dette dokumentet er det bla. nevnt hvilke krav skyldneren har i for bindelse med en gjeldsordning, samt en del tips og råd for ikke å gå i noen av de fallgruvene som skyldnere ofte går i, skyldneres rettsuvitenhet og rettssikkerhet. Det andre dokumentet finner du på Facebookgruppen: Gjeldsordning Og Hjelp Til Selvhjelp, lenke under https://www.facebook.com/groups/240353816532716/ Du må bla en del nedover for å finne det og det heter: Hva skjer etter at du har sendt inn søknad om gjeldsordning. I dette dokumentet står det om saksgangen og tiden som går etter at man har søkt om gjeldsforhandlinger. I disse dokumentene er det lagt inn lenker til gjeldsordningslovens forarbeider, hvor du kan lese om hvilken hensikt lovgiverne har hatt og har med gol. Det er også nevnt noen fagbøker man kan låne på biblioteket. Så noen råd og anbefalinger. Du sier at han har bodd på en hytte gratis for å kunne betale ned så mye som mulig av gjelden. Dette er det viktig kan dokumenteres, da dette kan gjøre at han kan få en kortere gjeldsordning enn lovens normaltid, som er 5 – fem år. Ts du sier bl.a.: «…vi var hos Nav for å snakke om gjeldsordning. Nå har det gått snart 1 1/2 år og vi har fortsatt ikke blitt kalt inn til samtale hos namsmannen pga stor pågang…» Har han søkt direkte til namsmannen om gjeldsordning eller var dette noe Nav skulle gjøre for ham? Hvis han ikke har søkt direkte, så klikk på lenken nedenfor, så åpnes det for søknadsskjema om gjeldsforhandlinger. https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/soke-gjeldsordning/ TS du sier videre: «…som en lang historie kort endte med at de alle sammen nå har masse gjeld etter avvikling…» Er dette lån som de alle sammen har skrevet under på, eller er din samboer kun ansvarlig for noen konkrete lån? Private avtaler dem imellom om hvordan lånene skal fordeles eller betales, er ikke gyldig, uten långivers samtykke. Anonymkode: 040ee...230 sier følgende: «De satsene som namsmannen har for livsopphold, er ikke satt opp i forhold til de økte kotnadene i samfunnet. Det har vært oppe til politisk debatt om disse skal økes, men det ble ikke vedtatt. Dermed betyr det at de økte prisene vi ser nå, på mat og strøm og alt annet, blir en stor utfordring på den lave livsoppholdsatsen.» Det Anonymkode: 040ee...230 sier er ikke korrekt. Nedforstående lenke gjelder rundskriv i forbindelse med de økte strømutgiftene som har oppstått i den senere tiden. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-om-ekstraordinare-stromutgifter-ved-gjeldsordning-og-utleggstrekk/id2903539/ Dessuten skal en skyldners livsopphold basere seg på skyldnerens faktiske utgifter og inntekter. Livsoppholdssatsene er kun en veiledende norm, som namsmannen kan bruke som et utgangspunkt. I gols § 4-2.Hva en frivillig gjeldsordning kan gå ut på at «Forslaget skal bygge på en virkelighetsnær vurdering av skyldnerens betalingsevne.» Håper dette er til litt hjelp. Med vennlig hilsen TBergh 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå