Gå til innhold

16 ukers helvete 2023

Sonit

Anbefalte innlegg

13 hours ago, Grüner said:

Han sa jo raskt at denne øvelsen skulle ikke hun gjøre for hun hadde ikke styrken og stabiliteten til å gjøre denne øvelsen med løse vekter! Derfor fikk hun beskjed om å trene overkropp med apparater.

Det er ikke noe bedre det om man ikke utfører øvelsen riktig. Han gikk også videre til å få henne til å dra seg selv over gulvet i en plankeposisjon hvor man hovedsakelig belaster skuldre. Ser det er gjengående gjennom hele serien. Ingen av gutta utfører markløft og knebøy korrekt og får ingen innspill. De sliter seg helt ut og det er oftest da skadene oppstår.

En annen ting er at han skal "teste" om deltagerne har gjort hjemmeleksen sin ved å ta de gjennom en crossfit inspirert økt hvor de jobber på tid. En slik økt er konstruert med et formål - å få deltagerne til å bli dødsslitne, uansett hvor godt eller dårlig trente de er. Er man i god form går det bare litt fortere enn om men ikke er det, men man blir sliten uansett. Denne "testen" hadde de tapt før de i det hele tatt satte i gang. Ganske demotiverende for en sånn målgruppe.

En god idrettsutdøver er ikke nødvendigvis en god trener og Martin er et godt eksempel på dette.

Endret av Nutz
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nutz skrev (12 timer siden):

Det er ikke noe bedre det om man ikke utfører øvelsen riktig. Han gikk også videre til å få henne til å dra seg selv over gulvet i en plankeposisjon hvor man hovedsakelig belaster skuldre. Ser det er gjengående gjennom hele serien. Ingen av gutta utfører markløft og knebøy korrekt og får ingen innspill. De sliter seg helt ut og det er oftest da øvelsene oppstår.

En annen ting er at han skal "teste" om deltagerne har gjort hjemmeleksen sin ved å ta de gjennom en crossfit inspirert økt hvor de jobber på tid. En slik økt er konstruert med et formål - å få deltagerne til å bli dødsslitne, uansett hvor godt eller dårlig trente de er. Er man i god form går det bare litt fortere enn om men ikke er det, men man blir sliten uansett. Denne "testen" hadde de tapt før de i det hele tatt satte i gang. Ganske demotiverende for en sånn målgruppe.

En god idrettsutdøver er ikke nødvendigvis en god trener og Martin er et godt eksempel på dette.

Har tenkt på det samme selv. Har han noen utdanning innen trening? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Strikkagenser said:

Har tenkt på det samme selv. Har han noen utdanning innen trening? 

Nei.

"Men, han var ikke like skråsikker på å gå over til pt- og programlederrollen. – Jeg var faktisk skeptisk til overgangen selv. Det er jo en tålmodighetsreise og en jobb som må til for å være tett på veldig forskjellige mennesker, skape engasjement og tenne en gnist i hver enkelt, erkjenner han."

https://issuu.com/pageblack/docs/sjusj_en-magasin-2022_2023-issuu/s/15331843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I episoden fra i dag synes jeg virkelig martin burde tenkt seg mitt om. Her har mads sagt flere ganger at han synes det er for lite mat, og på dette tidspunktet burde martin vite at mads kjører helt ut. Da burde han ikke stå å forsvare seg selv mens mads ligger på gulvet og alle er bekymra. Til og med på tjukkholmen(som virkelig var problematisk) klarte trenerne å gjenkjenne når deltakerene tok det for hardt og måtte gire ned litt. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fjorårets sesong var mer motiverende å følge med på. I år er det flere deltakere med som egentlig er i god form eller de har i det minste kunnskapen som skal til for å komme dit. Trine Haltvik har fått litt magefett etter hun kom i overgangsalderen, det er normalt dersom man ikke er veldig streng med kostholdet.

At de bruker proteinshake som tilskudd er forståelig, da det for folk flest er en mer lettvint løsning enn å lage all mat fra bunnen. Ellers synes jeg det er rart at det ikke blir tatt tak i det som handler om søvn. Skal man kjøre dette opplegget er nok og uforstyrret søvn helt essensielt. Og da Mads forteller at han jobber 16-20 timer per døgn med oppussing og har mindre enn 4 timer i sengen, så synes jeg det virker uproft at ikke Martin tar tak i det. Eneste han sier er at jobbingen kan erstatte powerwalk og at Mads må planlegge uken så han får inn 5 styrkeøkter. Jeg ville sagt at viss han er motivert for å delta i programmet, så må han faktisk gå ned på arbeidstimer og jobb i denne perioden. For sånn det er nå, så går ikke puslespillet opp.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (21 timer siden):

Ellers synes jeg det er rart at det ikke blir tatt tak i det som handler om søvn. Skal man kjøre dette opplegget er nok og uforstyrret søvn helt essensielt. Og da Mads forteller at han jobber 16-20 timer per døgn med oppussing og har mindre enn 4 timer i sengen, så synes jeg det virker uproft at ikke Martin tar tak i det. Eneste han sier er at jobbingen kan erstatte powerwalk og at Mads må planlegge uken så han får inn 5 styrkeøkter. Jeg ville sagt at viss han er motivert for å delta i programmet, så må han faktisk gå ned på arbeidstimer og jobb i denne perioden. For sånn det er nå, så går ikke puslespillet opp.

Merkelig at ikke hun Ramm også sier fra om det. Det burde vært opplyst til seerne også. Nok søvn er helt essensielt.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tøydokka skrev (21 timer siden):

Jeg synes fjorårets sesong var mer motiverende å følge med på. I år er det flere deltakere med som egentlig er i god form eller de har i det minste kunnskapen som skal til for å komme dit. Trine Haltvik har fått litt magefett etter hun kom i overgangsalderen, det er normalt dersom man ikke er veldig streng med kostholdet.

At de bruker proteinshake som tilskudd er forståelig, da det for folk flest er en mer lettvint løsning enn å lage all mat fra bunnen. Ellers synes jeg det er rart at det ikke blir tatt tak i det som handler om søvn. Skal man kjøre dette opplegget er nok og uforstyrret søvn helt essensielt. Og da Mads forteller at han jobber 16-20 timer per døgn med oppussing og har mindre enn 4 timer i sengen, så synes jeg det virker uproft at ikke Martin tar tak i det. Eneste han sier er at jobbingen kan erstatte powerwalk og at Mads må planlegge uken så han får inn 5 styrkeøkter. Jeg ville sagt at viss han er motivert for å delta i programmet, så må han faktisk gå ned på arbeidstimer og jobb i denne perioden. For sånn det er nå, så går ikke puslespillet opp.

Enig. I starten trodde jeg de fokuserte på det fordi de faktisk kom til å gjøre noe med det. Han er jo aktiv 16-20 timer i døgnet, men sover og spiser veldig lite. Nå skal han jo spise mer fremover, men synes likevel de burde adressere arbeidsmengden og søvnen hans også. I tillegg likte jeg ikke måten Martin oppførte seg når han nesten besvimte, følte neste de andre deltagerne ble litt provosert også, de var jo kjempebekymret. Litt skuffet over det, for jeg liker jo egentlig programmet veldig godt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (På 25.1.2023 den 1.48):

Men de bruker jo proteinshake som måltidserstatning, ikke tilskudd.. Og det synes jeg er drøyt når de skal trene såpass mye og.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokkolihue skrev (5 timer siden):

Men de bruker jo proteinshake som måltidserstatning, ikke tilskudd.. Og det synes jeg er drøyt når de skal trene såpass mye og.

De bruker det i tillegg til mat, men det går selvsagt inn i et kaloribudsjett sånn at det samtidig blir en erstatning. proteinshake er regnet inn i døgninntaket, og det må den. Så det blir en begrepsavklaring om man kan kalle det tilskudd eller erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokkolihue skrev (På 29.1.2023 den 19.56):

Ja, det er bare å se på Mads sitt ekstreme vekttap på så kort tid pga mye trening, lange arbeidsdager med en fysisk krevende jobb og lite mat. Til og med ernæringsfysiologen måtte innrømme at vektnedgangen gikk litt for fort hos han pga lite inntak/høyt uttak og han svimte av på trening.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (19 timer siden):

Har tydeligvis gått glipp av en episode eller to.... Hvor er det blitt av Trine? 🤔

Hun har jo vært med i hver episode, hun, men hun var ikke med på fellesøkta i gymsalen .

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dårlig opplegg....lite mat og trening.

Dårlig kostholdsråd også, vekten hun bruker er bare tull. Den kan ikke måle muskelmasse, beste måten for dette er fettklype for de kan bruke den eller DXA scan.

Tenk på alle som kjøper seg kroppsanalyse på treningsenter, blir lurt trill rundt mens PT´n snakker om tallene etterpå 😂

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (3 timer siden):

Hun har jo vært med i hver episode, hun, men hun var ikke med på fellesøkta i gymsalen 

Hvorfor var hun ikke med der da? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (På 31.1.2023 den 20.31):

Hvorfor var hun ikke med der da? 🤔

Kunne vel ikke da? Sånn har det jo alltid vært at ikke alle fellesøkter passer for alle! Noen bor langt fra Oslo, og de har jo jobber ved siden av. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PhilosopherSe7en skrev (5 timer siden):

Noen som vet hvilken vekt de bruker for alle målingene sine?

En du ikke trenger å kaste bort penger på :) Kjøp deg heller en vanlig digital vekt om du skal ha vekt...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PhilosopherSe7en skrev (7 timer siden):

Noen som vet hvilken vekt de bruker for alle målingene sine?

Ser ut som tanitavekt, men enig med innlegget over. Spar pengene og kjøp vanlig vekt,  du får ikke skikkelig resultat med de vektene. Er veldig unøyaktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, JennieB said:

Ser ut som tanitavekt, men enig med innlegget over. Spar pengene og kjøp vanlig vekt,  du får ikke skikkelig resultat med de vektene. Er veldig unøyaktig.

De viser kanskje noen prosent feil, men så lenge den viser samme feil hver gang kan en slik vekt fint brukes til å måle endringer over tid 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PhilosopherSe7en skrev (Akkurat nå):

De viser kanskje noen prosent feil, men så lenge den viser samme feil hver gang kan en slik vekt fint brukes til å måle endringer over tid 🙂

Joda, men for å få de som de bruker i programmet og ikke en dårligere hjemmeversjon må man ut med 10 000-12 000kr. Og de viser ikke lik feil hver gang så svært begrenset verdi.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...