Gå til innhold

Narniabøkene, noen som har lest ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vurderer å kjøpe narniabøkene til min mor i julegave, hun elsket ringenes herre og hobbiten.

men... jeg har ikke lest narnia på mange år så jeg husker ikke hvor "barneaktige" de er, kan de passe til et voksent menneske eller er de for barnslige ?

Videoannonse
Annonse
Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Tror det er en tråd om dette på Kulturforumet :)

Skrevet

wops, ligger litt feil denne tråden her... noen som kan flytte ?

Skrevet

Tja, Narnia er jo en klassiker da så jeg synes godt du kan gi dem til din mor. Ellers kan du kanskje prøve trilogien til Philip Pullman... Den er vel også skrevet for barn/ungdom, men en mannlig lærer hos oss på rundt 60 har nettopp lest dem og han storkoste seg.

Skrevet

hun har lest trilogien til pullman, da jeg har den selv ;)

men kjøpte potter jeg, vet hun liker de

Skrevet

Leste Narniabøkene som barn og de var jo spennende eventyr. Som voksen kan man få med seg litt mer av symbolikken og man leser bøkene på en litt annen måte.

Skrevet

jeg har nettopp lest de, synes ikke de er barnslige i det hele tatt jeg. skal på kino 25. så dette blir bra :-D

Skrevet

Jeg har også nettopp lest dem, og leste dem flere ganger da jeg var liten. Jeg synes det var kjempespennende å lese dem om igjen, og ble sittende helt i mitt eget Narnia mens jeg leste dem på rekordtid!

Du ser så mye mer symbolikk og forstår C.S. Lewis' verden på en helt annen måte når du er voksen, så jeg kan absolutt anbefale å lese dem igjen. Bare husk at den er skrevet i en tid da kvinner/jenter skulle skjermes for kampsituasjoner, så ikke bli sinna over Aslans beskyttelse av jentene ;)

Skrevet

Synes de to første bøkane i serien var bra, men etter det blei de litt kjedelige. Men nå er det mange mangeår sia jeg leste dem da.

Skrevet

Digget Narnia-bøkene da jeg var liten. Kjøpte hele samlingen på engelsk i høst (har de på norsk, fra barndommen), men har ikke lest dem som voksen. Mulig de virker litt barnslige nå.

Kan ellers tipse om Neil Gaiman, hvis hun liker bra fabelprosa. :)

Stardust er veldig utpreget eventyr, og veldig søt.

American Gods er mer av typen "overnaturlige ting skjer i vår hverdag, også veldig bra!

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...