AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Har googlet, og funnet litt varierende informasjon. Noen steder står det uke 10-11, andre uke 12. Et sted så jeg det stod at noen avvik kan sees på ultraltyd så tidlig som uke 8. Er det noen her som vet, enten via erfaring eller samtale med helsepersonell, hvor tidlig det er mulig å finne ut av om fosteret er normalt? Har opplevd avvik, oppdaget i uke 12. Ønsker å få vite så fort som mulig om det er nytt avvik ved neste svangerskap. Anonymkode: 8e953...d6f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 Det kommer helt an på type avvik. Jeg var på ul i uke 10 der alt så fint ut, mens i uke 19 ble det oppdaget alvorlig hjertefeil. Legen sa at hjertet er alt for lite til å oppdage noe sånt noe særlig tidligere enn ved ordinær ultralyd. Ta kontakt med helsepersonell og be om samtale og evt planlegging av fosterdiagnostikk dersom det er indikasjon for det. Lykke til ❤️ jeg har ikke fått flere barn etterpå, men kan tenke meg angsten er forferdelig ❤️ Anonymkode: fa866...933 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer helt an på type avvik. Jeg var på ul i uke 10 der alt så fint ut, mens i uke 19 ble det oppdaget alvorlig hjertefeil. Legen sa at hjertet er alt for lite til å oppdage noe sånt noe særlig tidligere enn ved ordinær ultralyd. Ta kontakt med helsepersonell og be om samtale og evt planlegging av fosterdiagnostikk dersom det er indikasjon for det. Lykke til ❤️ jeg har ikke fått flere barn etterpå, men kan tenke meg angsten er forferdelig ❤️ Anonymkode: fa866...933 Det er snakk om alvorlig misdannelse i hjernen, ufornelig med liv utenfor livmor. Jeg innbiller meg at det kan sees tidligere enn uke 12, kanskje uke 10? Men kanskje ikke 8. Jeg er blitt lovt jevnlig ultralyd fra uke 8, men ikke fått informasjon om hva som kan oppdages i uke 8 utover å bekrefte/avkrefte liv. Anonymkode: 8e953...d6f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 Om fosteret er normalt kan du desverre ikke vite sikkert i løpet av svangerskapet. Noen misdannelser er vanskelige å oppdage på ultralyd, og sykdommer oppdages gjerne ikke i det hele tatt. Som grov hovedregel er grunnlaget for organene ferdig dannet i fleste trimester, og så modnes de videre, utvikler funksjonen sin og vokser gjennom andre og tredje. Men det er begrenset hva man kan vurdere ut fra ultralyd. Anonymkode: 8a1ad...095
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er snakk om alvorlig misdannelse i hjernen, ufornelig med liv utenfor livmor. Jeg innbiller meg at det kan sees tidligere enn uke 12, kanskje uke 10? Men kanskje ikke 8. Jeg er blitt lovt jevnlig ultralyd fra uke 8, men ikke fått informasjon om hva som kan oppdages i uke 8 utover å bekrefte/avkrefte liv. Anonymkode: 8e953...d6f Uff, så trasig Håper du får noe ekstra oppfølging og betrygging i den grad det er mulig. Anonymkode: a9271...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #6 Skrevet 3. januar 2023 Fikk fosterdiagnostikk 11,5 uker påvei. Da så hun det hun måtte se. Anonymkode: 6b25a...752 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #7 Skrevet 3. januar 2023 Kommer an på, men generelt uke 11-13. Anonymkode: 22e45...e0d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #8 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Om fosteret er normalt kan du desverre ikke vite sikkert i løpet av svangerskapet. Noen misdannelser er vanskelige å oppdage på ultralyd, og sykdommer oppdages gjerne ikke i det hele tatt. Som grov hovedregel er grunnlaget for organene ferdig dannet i fleste trimester, og så modnes de videre, utvikler funksjonen sin og vokser gjennom andre og tredje. Men det er begrenset hva man kan vurdere ut fra ultralyd. Anonymkode: 8a1ad...095 Ja, er klar over at det er mye som ikke kan oppdages ved visuell observasjon på ultralyd. Har f.eks. en kollega som har et barn med CP, det ble ikke oppdaget før barnet var omtrent et halvt år. Det er skummelt å ikke vite, er så mye som kan gå galt. Anonymkode: 8e953...d6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå