Gå til innhold

Nysgjerrighet eller snoking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viser til nrk sitt oppslag på nrk.no om 185 komunetillsatte som hadde vært inne i pasientjournalen til en pasient i Møre og Romsdal.. halvparten av de som hadde vært i journalen hadde ingenting med pasienten å gjøre..statsforvalteren kaller det nysgjerrighet og kan ikke påvise snoking, kommunen benekter snoking og sletting av notat i journalen. Etter min mening , hvis ikke det der er snoking så er ingenting snoking.

Vi har tidligere hatt saker hvor navtilsatte har snoket på naboer , kjendiser og nye partnere til ekser ..hvilket kan googles. Slike saker må ikke tøves bort som litt nysgjerrighet av statsforvaltere  for da er hele statsforvalteren heten helt overflødig i samfunnet.

Er kvinnebsdtilnene blitt til et livløst snokeri og personvern og taushetsbrudd samfunn ? Hva mener du

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Normalt er det slik at dersom du jobber på en avdeling for eks. hjemmesykepleie, så har du tilgang til alle pasientene tilhørende området. Jobber du (eller blir sendt til et annet område for å avhjelpe), så utvides tilgangen til nok et område. Det er ikke ulovlig å «snoke» i disse journalene. Men hvor stor interesse har man av det? Sånn egentlig? Det står kun medisinopplysninger/tiltak/daglige observasjoner. Helsepersonell har mer enn nok med å holde seg oppdatert på sine egne, og finner det heller ikke interessant om pasient B bruker str a eller b i bleie, eller var sur og kastet ut assistenten forrige tirsdag.. men klart, kanskje det her er snakk om en kjent person? Kommunale tjenester er, som du sier, en «kjærringbedrift» med masse ufaglærte, så klart, nysgjerrigheten kan ta overhånd fra tid til annen.  

Anonymkode: 15d10...22d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tja. Normalt er det slik at dersom du jobber på en avdeling for eks. hjemmesykepleie, så har du tilgang til alle pasientene tilhørende området. Jobber du (eller blir sendt til et annet område for å avhjelpe), så utvides tilgangen til nok et område. Det er ikke ulovlig å «snoke» i disse journalene. Men hvor stor interesse har man av det? Sånn egentlig? Det står kun medisinopplysninger/tiltak/daglige observasjoner. Helsepersonell har mer enn nok med å holde seg oppdatert på sine egne, og finner det heller ikke interessant om pasient B bruker str a eller b i bleie, eller var sur og kastet ut assistenten forrige tirsdag.. men klart, kanskje det her er snakk om en kjent person? Kommunale tjenester er, som du sier, en «kjærringbedrift» med masse ufaglærte, så klart, nysgjerrigheten kan ta overhånd fra tid til annen.  

Det er ulovlig å tilegne seg informasjon som ikke er begrunnet i å yte helsehjelp. Dvs at om man er satt opp på 5 av 10 pasienter en dag, skal man ikke lese på de andre. Det er heller ikke lov å gå unødvendig langt tilbake i historien hvis det ikke er relevant for akkurat det du skal gjøre. Så om man har litt ekstra tid på jobb og snoker for langt tilbake i en journal eller i en pasient du ikke skal yte hjelp til, er det faktisk ikke lov. 

Jeg synes brudd på taushetsplikt skulle blitt slått mye hardere ned på, det tas alt for lite på alvor. Spesielt i mindre kommuner/samfunn der alle kjenner alle og informasjons spres kjempefort, eller når det gjelder kjendiser. Veldig glad man fikk funksjonen på Helse-Norge hvor man kan se hvem som har vært inne, men samtidig burde det ikke være pasientens ansvar å sjekke og melde i fra om sånt.

Anonymkode: 5b80f...c8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan det er i kommunene, men jeg jobber på sykehus, og hvis man f.eks. er innlagt noen dager, blir det et skremmende høyt antall personer som er innom journalen ens. Mange er ikke behandlere, men har forskjellig de skal gjøre likevel. Kontrollfunksjoner, konferering mellom behandlere, forberedelse til undersøkelser, spørsmål fra andre instanser osv. 

Det er ikke sånn at man åpner en journal og automatisk får all informasjonen som står der, den er spredd utover mange notat og skjermbilder. Alle som har åpnet en journal vet ikke alt som står der. Det sto noe i artikkelen om at det var gjort for mange oppslag over for kort tid til at de fant mistanke om snoking. 

Og journaler er som regel kjedelige å lese hvis man ikke er pasienten selv eller skal behandle den. Kan ikke se for meg at så mange koser seg med detaljer om en stakkars hjerneslag. Hvis det ikke er noe spesielt med denne da, det sto noe om saken hadde vært i media. 

Anonymkode: 4faa7...3a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mener du at ufaglærte er mer nysgjerrige enn andre? Min erfaring er at det er legene som er de største snokerne og er minst bevisste på hva slags informasjon de trenger og har rett til å lese. 

Anonymkode: 4faa7...3a5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ulovlig å tilegne seg informasjon som ikke er begrunnet i å yte helsehjelp. Dvs at om man er satt opp på 5 av 10 pasienter en dag, skal man ikke lese på de andre. Det er heller ikke lov å gå unødvendig langt tilbake i historien hvis det ikke er relevant for akkurat det du skal gjøre. Så om man har litt ekstra tid på jobb og snoker for langt tilbake i en journal eller i en pasient du ikke skal yte hjelp til, er det faktisk ikke lov. 

Eh nei.... f eks på et sykehjem der det er 10 pasienter og du har ansvar for 5 av dem, er det likevel ting du må vite om de andre.

Jeg jobber på langtidsavdeling på et sykehjem med korttidsavdeling, og vi sykepleiere har fått beskjed om å alltid være oppdatert på alle på huset, for det er vi som  blir tilkalt når noen er syke. D har du ikke tid til å sitte en time og lese opp

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (25 minutter siden):

Eh nei.... f eks på et sykehjem der det er 10 pasienter og du har ansvar for 5 av dem, er det likevel ting du må vite om de andre.

Jeg jobber på langtidsavdeling på et sykehjem med korttidsavdeling, og vi sykepleiere har fått beskjed om å alltid være oppdatert på alle på huset, for det er vi som  blir tilkalt når noen er syke. D har du ikke tid til å sitte en time og lese opp

Nettopp. Slik er det også i hjemmesykepleien. Man må være oppdatert på egne primærpasienter, samt samtlige pasienter en har på arbeidslisten + de en kan risikere å møte på ila en vakt. Dvs alvorlig syke, palliative osv osv. som kan komme til å ringe på alarm. I kommunal helsetjeneste, i motsetning til spes.helsetjeneste, er det helt vesentlig å vite litt om alle for å sikre god helsehjelp. Og ja, ufaglærte «snoker» erfaringsmessig mer. Det kan dog ikke kalles snoking i kom.helsetjeneste; kom.helsetjeneste og spes.helsetjeneste har to helt ulike måter å jobbe på. 

AnonymBruker
Skrevet

Det står i saken på nrk sin nettside at mannen fikk hjerneslag i 2014, i de årene har han hatt behov for heldøgnspleie, fysioterapi og korttidsopphold på pleiehjem står det. Er igrunnen imponert over at det ikke er flere som har hatt behov for å finne en eller annen opplysning i journalen iløpet av 9 år

Anonymkode: dfd17...bc6

• Nyttig 1
Skrevet

Hva er definisjonen på "kommuneansatt" og "hadde ingenting med pasienten å gjøre" i denne sammenhengen, og over hvor lang tid? Jeg sjekket tilgangsloggen på journaldokumentene mine på helsenorge nå - 80 oppslag det siste året, primært fordelt på to innleggelser på i underkant av to uker til sammen. Ganske mange av dem er gjort av folk jeg ikke har hatt direkte kontakt med, men som enten jobber med administrasjon og kontor eller er behandlere og pleiere på avdelingene jeg var innlagt på - det er ingen grunn til å anta at de snoket (så spennende er jeg ikke...). Det forekommer sikkert at noen av nysgjerrighet eller mer tvilsomme grunner misbruker tilganger og bevisst graver i ting de ikke har noe med, men jeg tror at i de fleste tilfeller hvor helsepersonell slår opp ting "uten grunn" handler det mer om å være føre var og oppdatert i tilfelle - og som pasient synes jeg det er helt greit.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...