Gipetto Skrevet 3. januar 2023 #1 Del Skrevet 3. januar 2023 Hei alle! Jentungen på tre år har nesten slutta helt med bleie. Hun tisser på do og har god kontroll, men sliter mye med avføringen. Det virker som at hun synes det er ekkelt å gjøre det i bleia, men skummelt på do/potte. Resultatet blir at hun holder det inne (holder også prompen inne i frykt for at det skal være bæsj..) og får veldig vondt i magen/rumpa. Dere som har eldre barn, skjedde det samme med deres ved bleieslutt? Har dere isåfall noen tips til hva vi kan gjøre? Vi har prøvd laktulose, men det har ingen effekt. Når hun får "tak" hvor hun får vondt (og kanskje egentlig må på do eller har luft som må ut), gråter hun hysterisk. Dette har barnehagen også reagert på, og brukte flere sykedager på henne i desember kun grunnet dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Del Skrevet 3. januar 2023 Vi sliter med det samme med vår gutt på snart fem.... Han sluttet å bruke bleie da han var knapt 3. Men har krevd å få på bleie for å bæsje i. Og han holder seg og holder seg og holder seg til han får forstoppelse som er så ille at det må klyster til... Vi har fått beskjed om å bare la ham bruke bleie. Forstoppelse om og om igjen er ikke bra, og det gjør strengt tatt ikke noe å bruke bleie. Anonymkode: b3705...c79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gipetto Skrevet 3. januar 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi sliter med det samme med vår gutt på snart fem.... Han sluttet å bruke bleie da han var knapt 3. Men har krevd å få på bleie for å bæsje i. Og han holder seg og holder seg og holder seg til han får forstoppelse som er så ille at det må klyster til... Vi har fått beskjed om å bare la ham bruke bleie. Forstoppelse om og om igjen er ikke bra, og det gjør strengt tatt ikke noe å bruke bleie. Anonymkode: b3705...c79 Hun får ha bleie på når hun selv ønsker det, problemet er at hun ikke får til å bæsje i verken bleie, potte eller på do.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Del Skrevet 3. januar 2023 Gipetto skrev (1 time siden): Hun får ha bleie på når hun selv ønsker det, problemet er at hun ikke får til å bæsje i verken bleie, potte eller på do.. Da er hun nok forstoppet, vi har ei på 4 år selv som sliter med det samme. Vi har prøvd alt av tips til mat, og når vi gikk på movicol så ble det bare diare. Vi dro innom legen vår, hun klemte henne på magen og spurte henne om hun hadde vondt, ja sa vår datter. Da kom hun frem til at det var forstoppelse, vi fikk resept på Toilax rektalvæske, en liten tupe som kan settes oppi rumpen, jeg og min mann måtte tenkte ut hva vi skulle si til henne og forklare henne hvordan vi skal få ut alt av avføring. Så sist uke noen dager etter julaften så hadde vi det rolig hjemme, etter vi hadde stått opp, så gikk jeg og min datter på badet sammen, der jeg forklarte henne at nå skal vi får ut alt det av det hun hadde i magen. Hun nikket og sa JA med en gang. Min mann kom med Ipaden hennes, ( vi har ennå ikke fjernet stellebordet, vi venter en liten baby om noen måneder) Jeg la henne oppå der og ba henne ta opp bena i lufta, smurte inn litt vaselin på tuben og førte den inn forsiktig i rumpen hennes, hun sa ikke et ord, hun var opptatt med å se på ipaden. Hun fikk ligg dere i 1 min, før jeg spurte om hun ville sitte på potten, ja sa hun. 1 min etter hun kom på potten så kom det mye mye avføring. Etter at hun hadde sitte der i 5 min så var hun så mye letter og blidere. VI stoppet opp å sette klyster ( romperakket som vår datter kaller den) på nyttårsaften, de siste 2 dagen har hun gått på potten og hatt avføring selv:) Så jeg håper at det hjelp henne med å få i gang systemet igjen:) Anonymkode: b1018...287 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gipetto Skrevet 3. januar 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da er hun nok forstoppet, vi har ei på 4 år selv som sliter med det samme. Vi har prøvd alt av tips til mat, og når vi gikk på movicol så ble det bare diare. Vi dro innom legen vår, hun klemte henne på magen og spurte henne om hun hadde vondt, ja sa vår datter. Da kom hun frem til at det var forstoppelse, vi fikk resept på Toilax rektalvæske, en liten tupe som kan settes oppi rumpen, jeg og min mann måtte tenkte ut hva vi skulle si til henne og forklare henne hvordan vi skal få ut alt av avføring. Så sist uke noen dager etter julaften så hadde vi det rolig hjemme, etter vi hadde stått opp, så gikk jeg og min datter på badet sammen, der jeg forklarte henne at nå skal vi får ut alt det av det hun hadde i magen. Hun nikket og sa JA med en gang. Min mann kom med Ipaden hennes, ( vi har ennå ikke fjernet stellebordet, vi venter en liten baby om noen måneder) Jeg la henne oppå der og ba henne ta opp bena i lufta, smurte inn litt vaselin på tuben og førte den inn forsiktig i rumpen hennes, hun sa ikke et ord, hun var opptatt med å se på ipaden. Hun fikk ligg dere i 1 min, før jeg spurte om hun ville sitte på potten, ja sa hun. 1 min etter hun kom på potten så kom det mye mye avføring. Etter at hun hadde sitte der i 5 min så var hun så mye letter og blidere. VI stoppet opp å sette klyster ( romperakket som vår datter kaller den) på nyttårsaften, de siste 2 dagen har hun gått på potten og hatt avføring selv:) Så jeg håper at det hjelp henne med å få i gang systemet igjen:) Anonymkode: b1018...287 Takk for svar! Altså - hun bæsjer til slutt, men det er ikke spesielt mye, den er ganske fast og hun strever. Når det kommer har hun holdt seg gjennom hele dagen og klaget på magen litt til og fra. Hun kan plutselig helt hysterisk røyse seg opp, ta seg til rumpa og komme løpende mot oss gråtende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #6 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 13.13): Da er hun nok forstoppet, vi har ei på 4 år selv som sliter med det samme. Vi har prøvd alt av tips til mat, og når vi gikk på movicol så ble det bare diare. Vi dro innom legen vår, hun klemte henne på magen og spurte henne om hun hadde vondt, ja sa vår datter. Da kom hun frem til at det var forstoppelse, vi fikk resept på Toilax rektalvæske, en liten tupe som kan settes oppi rumpen, jeg og min mann måtte tenkte ut hva vi skulle si til henne og forklare henne hvordan vi skal få ut alt av avføring. Så sist uke noen dager etter julaften så hadde vi det rolig hjemme, etter vi hadde stått opp, så gikk jeg og min datter på badet sammen, der jeg forklarte henne at nå skal vi får ut alt det av det hun hadde i magen. Hun nikket og sa JA med en gang. Min mann kom med Ipaden hennes, ( vi har ennå ikke fjernet stellebordet, vi venter en liten baby om noen måneder) Jeg la henne oppå der og ba henne ta opp bena i lufta, smurte inn litt vaselin på tuben og førte den inn forsiktig i rumpen hennes, hun sa ikke et ord, hun var opptatt med å se på ipaden. Hun fikk ligg dere i 1 min, før jeg spurte om hun ville sitte på potten, ja sa hun. 1 min etter hun kom på potten så kom det mye mye avføring. Etter at hun hadde sitte der i 5 min så var hun så mye letter og blidere. VI stoppet opp å sette klyster ( romperakket som vår datter kaller den) på nyttårsaften, de siste 2 dagen har hun gått på potten og hatt avføring selv:) Så jeg håper at det hjelp henne med å få i gang systemet igjen:) Anonymkode: b1018...287 Hvordan går det med datteren din nå? Anonymkode: 3cd51...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå