Gå til innhold

Organisering i gave

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er syk med bl.a fatigue og ME. I bursdagsgave i år skal hun få hjelp av meg til å rydde og organisere et par rom i huset hennes, da hun har helt vilt mye ting som spiser opp all energi. Hun orker aldri å rydde eller å organisere, så huset ender opp som et rotete og møkkete hjem, litt som «ekstreme samlere». Jeg tenkte å gi av min tid til å lage et system til henne, slik at hun lettere klarer å holde det ryddig selv. Hun er i femtiårene, og bor med mannen sin. Han hjelper lite til. 

Hvilke rom bør prioriteres? Det er mange rom, og like mye rot i alle. Er kjøkken og stue et godt utgangspunkt? Eller kjøkken og soverom? Badet er det eneste rommet som er nyoppusset, og enda ikke helt krise (selv om det er mye mer rotete enn jeg ville hatt det). 

Er det noe ryddesystem som fungerer bedre enn andre? Jeg ser for meg at jeg skal ta ut alt av rommet, sortere i behold og kast, for deretter å vaske og organisere mest mulig i bokser med merkelapper. Jeg føler også jeg bør gi henne et system som fungerer, slik at det fortsetter å være ryddig, det er det hun strever mest med (altså å opprettholde et system).

Andre tanker, tips eller forslag for å hjelpe moren min på best mulig måte?

Anonymkode: 1a199...68c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å sjekke ut ryddekontoer på Instagram! Jeg har fått masse inspirasjon og tips til organisering der. Jeg kommer på kontoen "smart_organisering" først, der er det masse tips hvis du scroller nedover. Hvis du søker på "rydd" finner du flere flinke "ryddeinfluensere", husker bare ikke hvilke av de jeg liker best akkurat nå 👍

https://www.instagram.com/smart_organisering/

https://www.instagram.com/explore/search/

Anonymkode: 0a607...1b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Anbefaler å sjekke ut ryddekontoer på Instagram! Jeg har fått masse inspirasjon og tips til organisering der. Jeg kommer på kontoen "smart_organisering" først, der er det masse tips hvis du scroller nedover. Hvis du søker på "rydd" finner du flere flinke "ryddeinfluensere", husker bare ikke hvilke av de jeg liker best akkurat nå 👍

https://www.instagram.com/smart_organisering/

https://www.instagram.com/explore/search/

Takk for tips!😊 jeg er en ryddejunkie selv, som heldigvis følger mange kontoer, men skal absolutt titte enda litt mer rundt til dette formålet! 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Hva som funker best kommer jo også an på vanene til moren din. Det er lettere å tilpasse hjemmet til hennes vaner enn å skulle endre vaner :)

Jeg ville prioritert systemer på prosesser som gjøres heller enn rom. Man blir flinkere til å legge ting på plass etter bruk og finne ting hvis det er lett og logisk. 

F. eks gode systemer for klær - både hvor skitne klær legges slik at det er lett å sette på vask og hvor nyvaska klær legges så det er lett å kle på seg. Og hvor klær som er brukt men som kan brukes igjen henge. 

Og gode systemer for de vanlige prosessene som gjøres med mat. Alt man trenger for å lage den middagen man lager mest på samme sted, da ser man også fort om man mangler noe. Og at det er lett å sette inn og ta ut av maskinen, lett å se hva man har i skap og kjøl/frys. Gode systemer på tomflasker og søppel og handleposer, osv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hva som funker best kommer jo også an på vanene til moren din. Det er lettere å tilpasse hjemmet til hennes vaner enn å skulle endre vaner :)

Jeg ville prioritert systemer på prosesser som gjøres heller enn rom. Man blir flinkere til å legge ting på plass etter bruk og finne ting hvis det er lett og logisk. 

F. eks gode systemer for klær - både hvor skitne klær legges slik at det er lett å sette på vask og hvor nyvaska klær legges så det er lett å kle på seg. Og hvor klær som er brukt men som kan brukes igjen henge. 

Og gode systemer for de vanlige prosessene som gjøres med mat. Alt man trenger for å lage den middagen man lager mest på samme sted, da ser man også fort om man mangler noe. Og at det er lett å sette inn og ta ut av maskinen, lett å se hva man har i skap og kjøl/frys. Gode systemer på tomflasker og søppel og handleposer, osv. 

Ts her. Vanene hennes er, i følge meg, dårlige. Hun er ekstremt b-menneske, og sitter seint oppe hver kveld, og er helt ødelagt dagen etterpå. Hun har ikke noen ryddevaner, annet enn at hun sa at hun rydda i kjøleskapet innimellom. Da jeg var der sist, fant jeg mat som hadde gått ut på dato for flere måneder siden.. så i prinsippet er jeg helt enig med deg, at det er systemer som fungerer som bør komme til. Jeg er bare litt i beita om jeg skulle ha renska opp, OG gitt henne et system som funker, slik at ikke alt føles så overveldende! 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker deg all mulig lykke til!!!! Har ved to anledninger brukt mange timer på på hjelpe en venninne med lignende problematikk. Har du snakket med moren din om dette? Hva ønsker hun? Lite vits å rydde og lage mer plass hvis hun ser på dette som en mulighet til å fylle den nye plassen med nye ting. Det er beklageligvis det som har skjedd med min venninne 😢

Så forresten nylig at Rydderevolusjonen leter etter nye familier. 

Anonymkode: 50113...2a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. Vanene hennes er, i følge meg, dårlige. Hun er ekstremt b-menneske, og sitter seint oppe hver kveld, og er helt ødelagt dagen etterpå. Hun har ikke noen ryddevaner, annet enn at hun sa at hun rydda i kjøleskapet innimellom. Da jeg var der sist, fant jeg mat som hadde gått ut på dato for flere måneder siden.. så i prinsippet er jeg helt enig med deg, at det er systemer som fungerer som bør komme til. Jeg er bare litt i beita om jeg skulle ha renska opp, OG gitt henne et system som funker, slik at ikke alt føles så overveldende! 😊

At du syntes vanene er dårlige betyr ikke at de er det - det er ingenting negativt å være b-menneske, mange er det! Hvorfor skulle tidspunktet man står opp om morgenen bety noe? Jeg kjenner massevis av flinke arbeidsmaur som ikke fungerer før kl 12 på formiddagen! Husk å respektere hennes døgnrytme og vaner og ha fokus på hva som funker for henne, og ikke hva som passer deg mest.

Det er kjempebra at du hjelper henne rydde, så pass på at det gjøres med respekt og kjærlighet :) Det er ganske sårt å skulle få ryddehjelp, det er jo en veldig personlig sfære! 

Hvis moren din sliter med ME og fatigue er det ikke rart hun ikke prioriterer rydding - da har man mer enn nok med å orke høyst nødvendige ting som å gå på do, dusje og få i seg noe mat.

Vi er en familie på fire oppegående, friske mennesker, men selv vi kan finne mat som gikk ut for måneder og år siden i kjøleskap og skap, så det er ikke så ille. Selvfølgelig verre om det er snakk om åpna forderva kjøtt som lukter og setter seg, enn et muggent tacosausglass.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Den eneste måten å få systemer som funker, er å tilrettelegge den etter behovene, ønskene og vanene til og i samarbeid med den som skal bruke dem. Jeg lurer litt på om denne hjelpen er noe hun har gitt uttrykk for å ønske seg eller noe du har bestemt at hun trenger? Jeg sliter med fatigue og nedprioriterer rydding - jeg ville på ingen måte satt pris på at noen vilie komme og omorganisere hjemmet mitt ubedt, uansett hvor gode intensjoner de hadde.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (14 timer siden):

Den eneste måten å få systemer som funker, er å tilrettelegge den etter behovene, ønskene og vanene til og i samarbeid med den som skal bruke dem. Jeg lurer litt på om denne hjelpen er noe hun har gitt uttrykk for å ønske seg eller noe du har bestemt at hun trenger? Jeg sliter med fatigue og nedprioriterer rydding - jeg ville på ingen måte satt pris på at noen vilie komme og omorganisere hjemmet mitt ubedt, uansett hvor gode intensjoner de hadde.

Ts her 😃 min mor har heldigvis uttrykt et ønske om at jeg kommer hjem og hjelper henne, fremfor profesjonelle. Hun har sagt at hun hater at det er rotete og at hun aldri finner systemer hun klarer å gjennomføre, og at hun hadde satt pris på om jeg kom og hjalp henne. Jeg forstår godt at det kunne vært sårt for noen å få rydding i gave, og jeg hadde aldri tenkt tanken om hun ikke hadde ønsket det selv ☺️ jeg kommer ei heller til å gå inn med kritiske og fordømmende blikk, jeg vil, i samarbeid med henne, lage systemer så hverdagen hennes blir enklere å håndtere 😊

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

At du syntes vanene er dårlige betyr ikke at de er det - det er ingenting negativt å være b-menneske, mange er det! Hvorfor skulle tidspunktet man står opp om morgenen bety noe? Jeg kjenner massevis av flinke arbeidsmaur som ikke fungerer før kl 12 på formiddagen! Husk å respektere hennes døgnrytme og vaner og ha fokus på hva som funker for henne, og ikke hva som passer deg mest.

Det er kjempebra at du hjelper henne rydde, så pass på at det gjøres med respekt og kjærlighet :) Det er ganske sårt å skulle få ryddehjelp, det er jo en veldig personlig sfære! 

Hvis moren din sliter med ME og fatigue er det ikke rart hun ikke prioriterer rydding - da har man mer enn nok med å orke høyst nødvendige ting som å gå på do, dusje og få i seg noe mat.

Vi er en familie på fire oppegående, friske mennesker, men selv vi kan finne mat som gikk ut for måneder og år siden i kjøleskap og skap, så det er ikke så ille. Selvfølgelig verre om det er snakk om åpna forderva kjøtt som lukter og setter seg, enn et muggent tacosausglass.

Hei! Ts her 😊 det ligger mer bak som jeg ikke ønsket å utlevere, klart b-mennesker også kan være effektive og ryddige 😊

tanken bak handler om at jeg tidligere har foreslått det for mamma, at jeg kunne komme og hjelpe henne, noe hun ønsket sterkt. Tiden har aldri strukket til etterhvert som jeg har fått barn selv, og hverdagen tar meg, så tenkte dette var en gylden mulighet til å hjelpe henne med gode systemer, renske ut ting hun ikke bruker og starte litt på nytt, da dette er noe hun tidvis forsøker på selv. Så det skal bli gjort med all respekt og kjærlighet, ikke noe fordømmende eller på mine premisser. Tanken er at hun skal ha et system som hjelper henne i hverdagen, og at hun skal føle at det blir mer overkommelig, selv da hun har ME og fatigue. Jeg tenker ikke at hun skal få et striglet hus, det er ikke målet. Målet er at jeg skal hjelpe henne med å gi slipp på en del ting som tar mer energi enn det gir, slik at kaoset rundt ikke utvikler seg til kaos innvendig.

ser jeg var noe uklar og overfladisk i hovedinnlegget, dette er både et ønske fra min mor og en mulighet for å styrke båndet mellom meg og henne😊

når det er sagt, så fant jeg jammen en sesamolje i skapet mitt i går, som gikk ut i 2020, så jeg er ikke helt uskyldig jeg heller 🤭

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Så snilt av deg, TS. Jeg har også ME. Jeg ville satt pris på organisert stue og kjøkken først og fremst. Så bad og soverom, og så evt andre rom. 

Anonymkode: 4750a...af5

AnonymBruker
Skrevet

Spør henne :) jeg har også ME, og for meg er hobbyrommet mitt stedet jeg ville ha starter. Det kommer helt an på hva hun klarer i hverdagen. Hadde satt veldig pris på det selv.

Anonymkode: 55730...d1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...