Gå til innhold

Liker du teambuilding?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Portia Catonis skrev (1 time siden):

Jeg har hatt mange forskjellige jobber, og noen av dem har brukt "teambuilding" som en slags tvangsmetode for at folk skal samarbeide og like hverandre. For meg er det noe som kommer naturlig, eller ikke i det hele tatt.

Jeg har ikke noe imot å dra på firmatur, sommerfest eller julebord, men når "bli-kjent" lekene og gruppearbeidet kommer har jeg mest lyst til å spy.

100 % enig. Jeg var avdelingsleder i en stor norsk bedrift, og ledersamlingene med kreativt gruppearbeid hvor vi skulle lage filmer og liksom drive skuespill. Fy fader, hadde lyst å kaste opp. Jobben var topp, men det var mye sånn drit både på ledernivå og også innenfor vår divisjon. Hadde venner som misunnet meg turene på hotell med aktiviteter, men jeg ville mye heller vært på kontoret og dratt hjem på kvelden. En fellesmiddag her og der er selvfølgelig helt ok, men jeg HATER gruppearbeid. Intenst. 

Anonymkode: d318c...5f4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Misliker det. På min arbeidsplass har det blitt mer og mer av det de siste årene, altså fram til korona, da, men så fortsatte man der man slapp med full intensitet. Jeg sier ofte nei og dropper ting, det gir meg ikke noe. Blir bare sliten av alle som prater samtidig og å skulle late som man er skikkelig blid hele tiden.

Det har dryppet over i overgangen fra hjemmekontor til kontor-kontor også. Man kan ikke lenger sitte  mest hjemme fordi DET SOSIALE ER SÅ VIKTIG! "Vi må kunne ta samtalen ved kaffemaskinen, de små stundene" (Jeg drikker ikke engang kaffe). Jeg har ikke behov for å bli venner med kolleger heller, egentlig. Vi må altså på kontoret for å kunne småprate, og om vi ikke småprater nok der, må vi møtes og gjøre et eller annet sammen på ettermiddagen for å småprate mer. 

Jeg har et par venner som jeg treffer et par ganger i året, ellers har jeg online-venner og en samboer jeg er mye sammen med. + Flere fritidsaktiviteter der jeg treffer folk med samme interesser. Det holder. Men veldig interessant å se at noen liker det. Jeg har på en måte tenkt at ingen egentlig liker det annet enn ledere.

Jeg er 40 og kvinne.

Anonymkode: b90f0...279

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Teambuildingen og presset om å delta på middager og sosiale aktiviteter etter endt arbeidsdag tar snart knekken på meg. 

Når jeg prøver å melde avbud får jeg beskjed om at arbeidsmiljø og vennskap er en av bedriftens kjerneverdier, og her er vi en sammensveisa familie. 

Det du utsettes for er jo nærmest en form for psykisk vold. Arbeidsgiveren har ikke krav på tida di utenom arbeidstid.

Teambuildingsopplegg er dyre, tar bort arbeidstid, og har ingen effekt på samhold og konfliktløsning i flokken etterpå.
Dette har man forsket en del på. Tvert om føler mange at det er ekskluderende, fordi aktivitetene ikke passer dem,

Skal man bygge et godt team er styrte samarbeidsprosesser en nøkkel. Strukturer som sikrer reelt ansattdemokrati i virksomheten, der dere skriver planer og evalueringer sammen - og jobber på tvers for å nå felles målsettinger. Mål dere har fastsatt sammen.

Du burde drøfte hele opplegget med din tillitsvalgte.

Man skal alltid være skeptisk til stammer som velger å kalle seg "familie". Det er sektprega og manipulerende.

Selv er jeg veldig bevisst på å ikke blande jobb og privatliv. Jeg er ikke venn med folk på jobben, og er ganske selsktiv med hva jeg forteller om meg selv til kollegene. Jeg var i et forhold i ti år før de skjønte at jeg ikke egentlig var enslig...

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det var helt greit da jeg var i tjueårene og jobbet i bedrifter med kolleger på samme alder.

Anonymkode: ab1f1...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eneste teambuildingaktiviteten jeg kunne tenkt meg at hadde vært gøy hadde vært escape room, hovedsaklig fordi jeg synes escape rooms er veldig gøy.

Klarer ikke komme på noe annet jeg hadde villet vært med på.

Anonymkode: b193b...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, Andro said:

Teambuildingsopplegg er dyre, tar bort arbeidstid, og har ingen effekt på samhold og konfliktløsning i flokken etterpå.
Dette har man forsket en del på. Tvert om føler mange at det er ekskluderende, fordi aktivitetene ikke passer dem,

Har du noen navn på forskere eller noe jeg kan Google. Får i hovedsak opp treff fra allverdens eventbyrå som tilbyr aktiviteter på nettsøk. 

Enig i at det tar bort arbeidstid, slik at oppgavene hoper seg opp. 

Anonymkode: f6e45...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man kan ikke lenger sitte  mest hjemme fordi DET SOSIALE ER SÅ VIKTIG! "Vi må kunne ta samtalen ved kaffemaskinen, de små stundene" (Jeg drikker ikke engang kaffe).

Samme her! 

De små stundene? Jeg har lyst til å ha overskudd til små stunder med mine venner, familie, hobbyen min... 

Skjønner ikke behovet noen ledere har for at alle skal være perlevenner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater det. Ville heller jobbet gratis overtid for å slippe unna. Men det er dessverre ikke et alternativ.

Jeg er derimot ganske god på å tilfeldigvis booke et viktig eksternt møte samme dag og tidsrom. Og det er jo alltid så synd 🤩

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte aktiviteter kan være greit, men stort sett ikke. Lag-konkurranse med hinderløype er feks utrolig kleint. Matlagingskurs eller middager kan være ok, iallefall hvis det et betalt og man slipper bruke fritid på det.

På fritiden vil jeg helst være sammen med egen familie og venner, og ikke kollegaer.

Anonymkode: 6b192...267

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker ikke sånt. Heller ikke at arbeidagiver tror de kan diktere min fritid når den ikke lønnes. Og jeg har faktisk familie,trenger virkelig ikke noe "her er vi en stor jobbfamilie"🙄 Men god stemning, hyggelig og høflig på jobb, DET er jeg😊

Anonymkode: baebe...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Middag med jobben e.l. er jeg for. Typisk teambuilding i arbeidstida er derimot det verste jeg vet. Helt grusomt.

Anonymkode: 97000...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Middag med jobben e.l. er jeg for. Typisk teambuilding i arbeidstida er derimot det verste jeg vet. Helt grusomt.

Anonymkode: 97000...c15

Forrige måned hadde vi tre jobbmiddager etter arbeidstid, to med gruppearbeid aktiviteter. 

Denne måneden blir det to middager etter arbeidstid, som jeg må gå på. Begge er planlagt i forbindelse med teambuilding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det godt, men slik utenom arbeidstid synes jeg ikke det er viktig nok til å prioritere det så ofte. Er med på sommerfest og julebord, og det synes jeg er utrolig morsomt, men er som regel ikke med på noe annet. Prioriterer familien og venner på privaten når jeg har fri. Men synes det er gull når det legges opp til fagdager f.eks, da får jeg vært sammen med kollegene mine på en annen måte og vi har det utrolig fint sammen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du noen navn på forskere eller noe jeg kan Google. Får i hovedsak opp treff fra allverdens eventbyrå som tilbyr aktiviteter på nettsøk. 

Enig i at det tar bort arbeidstid, slik at oppgavene hoper seg opp. 

Kenneth Stålsett 
https://www.nrk.no/trondelag/--teambuilding-gir-ikke-bedre-samhandling-1.13368798
https://gemini.no/2017/02/teambygging-uten-effekt/

Brian Lystgaard Due
https://f5.dk/er-teambuilding-spild-af-tid-og-penge/

"Der findes alt for mange der tilbyder teambuilding og diverse kurser, de skal ryste de ansatte sammen, men i bedste fald ikke har nogen effekt til skønne spildte kroner, og i værste fald giver en negativ stemning, fordi de ansatte mister tiltroen, til ledelsen der har sendt dem ud på ligegyldige opgaver, der ikke har nogen effekt, så snart dagen er omme og det er dagligdag på kontoret igen dagen efter." https://bizznews.dk/har-teambuilding-overhovedet-effekt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns mye teambuilding er for syns skyld, og ikke blir fulgt opp etterpå når hverdagen er der igjen. Det hjelper ikke hvor mange hinderløyper, middager eller lapper med komplementerer man deler ut når arbeidet er håpløst organisert.

Anonymkode: c298c...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Deler ditt syn 100%. Er også introvert, og har mer enn nok med å være "sosial" på jobb 8 timer om dagen, om jeg ikke skal omgås kollegaer etter arbeidstid. 

Personlig mener jeg at arbeidsgivere bør være med opptatt av at jobben bli utført enn at alle skal være "one big happy family" 24-7, for sånn fungerer det ikke for alle.

Takke meg til hjemmekontor 3 dager i uken. Det har reddet meg mang en gang.

Anonymkode: 9e941...094

Du kunne ikke sagt det bedre! Opplever det samme som deg, utrolig mye press på at vi skal være «one big happy family». Teamet mitt består av 80% ekstroverte, og det er alltid de samme menneskene som ELSKER disse aktivitetene. Resten får bare henge med, for det blir for tydelig om du ikke deltar. Jeg er på kontoret 2-3 ganger i uka og er allerede utslitt etter å være sosial i 8 timer. Det er konstant mas om hvem som skal på kontoret til hvilke dag, ikke fordi noe viktig må planlegges men for at de ekstroverte skal kunne spise lunsj med hverandre.

Anonymkode: c57a7...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...