Gå til innhold

Liker du teambuilding?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber i en mellomstor norsk bedrift, i en mellomstor avdeling. 

I det siste har vi hatt en del teambuildingsdager. Jeg synes det er grusomt. 

Jeg synes selvsagt det er viktig med god tone, være hyggelig og samarbeide. Jeg liker godt å være en god kollega og bekjent. Som introvert opplever jeg igrunn det som min terskel. Jeg har ikke sosial og mental kapasitet til å være veldig privat og venner med alle. 

Teambuildingen og presset om å delta på middager og sosiale aktiviteter etter endt arbeidsdag tar snart knekken på meg. 

Når jeg prøver å melde avbud får jeg beskjed om at arbeidsmiljø og vennskap er en av bedriftens kjerneverdier, og her er vi en sammensveisa familie. 

Liker folk faktisk dette? 

Anonymkode: f6e45...f6e

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Veldig få liker å bli pådyttet et sosial liv. Men slik er det blitt. Vi skal bli en maurtue, det er den sosialistiske modellen. Individuelle forskjeller aksepteres bare så lenge de deles med andre.

Anonymkode: 79072...752

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg digger det! 

Anonymkode: efc1e...33a

For oss som ikke ser helt appellen, kan du gi oss noen tips? Hva er det du liker? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er den rare kombinasjonen av introvert, og liker teambuilding og jobbsamlinger. 

Kanskje fordi jeg ikke har venner privat ? Jeg har aldri klart å vedlikeholde vennskap fordi jeg har så lite behov for kontakt, og blir også ganske stressa av at folk ringer meg eller bare dukker opp på døra f.eks.  Jeg gjør aldri det hos andre. 

Da er det mye lettere med sosiale ting i forbindelse med jobb. Der kan jeg være litt sosial innenfor bestemte rammer. På jobbsamlinger med overnatting er jeg den som trekker meg tilbake til hotellrommet mitt alene etter middagen, fornøyd med dagen. 

Men: Det er nok mer vanlig å være som deg når man er introvert. Du må nesten bare prøve å styre det litt selv. Ikke annonser at dette liker jeg ikke, da blir du veldig synlig. Delta heller litt, og snik deg unna når du kan. Prøv å gå litt under radaren.  

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri likt det, på tross av at flere av kollegaene mine også har vært venner på privaten. 

Syns det blir så kunstig. 

Anonymkode: eb3ce...ffe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Kalevala said:

Ja, jeg er den rare kombinasjonen av introvert, og liker teambuilding og jobbsamlinger. 

Kanskje fordi jeg ikke har venner privat ? Jeg har aldri klart å vedlikeholde vennskap fordi jeg har så lite behov for kontakt, og blir også ganske stressa av at folk ringer meg eller bare dukker opp på døra f.eks.  Jeg gjør aldri det hos andre. 

Da er det mye lettere med sosiale ting i forbindelse med jobb. Der kan jeg være litt sosial innenfor bestemte rammer. På jobbsamlinger med overnatting er jeg den som trekker meg tilbake til hotellrommet mitt alene etter middagen, fornøyd med dagen. 

Men: Det er nok mer vanlig å være som deg når man er introvert. Du må nesten bare prøve å styre det litt selv. Ikke annonser at dette liker jeg ikke, da blir du veldig synlig. Delta heller litt, og snik deg unna når du kan. Prøv å gå litt under radaren.  

Takk for nyansering på hvorfor noen liker det. 

Jeg opplever at noen på avdelingen alltid er med. Det er de samme som aldri har nevnt venner, familie eller sosiale hendelser privat. Da er det selvsagt forståelig. 

Men... At jeg skjønner at en eller to liker det gjør meg ikke mindre sliten. Jeg har inntrykk av at de fleste synes dette er unødvendig innhogg i fritiden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For oss som ikke ser helt appellen, kan du gi oss noen tips? Hva er det du liker? 

Elsker skravle med kolleger, er glad i sosiale ting, både middager og andre aktiviteter, synes det er moro med både fest og lønningspils på pub. Julebord, julelunsj, sommerfest, båttur, grilling, fest hos leverandører og slikt er kjempemoro, det er slikt jeg gleder meg til fra jeg får beskjed om dato. Jeg synes det er koselig bli bedre kjent med kolleger. 
Er i grunn ikke noe jeg kan komme på som jeg ikke liker med det... 

Jeg bruker tross alt en stor del av tiden min på jobb, og da er det viktig for meg med høyt nivå av trivsel, og det får jeg ved slike aktiviteter hvor jeg blir bedre kjent med kolleger. 

Har vært i arbeidslivet i 20 år. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri med på Teambuilding. Dummeste som finnes. Funnet opp av HR-skruller som ikke har noe annet å gjøre på jobben enn å fjase.

Anonymkode: c1dfb...e81

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men bare når det er i betalt arbeidstid.

Utenlandstur i hverdagene med full lønn, for eksempel.

Anonymkode: 7a1df...4cf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig syns jeg de ledere som driver med slikt i utstrakt grad gjør det for å "vise" at de har fokus på enkelte ting som "ticker boksen" for deres del, ikke nødvendigvis for den ansatte sitt ve og vel.
En god leder slik jeg ser det vet hva som motiverer og bygger sine ansatte, og jobber med dette.
Man kan fint bygge en god relasjon på tvers i en avdeling uten å sende de ansatte på slike greier, samtidig bør alle kunne delta på en til to samlinger pr år uten at det skal gå ut over deres sosiale eller mentale kapasitet som TS skriver. 

Endret av Carrot
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, elsker det. Selv om det er på fritiden. 

Man prøver gjerne noe nytt, og lærer noe. Konkuranse er gøy. Man blir bedre kjent med mennesker på en ny måte. Det bidrar igjen til gøyere dager på jobb der man samarbeider bedre. Ofte brukes det litt penger både på aktiviteter, mat og drikke. 

Anonymkode: 745da...367

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 minutter siden, Carrot said:

samtidig bør alle kunne delta på en til to samlinger pr år uten at det skal gå ut over deres sosiale eller mentale kapasitet som TS skriver. 

En til to ganger i mnd blir derimot litt i meste lager for meg. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hvilken utstrekning man snakker om. Jeg liker teambuilding i blant, men begynner det å ta veldig mye tid (Type flere ganger i uka) så blir det fort veldig mye, og noe som tar for mye tid. Det er selvsagt viktig å bidra til et godt arbeidsmiljø, iblant også utenfor arbeidstid, men nøkkelordet her er i blant. 

Anonymkode: cce7d...91c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Elsker skravle med kolleger, er glad i sosiale ting, både middager og andre aktiviteter, synes det er moro med både fest og lønningspils på pub. Julebord, julelunsj, sommerfest, båttur, grilling, fest hos leverandører og slikt er kjempemoro, det er slikt jeg gleder meg til fra jeg får beskjed om dato. Jeg synes det er koselig bli bedre kjent med kolleger. 
Er i grunn ikke noe jeg kan komme på som jeg ikke liker med det... 

Jeg bruker tross alt en stor del av tiden min på jobb, og da er det viktig for meg med høyt nivå av trivsel, og det får jeg ved slike aktiviteter hvor jeg blir bedre kjent med kolleger. 

Har vært i arbeidslivet i 20 år. 

Interessant med en annen innfallsvinkel. 

Jeg opplever at jeg samarbeider like godt uten teambuilding, og som du sier. Man bruker stor del av livet på jobb, og jeg tenker at vi blir godt nok kjent innenfor de 40 timene arbeidstid hver uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er selvsagt viktig å bidra til et godt arbeidsmiljø, iblant også utenfor arbeidstid, men nøkkelordet her er i blant. 

Anonymkode: cce7d...91c

Hvorfor er ikke arbeidstiden tilstrekkelig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...