Gå til innhold

"Mirakelmedisin" mot fedme er nå tilgjengelig i Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her var det helt som forventet mye fatshaming, av folk som åpenbart mangler kunnskap om overvekt, årsaker, behandling, vedlikehold av vekttap ect. Dere som mener overvekt er 100% selvforskyldt, hvorfor skal man ikke hjelpe folk med overvekt når man hjelper folk som har røykt på seg kols? Eller spist på seg diabetes 2? Eller trent på seg røket korsbånd/menisk og trenger 4-5-6 operasjoner fordi det gjør det igjen og igjen? Eller hva med de som hopper i fallskjerm og skader seg, skal vi la være å gi dem hjelp fordi de har valgt det selv? Eller de som brekker beinet fordi de raver rundt på glatten i høyhælte sko og promille? De som trenger abort bør i allefall ikke få hjelp, for det er virkelig selvforskyldt å bli gravid. For ikke å snakke om alle som skader seg i alpinbakken, de bør klare seg på egenhånd, det er helt selvforskyldt. Eller nei, det var vel ikke det dere mente. For det er jo BARE feite folk man bør ekskludere fra hjelp, de er de eneste som er heeeelt skyld i det selv. Mye uvitende nek her.

Anonymkode: 4570e...27d

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ok, men denne er også dyr, og diabetesmedisninener dyr - så hvorfor velge noe som ikke er deregnet på din sykdom om du har medisiner som er det som et alternativ? 

Anonymkode: 4f576...1cc

Fordi den mot fedme kom på markedet for et par dager siden? Og dessuten er blitt prissatt 30% høyere enn diabetesvarianten?

Anonymkode: 9d0dd...af8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mizzy skrev (3 timer siden):

Nei Wegovy går ikke på blå. Legen kan søke for den enkelte men man må ha en viss bmi for å få det fra HELFO 

Jo, den er på blå for de som kvalifiserer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva gjør du SELV? 

Anonymkode: 578c7...c97

Siden du spør: jeg verken diskriminerer, ytrer stygge kommentarer til eller glor stygt på overvektige. Kan du si det samme? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

og at de da også indirekte selv er årsak til sitt problem... 

Anonymkode: 4f576...1cc

Ja og anorektikere som nekter å spise er selv skyldig i å være tynne og dø av det. De med bulimi er skyldig i å ødelegge tenner med syreskade og for å være tynn og dø av det. De som røyker er selv skyldig i det å få kraftig reduserte lunger og kreft. De som drikker alkohol er selv skyldig i å helle nedpå og forsake mange problemer som blant annet å ødelegge leveren. De som bruker dop er selv skyldig i å ødelegge kroppen.

Mitt poeng er at overspising er like mye en sykdom og noe man trenger hjelp med som alt jeg ramser opp. Mental helse er en stor del av alt dette, ikke minst avhengighet. Eneste forskjell er at alle de folkene nevnt over får hjelp, mens den som er overvektig blir fortalt at de må skjerpe seg, er bare å la være. Forteller man det til en alkoholiker; er bare å la være å drikke det, så enkelt. Nei man gjør ikke det, for når det kommer til alkohol så vedkjenner de fleste at det er et avhengighets problem.

Anonymkode: b9c85...7d0

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, Wegovy er ikke tatt inn på blå resept for noen. Kanskje den blir det en gang i fremtiden, men ikke pr nå.

Anonymkode: 4570e...27d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk setter seg på bakbeina av dette. Vi har en fedmeepidemi i Vesten, også i Norge. Kostholdsveiledning har ikke funket. Lavkarbo og andre "mirakeldietter" har ikke funket. 10.000 skritt per dag har ikke funket. Vi blir stadig større. I USA har levealderen gått ned pga fedme, og vi er nok på vei mot dette i Norge også. I mellomtiden så tar det enorme ressurser fra helsevesenet. Og behandlingsapparatet har ikke kapasitet til å ta seg av de 25-30% av befolkningen som sliter med fedme i landet. 

Overvekt handler ikke om at folk ikke forstår seg på kosthold eller måtehold. Mange av oss er mestere i kaloritelling og vet nøyaktig hva vi bør eller ikke bør spise. Men emosjonell overspising i stor grad grunnen til denne utviklingen. Vi har ikke nok psykologer heller til å gå inn i roten på grunnen til at vi overspiser. Og det å vite grunnen er ofte ikke nok det heller til en varig endring.

Dette middelet funker. Ikke alltid. Men suksessraten er større enn mye annet. 

Dere slanke som sier det vanlige "bare gjør ditt og datt" bør også være glad for at vi endelig har gode medisiner mot overvekt. Da slipper dere å irritere dere over tjukke folk "uten viljestyrke". 

Anonymkode: 46951...541

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei….legen må søke HELFO. Jeg jobber på apotek 

AnonymBruker
Skrevet

Gjør denne medisinen noe annet enn å senke appetitten? For hvis ikke, så forstår jeg ikke de som sier at de har ligget i kaloriunderskudd i lang tid uten å gå ned i vekt pga diagnosene sine, men likevel går ned i vekt på denne medisinen? En her skrev at hun hadde ligget på kun 1000kcal/daglig i flere måneder uten resultat, men på medisinen går hun ned. Hvordan virker denne medisinen egentlig?

Anonymkode: 7f476...9ec

AnonymBruker
Skrevet

Høres litt ut som topamax, mistet totalt sultfølelsen av den, kunne gå 3 dager uten å spise om jeg ikke spiste etter klokka, raste ned 15kg i vekt de første ukene. Trist, beste migrene medisinen jeg har prøvd, men den trigget anoreksiaen min. 

Anonymkode: ccaf0...90f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjør denne medisinen noe annet enn å senke appetitten? For hvis ikke, så forstår jeg ikke de som sier at de har ligget i kaloriunderskudd i lang tid uten å gå ned i vekt pga diagnosene sine, men likevel går ned i vekt på denne medisinen? En her skrev at hun hadde ligget på kun 1000kcal/daglig i flere måneder uten resultat, men på medisinen går hun ned. Hvordan virker denne medisinen egentlig?

Anonymkode: 7f476...9ec

Ja, det gir metthetsfølelse av mindre mengder mat. Og det regulerer insulinet. Folk med fedme har insulinsensitivitet og kronisk inflammasjon i fettvevet. 

Hun som sier at hun ligger på 1000 kcal daglig uten vektnedgang må du bare se bort fra. Det er en umulighet. Men folk forteller ofte slike historier om seg selv i forsvar. Eller rett og slett teller feil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er det samme virkestoffet, men Wegovy er dosert annerledes enn Ozempic. Diabetikere skal ikke ha så høye doser som de som tar det for vektnedgang, ettersom jeg forstår. 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/atc-register/A10B J06

Anonymkode: 52450...d1c

Stemmer. Wegoway har høyere doser.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke enda. Det er snakk om at den kommer etterhvert.  Den man kan få på blå hvis innenfor kravet er saxenda. Da trenger man ikke ha diabetes

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk setter seg på bakbeina av dette. Vi har en fedmeepidemi i Vesten, også i Norge. Kostholdsveiledning har ikke funket. Lavkarbo og andre "mirakeldietter" har ikke funket. 10.000 skritt per dag har ikke funket. Vi blir stadig større. I USA har levealderen gått ned pga fedme, og vi er nok på vei mot dette i Norge også. I mellomtiden så tar det enorme ressurser fra helsevesenet. Og behandlingsapparatet har ikke kapasitet til å ta seg av de 25-30% av befolkningen som sliter med fedme i landet. 

Overvekt handler ikke om at folk ikke forstår seg på kosthold eller måtehold. Mange av oss er mestere i kaloritelling og vet nøyaktig hva vi bør eller ikke bør spise. Men emosjonell overspising i stor grad grunnen til denne utviklingen. Vi har ikke nok psykologer heller til å gå inn i roten på grunnen til at vi overspiser. Og det å vite grunnen er ofte ikke nok det heller til en varig endring.

Dere slanke som sier det vanlige "bare gjør ditt og datt" bør også være glad for at vi endelig har gode medisiner mot overvekt. Da slipper dere å irritere dere over tjukke folk "uten viljestyrke". 

Har lyst til å plusse dette 1000 ganger!

Er man tjukk, er man damned if you do, damned if you don't. Slank deg!, får man beskjed om. Nei, å ta slankeoperasjon eller bruke medisiner ment for formålet er juks. Det må være en av de eneste sykdommene hvor kuren må være "moralsk høyverdig" hvis man skal bli frisk på "godkjent" måte. Les: Du er lat og grådig som har greid å ete deg så feit, så skal du jaggu meg være lat for å bli tynn også. Spoiler alert: Det er ikke noe latmannsliv å være tjukk. Jeg har prøvd hele mitt liv, og får nå hjelp i form av medisiner. Mange er sikkert lei av å høre det, men sorry mac, det er ikke noe quickfix likevel.

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har lyst til å plusse dette 1000 ganger!

Er man tjukk, er man damned if you do, damned if you don't. Slank deg!, får man beskjed om. Nei, å ta slankeoperasjon eller bruke medisiner ment for formålet er juks. Det må være en av de eneste sykdommene hvor kuren må være "moralsk høyverdig" hvis man skal bli frisk på "godkjent" måte. Les: Du er lat og grådig som har greid å ete deg så feit, så skal du jaggu meg være lat for å bli tynn også. Spoiler alert: Det er ikke noe latmannsliv å være tjukk. Jeg har prøvd hele mitt liv, og får nå hjelp i form av medisiner. Mange er sikkert lei av å høre det, men sorry mac, det er ikke noe quickfix likevel.

Kan si det samme her!! 🙌🏻🙌🏻 1000 ganger!!

Har sett så mange på TikTok måtte forsvare det at de har tatt operasjon. Jeg forstår ikke hvorfor. Hvorfor er det ikke en god ide at de endelig har fått hjelp til å gjøre den endringen i livet som de ellers ikke har klart 🤪

Anonymkode: b9c85...7d0

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Dette!!! 

Forskning er helt klar på at det er nesten umulig å varig slanke seg ved å endre kosthold og vaner. Noen får det absolutt til, men langt flere får det IKKE til. Det er fordi kroppen setter i gang flere mekanismer som gjør det ekstremt psykisk vanskelig å holde ut endringene over tid. Disse hjelpemidlene hemmer noen av disse mekanismene. 

Når så mange forskere og overleger sier det samme kan jeg ikke fatte og begripe at det fortsatt finnes folk som påstår at det bare er å endre kosthold og bevege seg mer og så er problemet løst! 

Og ja, folk flest har faktisk ganske lav viljestyrke. Det er helt normalt. Å basere seg på viljestyrke for å kjempe mot disse mekanismene er på befolkningsnivå bare fullstendig naivt. 

Fantastisk at det begynner å eksistere medikamenter som faktisk hjelper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...